handdator

Visa fullständig version : Stretching är av yttersta vikt för muskeltillväxt... eller?


Ganymedes
2008-02-28, 12:23
På en annan sida läste jag detta idag:

As far as other modalities to enhance recuperation, without a doubt the absolute best thing that one can do daily is to stretch. The longer I practice, the more I realize how important flexibility is. Even if we disregard the improvement in biomechanics that comes from stretching and mobility work, it's still of utmost importance in terms of growth.

Det har jag aldig hört förrut. Snarare har jag hört att streching överhuvudtaget är mer omdebatterat idag än förr, att det inte är garanterat att det ens är bra för kroppen längre. Vad säger ni andra om detta?

Hela artikeln finns här: http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=548070. Delen om streching börjar längst ner på sidan.

L-Sami
2008-02-28, 12:25
Finns väl inga vetenskapliga belägg att stretching gynnar muskeltillväxten, eller?

Arne Persson
2008-02-28, 12:39
Nej, verkligen inte.

Animalistic
2008-02-28, 12:50
Bs

Anders The Peak
2008-02-28, 12:53
popping sarcomere hypothesis

King Grub
2008-02-28, 13:01
Vad säger ni andra om detta?

Mumbo jumbo.

JohnRick
2008-02-28, 14:03
Man har väl länge vetat att stretching varken lindrar träningsvärk eller verkar skadeförebyggande? En intervju på P1 för inte så länge sedan hade ett snack med en guru/med.dr som höll med. Stretching gjorde många ggr mer skada än nytta. Han kunde iofs rekommendera lite lätt dynamisk sådan, som att svänga med benen e.d.

Sedan tänker jag att man möjligen kan se det indirekt. Även om stretching inte har ett dugg med muskeltillväxten att göra per se, borde väl ändå flexibiliteten öka en aning vad det lider. Om ökad flexibilitet i sin tur hjälper en att utföra övningar man annars inte hade kunnat utföra kan man ju se det som positivt för tillväxten.

Tjuckot
2008-02-28, 14:08
Å andra sidan är det ju skönt att kunna vara lite mer flexibel än en tegelvägg ibland.

Handcuff
2008-02-28, 14:12
Stretching är en förutsättning för långa och slanka muskler. Om man nu inte vill ha bulliga "bodybuildar-muskler". Det och många reps är bäst då :thumbup:

ChrisDEFC
2008-02-28, 14:23
Å andra sidan är det ju skönt att kunna vara lite mer flexibel än en tegelvägg ibland.

det konstiga är att jag nästan blivit vigare sen jag läse en artikel här om streching och slutade helt med det. strechar endast när jag känner att det stramar i musklerna efter ett riktigt pumpset eller om jag känner mig riktigt stel i en speciell muskel annars kan det kvitta.

Anders The Peak
2008-02-28, 14:40
popping sarcomere hypothesis

Sök på popping sarcomere hypotesis! Det kan vara intressant att läsa lite kring begreppet. Men tro inte att det är stretching av den sort som diskuteras här i den här tråden.

Granstr0m
2008-02-28, 17:16
Min idrottslärare höll ett stort tal om streching efter att vi hade styrketränat på gympan, att det nästan var ett måste att göra efter man tränat och att de ger mer muskeltillväxt. Värsta jävla skitsnacket jag hört nån gång, men orkade inte stå å debattera mot honom just då.

CoKEmaN
2008-02-28, 20:41
även om det inte gynnar muskeltillväxten så måste man väl ändå se det som en fördel då risken för skador minskar? eller gör den inte det? några referenser? :$

tobbo
2008-02-28, 21:05
även om det inte gynnar muskeltillväxten så måste man väl ändå se det som en fördel då risken för skador minskar? eller gör den inte det? några referenser? :$

Om man är stel så man inte kan utföra en övning så hjälper det mycket.

King Grub
2008-02-28, 21:10
även om det inte gynnar muskeltillväxten så måste man väl ändå se det som en fördel då risken för skador minskar? eller gör den inte det? några referenser? :$

Det finns i alla fall inte belägg för sådana påståenden.

Stretching exercises are regularly recommended, even in many textbooks, with the claimed purpose of preventing injury and muscle soreness, or even enhancing performance. However, as highlighted in recent review articles, this recommendation lacks scientific evidence.

Sports Med. 2007;37(3):213-24.

The pooled estimate from two studies was that stretching decreased the risk of injury by 5%. This effect was statistically non-significant. Even if this effect was not simply a sampling error it would not be large enough to be of practical significance. In army recruits, whose risk of injury in the control condition is high (approximately 20% over the training period of 12 weeks), a 5% reduction in relative risk implies a reduction in absolute risk of about 1%. Thus, on average, about 100 people stretch for 12 weeks to prevent one injury and (if the hazard reduction was constant) the average subject would need to stretch for 23 years to prevent one injury.

BMJ. 2002 Aug 31;325(7362):468.

Knabb
2008-02-28, 21:30
även om det inte gynnar muskeltillväxten så måste man väl ändå se det som en fördel då risken för skador minskar? eller gör den inte det? några referenser? :$
De finns lite teorier om att dynamisk (ballistisk) streching skulle kunna minska skaderisken. Man har sett att senstrukturers hållfasthet ökar efter ballistisk streching men det är ännu väldigt oklart hur det påverkar en eventuell uppkomst av skada.

Rahf
2008-02-28, 22:49
De finns lite teorier om att dynamisk (ballistisk) streching skulle kunna minska skaderisken. Man har sett att senstrukturers hållfasthet ökar efter ballistisk streching men det är ännu väldigt oklart hur det påverkar en eventuell uppkomst av skada.

Jämför ICKE dynamisk stretching med ballistisk sådan, de är två liknande men vitt skilda typer. Den förra anses säker medan den senare garanterat leder till skada.

Det må vara ordmärkning men jag anser att det är viktigt att särskilja de två.

menige biceps
2008-02-29, 00:29
är det inte så att en muskel inte kan bli tjockare än vad den är lång?
Har läst det nånstans, sen om det är pålitlig källa kommer jag inte ihåg. det gäller ju isf bara muskler som är naturligt korta, å för folk som har mkt stora muskler... eller? jag är inte så inne på detta ämne

Dreas
2008-02-29, 00:38
Min idrottslärare höll ett stort tal om streching efter att vi hade styrketränat på gympan, att det nästan var ett måste att göra efter man tränat och att de ger mer muskeltillväxt. Värsta jävla skitsnacket jag hört nån gång, men orkade inte stå å debattera mot honom just då. Har du Sten-Ove eller vem har du i idrott? Har hamnat i ett x antal diskussioner med Sten-Ove men tyvärr inte om streching eller träning.

Andreas

Granstr0m
2008-02-29, 11:10
Har du Sten-Ove eller vem har du i idrott? Har hamnat i ett x antal diskussioner med Sten-Ove men tyvärr inte om streching eller träning.

Andreas

Jag har Kristina, men de va hennes lärarkandiat som hade den lektionen.

Knabb
2008-02-29, 17:34
Jämför ICKE dynamisk stretching med ballistisk sådan, de är två liknande men vitt skilda typer. Den förra anses säker medan den senare garanterat leder till skada.

Det må vara ordmärkning men jag anser att det är viktigt att särskilja de två.

Du får gärna titta och tolka orden? Tror dock jag förstår vad du menar :)


"REVIEW

The role of stretching in tendon injuries
E Witvrouw1, N Mahieu1, P Roosen2, P McNair3

1 Department of Rehabilitation Sciences and Physical Therapy, Faculty of Medicine and Health Sciences, Ghent University, Ghent, Belgium
2 Department of Physiotherapy, Artevelde University College, Ghent University, Ghent, Belgium
3 Physical Rehabilitation Research Centre, School of Physiotherapy, Auckland University of Technology, Auckland, New Zealand


Correspondence to:
Correspondence to:
Dr E Witvrouw
Department of Rehabilitation Sciences and Physical Therapy, Faculty of Medicine and Health Sciences, Ghent University, 185 Ghent, Belgium; erik.witvrouw@ugent.be


ABSTRACT
The function of tendons can be classified into two categories: tensile force transmission, and storage and release of elastic energy during locomotion. The action of tendons in storing and releasing energy is mainly seen in sports activities with stretch-shortening cycles (SSCs). The more intense the SSC movements are (jumping-like activities), the more frequently tendon problems are observed. High SSC movements impose high loads on tendons. Consequently, tendons that frequently deal with high SSC motion require a high energy-absorbing capacity to store and release this large amount of elastic energy. As the elasticity of tendon structures is a leading factor in the amount of stored energy, prevention and rehabilitation programmes for tendon injuries should focus on increasing this tendon elasticity in athletes performing high SSC movements. Recently, it has been shown that ballistic stretching can significantly increase tendon elasticity. These findings have important clinical implications for treatment and prevention of tendon injuries."

Sniggel
2008-02-29, 19:04
är det inte så att en muskel inte kan bli tjockare än vad den är lång?
Har läst det nånstans, sen om det är pålitlig källa kommer jag inte ihåg. det gäller ju isf bara muskler som är naturligt korta, å för folk som har mkt stora muskler... eller? jag är inte så inne på detta ämne

Du menar att genom att göra muskeln längre kan den även bli större?
För det första så blir inte en muskel "längre" i egentlig mening när den stretchas, den har fortfarande ett fäste och ett ursprung som inte går att påverka. Den blir dock mer tänjbar iaf tillfälligt, och vid upprepad stretching kan det även bli en mer permanent effekt, men muskeln är fortfarande lika lång.
För det andra så för att en muskel ska bli lika bred som lång så ska det till en jävla tillväxt för de flesta muskler :D Möjligt att det är uppnåeligt för vissa muskler (biceps brachii?) för elitbodybuilders.

Knabb
2008-02-29, 22:40
Du menar att genom att göra muskeln längre kan den även bli större?
För det första så blir inte en muskel "längre" i egentlig mening när den stretchas, den har fortfarande ett fäste och ett ursprung som inte går att påverka. Den blir dock mer tänjbar iaf tillfälligt, och vid upprepad stretching kan det även bli en mer permanent effekt, men muskeln är fortfarande lika lång.

En muskel kan bli längre eller kortare. Vid lite mer extrema experiment ser man att antalet sarcomerer kan bli fler elller färre. Fästena sitter såklart kvar på samma ställe :)

fonzie
2008-02-29, 23:37
Min idrottslärare höll ett stort tal om streching efter att vi hade styrketränat på gympan, att det nästan var ett måste att göra efter man tränat och att de ger mer muskeltillväxt. Värsta jävla skitsnacket jag hört nån gång, men orkade inte stå å debattera mot honom just då.

Idrottslärare är misslyckade idrottsmän med friskvårdsutbildning. :(

Nu drar jag alla över en kam här och det finns inget ni kan göra åt saken. :(

Tolkia
2008-03-01, 00:13
är det inte så att en muskel inte kan bli tjockare än vad den är lång?
Det är nog rätt sällan som en muskel är lika bred som den är lång (föreställ dig ett ben där hamstrings är lika bred som den är lång ... då kan man snacka om svårt att hitta jeans som passar). Hjärtmuskeln är väl iofs ganska rund. ;)

Guddi
2008-03-01, 07:03
The role of stretching in tendon injuries
E Witvrouw1, N Mahieu1, P Roosen2, P McNair3Jag lägger till lite mera till denna sidan av diskussionen :)

1: Sports Med. 2007;37(12):1089-99.
Warm-up and stretching in the prevention of muscular injury.
Woods K, Bishop P, Jones E.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18027995?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVBrief
Muscular injury is one of the major problems facing today's athletes, both
recreational and professional. Injuries to skeletal muscle represent >30% of the
injuries seen in sports medicine clinics. As a result, it is imperative to
utilise the most effective means to aid in deterring these injuries. However,
there are conflicting opinions regarding methods of reducing muscular injury
through warm-up and stretching techniques.Therefore, the purpose of this article
is to examine the potential of a warm-up and/or stretching routine in deterring
muscular injury during physical activity. The article examines a variety of
studies regarding warm-up, stretching and muscular injury. The article also
provides a definition of warm-up and stretching to provide clarity on this topic.
Many of the differences within previous research were due to conflicting
definitions. We also address this issue by examining research on muscular injury
and physical adaptations to muscular injury and training.This article provides
contradictory evidence to conclusions that have been drawn in previous review
articles, which determined that warm-up and/or stretching protocols did not deter
injury. The research included here conveys that certain techniques and protocols
have shown a positive outcome on deterring injuries. As a result, a warm-up and
stretching protocol should be implemented prior to physical activity. The routine
should allow the stretching protocol to occur within the 15 minutes immediately
prior to the activity in order to receive the most benefit. In addition, current
information regarding improvements in flexibility is reviewed.

PMID: 18027995 [PubMed - in process]
Den finns två sidor av diskussionen angående stretching. Det finns en hel del studier som visar på att dålig rörlighet ökar risken för skador och det vore ju väldigt konstigt om inte ökad flexibilitet då skulle hjälpa. Problemet tror jag är att endast statisk eller PNF stretching sällan/aldrig leder till någon långvarig ökad rörlighet utan man måste kombinera det med mer dynamiska övningar och övningar som ökar styrkan för att man ska få någon effekt.

Granstr0m
2008-03-01, 13:02
Idrottslärare är misslyckade idrottsmän med friskvårdsutbildning. :(

Nu drar jag alla över en kam här och det finns inget ni kan göra åt saken. :(

Mhm*popcorn*

Sniggel
2008-03-01, 17:43
En muskel kan bli längre eller kortare. Vid lite mer extrema experiment ser man att antalet sarcomerer kan bli fler elller färre. Fästena sitter såklart kvar på samma ställe :)

Ja ok, jo du har rätt förstås (lite beroende på hur man ser det och när man mäter muskelns längd). Men längdskillnaderna man åstadkommer är inte speciellt stora, de är tillräckligt stora för att få en funktionell effektskillnad (ökad ROM), men visuellt är det omöjligt att se (vilket jag tycker bör påpekas för alla nybörjare här).

themanwhosoldtheworl
2008-03-01, 20:34
Idrottslärare är släkte för sig hahahahahah

Knabb
2008-03-01, 23:17
Ja ok, jo du har rätt förstås (lite beroende på hur man ser det och när man mäter muskelns längd). Men längdskillnaderna man åstadkommer är inte speciellt stora, de är tillräckligt stora för att få en funktionell effektskillnad (ökad ROM), men visuellt är det omöjligt att se (vilket jag tycker bör påpekas för alla nybörjare här).
nja, det går att se en klar skillnad på ROM, men inte genom att titta på muskeln när den är stilla (inga fler sarcomerer går att se med blåtta ögat :)
Ditt resonemang stämmer bra i nästan alla fall, ville bara säga att det finns lite undatag. När du varit gipasad kan detta jag prater om uppstå.
Har för mig att längdskillnaderna låg runt 13% i sarcomerer? Får kolla upp var några år sedan jag läste om det.

Maharadja
2008-03-01, 23:31
Varför skulle inte stretching gynna muskeltillväxt? Why not? Vad är emot det? jag kan utan helt vetenskapliga fakta endast stödja mot att fördelarna gentemot stretching är bättre än utan.....

CoKEmaN
2008-03-02, 13:53
maharadja: jag ser också att stretching är bättre än inte stretching, men vad finns det för belägg för det, egentligen? jag har blivit tveksam ;p kommer dock inte lsuta stretcha.

Sniggel
2008-03-03, 10:35
När du varit gipasad kan detta jag prater om uppstå.
Har för mig att längdskillnaderna låg runt 13% i sarcomerer? Får kolla upp var några år sedan jag läste om det.

Ok, detta var nytt för mig. Kolla gärna upp och se om du kan hitta informationen för det lät intressant.

the_PL_man
2008-03-03, 11:08
Vilken skola är du på?
Min klubbkompis gör just nu sin praktik på en skola i Torsby som idrottslärare.

/the_PL_man
Min idrottslärare höll ett stort tal om streching efter att vi hade styrketränat på gympan, att det nästan var ett måste att göra efter man tränat och att de ger mer muskeltillväxt. Värsta jävla skitsnacket jag hört nån gång, men orkade inte stå å debattera mot honom just då.

Oblivian
2008-03-03, 11:25
Vet inte varför det skulle gynna muskeltillväxt, men vet inte heller varför det inte ska göra det - personligen kan jag bara säga att utan stretching var träningsvärken fruktansvärt mycket jobbigare!

Tycker dethär är intressant, dock - har redan lärt mig nya saker. *popcorn*

Knabb
2008-03-03, 16:15
Ok, detta var nytt för mig. Kolla gärna upp och se om du kan hitta informationen för det lät intressant.
Hittar inte de studier jag tänkte på men har har du något.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15160486?ordinalpos=26&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Anders The Peak
2008-03-03, 16:35
popping sarcomere hypothesis

http://scholar.google.se/scholar?q=popping+sarcomere+hypothesis&hl=sv&lr=&btnG=S%C3%B6k

Mr. Athletic
2008-03-03, 17:12
även om det inte gynnar muskeltillväxten så måste man väl ändå se det som en fördel då risken för skador minskar? eller gör den inte det? några referenser? :$

Det finns i alla fall inte belägg för sådana påståenden.

Det finns ju som alla vet många påståenden det varken finns tillräckliga för- eller motargument för beträffande träning. Men logiskt sett minskar skaderisken markant vid diverse fysiska aktiviteter med ökad rörlighet, även om det inte gjorts studier på allting. En hockeymålvakt t ex, löper ju mindre risk för muskelbristningar i ljumskarna om han kan gå ner i splitt – det fattar vem som helst. Men det har antagligen inte gjorts så värst många studier på detta område.