handdator

Visa fullständig version : 50 KG knäböj...


Svensson83
2008-02-27, 21:26
...är kanske inte mycket att hänga i granen, men de va va jag klara. Första gången jag testar denna övningen, gillar den skarpt så till min fråga går de fort att öka i vikter på knäböj? *whistle*

Rex
2008-02-27, 21:29
Jadå.. jag började träna för ett halv år sen.
Nu tar jag lite mer än 160kg med skadad knä :\

Träna på bara.. glömt inte att köra rygg, vader, mage osv.

Handcuff
2008-02-27, 21:30
Hur långt är ett hund?


Om det var första gången så lär du äka snabbt till en början...adaption av nervsystemet...teknikförbättring osv.(så du lär orka 70kg inom ett par år :D ) Sen blir det jobbigare..mycket jobbigare.

G_lund
2008-02-27, 21:30
om du är nybörjare på gymmet så ökar man ganska fort i de flesta övningar. håll koll på utförandet bara så du inte blir för "vikt-kåt" ;)

Svensson83
2008-02-27, 21:40
Körde i smithen till att börja med, men fria vikter är att rekommenderar eller? Har tränat en del sen innan, så de mesta av alla övningar sitter i ryggmärgen :) men inte fult så kunning i ben övningar och utföranden.

några tips på knäböj, idag vart de iaf väldigt djupa, ej sträckta ben högst upp.

Jorgen
2008-02-27, 21:42
Läs: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11027 och http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11993

-S-T-
2008-02-27, 22:37
Knäböj är väl den övning man ökar mest och snabbast i som nybörjare. Däremot blir jag konfunderad när du börjar yra om smith och "ej sträckta ben högst upp". Det går varken att köra knäböj i smith eller välja bort att räta ut benen.

L-Sami
2008-02-27, 23:04
Knäböj är väl den övning man ökar mest och snabbast i som nybörjare. Däremot blir jag konfunderad när du börjar yra om smith och "ej sträckta ben högst upp". Det går varken att köra knäböj i smith eller välja bort att räta ut benen.

Har du något annat namn för knäböj i smithmaskin?

GurraGo
2008-02-27, 23:18
Har du något annat namn för knäböj i smithmaskin?

+1 . Jag tycker jag sett flera göra Knäböj i Smith och jag vet inte om den här videon och dess titel säger något ? http://www.youtube.com/watch?v=IW36w9iKB7g

Jacksatan
2008-02-27, 23:35
Jadå.. jag började träna för ett halv år sen.
Nu tar jag lite mer än 160kg med skadad knä :\

Träna på bara.. glömt inte att köra rygg, vader, mage osv.

Dvs du går ner 10cm?

DrCool
2008-02-28, 00:00
Rätt utförda knä övningar kan göra underverk, de viktiga är igentligen inte vikten,utan att du gör övningen rätt och att du låter din ben muskulatur växa i sin takt, tänk oxå på att stretcha ordentligt före och efter, det är lätt att skada just ben och knän. Inom några månader så lovar jag att du klarar minst 30kg till

/DrCool

*flex*

obesogen
2008-02-28, 00:00
Läs: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11027 och http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11993

Bilderna fungerar inte i första länken.

BajareN
2008-02-28, 01:13
Dvs du går ner 10cm?

en hockeyböj är väl iaf 15 cm *cupid*

Honken
2008-02-28, 01:49
Jadå.. jag började träna för ett halv år sen.
Nu tar jag lite mer än 160kg med skadad knä :\

Träna på bara.. glömt inte att köra rygg, vader, mage osv.

Vad väger du och hur djupt går du? Måste säga att det låter väldigt otrovärdigt.

z_bumbi
2008-02-28, 09:30
Har du något annat namn för knäböj i smithmaskin?

Knäböj i smith eller t o m hacksquat i smith (rörelsen är oftast mer lik den övningen även om stången är på ett helt annat ställe)

Dumleman
2008-02-28, 11:26
Filma gärna böjarna även om ni inte kommer visa filmerna för någon annan.

-S-T-
2008-02-28, 16:41
Har du något annat namn för knäböj i smithmaskin?

Det är klart man kan ställa sig och köra något som påminner om en knäböj i smith, men det är lika förvirrat som att säga "sittande militärpress".

Vad man ska kalla det.. Benpress i smith. Benövning i smith. Jag vet inte. Det måste väl inte finnas ett namn?

Min poäng är dock den, att om trådskaparen vill lära sig böj, så ska han kliva ur smithen.

-S-T-
2008-02-28, 16:43
+1 . Jag tycker jag sett flera göra Knäböj i Smith och jag vet inte om den här videon och dess titel säger något ? http://www.youtube.com/watch?v=IW36w9iKB7g

Se post ovan. Sen är väl inte valfri rubrik på YouTube någon auktoritet att luta sig mot ;)

Svensson83
2008-02-28, 19:49
Har du något annat namn för knäböj i smithmaskin? nej, men jag har sett endel som kör i smithen.

som sagt vart de första gången och alla tips är välkommna, tänkte att de kunnde va en bra idee å köra första gången i maskinen, men ska testa utan smithen nästa gång och gämföra :)

tack för svaren, de finns är många olika åsikter hehe

Tjuckot
2008-02-28, 20:06
Det är klart man kan ställa sig och köra något som påminner om en knäböj i smith, men det är lika förvirrat som att säga "sittande militärpress".

Vad man ska kalla det.. Benpress i smith. Benövning i smith. Jag vet inte. Det måste väl inte finnas ett namn?

Min poäng är dock den, att om trådskaparen vill lära sig böj, så ska han kliva ur smithen.

förstår verkligen inte vad problemet är, skulle man kalla det benpress i smith så skulle inte en kotte förstå vad man babblar om? Det är en knäböjsrörelse med stången bak skallen i en smith, så knäböj i smith låter väldigt logiskt.

Sen att jag håller med om att fria knäböj > böj i smith, det är en annan sak.

Men sen så är jag en sådan hemsk person som säger militärpress i smith med.

-S-T-
2008-02-29, 12:27
förstår verkligen inte vad problemet är, skulle man kalla det benpress i smith så skulle inte en kotte förstå vad man babblar om?

Att trådskaparen verkade tro att det går ungefär lika bra att köra i smith som fritt, det var problemet. Inget stort problem och jag tänker inte fortsätta predika mot "knäböj i smith" :)

-S-T-
2008-02-29, 12:36
tänkte att de kunnde va en bra idee å köra första gången i maskinen, men ska testa utan smithen nästa gång och gämföra :)

Det var ingen bra idé. Kör fritt, med bara stången. När du är säker på att alla vinklar stämmer och du inte utsätter dig för några risker (tänker främst på rygg och knän) kan du öka kanske 5-10 kg per pass och koncentrera dig på att hålla tekniken stenhårt. Det finns ingen anledning att gå snabbare fram. Om du lär dig böja rätt med bara stången kommer du kunna avancera bättre och snabbare. Börjar du lassa på vikter utan inarbetad teknik kan du säkert krysta upp vikten, men du banar in fel rörelser och kommer att få backa senare för att korrigera tekniken, vilket tar tid och hämmar utvecklingen.

Förresten, ta en 5 kg-platta, håll den rakt framför dig med utsträcka armar. När du kan knäböja så här utan att krumma ryggen, fälla in knäna eller vingla omkring, då kan du lägga stången på ryggen.

Det finns säkert folk som kan hitta fel i ovanstående, men det är långt bättre än att ställa sig i smithen.