handdator

Visa fullständig version : behöver hjälp med chins


Andyh
2003-05-17, 17:02
när jag kör chins eller pull-ups(skiter i vad det heter) med handflatan vänd från mig så orkar jag inte en ända om jag går ända ner? om jag däremot går nästan ända ner så orkar jag kanske 4 st. varför? det är juh bara nån ynka cm längre rörelse. använder man nån anna muskel den första biten kanske?
finns det någon bra övning som man kan göra för att träna den första biten.

-xR-
2003-05-17, 17:17
Har du god kontakt med ryggen i övriga ryggövningar? Skulle kunna vara så att du drar med armarna och då inte orkar biten längst ner. ;)

Nitrometan
2003-05-17, 17:21
Jag rekommenderar negativa chins/pullups. Du hjälper till med benen på vägen upp eller får hjälp av nån kompis. Sen håller du emot allt vad du orkar hela vägen ner. Gör 1-3 set med 5 reps i varje. Leta efter i "kontakten i ryggen".

kahkonen
2003-05-17, 19:08
Jag har samma problem, men jag skyller på att jag väger för mycket tills jag orkar göra riktiga :naughty:

Survivor
2003-05-18, 10:56
Originally posted by Andyh
när jag kör chins eller pull-ups(skiter i vad det heter) med handflatan vänd från mig så orkar jag inte en ända om jag går ända ner? om jag däremot går nästan ända ner så orkar jag kanske 4 st. varför? det är juh bara nån ynka cm längre rörelse. använder man nån anna muskel den första biten kanske?
finns det någon bra övning som man kan göra för att träna den första biten.
Jag tycker det mer låter som någon psykisk spärr. Kör partiella reps i bottenläget med en tung extravikt.

Ninjasmurf
2003-05-18, 20:42
tror att strikta latsdrag till bröstet kan hjälpa....

Pontus
2003-05-18, 21:00
Har de sista centimetrarna verkligen så stor betydelse för utvecklingen?

Ninjasmurf
2003-05-19, 15:40
det alltid bättre att köra i musklernas fulla rörelsebana...

MacLeod
2003-05-19, 23:49
Latsdrag borde du kanske börja med då? Så att du får upp styrkan lite mer. Sen som redan sagt, ha en partner som du kan få hjälp av. Lättast tycker jag är om han står så att du kan lägga fötterna på hans lår, då kan du trycka ifrån lite som du själv känner att du behöver.

Andyh
2003-05-20, 19:08
kör redan latsdrag, har testat köra både superstrikt och fuskat lite mer, och jag tar ganska mkt där tycker jag.

jag har kollat lite till och det var inte att starta rörelsen som är problemet utan en liten bit upp känns det som mina axlar lr traps gör mkt av arbetet och att dom inte klarar av det, kan det stämma?