handdator

Visa fullständig version : Vilket schema ser bäst ut?


kicklas
2008-02-27, 21:49
Funderar över följande scheman. Vilket ser bäst ut? Tack på förhand!

1
Mån: Axlar, Triceps, Traps
Tis: Rygg, Baksida Axlar, Mage
Tor: Bröst, Biceps, Underarmar
Fre: Ben , Vader, Mage

2
Mån: Biceps, Triceps, Underarmar, Mage
Tis: Ben, Axlar
Tor: Bröst, Vader, Mage
Fre: Rygg, Baksida Axlar, Traps

3
Mån: Axlar, Baksida Axlar, Traps
Tis: Ben, Vader, Mage
Tor: Bröst, Triceps, Underarmar
Fre: Rygg, Biceps, Mage

Rex
2008-02-27, 21:52
3an klart =)

kicklas
2008-03-01, 11:51
Ingen annan som har en kommentar?

Blir man inte ganska slut i biceps efter rygg samt triceps efter bröst?

ChrisDEFC
2008-03-01, 11:59
3
Fredag: Axlar, Baksida Axlar, Mage
Måndag: Ben, Vader, Mage
Tisdag: Bröst, Triceps, Underarmar
Torsdag: Rygg, Biceps, Traps

Bytt plats på dagarna samt laggt in traps på ryggdagen eftersom jag antar att du kör marklyft då och behöver därför inte ha mer än en extraövning på traps om ens det.

Anledningen är att du är mest uppvilad efter helgen och bör därför börja med dom största musklerna vilket jag anser vara ben, och kör du ben på mån vill du inte köra typ mark dagen efter därför kör du överkropp i form av bröst triceps. ons vila sen är du igång igen och tar då rygg dagen som är betydligt viktigare än axeldagen som du avslutar veckan med då du säkert är lite mör i hela kroppen :D

JohnRick
2008-03-01, 12:10
Ingen annan som har en kommentar?

Blir man inte ganska slut i biceps efter rygg samt triceps efter bröst?

Jo, och det är väl precis det som är meningen?

ChrisDEFC
2008-03-01, 12:18
Ingen annan som har en kommentar?

Blir man inte ganska slut i biceps efter rygg samt triceps efter bröst?

slipper uppvärmningsset och för mig är det inga problem att köra 2-3övningar a 3-4set på triceps efter 3övningar på bröst tex. får börja lite lugnare och öka allteftersom du blir starkare.

kicklas
2008-03-01, 12:55
3
Fredag: Axlar, Baksida Axlar, Mage
Måndag: Ben, Vader, Mage
Tisdag: Bröst, Triceps, Underarmar
Torsdag: Rygg, Biceps, Traps

Bytt plats på dagarna samt laggt in traps på ryggdagen eftersom jag antar att du kör marklyft då och behöver därför inte ha mer än en extraövning på traps om ens det.

Anledningen är att du är mest uppvilad efter helgen och bör därför börja med dom största musklerna vilket jag anser vara ben, och kör du ben på mån vill du inte köra typ mark dagen efter därför kör du överkropp i form av bröst triceps. ons vila sen är du igång igen och tar då rygg dagen som är betydligt viktigare än axeldagen som du avslutar veckan med då du säkert är lite mör i hela kroppen :D

Ok! Tack för hjälpen:D Men kopplar man inte in mycke rygg när man kör baksida axlar? Eftersom jag kör rygg dan före baksida axlar som sagt?

Madara
2008-03-01, 13:49
Ingen annan som har en kommentar?

Blir man inte ganska slut i biceps efter rygg samt triceps efter bröst?

Ja, men det är väl syftet isf. Lägger du upp träningen så du har synergister på samma pass så får ju musklerna vila en längre period. Dvs smäller du bröst/tricce på måndagar så får dessa muskler i stort sätt vila 6d medans om du stackar bröst/lats och har armar på en annan dag så får du ju ett direkt träningspass och ett indirekt för nu exempelvis armar. Vad som är bäst på dig kan bara du ta reda på personligen vill jag ha det mer frekvent än att lägga ihop synergister sådär, funkar dock ok combat med tex kampsport då man värdesätter vilotiden mer.

Three pigs
2008-03-01, 14:19
Jag hade kört 3an.

ChrisDEFC
2008-03-01, 23:54
Ok! Tack för hjälpen:D Men kopplar man inte in mycke rygg när man kör baksida axlar? Eftersom jag kör rygg dan före baksida axlar som sagt?

det är ju bara en fördel om du är lite slut i ryggen om du ska köra baksida axlar dagen efter för då får baksida axlar jobba mer :D i övrigt så känns det som smådetaljer i sammanhanget och ska få det perfekta schemat så får du nog hålla på så i all oändlighet att den muskeln tränas lite där kan det hämma den andra osv. Fokusera på ben, rygg och bröst i nämnd ordning, sen vart du lägger övriga övningar känns som det spelar mindre roll. vissa vill köra biceps med rygg för att ta ut dom ordentligt och är varma efter ryggövningarna, andra vill dela på dom för att få biceps 2ggr i veckan för det känns skönare det är bara att prova sig fram lite men personligen tycker jag det funkar fint med biceps på ryggdagen. men som sagt det viktiga är att du får ben efter helgens vila och rygg efter vilodagen mitt i veckan det är min åsikt.