handdator

Visa fullständig version : Basövningars effekt på hormonfrisättning och effekten på tillväxt


Haeffner
2008-02-28, 00:50
Har gång på gång läst motiveringar till varför tunga basövningar ska användas och gärna som första övning i ett träningspass. Det säger sig självt att det krävs mycket energi både fysiskt och psykiskt för att få ut maximalt av dessa och att de därav därför kan vara en fördel att ha dessa tidigt i programmet.

En annan motivering jag läst är att dessa tunga flerledsövningar ska ha en väldigt stor akut effekt på utsöndringen av tillväxthormon som håller i sig ca 1h under ett träningspass. Denna frisättning ska enligt motiveringen "hjälpa" de andra musklerna som tränas i passet att växa och då inte bara de som var aktiva i basövningen utan även muskler som mer eller mindre varit passiva i övningen.
Hur stämmer detta?

Detta skulle exempelvis kunna motivera att köra ett par tunga set knäböj innan man kör ett Biceps/triceps-pass där övningarna som regel kanske inte är lika belastande och därav inte har samma effekt på hormonfrisättningen.

Haeffner
2008-02-28, 18:07
Denna fråga kan nog varit uppe förr, hittar dock inget av relavant värde när jag söker på "basövningar", "Hormonfrisättning"... :(

Lagårn
2008-02-28, 18:53
HAr läst samma sak! tror det är Kristian Berg som behandlar det i boken Maximal Muskeltillväxt... ta en kik i den.. vet dock ej om han redogör det så utförligt men han är iallafall inne på samma resonemang;)

Timme
2008-02-28, 19:41
Stora flerledsövningar frisätter mer anabola hormoner, ja.

Haeffner
2008-02-28, 20:00
Stora flerledsövningar frisätter mer anabola hormoner, ja.

Jo den biten är jag med på.
Det jag däremot undrar är hur detta kommer påverka övriga muskler som trännas i samma pass och då inte bara dem som verkar som agonister eller synergister i den tunga flerledsövningar.

Ex. kommer biceps teoretiskt sä'tt kunna få bättre tillväxt av att lägga in en tung basövning som knäböj i början av ett armpass?

Det är boken MAximal muskeltillväxt jag läst detta i ja men det redogörs inte speciellt mycket mer än vad jag skrivit för att få bekräftat samt att effekten enligt kristian sitter i runt 1h efter den tunga flerledsövningen.

pragmatist
2008-02-28, 20:20
Jag känner inte till några direkt studier av detta på människor, men om man ger råttor IGF-1 så biffar de till sig rejält, oavsett om de motionerar eller inte. Tillväxthormon leder till att IGF-1 frigörs från levern, så visst kan teorin ha en del fog för sig.

Timme
2008-02-28, 20:41
Även testosteron frigörs bra med knäböj och marklyft.

Antagligen får man bättre effekt av träning av mindre muskelgrupper precis efter några hårda knäböj/marklyft.

Knabb
2008-02-28, 20:52
Jag känner inte till några direkt studier av detta på människor, men om man ger råttor IGF-1 så biffar de till sig rejält, oavsett om de motionerar eller inte. Tillväxthormon leder till att IGF-1 frigörs från levern, så visst kan teorin ha en del fog för sig.
Tillfört tillväxthormon verkar inte ha någon effekt på muskel proteinsyntesen hos unga män. Finns ganska många studier som bekräftar det :)

Knabb
2008-02-28, 20:56
Även testosteron frigörs bra med knäböj och marklyft.

Antagligen får man bättre effekt av träning av mindre muskelgrupper precis efter några hårda knäböj/marklyft.
Det är ju tyvärr plus och minus med det mest :( Troligen svårare att ta i ordentligt i armarna efter ett i mitt tycke ofta mentalt tufft benpass.

Jag kör helkropp själv, så klart jag hoppas på en liten bonus :)

pragmatist
2008-02-28, 21:28
Tillfört tillväxthormon verkar inte ha någon effekt på muskel proteinsyntesen hos unga män. Finns ganska många studier som bekräftar det :)

Det finns dem som inte verkar hålla med. :)

High dose growth hormone exerts an anabolic effect at rest and during exercise in endurance-trained athletes.

Healy ML, Gibney J, Russell-Jones DL, Pentecost C, Croos P, Sönksen PH, Umpleby AM.
Department of Diabetes and Endocrinology, GKT School of Medicine, St. Thomas Hospital, London, United Kingdom SE1 7EH.

The anabolic actions of GH in GH-deficient adults and children are well documented. Replacement with GH in such individuals promotes protein synthesis and reduces irreversible loss of protein through oxidation. Although GH is known to be self-administered by athletes, its protein metabolic effects in this context are unknown. This study was designed to determine whether 4 wk of high dose recombinant human GH (r-hGH) administration altered whole body leucine kinetics in endurance-trained athletes at rest and during and after 30 min of exercise at 60% of maximal oxygen uptake. Eleven endurance-trained male athletes were studied, six randomized to receive r-hGH (0.067 mg/kg.d), and five to receive placebo. Whole body leucine turnover was measured at rest and during and after exercise, using a 5-h primed constant infusion of 1-[(13)C]leucine, from which rates of leucine appearance (an index of protein breakdown), leucine oxidation, and nonoxidative leucine disposal (an index of protein synthesis) were estimated. Under resting conditions, r-hGH administration increased rate of leucine appearance and nonoxidative leucine disposal, and reduced leucine oxidation (P < 0.01). This effect was apparent after 1 wk, and was accentuated after 4 wk, of r-hGH administration (P < 0.05). During and after exercise, GH attenuated the exercise-induced increase in leucine oxidation (P < 0.05). There were no changes observed in placebo-treated subjects compared with the baseline study. We conclude that GH administration to endurance-trained male athletes has a net anabolic effect on whole body protein metabolism at rest and during and after exercise.

J Clin Endocrinol Metab. 2003 Nov;88(11):5221-6.

Doctor Snuggles
2008-02-28, 21:35
Då är frågan om maximaltunga lockouts i basövningarna skulle frisätta mer eller lika mycket hormoner? Jag har förut teoretiserat om att göra sådant som "uppvärmning" potentierar/väcker nervsystemet och gör en starkare i efterföljande övningar, det är iaf min personliga erfarenhet. Då kommer man också undan med rätt få set och utan att bli för sliten för att kunna ta i ordentligt resten av passet.

Knabb
2008-02-28, 22:04
Pragmatisk,

Vi får välja vad vi vill tro på :)
Det som jag markerat med fet stil tror jag förklarar din studie.

"Br J Sports Med. 2003 Apr;37(2):100-5. Links
Claims for the anabolic effects of growth hormone: a case of the emperor's new clothes?
Rennie MJ.

Faculty of Life Sciences, Old Medical School, University of Dundee, Scotland, UK. m.j.rennie@dundee.ac.uk

This review examines the evidence that growth hormone has metabolic effects in adult human beings. The conclusion is that growth hormone does indeed have powerful effects on fat and carbohydrate metabolism, and in particular promotes the metabolic use of adipose tissue triacylglycerol. However, there is no proof that net protein retention is promoted in adults, except possibly of connective tissue. The overexaggeration of the effects of growth hormone in muscle building is effectively promoting its abuse and thereby encouraging athletes and elderly men to expose themselves to increased risk of disease for little benefit."

Haeffner
2008-03-02, 19:10
Intressant läsning!
Finns studier på ämnet?

King Grub
2008-03-02, 20:13
Det finns dem som inte verkar hålla med. :)

Observera "whole body" i studien.

whole body tracer methods have some important limitations, as they do not allow the direct measurement of muscle protein synthesis rates. As such, they do not provide information on the contribution of individual tissues to protein metabolism and their response to nutritional and/or exercise intervention and do not enable the discrimination between active and inactive muscle.

Am J Physiol Endocrinol Metab 288: E645-E653, 2005.

"Whole body protein metabolism" innebär inte muskulär proteinsyntes/nedbrytning. Att GH har en stor påverkan på bindväv och annan vävnad, "an anabolic agent in connective tissue in human skeletal muscle and tendon" (Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. Volume 15 Issue 4 Page 202-210, August 2005), är klart.

Haeffner
2008-03-05, 20:17
Skulle det kunna vara en god ide att på samma sätt avsluta sitt pass med en tungt belastande övning för att få stort hormonsvar även här och efter träningen?

Kommer givetvis inte orka ta i lika mycket i denna efter passet men ändå...

Frumpish
2009-08-27, 12:24
Bumpadump! Sökte på basövningar + tillväxthormon och hittade inte så mycket vettigt förutom denna tråden. Har hört lösa rykten om att basövningar --> ökade mängder anabola hormoner (kmr ej ihåg vilka) --> mer tillväxt/hypertrofi i övriga delar av kroppen som ej ingick i själva basövningen (t ex lats om det är marklyft vi talar om eller vader i bänkpressen.. etc).

Finns det något sanningsvärde i dessa påståenden? Är själv lite av en tvivlare men vore kul om det finns någon forskning inom området som visar svart på vitt.

Guddi
2009-08-27, 20:02
http://traningslara.se/blogg/styrketraning-del-i-introduktion-och-lite-fysiologi/
Tredje stycket under rubriken "Aktivering av anabola hormoner och immunförsvaret" tar upp den studie som finns på området.

Anders The Peak
2009-08-27, 20:31
Kompletterar Guddis lista med den här:http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/82/1/49

mikaelj
2009-08-27, 20:51
Aha, den där grafen om testosteron kontra protein och fett.

För medianvärdet (~2300 kcal) ger 68g, eller 12E% protein, högst T-nivåer för att sedan minska med ökat proteinintag, och fettkurvan går omvänt upp. Dessutom ger animaliskt protein högre T-nivåer än vegetabiliskt efter träning.

Vore väldigt intressant med någon mätning i stil med 70g EAA (7 x 10g-doser) och 250g animaliskt (= hälften mättat, hälften enkelomättat) fett för att komma upp i 2500 kcal. :-)

Frumpish
2009-08-27, 21:04
Tack för studierna!
Har en följdfråga till studien du postade Anders: hur vet man att det var just bänkpressen, som den basövning den är, som orsakade testosteron ökningen och inte själva muskelaktiveringen (det jag menar är att hur vet man att en isolationsövning inte ger samma hormonökning som en basövning?)

Här är ett relevant citat från ditt blogginlägg Guddi som verkligen hade gett mig ett bra svar om det inte vore för det fetmarkerade :D
I denna studie lät man en grupp endast träna en arm, medan en annan grupp fick träna samma arm och båda benen för att på så sätt få en kraftigare ökning av anabola hormon. Resultatet blev att endast armgruppen ökade sin styrka med 9 % medan arm+ben gruppen ökade sin armstyrka med 37 %. En väldigt stor brist i denna studie är dock att de två grupperna inte var matchade från början utan arm+ben gruppen var 27 % svagare när träningen började.

Anders The Peak
2009-08-27, 21:13
Hönan eller ägget.
Jag tror inte att man får granska de här studierna för ingående. Oftast är det ett litet statistiskt underlag som inte håller för en granskning.
- Glöm att du ska hitta en exakt vetenskap i det här.
- Acceptera att större muskelgruppers aktivering skapar ett större hormonellt gensvar jämfört med en mindre muskelgrupp.

Dra slutsatsen att det krävs basövningar som aktiverar stora muskelgrupper för att få bäst gensvar av träningen.

Morty
2009-08-27, 23:05
Jag kör ibland tunga benset (böj/mark/benpress) för att få en bättre hormonell status i kroppen när jag kör "lätta" pass. Även de lätta passen baseras dock på basövningar såsom viktade dips, militärpress etc.