handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kan elitidrottarna?


otherside
2008-02-28, 00:56
hur mycket kan elitidrottarna om kost egentligen? Myten om att hockeyspelarna är 100kg muskler är ju krossad för längesedan. De flesta i elitserien hade fått ett thumbs up för den bulken här på Kolo!

I NHL sägs ju steroider vara vanligt förkommande så där kanske fysiken imponerar mer.

Men toppidrottarna i världen just nu. Säg Federer, Phelps mfl, dessa har ju fitness coacher men även där finns ju rejäla tomtar. Personligen skulle jag hellre se Federer som är min gud ta hjälp av King Grub än hans nuvarande coach. Jag tycker absolut att Fed borde kunna droppa 3-4 kg utan att han går får lågt i fett procent, 3-4 kg är ju ganska mycket i en 4 timmar lång tennismatch.

Hur lågt kan man gå i fettprocent inann det går ut över prestationsnivån?


Jag kan tänka mig att alla stora namn inom fitness i USA/hollywood/idrottsvärlden kör stenhårt på alla myter, tex mat var 3e timme.

Synpunkter?

otherside
2008-02-28, 00:58
saxade detta från ett tennisforum

Read this. Apparently, too much stomach definition can hinder you.

Conventional wisdom has it that athletes should have flat stomachs. But we don't find this to be true. Stomachs can only be flat when the muscles are tense and microfibers have formed around them, making them inflexible. Much of the work we do these days with elite and amateur athletes is undoing the damage to their stomach muscles from sit ups and other 'core work'. Sit ups and 'core work' overuse the stomach muscles, making them sore and stiff. When this happens, the connective tissue between the muscles develops microfibers to help immobilize and repair the muscles. These microfibers bind the area together so that it can heal. Unfortunately, once the soreness has passed, the microfibers not only do not go away, they tend to accumulate over time, making the stomach muscles progressively stiffer as the athletes get older.

When you inhale, the stomach muscles need to stretch, otherwise the diaphragm has to work harder. This extra work fatigues the diaphragm, creating a feeling of effort and fatigue in the athlete. In addition, tight stomach muscles prevent the rib cage from expanding easily, and thereby add to the work of taking in air. Federer's stomach muscles are relaxed, making his breathing easy and increasing the amount of oxygen he takes in during the match. Roddick's stomach muscles are tight, restricting his oxygen intake and making every breath more effortful. Even though it flies in the face of conventional wisdom, relaxed stomach muscles can only make any athlete's job easier.

http://www.somaxsports.com/Wimbledon2005.htm

Catstyle
2008-02-28, 01:12
Du bör inse att inte allt som står på Kolozzeum nödvändigtvis är sant och att det faktiskt finns kunskap utanför detta forum.

Sen känns det väl, om man ska ta Federer som exempel, att han uppbarligen har ganska bra koll på sina grejer med tanke på vad han presterar.
Varför skulle just King Grub vara lämpad till jobbet som coach åt en av världens främsta atleter?

Du känns insöad, min vän. (Och jag tror inte du är över 18 år, inget illa menat.)

formula4shape
2008-02-28, 01:17
Federer har bara blivit utsedd till världens bästa idrottsman 4 år i rad? Varför i hela världen skulle han droppa 3-4 kg? Så han gör sig på en Fitness-scen?

tobbo
2008-02-28, 01:25
Varför ändra något som fungerar?

otherside
2008-02-28, 01:27
Du bör inse att inte allt som står på Kolozzeum nödvändigtvis är sant och att det faktiskt finns kunskap utanför detta forum.

Sen känns det väl, om man ska ta Federer som exempel, att han uppbarligen har ganska bra koll på sina grejer med tanke på vad han presterar.
Varför skulle just King Grub vara lämpad till jobbet som coach åt en av världens främsta atleter?

Du känns insöad, min vän. (Och jag tror inte du är över 18 år, inget illa menat.)

Insnöad är jag på inget sätt men ta tex tv debatten som paulun och paolo roberto deltog i. Grub och grandmaster hade mördat där=)

Sen skulle jag faktiskt påstå att foodways är det nog besvärligt att hitta duktigare folk än vad som finns på detta forum. Varför skulle inte Grub vara lämpad att se över matschemat åt världens främsta atleter i tex tennis.

747
2008-02-28, 01:28
Kanske är du som kör för hårt på myten om King Grub.

otherside
2008-02-28, 01:31
Federer har bara blivit utsedd till världens bästa idrottsman 4 år i rad? Varför i hela världen skulle han droppa 3-4 kg? Så han gör sig på en Fitness-scen?

Han har inget på en fitness scen att göra och 3-4 kg skulle inte räcka för att ta sig dit heller. Men jag som följer honom slaviskt ser tydligt att han inte rör sig lika bra som när han i mina ögon rörde sig som bäst us open 2006. Han ser även muskulösare ut på den tiden. Framför alt spelade han bättre tennis!
Med ynglingar som Djokovic på väg upp har han inte råd att släppa på gasen utan behöver ge ännu mer.

men frågan är ju som sagt om någon är insatt i hur duktiga dessa fitness trainers är som proffsen anställer?

otherside
2008-02-28, 01:33
Kanske är du som kör för hårt på myten om King Grub.

men ta Grandmaster eller Petter som också är duktiga på biokemi, vilka skulle du välja som kost rådgivare, någon av aftonbladets experter eller dessa?

formula4shape
2008-02-28, 01:47
men frågan är ju som sagt om någon är insatt i hur duktiga dessa fitness trainers är som proffsen anställer?

Extremt duktiga med risk för undantag. Allt handlar inte om att veta saker i teorin eller att vara uppdaterad med de senaste studierna. Jag tycker Federer är ett dålig exempel från din sida. Om han går upp i vikt kan det lika gärna handla om hans egen motivion snarare än att hans coach skulle vara såpass inkompetent att han inte vet hur man går ner i fettvikt. Skulle Grub då fortfarande vara lämpad om motivationen tryter? Allt handlar inte om siffror och fakta..

formula4shape
2008-02-28, 01:54
saxade detta från ett tennisforum

Read this. Apparently, too much stomach definition can hinder you.

Conventional wisdom has it that athletes should have flat stomachs. But we don't find this to be true. Stomachs can only be flat when the muscles are tense and microfibers have formed around them, making them inflexible. Much of the work we do these days with elite and amateur athletes is undoing the damage to their stomach muscles from sit ups and other 'core work'. Sit ups and 'core work' overuse the stomach muscles, making them sore and stiff. When this happens, the connective tissue between the muscles develops microfibers to help immobilize and repair the muscles. These microfibers bind the area together so that it can heal. Unfortunately, once the soreness has passed, the microfibers not only do not go away, they tend to accumulate over time, making the stomach muscles progressively stiffer as the athletes get older.

When you inhale, the stomach muscles need to stretch, otherwise the diaphragm has to work harder. This extra work fatigues the diaphragm, creating a feeling of effort and fatigue in the athlete. In addition, tight stomach muscles prevent the rib cage from expanding easily, and thereby add to the work of taking in air. Federer's stomach muscles are relaxed, making his breathing easy and increasing the amount of oxygen he takes in during the match. Roddick's stomach muscles are tight, restricting his oxygen intake and making every breath more effortful. Even though it flies in the face of conventional wisdom, relaxed stomach muscles can only make any athlete's job easier.
http://www.somaxsports.com/Wimbledon2005.htm

Hela den texten talar emot det du själv skriver?

Noodles
2008-02-28, 06:49
Men jag som följer honom slaviskt ser tydligt att han inte rör sig lika bra som när han i mina ögon rörde sig som bäst us open 2006. Han ser även muskulösare ut på den tiden. Framför alt spelade han bättre tennis!

Problemet med honom är att han själv har satt ribban så ofantligt högt vad gäller prestation. 2007 vann han tre av fyra Grand Slam och alla var ändå besvikna eftersom han har varit ännu mer överlägsen tidigare. Även om han har spelat bättre så är han fortfarande på en väldigt hög nivå. Jag tycker fortfarande att han rör sig bra och formen är det inget fel på. Frågan är dessutom om han ska ha så mycket muskler. Han har uppenbarligen en spelstil som hans kropp klarar av och hans nästan totala avsaknad av skador visar att han gör något rätt. Att dominansen inte är lika stor längre beror som sagt även på att konkurrensen är ännu hårdare.

Jämför med Nadal som har en kropp som antagligen skulle bli mer Kolo-accepterad ur muskelsynpunkt. Han har problem med skador och har en slitsam spelstil. I mina ögon har Federer den mest optimala fysiken när det gäller den sport de utövar.

L-Sami
2008-02-28, 07:41
Många såna här kändis PTs uppdaterar inte sina kunskaper, därför blir det som det blir.

Tolkia
2008-02-28, 08:02
Insnöad är jag på inget sätt men ta tex tv debatten som paulun och paolo roberto deltog i. Grub och grandmaster hade mördat där. =)
Nej. Ingen som velat säga något som krävde en längre förklaring än "För att det är så!!111!" hade mördat där, som debattupplägget såg ut. Den som klarade sig bäst (=fick mest tid) var Roberto, eftersom han skrek högt och avbröt alla andra. (Hjälp vilken skitdebatt det var.)

Jag tror att ditt sätt att bedöma folks teoretiska kunskaper utifrån deras utseende (t.ex. om de i ditt tycke har för mycket underhudsfett eller inte) är att bädda för felslut. Det finns t.ex. många som kan mer biokemi än Grandmaster och Grub, men som inte alls ser särskilt imponerande ut.

Börje H
2008-02-28, 08:41
Det är nog på det viset att de flesta elitidrottare fokuserar på det som är viktigast: TRÄNINGEN!
Om det sedan handlar om idrotter där förbund/klubbar har tillgång till kostrådgivare så får de bra vägledning där. Generella kostråd utan magiska recept. Samma gäller kosttillskott. Som jag uppfattar det så förekommer det mindre och mindre kosttillskott desto närmare elit man kommer.

z_bumbi
2008-02-28, 08:57
Många såna här kändis PTs uppdaterar inte sina kunskaper, därför blir det som det blir.

Kändis PT:s har väl aldrig varit kända för att vara uppdaterade eller ha ett vetttigt träningstänk men nu handlar det om fysträning..

OnT
Det är ju bara att kolla på de elitidrottarna som finns på forumet och se om de vet vad de håller på med, min uppfattning är att de analyserar det mesta nya de ser inom träningen och sen väljer att ta med de delar som de efter sin erfarenhet tror funkar.

Alltidxx
2008-02-28, 09:24
Jag kan tänka mig att alla stora namn inom fitness i USA/hollywood/idrottsvärlden kör stenhårt på alla myter, tex mat var 3e timme...ta tex tv debatten som paulun och paolo roberto deltog i. Grub och grandmaster hade mördat där...vilka skulle du välja som kost rådgivare, någon av aftonbladets experter eller dessaDu "kan tänka dig"? Förklara gärna för mig vad som är myt kring mat var 3e timme. Jämför du aftonbladets journalister med Pauluns kunskap? Paulún må förenkla saker för att vanligt folk ska förstå. Det är inte läge att underskatta hans kunskap pga detta. Paulún sitter med näsan i rätt mycket vetenskapliga rön också ska du veta om det nu är detta som är kriteriet för att anses som king of the hill.

Du ska nog ta ett kliv tillbaka och tänka en gång till.

Dumleman
2008-02-28, 09:48
Spela roll om de kan mycket. De är bäst på vad de gör. Dvs de har fått helheten att fungera optimalt och helheten är så mycket mer än forskningsrapporter.

Slartibartfast
2008-02-28, 10:09
Men toppidrottarna i världen just nu. Säg Federer, Phelps mfl, dessa har ju fitness coacher men även där finns ju rejäla tomtar. Personligen skulle jag hellre se Federer som är min gud ta hjälp av King Grub än hans nuvarande coach.

Men *gah!* .

Kom igen nu ffs.

Lite för stor tilltro till folk på internet här nu.

pragmatist
2008-02-28, 10:34
Jag såg någon studie av elitgymnaster och deras kosthållning, och kosten var rent ut sagt erbarmerlig med "Kolozzeumopitmalitetsmått". Uppenbarligen gick det bra för dem ändå.

Viktor_Balck
2008-02-28, 10:56
Alla borde ha grub som coach, Grub borde ta Chad Nicholls plats också. Han borde bli president också, spelar ingen roll om han är född i USA eller inte.

Otroligt vilken status grub har här på forumet, självklart kan han otroligt mycket om mångt å mycket men kom igen nu.

otherside
2008-02-28, 11:13
Hela den texten talar emot det du själv skriver?

den texten saxade jag som sagt från ett tennisforum för att visa att jag betvivlar experternas kunskap glömde nämna det.

otherside
2008-02-28, 11:19
Men *gah!* .

Kom igen nu ffs.

Lite för stor tilltro till folk på internet här nu.

Det må va hänt men blir mest mörkrädd när jag pratar med tennisspelare på amerikanska forum och hör deras uppläggg både vad gäller kost och träning.

STyrketräningen hamnar 9ggr av 10 direkt efter 2-3 timmars stentuffa tennispass utan mat eller tillskott innan. Så här såg det ut för en kille som har en medresande coach. Knappast sättet jag skulle lägga upp dagens träning.

Catstyle
2008-02-28, 11:23
Du bör ha i åtanke att forumvärlden på intet sätt är representativ för den riktiga världen.

Trance
2008-02-28, 11:25
Men och andra sidan så sväljer ju Kolozzeum allt som ser officiellt och häftigt ut. Även om en studie enbart innehåller 6 pensionärer som gick raskt i 2 två veckor så kan den "bevisa" hur bra X är för återhämtning/prestation.

otherside
2008-02-28, 11:38
Problemet med honom är att han själv har satt ribban så ofantligt högt vad gäller prestation. 2007 vann han tre av fyra Grand Slam och alla var ändå besvikna eftersom han har varit ännu mer överlägsen tidigare. Även om han har spelat bättre så är han fortfarande på en väldigt hög nivå. Jag tycker fortfarande att han rör sig bra och formen är det inget fel på. Frågan är dessutom om han ska ha så mycket muskler. Han har uppenbarligen en spelstil som hans kropp klarar av och hans nästan totala avsaknad av skador visar att han gör något rätt. Att dominansen inte är lika stor längre beror som sagt även på att konkurrensen är ännu hårdare.

Jämför med Nadal som har en kropp som antagligen skulle bli mer Kolo-accepterad ur muskelsynpunkt. Han har problem med skador och har en slitsam spelstil. I mina ögon har Federer den mest optimala fysiken när det gäller den sport de utövar.

Håller absolut med dig om att han har en optimal tennisfysik och rör sig fantastiskt smidigt och kattlikt. Dock rör han sig sämre nu utan tvekan om du kollar lite olika filmklipp. Sen tycker jagi inte att han ser nut att vara i opti shape just nu heller. Mer muskler behövs inte men som sagt ju lättare desto bättre. Nadals kropp kommer inte hålla ihop många år till

otherside
2008-02-28, 11:43
Du bör ha i åtanke att forumvärlden på intet sätt är representativ för den riktiga världen.

haha men skippa kolo diskussionen nu det var fel av mig att nämna grub ocg GM som dock imponerar på mig med sina kunskaper. Min fråga var som sagt hur duktiga dessa fitness trainers är och jag håller med Sami där.

hahavaffan
2008-02-28, 12:39
men ta Grandmaster eller Petter som också är duktiga på biokemi, vilka skulle du välja som kost rådgivare, någon av aftonbladets experter eller dessa?Var det inte snack om världens främsta kostexperter vs. kolozzeum-eliten nyss?

Catstyle
2008-02-28, 12:41
Håller absolut med dig om att han har en optimal tennisfysik och rör sig fantastiskt smidigt och kattlikt. Dock rör han sig sämre nu utan tvekan om du kollar lite olika filmklipp. Sen tycker jagi inte att han ser nut att vara i opti shape just nu heller. Mer muskler behövs inte men som sagt ju lättare desto bättre. Nadals kropp kommer inte hålla ihop många år till
Nu förstår jag inte.
Du börjar meningen med att påtala att hans fysik är optimal för tennis.
Sen slutar du meningen med att konstatera att han behöver gå ner i vikt?!

haha men skippa kolo diskussionen nu det var fel av mig att nämna grub ocg GM som dock imponerar på mig med sina kunskaper. Min fråga var som sagt hur duktiga dessa fitness trainers är och jag håller med Sami där.
Jag tror att du har en alldeles för dålig erfarenhet av "fitness trainers" eller för den delen elitidrottares kosthållning för att kunna dra några relevanta slutsatser.

otherside
2008-02-28, 13:15
Nu förstår jag inte.
Du börjar meningen med att påtala att hans fysik är optimal för tennis.
Sen slutar du meningen med att konstatera att han behöver gå ner i vikt?!


Jag tror att du har en alldeles för dålig erfarenhet av "fitness trainers" eller för den delen elitidrottares kosthållning för att kunna dra några relevanta slutsatser.

du var en jobbig människa, jag startade ju en tråd för att få svar så förmodligen har jag dålig erfarenhet i ämnet?

Hans fysik är optimal för tennis, pojken är ett genetiskt under och rör sig kattlikt på banan, vilket håller honoom skadefri, han läser spelet bäst av alla vilket ger honom kortare väg till bollen. Mer muskler behöver han inte. Det enda jag ifrågasätter är hans dagsform. Ta nu och lämna tråden ifred och diska istället

otherside
2008-02-28, 13:16
Var det inte snack om världens främsta kostexperter vs. kolozzeum-eliten nyss?

absolut men sen sas det ju att det finns kunskap även utanför kolo och dit hör väl även aftonbladet?

Tolkia
2008-02-28, 13:48
Men och andra sidan så sväljer ju Kolozzeum allt som ser officiellt och häftigt ut. Även om en studie enbart innehåller 6 pensionärer som gick raskt i 2 två veckor så kan den "bevisa" hur bra X är för återhämtning/prestation.
It's funny because it's true. :D

Catstyle
2008-02-28, 13:51
du var en jobbig människa, jag startade ju en tråd för att få svar så förmodligen har jag dålig erfarenhet i ämnet?

Hans fysik är optimal för tennis, pojken är ett genetiskt under och rör sig kattlikt på banan, vilket håller honoom skadefri, han läser spelet bäst av alla vilket ger honom kortare väg till bollen. Mer muskler behöver han inte. Det enda jag ifrågasätter är hans dagsform. Ta nu och lämna tråden ifred och diska istället
Suck.
Nej, jag drar slutsatsen att du har dålig erfarenhet i ämnet eftersom du har framförhållning som en sjuåring.

Tack och hej.

Eddie Vedder
2008-02-28, 15:16
Min uppfattning är att elitidrottare har en enormt bra kunskap, en kunskap om hur de själva fungerar. En kombination av teori och empiri helt enkelt.

Det är kul att läsa i t.ex. Runner's World om hur vissa äter där. Att titta på abstracts som egentligen inte bevisar något alls och sedan döma ut världens bästa idrottare blir inte så lite fel.
Forskning och utveckling av teoretiska kunskaper är ovärdeligt, men att feltolka och övertolka dess betydelse är bara kontraproduktivt.

Det här var egentligen ett längre och krångligt sätt att skriva +1 på inlägget från Trance.

747
2008-02-28, 15:52
men ta Grandmaster eller Petter som också är duktiga på biokemi, vilka skulle du välja som kost rådgivare, någon av aftonbladets experter eller dessa?

Jag tror inte Federer använder sig av Aftonbladets experter faktiskt.

Baan
2008-02-28, 16:17
Ingenting - 1;

Trance
2008-02-28, 19:24
Ingenting - 1;

-= ?