handdator

Visa fullständig version : Vad hade ni valt och varför?!


tigerofsweden
2008-02-28, 18:51
Låt oss säga att ni får välja mellan två olika upplägg.

Det första upplägget fungerar som så att ni tränar styrka varannan dag. Exempelvis tre dagar i veckan. På vilodagen intar ni X-50% kalorier (X är är kaloribalans). På styrketräningsdagen intar ni X+Y (Y är beroende på hur stort underskott ni vill hamna på i slutändan).
ELLER
Samma antal kalorier varje dag för ett likvärdigt underskott.

Resonera lite hur ni tänker :)

Tänk på att kaloriintaget blir väldigt lågt för en del på vilodagarna om man t ex ligger på 2400 i balans (vilket isåfall blir 1200kcal på vilodagen)

Haeffner
2008-02-28, 19:49
Du ska alltså varva Kcal-underskott med kcal-överskott dygnsvis, förstod jag det rätt? En ABCDE-metod med extramkorta bulk/Deff-perioder, intressant tanke :)

Skulle säkert kunna vara en ide men mycket svårt att hålla rent praktiskt under längre dieter. Skulle det röra sig om att deffa i ca 1månad för att komma i form skulle man ju kunna testa det men en längre och utdragnare deff på flera månader skulle jag nog inte orka med med denna metod.

Rent Fysiologiskt gissar jag på att denna metod skulle kunna vara effektiv vid deff.

Alfred Nobel
2008-02-28, 19:50
Alternativ 2: Samma antal kalorier varje dag för ett likvärdigt underskott.

Varför? Motivering:

Jag trivs med att äta likvärdiga portioner/måltider varje dag och fungerar som bäst med samtliga sysselsättningar jag tillbringar utöver träningen.

tigerofsweden
2008-02-28, 19:52
Du ska alltså varva Kcal-underskott med kcal-överskott dygnsvis, förstod jag det rätt? En ABCDE-metod med extramkorta bulk/Deff-perioder, intressant tanke :)

Skulle säkert kunna vara en ide men mycket svårt att hålla rent praktiskt under längre dieter. Skulle det röra sig om att deffa i ca 1månad för att komma i form skulle man ju kunna testa det men en längre och utdragnare deff på flera månader skulle jag nog inte orka med med denna metod.

Rent Fysiologiskt gissar jag på att denna metod skulle kunna vara effektiv vid deff.

Nja skulle vilja kalla det kaloricykling :) Men visst det har sina likheter med ABC.. :)
Jag är främst intresserad av att starta en diskussion :) Är intresserad av de fysiologiska skillnaderna :thumbup:

Haeffner
2008-02-28, 20:05
Nja skulle vilja kalla det kaloricykling :) Men visst det har sina likheter med ABC.. :)
Jag är främst intresserad av att starta en diskussion :) Är intresserad av de fysiologiska skillnaderna :thumbup:

Men tanken är alltså ett stort kacl-underskott (50% BMR) på vilodagar och ett kcalöverskott på träningsdagar, hur stort är detta?

Känns bökigt men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att använda mig av liknande metodeer under en kort period om det nu är fysiologiskt försvarbart.

Scratch89
2008-02-28, 22:10
Samma. Det är betydligt behagligare att ha en jämn hunger, än en stor hunger ena dagen och ingen alls dagen därpå. Att dessutom tänja ut magsäcken ena dagen kommer (iallafall hos mig) bara leda till en brutalhunger efteråt. Jämför med att äta pizza på kvällen; man är ju vrålhungrig när man vaknar dagen därpå. :D

Endura
2008-02-28, 22:17
Man kan nog säga att jag kör en variant av båda...
Håller ett stadigt intag på samma antal kalorier varje dag, och "mängden minus" beror på hur mycket jag rör på mig under dagen (styrka, kondis, allmänt). På så sätt blir det på sätt och vis cykliskt, då jag inte rör mig lika mycket varje dag (konditionstränade inte idag tex). Men mängden mat är hela tiden den samma och jag slipper vänja mig vid att äta olika mängder mat hela tiden, vilket förmodlingen bara skulle göra mig mer hungrig eller iaf småsugen i längden...

Haeffner
2008-02-28, 22:19
Man kan nog säga att jag kör en variant av båda...
Håller ett stadigt intag på samma antal kalorier varje dag, och "mängden minus" beror på hur mycket jag rör på mig under dagen (styrka, kondis, allmänt). På så sätt blir det på sätt och vis cykliskt, då jag inte rör mig lika mycket varje dag (konditionstränade inte idag tex). Men mängden mat är hela tiden den samma och jag slipper vänja mig vid att äta olika mängder mat hela tiden, vilket förmodlingen bara skulle göra mig mer hungrig eller iaf småsugen i längden...

Smart!
Vet du hur det ser ut i kcal ungefär?
Plussar du på vilodagar och ligger på minus under träningsdagar (framförallt cardio-dagar)?

tigerofsweden
2008-02-28, 22:35
Men tanken är alltså ett stort kacl-underskott (50% BMR) på vilodagar och ett kcalöverskott på träningsdagar, hur stort är detta?

Känns bökigt men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att använda mig av liknande metodeer under en kort period om det nu är fysiologiskt försvarbart.

Det beror ju på hur stort underskott man är ute efter :)

Tycker själv det är kul att experimentera inom vad jag anser rimliga ramar. Kolhydratcykling är något JAG iaf tror på! Skulle man använda samma metod under uppbyggnad så blir det ju antagligen lättare att genomföra eftersom svängningarna i kcalintaget inte är lika stora ;)

Rahf
2008-02-28, 22:41
Jämn nivå. Som Scratch säger så blir jag hungrigare dagen efter ett större skrovmål. Skillnaderna skulle bli mindre men jag känner att jag alltid äter aningen mer på träningsdagar och aningen mindre på vilodagar. Större delen av matintaget ligger efter träning för min del.