handdator

Visa fullständig version : Ont i bakhuvudet


gudding
2008-02-28, 17:06
Hola.

När jag tränar vissa övningar så får jag sjukt ont i bakhuvudet, liksom det gör ont, ingen vanlig huvudvärk så. Detta händer främst när jag kör lutande bänkpress, brukar inte palla mer än 5 reps sen gör det ont. Det är inte det att jag inte orkar, utan jag pallar inte fortsätta pga detta bara.

Jag har tränat till och från ett tag men nu c.a 1 månad och detta har inte hänt förut sedan jag började köra lutande bänkpress, ni vet stången som regleras med två "pelare" på höger respektive vänster sida, dvs stången väger inte så mkt som vanlig bänk.

Vet inte om ni varit med om liknande men förbannat jobbigt är det och det slår ut resten av mina övningar när jag försöker, och resulterar i lätt jogging/gång i rask takt.

Martin Löwgren
2008-02-28, 17:20
Tänker du på att försöka slappna av i nackmuskulaturen (samt även viss halsmuskulatur) under utförandet eller biter du ihop tänderna och tar i för kung och fosterland?

Mvh Martin

gudding
2008-02-28, 17:32
Jag brukar inte bita ihop, och vet att det brukar ge upphov till huvudvärk.. Jag tar ju inte speciellt mycket när jag kör bänkpressen så det är väl lagom ansträngande för kroppen.. Kanske skall prova att återgå till standard bänkpress med fri skivstång...? Axon, så trevligt att se dig här btw.

ojjan
2008-02-28, 17:48
Känner igen mej. För typ ett år sen så körde jag dips å fick smärtor i nacken som gick upp i bakhuvudet. *gah!* Kunde inte förstå varför, men de va bara när jag körde den övningen.
Låter som om ja körde den fel, men det var inte fallet.. Vet fortfarande inte varför jag fick så ont, och har inte provat sedan dess..

tips, kör snehantelpress ist..?

(btw första posten, efter mycke smygläsande..)

Max_23
2008-02-29, 19:05
Jag har haft precis samma grej, kändes nästan som en slags bristning.

I vilket fall kör jag nu axelrullningar framåt och bakåt och stretchar nackmuskulaturen efter ordentlig uppvärmning i 10 minuter. Brukar även upprepa detta mellan de första setten. Började med detta och har sedan dess inte märkt av det igen.