handdator

Visa fullständig version : Göra om uppladdningsfasen på kreatin?


Hajp
2008-02-27, 15:13
Tjabba! Jag startade en kreatin kur för två månader sedan. Jag började med uppladningsfasen i en veckan och gick därefter över till underhållsdosering.

Kort därefter blev jag tvungen att avbryta kuren..

Om jag nu vill starta en ny kreatinkur, måste jag då börja om med uppladdningsfasen eller är det bara att köra igång med underhållsdosering på direkten?

polzki
2008-02-27, 15:21
Tjabba! Jag startade en kreatin kur för två månader sedan. Jag började med uppladningsfasen i en veckan och gick därefter över till underhållsdosering.

Kort därefter blev jag tvungen att avbryta kuren..

Om jag nu vill starta en ny kreatinkur, måste jag då börja om med uppladdningsfasen eller är det bara att köra igång med underhållsdosering på direkten?

Du har i princip samma utgångsläge nu, som för två månader sedan, eftersom du haft ett så pass långt uppehåll.

En uppladdningsfas är inget som du nödvändigtvis måste gå igenom, dock bör det rimligtvis ta längre tid att få upp koncentrationerna av kreatin- och kreatinfosfat i musklerna utan uppladdningsfasen.

Hajp
2008-02-27, 19:22
Du har i princip samma utgångsläge nu, som för två månader sedan, eftersom du haft ett så pass långt uppehåll.

En uppladdningsfas är inget som du nödvändigtvis måste gå igenom, dock bör det rimligtvis ta längre tid att få upp koncentrationerna av kreatin- och kreatinfosfat i musklerna utan uppladdningsfasen.

Hur långt tid snackar vi då? lönar det sig i längden att köra om uppladdningsfasen?

polzki
2008-02-28, 18:14
Hur långt tid snackar vi då? lönar det sig i längden att köra om uppladdningsfasen?

Hur lång tid det tar att maximera nivåerna i musklerna är antagligen individuellt, och är nog beroende av rådande koncentrationer av kreatin och kreatinfosfat i musklerna. För sk "non-responders" tar det 0 dagar eftersom de troligtvis redan har maximala koncentrationer. För vegetariener, som får i sig lite dietärt kreatin, tar det oftast längre tid.

"Uppladdningsdoseringen" är en ganska grov överdosering av exogent kreatin, och uppenbarligen bör det gå fortare att nå maximala nivåer i musklerna med denna, än med underhålldoseringen, som också är en överdosering skulle jag säga, om än mkt mindre. Tror dock inte att förhållandet mellan dosering och tiden är linjärt(omvänt).

"Lönar det sig i längden?". Kan väl du själv svara på? jag ser i varje fall ingen nackdel med att börja med en högre dos, såvida man inte får magproblem av detta.*flex*

z_bumbi
2008-02-28, 18:23
Ca 30 dagar för att fylla upp till samma nivå som vid laddning dvs man "tjänar" ca 25 dagar. Ska man bara köra under en kortare tid så har det betydelse men planerar man att använda kreatin under en längre tid så spelar det ingen större roll.