handdator

Visa fullständig version : Träningstips för fettförbränning


tobias_
2008-02-27, 16:07
Jag var på gym i dag för första gången och sitter här nästan helt slut och funderar på hur jag ska lägga upp min träning.

Mitt mål är att gå ner i kroppsfett och få bättre metabolism. Men jag vill helst inte bygga muskler och bli biff. Är det möjligt eller får jag räkna med att få lite större muskler också?

Hur ska jag lägga upp mitt träningsschema för att förbränna fett och behålla muskelmassa? Ska man satsa på kondition och kanske inte jobba så mycket med vikterna?

Hur är det med kosthållningen? Ska man äta före och efter man tränar?

Commando1980
2008-02-27, 16:25
Jag var på gym i dag för första gången och sitter här nästan helt slut och funderar på hur jag ska lägga upp min träning.

Mitt mål är att gå ner i kroppsfett och få bättre metabolism. Men jag vill helst inte bygga muskler och bli biff. Är det möjligt eller får jag räkna med att få lite större muskler också?

Hur ska jag lägga upp mitt träningsschema för att förbränna fett och behålla muskelmassa? Ska man satsa på kondition och kanske inte jobba så mycket med vikterna?

Hur är det med kosthållningen? Ska man äta före och efter man tränar?

ska du deffa, krävs ett kalorieunderskott (läs deffguiden)

att styrketräna vid deff är viktigt för att bibehålla så mkt muskler som möjligt. (annars blir det ju vanligt bantande)

att du blir biff händer inte över en natt så du behöver knappast oroa dig, speciellt inte vid deff, då det är mkt svårare att bygga muskler (oftast inte möjligt).

för träningsprogram se tex z-bumbis enkla 3 split.

ät före och efter du tränar.

pragmatist
2008-02-27, 16:28
Att oroa sig för att få för stora muskler av styrketräning är ungefär som att oroa sig för att man ska bli för bra på golf när man gått en nybörjarkurs. Risken är inte överhängande. :D

Om du vill gå ned i fettvikt och behålla muskler så är en kombination av styrketräning och konditionsträning säkert det allra bästa. Styrketräning två gånger per vecka (hela kroppen varje gång) är en utmärkt början. Konditionsträning kan du utöva varje dag om du känner för det.

För att få ut det mesta av styrketräningen bör du äta något, helst med protein, ganska snart efter träningen. Beroende på hur mycket du ätit på dagen innan så kan det också vara lämpligt med ett lätt mellanmål någon timme eller två innan träningen.

larkan
2008-02-27, 16:45
Är du ute efter fettförbränning som du vill ha kondition eller vill förbränna fett bara?

Förslag:
Alla sporter som finns utan (schack) stavning?
Löpning,simning,cykla,gå osv. Det finns hur mycket som helst!

Löpning,cykla är dock lite jobbigare än simma ifall du inte krålar och bara kör bröstsim.

tobias_
2008-02-27, 16:49
larkan: Jag vill främst förbränna fett och förbättra min metabolism. Men jag tackar inte nej till förbättrad kondition.

Men okej, så eftersom att jag ligger på energiunderskott så kommer jag inte att bygga muskler om jag förstått det rätt?

Av vilken anledning ska man äta före och efter träningen?

Hur länge och hur ofta är bra att träna? Vad jag förstår så tar det ungefär 20–30 minuter tills man har tömt musklerna på glykogen och går över till fettförbränning. En till en och halv timme då kanske? 3 dar i veckan typ?

Commando1980
2008-02-27, 17:00
larkan: Jag vill främst förbränna fett och förbättra min metabolism. Men jag tackar inte nej till förbättrad kondition.

Men okej, så eftersom att jag ligger på energiunderskott så kommer jag inte att bygga muskler om jag förstått det rätt?

Av vilken anledning ska man äta före och efter träningen?

Hur länge och hur ofta är bra att träna? Vad jag förstår så tar det ungefär 20–30 minuter tills man har tömt musklerna på glykogen och går över till fettförbränning. En till en och halv timme då kanske? 3 dar i veckan typ?

träna vad?

styrketräning (vid deff) ska du utföra för att bibehålla muskler först och främst, inte för fettförbränning (även om det givetvis kräver en del kalorier)

fettförbränningen är ett resultat av kalorieunderskott.

cardio kan hjälpa dig att komma i ett kalorieunderskott (men du kan deffa helt utan cardio, vilket dock inte rekommenderas).

gymma typ 3 dagar i veckan. hur ofta du du kör cardio är upptill dig och hur du lägger upp deffen.

själv brukar jag ta snabba promenader 30-60min 4-6 dagar i veckan då jag vill gå ner i vikt. (kombinerat med att äta mindre)