handdator

Visa fullständig version : Omgivningens okunskap om kost


Ironwoman
2008-02-29, 10:24
Hur hanterar ni den?

Jag fick just gå och avsluta min fikarast framför datorn på jobbet eftersom det Annika Dahlqvist diskuterades och hur det nu bevistats att hon hade rätt. En kvinna som inte har någon övervikt (men inte heller är trådsmal) äter efter någon "GI-diet" där hon skulle äta en drink med ägg, 70% choklad och smör, men bara max en frukt om dagen. Nu kunde jag bara resa mig och gå för att undvika att börja en lång predikan innehållande en underton av att idiotförklara mina några kollegor.

För ett par veckor sedan fick jag en direkt fråga om vad jag tyckte om att nästan helt utesluta kolhydrater av en nära kollega. Jag svarade att jag inte vill svara på den frågan. Den kollegan var nöjd och glad över de kilon hon tappat så hon kommit under 25 i BMI.

Vad svarar man för att inte stöta sig, men ändå hindra dem från misstag?
Eller ska man inte bry sig när det handlar om vuxna som inte tar någon skada att leva så ett tag?

Handcuff
2008-02-29, 10:25
Fingrarna i öronen - lallalalallalalalalalala *whistle*

Tolkia
2008-02-29, 10:37
Får man den direkta frågan "vad tycker du om x ...?" är det väl bara att svara och säga vad man tycker. Risken att "det vill jag inte svara på" tolkas som att man tycker x är värdelöst lär vara ganska stor (vilket ju är en helt riktig tolkning) och då är det väl lika bra att våga stå för att man har en annan åsikt. Även den som frågat kommer förmodligen att uppskatta ett sakligt konstaterande mer än det underförstådda budskapet "jag tycker att det - och du! - är så dumt att jag inte ens vill diskutera saken med dig". Jag ser inga svårigheter med att säga "jag tycker inte att x är bra därför att y" utan att låta det utvecklas till en obehaglig diskussion om den frågande specifikt. Skulle detta ändå ske är det väl bara att försöka avsluta smidigt med att "Oj, nu måste jag verkligen gå tillbaka och arbeta" (ni är ju ändå på jobbet).

Sedan brukar jag personligen inte lägga mig i hur andra lever om de inte uttryckligen frågar efter min åsikt; jag anser inte min egen livsstil vara så fläckfri på alla fronter att jag har rätt att oombedd gå in och peta i andras. Bara för att man tycker att man har "rätt" har man ju inte nödvändigtvid uppgiften att frälsa alla (något som många som just blivit "frälsta" på en ny metod/diet/livsstil tyvärr ofta glömmer bort till omgivningens stora förtret).

F.ö. hatar jag det där fikarumsfenomenet du beskriver, när alla (oftast om än inte alltid kvinnor) skall dissekera varandras vikt (inte i siffror, men i termer av att man borde gå ner), matvanor och bantning. *gah!*

Trance
2008-02-29, 10:49
- "Aha, nej men jag har inte sett så mycket på Du är vad du äter då Anna Skipper inte har någon utbildning på området. Så det har nog blivit att jag sett det som en plojgrej. Men jag kanske borde kolla in det någon gång om du tycker det är bra, vet du om hon har någon hemsida där man kan titta efter referenser till studier som stödjer det hon säger?"

Med andra ord är min taktik att på ett trevligt sätt underminera den andras kunskap och trovärdighet inför arbetskamraterna. Sedan smyger jag in på natten och snor personens häftapparat och pennor som ytterliggare straff.

jontahontas
2008-02-29, 11:06
Hellt klart min nya grej Trance. Jag tenderar att bli ivrig och irriterad vilket den senaste tiden lett till att jag konsekvent undviker diskussioner kring kost. Din lite lugnare approach ar den nya Jonatan. Tack!

Dreas
2008-02-29, 11:17
Hmm eftersom jag alltid vill mina kompisar det bästa och inte direkt njuter av att se när de slänger bort pengar på kosttillskott så försöker jag ge dem lite tips då och då.

Andreas

petah
2008-02-29, 11:23
När folk jag känner speciellt mina vänner pratar om kost brukar jag lägga mig i sådär lite försiktigt utan att verka som en viktipetter, de brukar oftast lyssna eftersom de vet att jag är bra mycket mer intresserad i ämnet än vad de själva är.

Edit: jag lägger mig INTE i på fikarasterna när kvinnorna debaterar. :) Jag är dock väldigt ny på jobbet och kommer troligen iaf göra det i framtiden. :D

jwzrd
2008-02-29, 11:29
Det blir lite klurigt eftersom man dels inte vill ljuga eller berätta att man själv håller något slags extremdiet/skiter i allt som är sunt när man faktiskt inte gör det. Man vill ju så klart inte lägga sig i vad andra bestämmer att de vill äta heller. Då blir det svårt när någon sett vilket kostorienterat program som helst på TV eller läst i någon tidning, att det där med kolhydrater är farligt - något man bör begränsa. Så sitter man själv och slevar in en mindre sopbil ris och grönsaker.

machine gun
2008-02-29, 11:33
Jag brukar försöka svara lugnt och sakligt på direkta frågor, men jag undviker att lägga mig i diskussionerna i onödan. Pga min utbildning händer det dock ganska ofta att folk ställer direkta frågor: "Du som kan sånt här, vad tycker du?"

Ganymedes
2008-02-29, 13:14
Jag har allvarliga problem med att låta felaktigheter klubbas som fikarastens sanning. Men i de fall jag inte vet tillräckligt håller jag någorlunda låg profil iaf. Tycker att man alltid ska säga vad man tycker, fast ibland kan det behövas klädas i socker först.

Juliette
2008-02-29, 13:44
Jag har slutat gå in på detaljer utan säger oftast typ "jag skulle aldrig göra så, men du måste själv känna vad som funkar för dig".
Sen beror det ju på vad frågan handlar om och hur specifik den är.

På mitt förra jobb så hade var det en kille som alltid när han kände att han gått upp några kilo slutade äta helt tills han gått ner, det kunde vara allt från en dag till nån vecka som han struntade i att äta.
I början så blev jag jätteirriterad och sa vad jag tyckte, hur "fel" han gjorde och att om han gick ner sina tre kilo på bara en dag, så var det vätska och inte fett som han gick ner. Men sen kände jag att jag orkade inte lägga ner mer energi på att övertala honom, han var ju nöjd själv med det han gjorde.
Han å andra sidan tyckte att jag som tränade styrketräning gör helt fel, för han tycker att det är onaturligt för kroppen med styrketräning. Och att jag bara sliter ut min kropp iförtid.

Samma sak när nån ser att jag dricker lightläsk, många anser ju att det är ohälsosamt, så jag brukar ofta få kommentaren. "Va? dricker du light?? du vet väl att det är aspartam i den va?? Att man får cancer och dör!!"
Nu har jag slutat försvara mig eller svara ens, även om man har lust att säga "Va, nej vad säger du?? Är det aspartam i den? Det har jag aldrig hört talas om, vad är det??".

Jag försöker att inte bry mig, även om nån gör nåt som i mina ögon är helt galet. Om de frågar rakt ut hur jag tränar och äter, så kan jag berätta det, men det är ändå inte säkert att det passar dem.

Alla är så olika, så jag håller med om att det där fikarumssnacket är inget man vill lägga sig i för det känns som att det inte leder nån vart. Sen har jag märkt att oftast vill de inte heller ha råd, utan bara en bekräftelse på att det de gör/säger är rätt. :)

Ironwoman
2008-02-29, 13:50
*cupid* Tack för svaren.*cupid*

Det verkar som att ni är inne på samma linje, att man undviker sådana samtal, fast jag har nog undvikit dem lite väl mycket.

Racso
2008-02-29, 13:53
Hellt klart min nya grej Trance. Jag tenderar att bli ivrig och irriterad vilket den senaste tiden lett till att jag konsekvent undviker diskussioner kring kost. Din lite lugnare approach ar den nya Racso. Tack!

:thumbup:

stargate
2008-02-29, 15:38
Min mamma har hållt på ett bra tag med nån "stenåldersdiet" som går ut på att inte äta några kolhydrater alls men däremot obegränsat med fett och proteiner m.m....

Jag har sagt vad jag tycket om sådana dieter:) Men uppenbarligen fungerar det för hon tappar vikt sakta men säkert.

Athlete
2008-02-29, 16:53
Om jag hör någon propagera för vad man "ska" och "inte ska" äta och jag märker att de har fel så kan jag ofast inte hålla tyst.. Men jag försöker undvika att inleda nån lång diskussion i ämnet, ger bara lite tips som de får göra vad de vill med.

Alltidxx
2008-03-04, 11:28
Samma sak när nån ser att jag dricker lightläsk, många anser ju att det är ohälsosamt, så jag brukar ofta få kommentaren. "Va? dricker du light?? du vet väl att det är aspartam i den va?? Att man får cancer och dör!!"
Nu har jag slutat försvara mig eller svara ens, även om man har lust att säga "Va, nej vad säger du?? Är det aspartam i den? Det har jag aldrig hört talas om, vad är det??".Jag har effektiviserat mitt svar där eftersom det dyker upp så frekvent. Jag tror att om du använder dig av det så kommer du uppfattas som trevligare än att bara spela dum. Svaret lyder i stil med:

"Europeiska Kommisionens Scientific Committee of Food som har ett intresse av att promota folkhälsa anser att det ofarligt i kvantiteter upp till motsvarnade 18 burkar lightläsk per dag. Dom har 8 sidor med vetenskapliga referenser på detta. Vartifrån har du fått din info?"

Sen brukar det inte bli mer diskussion.

shut teh face
2008-03-04, 11:38
Om någon gör fel, så säger jag det. Jag uppfattas säkert som elak för jag brukar inte direkt vara snäll.

Däremot förvånar det mig när kompisar gång på gång säger felaktiga saker och man måste berätta för dem igen och igen. De lyssnar helt enkelt inte på vad man säger. De lyssnar nog inte på något alls för den delen.

När jag känner mig osäker så skiter jag i att äga.

Longshot
2008-03-04, 11:43
Jag brukar oftast undvika att delta i kostdiskussioner, där det diskuteras Anna Skippers fantastiska metoder, inte äta efter klocka 18 etc

Är det någon jag känner hyfsat bra, så brukar jag delge lite tips efteråt.

LadyG
2008-03-04, 11:46
Men orka käfta med folk som inte lyssnar ändå, de flesta hör det de vill höra ändå på fikarasterna och har redan bestämt sig för att de vet bäst. Då hjälper inga vetenskapliga undersökningar i världen "för det vet man ju att vad som helst går att köpa om man har pengar" eller vad de nu kan komma med för konspirationsteori för att inte tro på de senaste rönen.

De flesta hämtar sin kostkunskap från aftonbladets vädersidor ändå verkar det som.

Alltidxx
2008-03-04, 11:47
Ironwoman,
Jag svarar folk vad jag tycker om dom frågar efter min åsikt. Angående ditt exempel så skulle nog mitt svar då bli i stil med: "Alla extremdieter är extrema för att dom är obalanserade. Obalanserade dieter är långt ifrån optimala och kanske rent av skadliga." Och med det som bakgrund kan man säga "därför skulle jag istället rekommendera att (t ex vid viktnedgång) äta mindre kolhydrater och mindre fett och hålla koll på vad det är för typ av fett och kolhydrater och höja proteinet något." Typ.
Misstycker den man diskuterar med så kan man ju alltid önska denne lycka till och avsluta diskussionen. Det är inte the end of the world att man är av olika åsikter. Såvida man inte är sådan att man måste få rätt. Då blir det mycket jobbigare :)

shut teh face
2008-03-04, 11:50
Jag tycker det brukar fungera väldigt bra att få folk att inse att man inte går upp 1kg av en cola light, exempelvis.

Den enda gruppen som inte fungerar är kvinnor i 40-60 års åldern. Seriöst. Dessa har studerat aftonbladets hälsoartiklar extremt noga. Och för att få dem att ändra sig krävs ett förtydligande av aftonbladet på förstasidan,

Exdiaq
2008-03-04, 11:52
Polare som frågar rakt ut vad de kan göra eller om de gör något som kan vara skadligt brukar jag kommentera/svara.

Diskussioner vid raster/lunch/etc blandar jag mig inte i.

Alltidxx
2008-03-04, 11:55
Men orka käfta med folk som inte lyssnar ändå, de flesta hör det de vill höra ändå på fikarasterna och har redan bestämt sig för att de vet bäst. Då hjälper inga vetenskapliga undersökningar i världen "för det vet man ju att vad som helst går att köpa om man har pengar" eller vad de nu kan komma med för konspirationsteori för att inte tro på de senaste rönen.Man käftar inte. Man svarar hövligt om någon frågar efter ens åsikt. Sen kan man enkelt konstatera att man väljer att lyssna på olika rön om det ifrågasätts och avsluta diskussionen. Man har ju sagt vad man tycker. Och det tar 15 sekunder. Och man har mycket att vinna i form av att anses tillmötesgående av att investera dom 15 sekunderna.

LadyG
2008-03-04, 12:00
Man käftar inte. Man svarar hövligt om någon frågar efter ens åsikt. Sen kan man enkelt konstatera att man väljer att lyssna på olika rön om det ifrågasätts och avsluta diskussionen. Man har ju sagt vad man tycker. Och det tar 15 sekunder. Och man har mycket att vinna i form av att anses tillmötesgående av att investera dom 15 sekunderna.

Jo, man orkar säkert göra så de första tusen gångerna eller så.
Jag är gammal nog för att ha blivit trött på att folk faktiskt frågar utan att vara intresserade av att höra svaret.

För det mesta brukar jag försöka glida undan sådana diskussioner helt, eftersom det enda folk vill ha är en bekräftelse på att de gör rätt när de väljer en extremdiet och det kan jag inte ge dem.

Juliette
2008-03-04, 12:23
Jag har effektiviserat mitt svar där eftersom det dyker upp så frekvent. Jag tror att om du använder dig av det så kommer du uppfattas som trevligare än att bara spela dum. Svaret lyder i stil med:

"Europeiska Kommisionens Scientific Committee of Food som har ett intresse av att promota folkhälsa anser att det ofarligt i kvantiteter upp till motsvarnade 18 burkar lightläsk per dag. Dom har 8 sidor med vetenskapliga referenser på detta. Vartifrån har du fått din info?"

Sen brukar det inte bli mer diskussion.

Exakt, det är ju därför jag inte säger så, utan bara tänker det tyst för mig själv.

Svaret var iof tänkt lite mer ironiskt än dumt. Jag menar, det är väl just det som är poängen med att dricka lightläsk, att sockret är utbytt till något artificiellt sötningsmedel. Så det klart man vet att det är aspartam i.

Jag brukar vara lite mindre besserwisser-aktig i min approach, men annars lite inne på din linje, och säga att "enligt alla studier som jag har läst, så är det inte är farligt så länge man inte överkonsumerar". Sen byter jag helt enkelt ämne, så brukar det inte frågas mera.

Men nu hör jag oftare kommentaren "Du vet väl att lightläsk gör dig fetare, och mer sockersugen?"

En annan kommentar som jag ofta får höra när jag inte vill ha alkohol; "Va, ska du inte ha?? Man ska ju dricka ett glas vin om dan, det är jättenyttigt och bra för hjärtat."

Så man blir lite förundrad över vad folk anser onyttigt/nyttigt.. Men det bästa tycker jag är att bara inse att man har olika åsikter, och inte tjafsa för mycket utan låta folk göra som de vill, om de inte frågar direkt vad man tycker.

L-Sami
2008-03-04, 12:47
Om någon frågor mig om kost, så säger jag min åsikt och några argument till varför det är bättre så än så. Jag är inte emot det om överviktiga utesluter kolhydrater från sin kost, kolhydrater mättar sämre än fett och protein tillsammans samtidigt som de är lättätna och är inte dessutom livsnödvändiga. Däremot om en styrketränande börjar snacka om att dra ner på kolhydrater eller utesluta dem, så kommer jag med argument som att man kan prestera bättre om man har glykogen lagrad i musklerna, får bättre återhämtning efter träningen osv. Tycker att det är viktigt att veta lite om personen innan man börjar ge kostråd till dem. För Anita 35år, icke tränande kan lågkolhydratkost passa bättre än för Frank 21år, tränande som tränar både löpning och styrka.

Herr Oberst
2008-03-04, 12:59
Att utesluta kolisar under dagen och enbart ta dem i samband med träning är nog inte fel. Fett och protte is teh shit.

I övrigt kan alla bokstavsdieter, fikarast-samtal, kvällstidningsråd och TV-bantarprogram fara åt pipsvängen. Stänger öronen.

Scratch89
2008-03-04, 13:00
Jag brukar inte bry mig sålänge folk inte frågar mig personligen vad jag tycker.

Alltidxx
2008-03-04, 13:04
Exakt, det är ju därför jag inte säger så, utan bara tänker det tyst för mig själv.

Svaret var iof tänkt lite mer ironiskt än dumt. Jag menar, det är väl just det som är poängen med att dricka lightläsk, att sockret är utbytt till något artificiellt sötningsmedel. Så det klart man vet att det är aspartam i.

Jag brukar vara lite mindre besserwisser-aktig i min approach, men annars lite inne på din linje, och säga att "enligt alla studier som jag har läst, så är det inte är farligt så länge man inte överkonsumerar". Sen byter jag helt enkelt ämne, så brukar det inte frågas mera.

Men nu hör jag oftare kommentaren "Du vet väl att lightläsk gör dig fetare, och mer sockersugen?"

En annan kommentar som jag ofta får höra när jag inte vill ha alkohol; "Va, ska du inte ha?? Man ska ju dricka ett glas vin om dan, det är jättenyttigt och bra för hjärtat."

Så man blir lite förundrad över vad folk anser onyttigt/nyttigt.. Men det bästa tycker jag är att bara inse att man har olika åsikter, och inte tjafsa för mycket utan låta folk göra som de vill, om de inte frågar direkt vad man tycker.Jag anser en besserwisser vara någon som är påläst i kombination med att denne absolut ska ha rätt och sista ordet. Hur kan man anses vara påläst utan att vara besserwisser? Genom att ta min approach anser jag. Men visst, det går inte garantera att man går fri från stötta människors skällsbenämningar. Sånt är livet. Var inte rädd för att visa dig påläst tycker jag. Jag vet att du inte frågar om det men jag vill kommentera mitt sätt att tänka på "Du vet väl att lightläsk gör dig fetare, och mer sockersugen?" ändå.
Jag skulle säga "Nej det stämmer inte" och sen titta på dom med tom blick.
Då är det upp till dom att påvisa att det stämmer och det kommer bli jävligt svårt eftersom det inte stämmer. På det viset brukar jag få tyst på sådana diskussioner också utan att egentligen vara otrevlig plus att det lägger diskussionsansträngningen hos den hävdande parten (inte dig).

Ja, det händer att folk blir buttra. Men det ÄR deras problem isåfall. För folk gillar inte att man säger att dom har fel. Folk gillar inte heller att man påtalar när dom beter sig oacceptabelt.

Juliette
2008-03-04, 13:14
"Du vet väl att lightläsk gör dig fetare, och mer sockersugen?" ändå.
Jag skulle säga "Nej det stämmer inte" och sen titta på dom med tom blick.
Då är det upp till dom att påvisa att det stämmer och det kommer bli jävligt svårt eftersom det inte stämmer. På det viset brukar jag få tyst på sådana diskussioner också utan att egentligen vara otrevlig plus att det lägger diskussionsansträngningen hos den hävdande parten (inte dig).


Ja, jag brukar säga nåt liknande, eller "Jag blir iaf inte mer sötsugen, snarare tvärtom, så för mig funkar det bra."

Sen är det ju lite lustigt att höra detta från nån som kanske sitter med en "vanlig" cola och/eller en stor bakelse framför sig, precis som att det skulle vara bättre ur "inte bli fetare eller sockersugen" synpunkt. :)

Alltidxx
2008-03-04, 13:22
;) visst är det så. Man får köra "blind eye" på rätt mycket om man inte ska gå upp i limningen emellanåt

Eller om man känner sig elak så kan man säga "men jag har ju gått ner under deffen med hjälp av lightläsk för att ta död på sötsug, hur förklarar du det?"
he he *devil*

Tjuckot
2008-03-04, 13:27
"Europeiska Kommisionens Scientific Committee of Food som har ett intresse av att promota folkhälsa anser att det ofarligt i kvantiteter upp till motsvarnade 18 burkar lightläsk per dag. Dom har 8 sidor med vetenskapliga referenser på detta. Vartifrån har du fått din info?"



Det där var en riktigt intressant artikel, iaf om det är denna du syftar på: http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/out155_en.pdf

Bra läsning! :)

Alltidxx
2008-03-04, 13:33
Det där var en riktigt intressant artikel, iaf om det är denna du syftar på: http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/out155_en.pdf

Bra läsning! :)Precis den. Jag gick igenom den en gång när alla cancerpåståenden fick det att rinna över för mig. Jag har den pdf:en sparad och när jag känner mig aggressiv så brukar jag föreslå att jag skickar den till den cancerhypande parten och föreslå att vi fortsätter diskussionen efter att denne läst klart. Ingen har ännu så länge tagit det "erbjudandet" :devil:

Tjuckot
2008-03-04, 13:42
Precis den. Jag gick igenom den en gång när alla cancerpåståenden fick det att rinna över för mig. Jag har den pdf:en sparad och när jag känner mig aggressiv så brukar jag föreslå att jag skickar den till den cancerhypande parten och föreslå att vi fortsätter diskussionen efter att denne läst klart. Ingen har ännu så länge tagit det "erbjudandet" :devil:

Hehe, jag håller på att läser genom den nu (och bortprioriterar den andra artikeln som jag faktiskt måste läsa tills imorgon). Ska köpa en cola-light i dagarna och provocera fram till aspartamhat från mina kära kursare, då jävlar ska dom få käka vetenskapligt bevisade fakta! Dom älskar ju saker som är evidensbaserade så.

Juliette
2008-03-04, 14:01
Hehe, jag håller på att läser genom den nu (och bortprioriterar den andra artikeln som jag faktiskt måste läsa tills imorgon). Ska köpa en cola-light i dagarna och provocera fram till aspartamhat från mina kära kursare, då jävlar ska dom få käka vetenskapligt bevisade fakta! Dom älskar ju saker som är evidensbaserade så.

Fast just cola-light innehåller sukralos istället för aspartam, så drick cola zero istället om du vill få igång en aspartam diskussion :)

Trance
2008-03-04, 14:14
Hehe, jag håller på att läser genom den nu (och bortprioriterar den andra artikeln som jag faktiskt måste läsa tills imorgon). Ska köpa en cola-light i dagarna och provocera fram till aspartamhat från mina kära kursare, då jävlar ska dom få käka vetenskapligt bevisade fakta! Dom älskar ju saker som är evidensbaserade så.

"vetenskapligt bevisade fakta" är väl kanske ett lite för starkt uttryck.

Tjuckot
2008-03-04, 14:20
Fast just cola-light innehåller sukralos istället för aspartam, så drick cola zero istället om du vill få igång en aspartam diskussion :)

Mjo, jag vet :)

"vetenskapligt bevisade fakta" är väl kanske ett lite för starkt uttryck.

Äsch, det är upp till dom att läsa sig in på och argumentera emot.

Alltidxx
2008-03-04, 14:45
Fast just cola-light innehåller sukralos istället för aspartam, så drick cola zero istället om du vill få igång en aspartam diskussion :)Det varierar. Både light och zero är med aspartam på mitt jobb. Och nej, dom är inte gamla.

Trance
2008-03-04, 14:51
Äsch, det är upp till dom att läsa sig in på och argumentera emot.

Problemet är väl att ni förargar er över "omgivningens okunskap om kost" men väljer att presentera en sammanfattning om aspartams säkerhet från 2002 som vetenskapligt bevisade fakta. Detta ignorerar ju t.ex. de två Ramazzini Foundation-studierna som diskuterats en hel del här på Kolozzeum.

Nu finns det även senare studier som stärker tesen om att aspartam inte är cancerframkallande, t.ex. befolkningsstudier samt EFSA och FDA ansåg ju att Ramazzini Foundation hade feltolkat deras resultat.

Så även om ni har rätt i saken, den nuvarande forskningen pekar på att aspartam ej är cancerframkallande i normala doser, så är ni ju inte mycket bättre än tanterna vid fikabordet om ni snabbt googlar fram något dokument och presenterar det som vetenskapligt bevisad fakta.

Alltidxx
2008-03-04, 15:12
Så även om ni har rätt i saken, den nuvarande forskningen pekar på att aspartam ej är cancerframkallande i normala doser, så är ni ju inte mycket bättre än tanterna vid fikabordet om ni snabbt googlar fram något dokument och presenterar det som vetenskapligt bevisad fakta.Jo det är precis det vi är.

Tolkia
2008-03-04, 15:19
Jo det är precis det vi är.
Egentligen inte förrän ni kan göra en kvalificerad bedömning av vad som är rimligast. Att härma är att härma, oavsett vem papegojan härmar.

Johan_P
2008-03-04, 15:39
Jag försöker undvika konversationerna, men det finns de polare som frågar mig om råd eftersom de vet jag sysslar en del med det. Då säger jag vad jag kan och vet, och vad jag tror på. Uppfattas säkert som en dryg fjant men sånt får man ta.

hultman
2008-03-04, 15:48
Chilla lite. Hur orkar ni bry er om vad andra människor äter? Om någon polare, med stöd av random GI-guru, väljer att utesluta ett visst livsmedel eller näringsämne från dagsmenyn så får h*n väl göra det. Empirisk data bekräftar gång på gång att Plucke är mer mottaglig för information från TV än från pappa hultman, så varför ens försöka?

Tjuckot
2008-03-04, 15:50
Problemet är väl att ni förargar er över "omgivningens okunskap om kost" men väljer att presentera en sammanfattning om aspartams säkerhet från 2002 som vetenskapligt bevisade fakta. Detta ignorerar ju t.ex. de två Ramazzini Foundation-studierna som diskuterats en hel del här på Kolozzeum.

Nu finns det även senare studier som stärker tesen om att aspartam inte är cancerframkallande, t.ex. befolkningsstudier samt EFSA och FDA ansåg ju att Ramazzini Foundation hade feltolkat deras resultat.

Så även om ni har rätt i saken, den nuvarande forskningen pekar på att aspartam ej är cancerframkallande i normala doser, så är ni ju inte mycket bättre än tanterna vid fikabordet om ni snabbt googlar fram något dokument och presenterar det som vetenskapligt bevisad fakta.

Hmm. Nu vill jag inte påstå att jag direkt var med i diskusionen och var förargad över omgivningens okunskap om kost, jag pratade om aspartamet. Angående Ramazzini Foundation-studierna så är det inget jag är insatt i så kan inte säga något om det. Jag tyckte däremot att artikeln Altidxx pratade om var ganska intressant och gav en hyffsat bättre vetenskaplig grund än vad aftonbladet ger. Därav kan det vara en bra grund att diskutera aspartamets farlighet eller icke-farlighet. Men jag kanske använda för "starka" ord med vetenskapligt bevisade blahablaha, bättre evidens än aftonbladet kanske är bättre?

I övrigt är jag mest trött på att folk kan ha en tendens att hacka ner på en för man dricker valfri dricka med aspartam i, när jag förövrigt äter en hälsosamt kost, tränar, dricker ej och inte ens knarkar, när de själva inte har något emot en bakispizza till söndagslunch samtidigt som de käkar 500g godis på fredagskvällen osv.

Alltidxx
2008-03-04, 16:03
Egentligen inte förrän ni kan göra en kvalificerad bedömning av vad som är rimligast. Att härma är att härma, oavsett vem papegojan härmar.Jag söker vetenskapligt underbyggd info kring aspartams farlighet hos en organisation som jobbar för att etablera rekommendationer som befrämjar folkhälsa. Selma Semla har t ex "hört" eller läst på aftonbladet att aspartam är cancerframkallande men inte ansträngt sig för att finna kvalitativ information. Det gör mig till mer påläst än henne. Mer påläst är bättre. Alltså är jag bättre än Selma Semla. Är jag tydlig nog? Minns att det är Trance som valt benämningen bättre/sämre.

Om man inte anser detta bättre håller man Jantelagen alltför varmt om hjärtat.

Trance
2008-03-04, 16:08
Hmm. Nu vill jag inte påstå att jag direkt var med i diskusionen och var förargad över omgivningens okunskap om kost, jag pratade om aspartamet. Angående Ramazzini Foundation-studierna så är det inget jag är insatt i så kan inte säga något om det. Jag tyckte däremot att artikeln Altidxx pratade om var ganska intressant och gav en hyffsat bättre vetenskaplig grund än vad aftonbladet ger. Därav kan det vara en bra grund att diskutera aspartamets farlighet eller icke-farlighet. Men jag kanske använda för "starka" ord med vetenskapligt bevisade blahablaha, bättre evidens än aftonbladet kanske är bättre?

I övrigt är jag mest trött på att folk kan ha en tendens att hacka ner på en för man dricker valfri dricka med aspartam i, när jag förövrigt äter en hälsosamt kost, tränar, dricker ej och inte ens knarkar, när de själva inte har något emot en bakispizza till söndagslunch samtidigt som de käkar 500g godis på fredagskvällen osv.

Jag håller med dig om att en del människor tycker det är skoj att lägga sig i vad man äter och proklamerar utan kunskap om vad som är "rätt". Men samtidigt är jag ju en nörd så jag vill ju gärna att när man skall kontra dem genom att säga hur det är att man har hyfsad koll själv.

Men skit samma, en "appeal to authority" är ju bättre när den är riktad mot EFSA/FDA/Livsmedelsverket än Anna Skipper. Bara undvik att presentera det som "vetenskapligt bevisade fakta" ;-). Även om svenskan verkar vara lite torftig inom det området känns det som och det mycket väl kan vara jag som är ute och cyklar.

Alltidxx
2008-03-04, 16:22
Bara undvik att presentera det som "vetenskapligt bevisade fakta"Petar vi i formuleringen nu eller huruvida dokumentet faktiskt är tungt uppbackad av omfattande vetenskap?

mangemani
2008-03-04, 17:32
det har börjat en ny tjej på jobbet,22 år,fin och vegan.
vi har också en lite äldre tant där med som är vegetarian och dom sitter dagligen och pladdrar på om kost,hur man håller kroppen i form,vad som är bäst för kroppen,vad man "får" äta och inte osv.

det är inte så lätt att undvika att höra det dom säger eftersom dom har sitt fika rum i stort sätt brevid vårat och vi brukar alltid sitta vid datorn på rasten och där hör man vad dom säger helt klockrent.
det dom säger blir man nästan mörkrädd utav.
den ena säger att hon är för tjock så hon måste gå ner i vikt,den andre bombarderar då henne med saker som hon anser vara nyttiga att käka.
nu orkar jag inte rabbla upp allt jag har hört dom säga,men jag kan säga så här,min tränings kompis(som är nybörjare och inte kan så mycket än om kost osv och som läser på detta forum och har lärt sej lite från mej) tom han skakar på huvudet åt det dom säger.

jag vet att jag inte har nått med deras syn på saker och ting att göra och egentligen så ska jag skita fullständigt i det,men eftersom det inte går att undvika att höra det dom diskuterar,så vill man bara resa sej upp från datorn,gå in dit dom sitter,ruska om dom och förklara hur det egentligen ligger till.

Trance
2008-03-04, 18:11
Petar vi i formuleringen nu eller huruvida dokumentet faktiskt är tungt uppbackad av omfattande vetenskap?

Formuleringen samt att det kan vara intressant att ta upp saker som hänt efter 2002.