handdator

Visa fullständig version : Vilket fett...???


Alcazara
2003-05-17, 21:31
Har en liten fundering...Om man bara skulle äta nyttiga fetter, såsom avokado, vissa nötter, linfrön, solrosfrön etc. kan det ha negativ inverkan på kroppen av något slag om man helt utesluter mättat fett? Eller är det så att man "behöver" mättat fett också?
Och om man utesluter olja också, och bara äter nyttigt fett som exemplen ovan?

____________________________
Lev livet för fan, innan livet lever fan med dig!

Paolo
2003-05-17, 21:49
undvik alla produkter med mättad fet. de e helt onödigt.

vill du steka i fett? köp rapsolja.

finns ingen anledning attfylla på fettcellerna med mättad fett.

Pez
2003-05-18, 02:21
Originally posted by Paolo
undvik alla produkter med mättad fet. de e helt onödigt.

vill du steka i fett? köp rapsolja.

finns ingen anledning attfylla på fettcellerna med mättad fett.

Fel. Du behöver en viss andel mättat fett i din kost.

Sverker kan säkert fylla i om varför... :D

Som jag sagt i en annan tråd, du verkar inte ha koll nog för att göra rekommendationer Paolo - att läsa Aftonbladet Hälsa samt B&K räcker inte för att bli nutritionist.

/pez

Sverker
2003-05-18, 06:40
Den bästa anledning till att inte är FÖR mycket omättat fett är att kroppen kan få svårt att få i sig tillräkligt med antioxidanter, för att skydda fettet från att härskna.

Ju mer fleromättat fett man äter desto större blir risken att man hamnar fel i balansen mellan Omega-6 och Omega-3 fetterna.

Det mättade fettet är sedan viktigt eftersom det ( eg den mättade fettsyran palmitinsyra ) som ger mättnads signaler och stimulerar förbränningen av kroppsfett.

Alcazara
2003-05-18, 08:40
Originally posted by Sverker
Den bästa anledning till att inte är FÖR mycket omättat fett är att kroppen kan få svårt att få i sig tillräkligt med antioxidanter, för att skydda fettet från att härskna.

Ju mer fleromättat fett man äter desto större blir risken att man hamnar fel i balansen mellan Omega-6 och Omega-3 fetterna.

Det mättade fettet är sedan viktigt eftersom det ( eg den mättade fettsyran palmitinsyra ) som ger mättnads signaler och stimulerar förbränningen av kroppsfett.

__________________________

Vilka produkter innehåller Omega-6 resp. omega-3? Ska man få i sig exakt lika stor andel av varje fettsyra?

Nitrometan
2003-05-18, 11:57
Om man kollar på Livsmedelsverket (http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp) så kan man söka på fettsyror.

Då kan man t.ex. söka på "Livsmedelsdatabasen (ver 02.2): Störst näringsinnehåll av fettsyra c18 i livsmedelsgrupp 0"

Då ser man att torkade linfrön kommer i topp, föjda av rapsolja och sojaolja.

Sök och du skall finna - som det står i den heliga skrift.

Paolo
2003-05-18, 12:33
Originally posted by Pez


Fel. Du behöver en viss andel mättat fett i din kost.

Sverker kan säkert fylla i om varför... :D

Som jag sagt i en annan tråd, du verkar inte ha koll nog för att göra rekommendationer Paolo - att läsa Aftonbladet Hälsa samt B&K räcker inte för att bli nutritionist.

/pez



30E% Fett totalt.
<10E% Mättad Fett av 30E% Fett totalt.

Hur mycket Mättad Fett tror inte du att du redan får från kosten?
Så chilla lite ... du lär ha/få <10E% Mättad Fett från kosten.

Angående personangreppet.
Jag läser ej Aftonbladet Hälsa. Läser inte B&K. Vill inte bli nutritionist.

Som du säkert upptäckt från den tråden som du syftar på så är jag en väldigt stor motståndare till överintag av mättad fett.

Orsaken till motståndet till överintag av mättad fett får du klura ut själv.

Pez
2003-05-18, 12:42
Originally posted by Paolo




30E% Fett totalt.
<10E% Mättad Fett av 30E% Fett totalt.

Hur mycket Mättad Fett tror inte du att du redan får från kosten?
Så chilla lite ... du lär ha/få <10E% Mättad Fett från kosten.


Tycker faktiskt att du ska "chilla lite" själv och lägga mer vikt i ditt sätt att skriva/uttrycka dig själv. Misstänker att det du försöker få fram skulle låta mer vettigt om du inte gjorde det på ett så odrägligt sätt.

Jag säger inte att man ska tillföra extra mättat fett, däremot motsätter jag mig dina rekommendationer att "undvika produkter med mättat fett", då du verkar tro att mättat fett är roten till allt ont i världen.


Angående personangreppet.
Jag läser ej Aftonbladet Hälsa. Läser inte B&K. Vill inte bli nutritionist.

Det var inget personangrepp. Sluta ta åt dig så förskräckligt.

/pez

Alcazara
2003-05-18, 12:44
Tack för tipsen! Då är det bara att käka och må bra!