handdator

Visa fullständig version : riskakor, bra elleer dåligt?


madshit
2008-02-28, 21:34
hej, frågan lyder.
är riskakor onyttiga? tex med ostsmak..

;)

Vin
2008-02-28, 21:49
är helt klart ett bättre alternativ som snacks än chips tex. men nyttigt är det ju inte direkt, en förpackning innehåller väl ~600 kcal?
men det är bra och ta efter träning, snabba kollisar :)

madshit
2008-02-28, 21:52
är helt klart ett bättre alternativ som snacks än chips tex. men nyttigt är det ju inte direkt, en förpackning innehåller väl ~600 kcal?
men det är bra och ta efter träning, snabba kollisar :)

känns gott att höra :] innehåller runt 500kcal tror jag :) men gör ju inte så mycket att ta 3-4 st :] ty

King Grub
2008-02-28, 21:58
men nyttigt är det ju inte direkt, en förpackning innehåller väl ~600 kcal?

Vad har kalorimängden i sig att göra med nyttighet?

Emil_Larsson
2008-02-28, 22:10
Det är mättsamt så in i.. om nu det är något postivt är en annan femma? :D

regus
2008-02-28, 22:12
Det är mättsamt så in i.. om nu det är något postivt är en annan femma? :D

Va? :D Tycker man kan trycka en sådan rulle rätt lätt under kväll.

King Grub
2008-02-28, 22:16
Känt för att mätta dåligt, inte bra, per energienhet.

Emil_Larsson
2008-02-28, 22:16
Va? :D Tycker man kan trycka en sådan rulle rätt lätt under kväll.

När jag tänker efter beror det på vilken smak det är. Jag tänkte i första hand på såna där original riskakor, dom går bannemej inte att klämma på länge. Men såna med pizzasmak, där går säkert en hel rulle ner :D

Nu vet jag inte om vi kan prata mer här, blir väl lite Off topic :Virro

Angel
2008-02-29, 05:14
Känns ju som att äta luft, mättar ju jättedåligt. Man måste nästan kombinera med något pålägg isåfall. Och då kan man lika gärna ta en smörgås.

Friggs (tror ja) hade en variant ett tag som ja fick testa som innehöll dinkelfrön och sesamfrön eller något sådant. Dom var supergoda med en bit avokado på.

bollio
2008-02-29, 07:51
Vad har kalorimängden i sig att göra med nyttighet?

Håller med... jag trodde kalorier var till för att upprätthålla livsfunktioner? Är det en dålig sak?

Handcuff
2008-02-29, 07:55
Håller med... jag trodde kalorier var till för att upprätthålla livsfunktioner? Är det en dålig sak?

Kalori är ett mått på energi. Som joule, watt osv.

langh
2008-02-29, 08:21
Som joule, watt osv.

Watt är ju iof effekt.

Handcuff
2008-02-29, 08:23
Watt är ju iof effekt.

My bad *kissass*

Ganymedes
2008-02-29, 08:43
Riskakor utan smaksättning = frigolit.

Vin
2008-02-29, 10:23
Känt för att mätta dåligt, inte bra, per energienhet.

jag anser att produkter med mycket kalorier inte kan klassas nyttiga när det finns bättre produkter och använda för samma mål .

många tror att riskakor är nyttiga, som tex en polare som sa "slutat äta chips och äter riskakor istället." han köpte 3 rullar riskakor och smällde i sig dem på en och samma kväll, vilket känns ganska korkat då.

Eddie Vedder
2008-02-29, 10:41
jag anser att produkter med mycket kalorier inte kan klassas nyttiga när det finns bättre produkter och använda för samma mål .

Är Coca Cola light nyttigare än olivolja?

Ju mer kalorität en produkt är desto större risk att mycket av den produkten i ens kost kan innebära ett för högt energiintag totalt sett. Mer "onyttigt" än så är det inte.
Allt handlar om mängder, att hälla på rikligt med olivolja över sin pasta kan vara ett bra sätt för en högenergiförbrukare att höja energitätheten i sin kost. För en lågenergiförbrukare med smakpreferenser för mycket olivolja är det inte heller fel, men då kan det vara klokt att istället minska ner lite på pastan och köttet samt att kanske äta lite mindre vid andra tidpunkter.

Kaloritäthet i sig är aldrig en direkt indikator på nyttighet.

King Grub
2008-02-29, 10:41
jag anser att produkter med mycket kalorier inte kan klassas nyttiga när det finns bättre produkter och använda för samma mål .

Då är din åsikt felaktig, helt enkelt.