handdator

Visa fullständig version : EAA-supplementering ger muskel- och styrketillväxt hos äldre.


King Grub
2008-02-27, 14:55
11 g EAA två gånger om dagen ökar fettfri massa och styrka signifikant hos äldre, utan förändringar i aktivitet eller kost.

With advancing age there is a gradual decline in muscle mass, strength and function. The aim of this study was to determine if regular intake of a nutritional supplement containing essential amino acids (EAA)+arginine could reverse these responses in elderly subjects.

Twelve glucose intolerant subjects (67.0+/-5.6 (SD) years, 7 females, 5 males) ingested 11g of EAA+arginine two times a day, between meals for 16 weeks. Diet and activity were not otherwise modified. Lean body mass (DEXA) was measured every fourth week. Maximal leg strength was tested and functional tests were performed at week 0, 8, 12, and 16.

Lean body mass (LBM) increased during the study (p=0.038). At week 12, the average increase in LBM was 1.14+/-0.36(SE) kg (p<0.05 vs baseline), whereas at week 16, the increase was 0.60+/-0.38kg (NS vs baseline). The lower extremity strength measure score (sum of individual knee flexors and extensors' one repetition maximum, n=10) was 127.5+/-21.8kg at baseline, and average increase during the study was 22.2+/-6.1% (p<0.001). Improvements were also observed in usual gait speed (p=0.002), timed 5-step test (p=0.007), and timed floor-transfer test (p=0.022).

Supplementation of the diet with EAA+arginine improves lean body mass, strength and physical function compared to baseline values in glucose intolerant elderly individuals.

Clin Nutr. 2008 Feb 20. Effect of amino acid supplementation on muscle mass, strength and physical function in elderly.

http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0261-5614(08)00020-4

Mer än 1 kilo fettfri massa på 12 veckor utan träning, hos personer som är 65+ år gamla, är rätt mycket.

Langster
2008-02-27, 14:58
Gäller studien endast äldre med insulinresistens?

King Grub
2008-02-27, 15:00
Deltagarna i studien var äldre glukosintoleranta, ja.

Hur resultaten från denna studie översätts till unga, friska atleter är ju oklart, men däremot helt klart är att essentiella aminosyror är synnerligen kraftfulla stimulatorer av anabolism.

Att proteinsyntesen stimuleras även hos unga är bortom allt tvivel: http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/286/3/E321

jwzrd
2008-02-27, 15:00
Hur såg utvecklingen ut för referensgruppen?

Gädda
2008-02-27, 15:01
Då kanske det är läge att ta EAA även under träningsuppehåll? Om man är skadad t ex för att inte tappa muskler? Vad tror ni?

King Grub
2008-02-27, 15:02
Då kanske det är läge att ta EAA även under träningsuppehåll? Om man är skadad t ex för att inte tappa muskler? Vad tror ni?

EAA-supplementering eliminerar fullständigt muskelförlust i upp till minst en månads tid i fullständigt sängläge.

http://jcem.endojournals.org/cgi/reprint/89/9/4351.pdf

http://jcem.endojournals.org/cgi/reprint/90/3/1453.pdf

http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/135/7/1809S.pdf

Och det är hos unga, friska. Dock kommer resultaten här inte att direkt kunna översättas till en individ som lever ett normalt, rörligt liv.

Gädda
2008-02-27, 15:04
EAA-supplementering eliminerar fullständigt muskelförlust i upp till minst en månads tid i fullständigt sängläge.

http://jcem.endojournals.org/cgi/reprint/89/9/4351.pdf

http://jcem.endojournals.org/cgi/reprint/90/3/1453.pdf

http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/135/7/1809S.pdf

Och det är hos unga, friska. Dock kommer resultaten här inte att direkt kunna översättas till en individ som lever ett normalt, rörligt liv.

Det var goda nyheter så här i dystra skadeperioder *flex*

Langster
2008-02-27, 15:10
Att det endast gällde äldre förstår jag, men först står det bara äldre, sen i sista raden står det glukosintoleranta.

Det kanske finns anledning att tro att de inte fått/kunnat få en optimal kost innan supplementeringen började?

Per B
2008-02-28, 09:26
Baserat på de studier som det refereras till här, skulle man då kunna dra slutsatsen är det inte vore "helt fel" att ta EAA även vid andra tillfällen, dvs inte bara i anslutning till träning. T ex innan man går och lägger sig? Eller när man stiger upp på morgonen om man inte ska äta frukost förrän en timme senare?

King Grub
2008-02-28, 09:37
EAA-supplementering mellan målen stimulerar proteinsyntesen utan att störa gensvaret på dom vanliga måltiderna.

Ola Wallengren
2008-02-28, 10:52
Länken ovan fungerar inte och de verkar inte ha lagt upp artiklen på webben ännu, men det ser ut som om de inte har någon kontrollgrupp, vilket gör studien så mycket mer svårtolkad.
Resultaten är helt klart lovande och helt i linje med tidigare forskning. Skall bli intressant att läsa hela.

Snorlös
2008-02-28, 11:07
EAA-supplementering mellan målen stimulerar proteinsyntesen utan att störa gensvaret på dom vanliga måltiderna.

Hoppar in med en fråga: Jag som experimenterar med IF just nu äter 13g EAA utspritt på 3ggr mellan 07:00 och 15:00 (första måltiden). Bör jag sprida ut intaget ännu mer till 4 eller 5ggr? Bör jag öka mängden eller är den tillräcklig?

Äter oftast 5g på morgonen och 4g 2ggr innan 15:00.

MvH//

King Grub
2008-02-28, 11:22
Det får du bestämma själv.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/288/4/E761

Det finns absolut inte några bevis för att EAA-supplementering skulle leda till större praktisk muskeltillväxt hos friska, aktiva individer som redan täcker sitt proteinbehov.

Nyttan med EAA-supplementering är vid katabola tillstånd, infektioner, immobilisering och sarkopeni.

Börje H
2008-02-28, 11:26
11 g EAA två gånger om dagen ökar fettfri massa och styrka signifikant hos äldre, utan förändringar i aktivitet eller kost.

Mer än 1 kilo fettfri massa på 12 veckor utan träning, hos personer som är 65+ år gamla, är rätt mycket.

Resultaten låter helt vansinnigt bra! Ytterligare bevis för vikten av rätt nutrition i den geriatriska vården?


Det finns absolut inte några bevis för att EAA-supplementering skulle leda till större praktisk muskeltillväxt hos friska, aktiva individer som redan täcker sitt proteinbehov.

Låter denna sjunka in lite hos de som lätt upphetsas av nya tillskott.

Timme
2008-02-28, 11:30
EAA-supplementering eliminerar fullständigt muskelförlust i upp till minst en månads tid i fullständigt sängläge.

http://jcem.endojournals.org/cgi/reprint/89/9/4351.pdf

http://jcem.endojournals.org/cgi/reprint/90/3/1453.pdf

http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/135/7/1809S.pdf

Och det är hos unga, friska. Dock kommer resultaten här inte att direkt kunna översättas till en individ som lever ett normalt, rörligt liv.

Så om vi tar jwzrd tex (som styrketärningar väldigt hårt och har xkg mer muskelmassa än random snubbe). Skulle muskelförlösten bli eliminerad för honom om han lade sig i en säng under en månad och samtidigt tog dagliga tillskott av EAA?

Isåfall är det ju sjukt bra. Det kommer bli en hel del EAA för mig kan jag ju säga :D

King Grub
2008-02-28, 11:32
Skulle muskelförlösten bli eliminerad för honom om han lade sig i en säng under en månad och samtidigt tog dagliga tillskott av EAA?

Kanske. Men ju mer "onödig" muskelmassa man har, muskelmassa som inte krävs för ett normalt liv, desto större risk för att denna tillbakabildas, förstås. Även forskarna bakom studierna tillägger, att vid längre immobilisering eller infektionstillstånd, behövs även andra åtgärder sättas in, som hormonterapi.

mini
2008-02-28, 11:33
Lurar på om det kan vara en bra rekommendation till min 60-åriga pappa som medicinerar för högt blodsocker (vet inte om det är fullt utvecklad diabetes typ II) och har ca 10 kgs övervikt. Han lever ett ganska aktivt liv med golf och skötsel av hus, men han tränar inte utöver det.

Timme
2008-02-28, 11:43
Lurar på om det kan vara en bra rekommendation till min 60-åriga pappa som medicinerar för högt blodsocker (vet inte om det är fullt utvecklad diabetes typ II) och har ca 10 kgs övervikt. Han lever ett ganska aktivt liv med golf och skötsel av hus, men han tränar inte utöver det.

Gör det!

Mina tankar går direkt till min morfar på 80år och hans fru på 65+

Kanske ska köpa EEA till dem? Synd bara att det inte smakar så gott.

Timme
2008-02-28, 11:45
Kanske. Men ju mer "onödig" muskelmassa man har, muskelmassa som inte krävs för ett normalt liv, desto större risk för att denna tillbakabildas, förstås. Även forskarna bakom studierna tillägger, att vid längre immobilisering eller infektionstillstånd, behövs även andra åtgärder sättas in, som hormonterapi.

Intressant i alla fall. Blir jag ordentligt sjuk så är det EAA i stora ,ängder som gäller.

Anders The Peak
2008-02-28, 11:51
Intressant i alla fall. Blir jag ordentligt sjuk så är det EAA i stora ,ängder som gäller.

Det räcker med 22-49 gr EAA typ EsaPro/AminoRush för att optimera muskeluppbyggnad och nybildning av andra livsnödvändiga proteiner vid energibalans.

z_bumbi
2008-02-28, 11:59
Lurar på om det kan vara en bra rekommendation till min 60-åriga pappa som medicinerar för högt blodsocker (vet inte om det är fullt utvecklad diabetes typ II) och har ca 10 kgs övervikt. Han lever ett ganska aktivt liv med golf och skötsel av hus, men han tränar inte utöver det.

Få honom att träna mer istället för det är det som har mest effekt, gärna mer intensivt än att klippa gräset och spela golf.

Anders The Peak
2008-02-28, 12:11
Få honom att träna mer istället för det är det som har mest effekt, gärna mer intensivt än att klippa gräset och spela golf.

I årets första tidning Svensk Idrottsmedicin är det en intressant artikel om äldre och styrketräning:
http://www.svenskidrottsmedicin.se/tidnpdf/tidn1-08.pdf

Men jag tror inte att det är fel att köpa en burk EsaPro/AminoRush för gubben heller. En rekommendation för lite äldre är också RAGE som ger oanade effekter på lite äldre män och kvinnor...

mini
2008-02-28, 12:13
Få honom att träna mer istället för det är det som har mest effekt, gärna mer intensivt än att klippa gräset och spela golf.

Ja, skulle jag kunna det skulle jag såklart göra det. Nu finns det en anledning att han fått socksersjuka - han är lite lat och bekväm. Således är det inte ett alternativ tyvärr. Han tar hellre piller.

Timme
2008-02-28, 12:26
Det räcker med 22-49 gr EAA typ EsaPro/AminoRush för att optimera muskeluppbyggnad och nybildning av andra livsnödvändiga proteiner vid energibalans.

iof så tycker jag 49g är ganska mycket men 22g är ju lite mindre. 12g x 2 är ju 24.

Jag kanske ska lägga mer pengar på EAA och köra 24g dagligen uppdelat på 2 tillfeln över dagen. Köra med Amino rush och Esapro för omväxlinigens skull :D

Nu köra jag amino rush orange. Ska prova lemon nästa gång.

Haeffner
2008-02-28, 18:19
iof så tycker jag 49g är ganska mycket men 22g är ju lite mindre. 12g x 2 är ju 24.

Jag kanske ska lägga mer pengar på EAA och köra 24g dagligen uppdelat på 2 tillfeln över dagen. Köra med Amino rush och Esapro för omväxlinigens skull :D

Nu köra jag amino rush orange. Ska prova lemon nästa gång.

Blir ju inte billigt i längden det där...
Är det verkligen motiverat med så stora doser. Torde det inte räcka bra med nån dos i samband med träning och sedan intakt protein under restarande timmar av dygnet.

Ev. också nån dos EAA på vilogadag.

Vapor
2008-09-21, 10:01
Blir ju inte billigt i längden det där...
Är det verkligen motiverat med så stora doser. Torde det inte räcka bra med nån dos i samband med träning och sedan intakt protein under restarande timmar av dygnet.

Ev. också nån dos EAA på vilogadag.

Lyfter tråden så här 7 månader senare. Borde EAA intas även på vilodagar eller endast i direkt sammband med träning?

King Grub
2008-09-21, 10:07
EAA i vila stimulerar akut proteinsyntesen utan påverkan på nedbrytning.

Vapor
2008-09-21, 10:14
EAA i vila stimulerar akut proteinsyntesen utan påverkan på nedbrytning.

Men om jag har en dags vila mellan träningen. Har det då någon direkt effekt om jag knaprar i mig en skopa eller två under den dagen?
Eller det räcker med att ta EAA typ en 15-20 minuter innan träning?

King Grub
2008-09-21, 10:20
Vadå "effekt" - den beskrev jag ju nyss: "EAA i vila stimulerar akut proteinsyntesen utan påverkan på nedbrytning". Det är det som är effekten.

EAA-intag åstadkommer en hastigt övergående nybildning av muskelprotein.

Vapor
2008-09-21, 10:26
Vadå "effekt" - den beskrev jag ju nyss: "EAA i vila stimulerar akut proteinsyntesen utan påverkan på nedbrytning". Det är effekten.

EAA-intag åstadkommer en hastigt övergående nybildning av muskelprotein.

Med effekt menade jag att om det ger någon ökad tillväxt på muskelmassan under vilodagen eller om jag får samma resultat om jag struntar i att ta EAA på vilodagen? Vill ju veta om man kastar ut pengar i sjön eller om det kan ge någon nytta. Vill veta NÄR jag ska ta vissa kosttillskott och när jag inte ska ta dom. Vill ju vara så optimal som möjligt.

King Grub
2008-09-21, 10:28
Kanske, kanske inte. Jag känner inte till något som säger att uppregleringen kontras med en motsvarande nedreglering vid något annat tillfälle.

Vapor
2008-09-21, 10:31
Kanske, kanske inte. Jag känner inte till något som säger att uppregleringen kontras med en motsvarande nedreglering vid något annat tillfälle.

Jag testar och ser hur det blir. Kommer säkert inte märka någon större skillnad på muskelmassan på kort sikt men det kan ju samtidigt inte skada så varför inte försöka :)

Tack King Grub för svar.
Om du orkar så får du gärna försöka ge dig på min nästa dumma fråga: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119322

:smash:

Ch4rles
2008-09-21, 12:56
Hur är det om proteinsyntesen redan är höjd över basnivåer, som t.ex dagen efter styrketräning? Kommer den peaka till samma nivå som om man inte hade tränat, eller höjs den utöver den redan höga syntesen?

Eddie Vedder
2008-09-21, 13:04
Hur är det om proteinsyntesen redan är höjd över basnivåer, som t.ex dagen efter styrketräning? Kommer den peaka till samma nivå som om man inte hade tränat, eller höjs den utöver den redan höga syntesen?

Det låter sannolikt att EAA ger en extra stimulans även utöver den upreglerade proteinsyntesen som träningen bidragit med.

Jag vet inte om det är något som testats men att studier på EAA-supplementering i total vila har visat en klart potent effekt vet jag. Självfallet inte 100% överförbart på en normalaktiv individ dagen efter styrketräning men det låter osannolikt att skillnaden skulle bli noll bara för att du tränat dagen innan.

Så utan att veta vågar jag mig på ett ja som svar här även om jag inte har någon som helst uppfattning om effektens omfattning.

Anders The Peak
2008-09-21, 13:05
Är det inte så att det är främst yngre och äldre som får bäst effekt av EAA?

Per B
2008-09-21, 13:26
Eftersom proteinsyntesen är uppreglerad väl över ett dygn (36 timmar är väl en siffra som brukar anges?) efter ett styrketräningspass så borde ju EAA kunna ha en positiv effekt på själva styrketräningsresultatet även dagen efter. Jag anammar då denna möjlighet och tar en dos EAA direkt på morgonen dagen efter att jag tränat. *flex*

För övrigt så tar jag då denna EAA-dos (EsaPro i mitt fall) med kallt grönt te (2 påsar som fått stå i kylen och dra över natten).

Eddie Vedder
2008-09-21, 13:33
Är det inte så att det är främst yngre och äldre som får bäst effekt av EAA?

För yngre vet jag inte. I fallet för de äldre har du ju dock rätt och där skulle man ju generellt kunna säga att ju mer katabol miljö desto större effekt. Sängliggande äldre har ju testats och fått jättebra resultat men även andra mäniskor som legat på sjukhus t.ex. Även astronauter om jag inte har helt fel.

Så det handlar som sagt om att effekten blir tydligare ju mer nedbrytande förhållanden du utsätts för. Och just äldre är ju ofta sjuka, inaktiva och i en livsperiod med ständigt dalande fysik.

King Grub
2008-09-21, 13:39
Är det inte så att det är främst yngre och äldre som får bäst effekt av EAA?

Nej, däremot minskar gensvaret på EAA-intag med åldern.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/82/5/1065

King Grub
2008-09-21, 13:40
höjs den utöver den redan höga syntesen?

Ja.

Net muscle protein balance has been demonstrated to increase dramatically in response to exercise and amino acid ingestion when measured acutely. However, the question remained as to whether this acute response reflected the response of muscle over a longer time period. In this study, we confirmed that muscle protein balance is increased, primarily because of an increase in muscle PS, when measured acutely and found that this response is additive to the basal response over a full 24-h period.

Am J Physiol Endocrinol Metab 284: E76-E89, 2003.