handdator

Visa fullständig version : En fråga ang. Rigshospitalet (ja, jag vet att den suger)


ajmufic
2008-02-27, 13:45
Tjenare.

Trots att jag vet att Rigshospitalets diet egentligen inte är något man borde göra, så har jag ändå beslutat mig för att göra den. Har gått upp kraftigt de senaste åren och vill nu ändra på saker och ting. Vill ha en kraftig viktminskning i början för att få bättre motivation samt se det som ett sätt att lägga om mina matvanor, som är helt åt h-vete.

Jag har läst mycket om det på nätet och förstått att rent näringsmässigt är "dieten" inte bra... snarare idiotiskt! Själv har jag inte fullt lika bra koll men jag fattar inte hur den kan vara SÅ dålig...? Visst, frukosten är mager och det kan ju inte vara något vidare men i övrigt är det ju inte så dåligt med mat. Dåligt med kolhydrater förvisso men annars känns det som en meny som äts i stora delar av världen (och nu snackar jag inte enbart om fattiga områden).

Jag har dock några frågor som jag hoppas att jag kan få intelligenta svar på.
* Jag avskyr kaffe. Jag har gjort ett försök men det gick inte alls... Min plan är därför att ta en kopp te på morgonen istället. Det måste ju finnas något skäl till att de valt just kaffe till frukost, någon som har en aning om varför? Ökar kaffeinet ämnesomsättningen? Mättnaden? Kan en kopp te göra så stor skillnad?
* Som grönsak är ofta tomat med på menyn. Tomat är inte heller någon favorit och jag undrar om det finns någon grönsak som är likvärdig tomaten, ur näringssynpunkt?

Kom gärna med förslag på hur man kan "förbättra" metoden, så att den inte blir så dålig som många göra gällande.

Mental
2008-02-27, 14:41
Men snälla, det är en bluff rakt igenom, ändra som du vill, byt kaffet mot vad som, lika med tomaten, det kommer inte göra från eller till, och nej, den kommer inte ändra din metabolism på något bestående sätt, nej jorden går inte under om du skulle äta något annat.

Du kommer så klart gå ned i vikt om du följer dieten, men det skulle du även om du åt vettigt mat i små portioner med.

Lycka till.

Mental
2008-02-27, 14:42
Det är den här du menar va?


"Danska rikshospitalets ämnesomsättningskur

Denna bantningskur kan man påbörja vilken veckodag som helst, men det rekommenderas att man börjar en söndag.
DAG 1
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit
Lunch: 2 hårdkokta ägg, spenat kokt i vatten, 1 tomat
Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron

DAG 2
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit
Lunch: 10 skivor skinka, 3 dl yoghurt naturell
Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron

DAG 3
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 skiva skinka, sallad
Middag: Kokt broccoli, 1 tomat, 1 frukt

DAG 4
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
Lunch: 1 liter juice, 3 dl naturell yoghurt
Middag: 1 hårdkokt ägg, 1 riven morot, 1 liten keso naturell (250 g)

DAG 5
Frukost: 1 riven morot med citron
Lunch: 1 stor bit kokt torsk med citron, 1 liten klick smör
Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med broccoli

DAG 6
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 riven morot
Middag: ½ kyckling, sallad med olja och citron

DAG 7
Frukost: 1 kopp te utan socker
Lunch: Ingenting
Middag: 1 grillad lammkotlett, färsk frukt

DAG 8
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 skiva skinka, sallad
Middag: Kokt broccoli, 1 tomat, 1 frukt

DAG 9
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit
Lunch: 10 skivor skinka, 3 dl yoghurt naturell
Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron, 1 frukt

DAG 10
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 skiva skinka, sallad
Middag: Kokt broccoli, 1 tomat, 1 frukt

DAG 11
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
Lunch: 1 liter juice, 3 dl yoghurt naturell
Middag: 1 hårdkokt ägg, 1 riven morot, 1 liten burk keso naturell (250 g)

DAG 12
Frukost: 1 riven morot med citron
Lunch: 1 stor bit kokt torsk med citron, 1 liten klick smör
Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med broccoli

DAG 13
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 riven morot
Middag: ½ kyckling, sallad med olja och citron

Denna bantningskur måste vara i 13 dagar och är därför hård men effektiv. Dieten går ut på att ändra ämnesomsättningen, något som innebär att du efter den 13:e dagen kan äta normalt, utan att lägga på dig något under de kommande två åren.

Detta är inte en traditonell bantningskur, men en kur som ökar kroppens ämnesomsättning och förbränning. Den verkar därför även efter att dieten är avslutad. Om denna kur följs slaviskt kommer du att tappa allt överflödigt kroppsfett (7-20 kg).

Kuren ska följas i 13 dagar, varken mer eller mindre. Och som tidigare nämnts, den skall följas slaviskt. Om du under kuren dricker 1 öl, 1 glas vin, tuggar ett tuggummi eller äter extra mat måste du avbryta kuren direkt. Effekten är då borta.Kuren kan därefter påbörjas igen efter 6 månader, ej tidigare.

Om du föjlt kuren till punkt och pricka i 13 dagar skall den inte upprepas förrän det gått minst ett år.

Är du hungrig eeller sugen på något - Drick vatten, minst 2 liter per dag!

Kaffet kan inte bytas mot te och du måste äta sockerbiten.

King Grub
2008-02-27, 14:43
Förstår du inte att du läser om en scam, en bluff? Det är inget "metod", och definitivt inget som danska Rigshospitalet skulle vilja sätta sitt namn på. Det är alltså någon som en gång kommit på den ljusa idén att tjäna pengar på en skadligt sammansatt diet, och det sorgliga är att folk verkar tro att det är "på riktigt".

ajmufic
2008-02-27, 14:55
Ja, det är den jag menar och precis som jag skrev i början så är jag införstådd med att mycket av det som står ang. de påstådda effekterna är ren rappakalja.
Att klassa "dieten" som en bluff rakt igenom håller jag dock inte med om men så har jag som sagt antagligen inte lika god kunskap inom näringsläran som många andra här.
Men att äta fisk och kött i två veckor + en massa grönsaker kan väl inte vara så skadligt för kroppen? Visst, det saknas väl kolhydrater och man får antagligen i sig alldeles för lite kalorier och kroppen "svälter" men tar den så mycket skada av det när det "bara" handlar om 13 dagar?

Jag inser såklart att flera av de kilo som jag går ner nu kommer jag att gå upp veckorna efter "dieten", eftersom jag kommer att tappa muskler och vätska men samtidigt lär jag väl förlora en hel del fett också?
Jag räknar med att mitt sockerbehov kommer att dämpas under dessa veckor och att jag kommer att börja äta nyttigare när de två veckorna passerat.

Min fråga ang. kaffe/te samt tomat kan tyckas dum men helt korkad är den väl inte? Precis som frukter är olika nyttiga måste väl detsamma gälla för grönsaker?

Mirre
2008-02-27, 15:10
Men kära nån...Varför ge dig på något du själv idiotförklarar på förhand? *gah!*
Kanske inte skadligt för kroppen att utöva under 13 dagar men du slösar bort 13 dagar som du kan lägga på en hållbar vettig diet istället. Dessutom så ser ajg inte hur du ska stilla sockerbehovet genom att tvings äta en sockerbit? :Virro

Följ din första tanke - Idioti. Undvik Idioti!

Tolkia
2008-02-27, 15:24
Dåligt med kolhydrater förvisso men annars känns det som en meny som äts i stora delar av världen.
Öh, nej? Om du inte menar "av bantare i stora delar av världen".
Som grönsak är ofta tomat med på menyn. Tomat är inte heller någon favorit och jag undrar om det finns någon grönsak som är likvärdig tomaten, ur näringssynpunkt?
Det handlar nog mer om näringsfattighet än om näringsinnehåll, med tanke på bantningskurens upplägg (tomater innehåller mycket vatten och lite annat). Jag skulle tro att du kan byta mot nästan vilken grönsak som helst utan att det gör stor skillnad; det är ganska små mängder det är fråga om, och det är få grönsaker som innehåller så mycket energi per viktenhet (obs. att avokado är en frukt).
Kom gärna med förslag på hur man kan "förbättra" metoden, så att den inte blir så dålig som många göra gällande.
Byt ut den mot en bra bantningsmetod? Ja, jag är seriös.
Jag räknar med att mitt sockerbehov kommer att dämpas under dessa veckor och att jag kommer att börja äta nyttigare när de två veckorna passerat.
Den största risken med en total svältdiet är, som jag ser det, att du inte kommer att palla att hålla den (särskilt inte när dieten dessutom innehåller socker, marmelad etc., väl ägnat att trigga din längtan efter smaskigt socker) utan spåra ur, börja om och spåra ur. Och efter ett par veckor egentligen inte ha uppnått särskilt mycket alls. Det är tämligen kontraproduktivt att göra sig så hungrig att det enda som finns i tankarna 24 timmar om dygnet är mat. Paulun uttryckte det så här: "Man kan inte slåss mot hungern, antingen dör man eller så äter man".

ajmufic
2008-02-27, 15:45
Först och främst, tack för ett seriöst svar!
Öh, nej? Om du inte menar "av bantare i stora delar av världen".Det jag syftade på var mest ingredienserna i menyn. Kött, fisk och grönsaker. Nuförtiden består väl menyerna (i industriländerna) alltför ofta av hamburgare, pizzor, kebabtallrikar, friterad mat i all dess form och inte minst alla dessa såser! Men som sagt, skulle det bara lagts till nån potatis här och där och en lite stabilare frukost, så skulle det väl inte varit något problem att äta såhär?
Det handlar nog mer om näringsfattighet än om näringsinnehåll, med tanke på bantningskurens upplägg (tomater innehåller mycket vatten och lite annat). Jag skulle tro att du kan byta mot nästan vilken grönsak som helst utan att det gör stor skillnad; det är ganska små mängder det är fråga om, och det är få grönsaker som innehåller så mycket energi per viktenhet (obs. att avokado är en frukt).Ok. När jag hört andra personer prata om bantningskurer så har det alltid varit så viktigt med vilka frukter man kunde/skulle äta och inte t.ex. banan (vilket kanske inte är sant?) och jag funderade på om det kunde vara likadant med grönsaker.[/QUOTE]
Byt ut den mot en bra bantningsmetod? Ja, jag är seriös.Mmmm, vi får se...;)
Den största risken med en total svältdiet är, som jag ser det, att du inte kommer att palla att hålla den (särskilt inte när dieten dessutom innehåller socker, marmelad etc., väl ägnat att trigga din längtan efter smaskigt socker) utan spåra ur, börja om och spåra ur. Och efter ett par veckor egentligen inte ha uppnått särskilt mycket alls. Det är tämligen kontraproduktivt att göra sig så hungrig att det enda som finns i tankarna 24 timmar om dygnet är mat. Paulun uttryckte det så här: "Man kan inte slåss mot hungern, antingen dör man eller så äter man".Jag är rätt envis, så jag tror nog att jag kommer fixa det. Jag tackar dock återigen för din konstruktiva kritik!
Om två veckor är min tanke att jag skall dra ner lite på godisätandet, äta lite mindre snabbmat och något mindre portioner samt försöka motionera 1-2 dagar ytterligare i veckan men i övrigt leva som vanligt, så räknar jag med att återkomma i form framåt sommaren.

Angel
2008-02-29, 05:28
Lunch: 1 liter juice....haha vafan, härligt. Vilken sorts juice?

Vinter
2008-02-29, 06:43
Om två veckor är min tanke att jag skall dra ner lite på godisätandet, äta lite mindre snabbmat och något mindre portioner samt försöka motionera 1-2 dagar ytterligare i veckan men i övrigt leva som vanligt, så räknar jag med att återkomma i form framåt sommaren.

Varför inte börja idag? Det du skrev ovan är det enda vettiga om du vill ha långvariga resultat.

bollio
2008-02-29, 07:33
Vissa av måltiderna är ju bra t.ex. biff med sallad, hådkokt ägg med sallad... problemet med dieten är att det är inte alltid det är ens 1 godkänt mål per dag (när du behöver 3) och i samtliga dagar tycker jag kaloriintaget ser alldeles för lågt ut.

Har du provat lågkolhydrat? Min favorit just nu för viktnedgång är the Optimal Diet
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Optimal_Diet
http://homodiet.netfirms.com/

Mental
2008-02-29, 07:42
In some of Dr. Kwasniewski’s books, certain religious and philosophical ideas are presented.

In the book Homo Optimus, Kwasniewski claims that the follower of the Optimal Diet will develop a "correct brain function" and become a member of the human species with yet unknown and unfulfilled potential. This individual will be less driven by anxiety and insecurity, be more peaceful, have higher moral standards, but also be much more difficult for government, media and large corporations to control and deceive.

People on unhealthy carbohydrate rich diets, however, tend to literally have more sheep-like personalities due to a dominance of the parasympathetic nervous system. They will be driven by anxiety and insecurity. Dr. Kwasniewski believes these people are more easily controlled and deceived by the government, media and large corporations. He uses several examples from the Bible to back up his ideas.

He also offers speculative ideas of how to change and construct an ideal model of society in line with some of the principles of the Optimal Diet.


Jag älskar den här typen av mäniskor, lite som Krav/Demeter som har rötterna djupt innom Antroposofin. Det blir lite mer än bara en Diet och ett sätt att leva om man blandar in lite religion och några gurus :)

"Daily, the diet can typically include about 20-40 grams organ meats (liver, kidney, brain etc), 50-150 grams muscle meats, 4-8 egg yolks and 2-4 egg whites. Fatty cheeses, cream and marrow, provides some additional proteins. Pork meat is recommended instead of fish, chicken, lamb, beef or game, as pork is the animal closest to humans biochemically. To achieve an ideal balance between omega-3 and omega-6, animal foods from free range animals are preferred.[2] Recommended fats include butter, cream, lard and marrow. Other animal fats such as duck fat, goose fat or beef tallow are also considered good fats. Nuts, particularly hazelnuts, and oils from palm, palm kernel, olive and coconut can be included in small quantities. For carbohydrates, potatoes and vegetables are recommended. They can be supplied with small quantities of grains, berries and fruits. Kwasniewski claims that more than 300 grams of vegetables daily are unnecessary. Salt is strictly discouraged on this diet."

Följer du den här Bolio? Jag personligen har lite svårt med lever, gillar salt och lagar inte mycket mat med benmärg och hjärna.

Men det skulle vara kul att prova för att utvärdera.

Angel
2008-02-29, 11:14
Äh, fyfan för och äta en njure.

bollio
2008-03-01, 00:46
Mental: Jag försöker. Dock kör jag med anpassning för fysisk aktivitet genom kolhydratrik måltid efter träningspasset.

Blir väl lever eller benmärg om jag ska äta 'organ meats', dock inte varje dag utan 1-2 gång i veckan ca. Får se om jag kan göra något åt det.

Har lite svårt att hitta njure, hjärta och hjärna i butiken? Annars skulle jag prova på det...

Det jag blir mest sur över är att jag inte kan hitta riktig ister i butiken. Jag var och klagade hos personalen men fick inte mycket till gensvar.

Acquiescence
2008-03-02, 14:59
Får man fråga varför du postar en tråd som innehåller "jag vet den suger" och sedan öppna med att du vet att det är en bluff och sedan mot alla användares protester ändå säga du skall fullfölja den är oerhört dumt. Verkar nästan som du har ett vad med någon om att du skall klara det?

Trance
2008-03-02, 16:22
Kör en VLCD istället om du vill tappa vikt snabbt.

ajmufic
2008-03-02, 17:54
Får man fråga varför du postar en tråd som innehåller "jag vet den suger" och sedan öppna med att du vet att det är en bluff och sedan mot alla användares protester ändå säga du skall fullfölja den är oerhört dumt. Verkar nästan som du har ett vad med någon om att du skall klara det?Anledningen till att jag skrev detta var att jag hoppades slippa flertalet att de svaren som kommit i tråden. D.v.s. de svaren som enbart skriver hur dålig dieten är, det har jag redan förstått genom att surfa runt i förväg.

Jag hoppades istället att svaren skulle kretsa kring det som jag _verkligen_ frågade d.v.s. om det fanns något skäl till att man just skulle börja dagen med kaffe (om det t.ex. stimulerar ämnesomsättningen, någon som jag trodde att det gjorde) samt om tomaten var en särdeles "nyttig" grönsak eller om den bara är en i mängden av nyttiga grönsaker.

Jag inser ju såhär i efterhand att jag skulle skitit i att ha skrivit något om Rigshospitalet och enbart ställt ovanstående frågor, i en smartare form, så skulle jag nog fått fler konkreta svar.

Som jag tidigare också skrev så har jag förstått att dieten inte är speciellt bra för kroppen och att de resultat som den lovar (förändra ämnesomsättningen för de närmsta två åren så att man kan äta normalt, utan att gå upp i vikt etc) tog jag också med en nypa salt. Jag försökte dock förklara att detta bara var ett startskott i min omläggning av matvanor. Jag har gått ner väldigt mycket redan men inser att den största delen av viktminskningen kommer jag att återta ganska omgående, speciellt om jag inte är försiktig med maten efter. Dock är min förhoppnings att jag åtminstone skall landa 3-4 kilo smalare och ha en boostad motivation för framtiden.

För övrigt känner jag personer som följt just denna "dieten" och gått ner mycket och sedan stannat i den vikten.

Sist men inte minst så har ingen fortfarande riktigt förklarat för mig varför den skulle vara så fruktansvärt dålig? Visst är kaloriintaget extremt lågt men 13 dagars (låt oss kalla det) svält är väl inget som kroppen tar livslång skada av direkt? Så vek vägrar jag att tro att kroppen är...

Nej förresten, en sak till. Den ciruklerar flertalet "olika" Rigshospitalet-dieter på nätet och den jag har är inte exakt identisk med de som publicerats här tidigare. I min finns det ingen som helst juice och ingen marmelad (vet inte var du såg det, Tolkia?).
Igår åt jag en härlig torsk till lunch och en lika god ryggbiff till middag. Idag har jag ätit grillad kyckling och imorrn blir det grillad fläskfilé, så maten jag äter är i alla fall god! :)

ajmufic
2008-03-02, 17:55
Kör en VLCD istället om du vill tappa vikt snabbt.Kan man inte säga att detta är en VLCD?

vildängel
2008-03-02, 18:01
Sist men inte minst så har ingen fortfarande riktigt förklarat för mig varför den skulle vara så fruktansvärt dålig? Visst är kaloriintaget extremt lågt men 13 dagars (låt oss kalla det) svält är väl inget som kroppen tar livslång skada av direkt? Så vek vägrar jag att tro att kroppen är...


Det är väl kanske främst deras helt vansinniga påståenden OM dieten som gör folk irriterade. Hur kan man ens få för sig att påstå sådana saker och lura okunniga människor till någon som helt saknar grund? Sen är, som du själv redan påpekat, innehållet i dieten inte direkt skadligt i sig kanske, men mängden mat är det och gör den näringsmässigt bristfällig. Jag ser, som många andra, ingen anledning att följa den.

Eddie Vedder
2008-03-02, 18:04
Sist men inte minst så har ingen fortfarande riktigt förklarat för mig varför den skulle vara så fruktansvärt dålig? Visst är kaloriintaget extremt lågt men 13 dagars (låt oss kalla det) svält är väl inget som kroppen tar livslång skada av direkt? Så vek vägrar jag att tro att kroppen är...

Är livslånga men ditt kriterium för att något ska kunna anses dåligt?

Ja i såna fall är det ju inte dåligt. Men i såna fall är ju två veckors konstant fylla (typ random två-veckors fylleresa) eller en kost som enbart består av chicken nuggets, pommes frites och coca cola i två veckor heller dåligt.

Man slipper ju troligtvis men för livet även om man misshandlar sig en hel del.

Dieten är sålig särför att den är ett svammel, det handlar bara om att tokbanta under en viss period och tokbantning är dumt helt enkelt. Tomat är verkligen inte någon särdeles nyttig grönsak, snarare en väldigt näringsfattig grönsak.
Du verkar uppfatta det som att det finns någon särskild tanke bakom alla "tillåtna" livsmedel i dieten, det handlar ju bara om att den ska verka genomtänkt för annars blir det ju svårare att lura folk till att tro på den.

z_bumbi
2008-03-02, 18:43
Kan man inte säga att detta är en VLCD?

Nope.

En VLCD har bestämda regler för vad den ska innehålla bl a ska den täcka alla behöv av mineraler och vitaminer.

Scratch89
2008-03-02, 23:12
VLCD är t.o.m godkänd av SLV. :D
Bra skit för otränade snubbar och snubbinor. Funkar antagligen helt ok för styrketränande individer också, om man tillsätter lite extra protein. Funkar troligen inte alls för konditionstränande, å andra sidan behöver inte konditionstränande VLCD överhuvudtaget.

Acquiescence
2008-03-02, 23:19
Lite OT: Brukar man inte mena VLCD när man säger Ketogen diet? Är väl inte så ofta man hör om Ketogen LCHF dieter, eller?

Undra bara eftersom jag säger alltid Ketogen diet, när jag menar VLCD, men det kanske är fel då vissa kan tro man menar LCHF?

Scratch89
2008-03-02, 23:34
Lite OT: Brukar man inte mena VLCD när man säger Ketogen diet? Är väl inte så ofta man hör om Ketogen LCHF dieter, eller?

Undra bara eftersom jag säger alltid Ketogen diet, när jag menar VLCD, men det kanske är fel då vissa kan tro man menar LCHF?

VLCD innehåller rätt så lite fett, och förhållandevis bra ratio mellan de näringsgivande ämnena. Att kalla det för ketogen är nog att ta i.

Mental
2008-03-03, 00:09
En ketogen diet är en diet som inte innehåller nog med kolhydrater för att undvika bildandet av ketonkroppar. Uppnår man Ketos på en kost så är det en ketogen diet.

Så ja, man kan säga att en VLCD diet är en ketogen diet, men alla ketogena dieter är inte VLCD. HFLC diet kan innehålla energi nog för att täcka hela ditt dagsbehov men så pass lite kolhydrater att ketos uppnås och är sålunda en ketogen diet det med.

LGD73
2009-01-15, 15:51
Hej!

Med förvåning och stigande irritation har jag tagit del av detta totalt ologiska och hälsofarliga dietförslag. Det är nog det absolut värsta jag läst!!! Jag hoppas att det är ett skämt men för saks skull diskuterar jag som om det vore skrivet på fullt allvar (snälla säg att det inte är så)
Felen är så många att jag undrar vem som skrivit och i vilket syfte. Om målet är att MARKANT sänka kroppens metabolism (ämnesomsättning/förbränning), få skador på skelett, på inre organ, få en minskad muskelmassa, samt en 98%-ig chans att någon månad efter avslutad kur ha passerat ursprungsvikten med ytterligare något kilo är detta perfekt. Som en bonus har man dessutom fått en förändrad kroppskonstitution med ökad andel fett och minskad andel muskelmassa. Grattis!
Nu ska jag förklara varför.
1. Vi börjar med första stycket. Det finns GIVETVIS ingen förändring av diet som kan omöjliggöra viktökning i 2 år :) Antagligen det fånigaste jag hört. Vi leker nu med tanken att du genomför dieten och sedan äter massor med mat efteråt där du med MARGINAL överskrider det energibehov du har. Vad skulle i så fall hända med överskottet? Skulle det blir luft som du andas ut? Kroppen kommer att lagra överflödigt fettintag i våra fettdepåer. Vi kan ju inte förändra hur tarmarna fungerar och därmed fettupptaget genom en diet.

2. Andra stycket handlar om ökad förbränning. Ökad förbränning sker genom ökad muskelmassa, ökat antal måltider (kroppen upplever detta som god tillgång på mat och därmed ökas kroppens metabolism), ökad aktivitet = energiåtgång. Denna diet är motsatsen och kommer obönhörligen leda till KRAFTIGT MINSKAD förbränning. En förbränning som dessutom kan vara svår att få igång igen = viktökning när vi börjar käka igen.

3. Tredje stycket handlar om exakthetskravet i dieten. DET FINNS INGEN KOSTHÅLLNING som drabbas negativt av ett tuggummi!!! :) Om vi LÅTSAS att detta är sant. Varför är då matsedeln så oexakt? Spenat kokt i vatten (hur mycket?) – 1 stor skiva skinka (hur stor, vilken vikt?) – 1 yoghurt (storlek och energiinnehåll?) – 1 bägare yoghurt (storlek?). Ännu ett makalöst fånigt ställningstagande.

4. Sjätte stycket. VATTEN MÄTTAR INTE! – vatten fyller upp magsäcken volymmässigt men mättnad fysiologiskt uppstår när ex. duodenum (tolvfingertarmen) exponeras för triglycerider (fett) och aminosyor (protein).

5. Sjunde stycket. På en söndag???????
Vi fortsätter med en allmän diskussion om mat / förbränning.
6. Kroppen är expert på att anpassa sig till mattillgång. Detta grundar sig i att vi ursprungligen som ras inte hade mat tillgängligt kontinuerligt. Äter vi sällan går kroppen i svältläge = minskad metabolism. Denna diet innehåller 2 mål mat om dagen (mot rekommenderade 5-6) och dessutom dåliga mål mat. Kroppen kommer bara av den anledningen att försvara sina fettdepåer med näbbar och klor och vi kommer därför att bryta ner protein istället = muskelmassa och inre organ.

7. Vi har 4 vitaminer som är fettlösliga: A D E K. Dessa kommer vi få stor brist på om vi ej får i oss 30E% (energiprocent = procent av totalt energiintag). Dieten är MYCKET fettsnål!!! A- vitamin är mycket viktig för synen (A vitamin = retinol som i näthinnan i ögat som på latin heter retina). D vitamin är nödvändigt för att lagra in Kalcium i skelettet. Den i Sverige förr vanliga sjukdomen rakitis eller engelska sjukan var pga D-vitamin brist. Som kvinna framförallt är detta ödesdigert när man redan från början löper viss risk att drabbas av osteoporos (urkalkning av skelett).

8. Det som är målet med ALLA fungerande dieter är att hålla ett extremt stabilt blodsocker. Ett för högt frigör massor med insulin i kroppen vilket markant ökar fett och glukos (socker) inlagringen i cellerna. Vi blir således inte feta av socker men av sockrets effekter. Denna diet kommer till viss del hålla ett lågt blodsocker, men problemet är att vi kommer att ligga långt under normalnivån vilket innebär att vi merparten av tiden kommer att ligga i ett sk. katabolt tillstånd = nedbrytande av proteiner. Tar vi bara dag 1 som exempel (den står ju först) så kommer vi under säkert 20 av dygnets 24 timmar ligga i ett katabolt läge = oerhörd nedbrytning av kroppens proteiner. Vi kommer även att till viss del gå ner i fettväv men det gör man ju även om man är med i Expedition Robinson. Det gör inte detta ö-liv till en långvarig och fungerande diet.

9. En människa behöver ett visst antal kalorier per dag för att fungera. Detta kallas för basalmetabolism. Om vi bara räknar på kaloriinnehåll för en godtycklig dag så blir man mörkrädd.

Dag 1 Frukost 15 kcal
Lunch 150 kcal + 30 kcal + 20 kcal
Middag 500 kcal + 100kcal

SUMMA: 865 kcal = 500 kcal under basalmetabolism för en kvinna dvs den energi som krävs för att hålla värmen och kroppens funktioner vid liv = SVÄLT! = proteinnedbrytning. Då är ändå basalmetabolismen LÄGSTAVÄRDET. Normal energitillförsel för kvinna i arbetslivet är nog ca. 2000 kcal och för en man knappt 3000 kcal.
Avslutningsvis. Jag hoppas VERKLIGEN att ni tar det jag skriver på allvar. Jag vill å det bestämdaste avråda från att ens under 1 dag prova en liknande diet. Den har överhuvudtaget ingen förankring i hur vår kropp fungerar och den som uppfunnit den vet ungefär lika mycket om kost som jag vet om kärnfysik (viket inte är mycket)

/L-G

LGD73
2009-01-15, 15:58
Skriver även ner kuren jag håller i min hand! Blir mer logiskt att läsa min kommentar då här ovanför.

Kuren ska följas i 13 dagar varken mer eller mindre och som tidigare nämnts den ska följas slaviskt. Dieten går ut på att ändra ditt ”förbränning”, något som innebär att du efter den 13:e dagen kan äta normalt utan att lägga på dig något under de kommande 2 åren.

Detta är inte en traditionell bantningskur, men en kur som ökar kroppen ”förbränning” och förbränning. Den verkar därför även efter att dieten är avslutad.

Om denna kur följs slaviskt kommer du att tappa allt överflödigt kroppsfett (7-20 kg).

Om du under kuren dricker öl, ett glas vin, tuggar tuggummi eller äter extra mål mat så ska du avbryta kuren direkt. Effekten är då borta. Kuren kan därefter påbörjas igen först efter ett halvt år. Inte tidigare.

Har du följt kuren till punkt och pricka i 13 dagar skall den inte upprepas förrän det gått minst ett år. Det rekommenderas att den bör genomföras igen efter två år.

Blir du hungrig - drick vatten (minst 2 liter per dag).

Kaffet kan inte bytas ut mot te och du måste äta sockerbiten.

Denna bantningskur kan starta vilken veckodag som helst, men det rekommenderas att den startar en söndag.



Danska Rikshospitalets Diet veckomeny:



DAG 1
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit
Lunch: 2 hårdkokta ägg, spenat kokt i vatten, 1 tomat
Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron

DAG 2
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit
Lunch: 10 skivor skinka, 3 dl yoghurt naturell
Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron

DAG 3
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 skiva skinka, sallad
Middag: Kokt broccoli, 1 tomat, 1 frukt

DAG 4
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
Lunch: 1 liter juice, 3 dl naturell yoghurt
Middag: 1 hårdkokt ägg, 1 riven morot, 1 liten keso naturell (250 g)

DAG 5
Frukost: 1 riven morot med citron
Lunch: 1 stor bit kokt torsk med citron, 1 liten klick smör
Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med broccoli

DAG 6
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 riven morot
Middag: ½ kyckling, sallad med olja och citron


DAG 7
Frukost: 1 kopp te utan socker
Lunch: Ingenting
Middag: 1 grillad lammkotlett, färsk frukt

DAG 8
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 skiva skinka, sallad
Middag: Kokt broccoli, 1 tomat, 1 frukt

DAG 9
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit
Lunch: 10 skivor skinka, 3 dl yoghurt naturell
Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med olja och citron, 1 frukt

DAG 10
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 skiva skinka, sallad
Middag: Kokt broccoli, 1 tomat, 1 frukt

DAG 11
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
Lunch: 1 liter juice, 3 dl yoghurt naturell
Middag: 1 hårdkokt ägg, 1 riven morot, 1 liten burk keso naturell (250 g)

DAG 12
Frukost: 1 riven morot med citron
Lunch: 1 stor bit kokt torsk med citron, 1 liten klick smör
Middag: 1 stor biff (250 g), sallad med broccoli

DAG 13
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 skiva rostat bröd utan smör eller pålägg
Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 riven morot
Middag: ½ kyckling, sallad med olja och citron

Kischen
2009-01-15, 16:18
Har du suttit och skrivit ner allt detta?

"Dieten" är för övrigt gammalt trams.

Verkar som du redan vet det.

schabo-labo
2009-01-16, 08:30
Tack för informationen, det var välskrivet.

LGD73
2009-01-16, 13:42
Jag fick dieten i handen av en förtvivlad elev till mig vars mor och hennes kollegor skulle börja med den. Jag satte nästan kaffet i halsen och skrev sedan irriterat i en halvtimme. När jag på skoj surfade efter dieten så fanns den ju på varenda forum om kost man kan tänka sig och folk använder den verkligen vilken är helt absurt!!! Jag kopierade helt enkelt in mitt brev till mamman i forumet:)

schabo-labo
2009-01-16, 19:09
Tror det fanns en variant på den för ca 6-7 år sedan, den hette densamma fast då var det bananer som gällde på den första måndagen. Minns det mycket väl, för en dårvarande arbetskamrat rekommenderade dieten till mig, hade festat dagen innan på söndagen och vaknade bakis på måndagen och då var det bananer som gällde. Tror jag lade ner dieten efter en förmiddag med bananer, tack och lov.

Agent Cooper
2009-01-16, 19:14
Jag fick dieten i handen av en förtvivlad elev till mig vars mor och hennes kollegor skulle börja med den. Jag satte nästan kaffet i halsen och skrev sedan irriterat i en halvtimme. När jag på skoj surfade efter dieten så fanns den ju på varenda forum om kost man kan tänka sig och folk använder den verkligen vilken är helt absurt!!! Jag kopierade helt enkelt in mitt brev till mamman i forumet:)

Det mesta du skriver stämmer. Men antalet måltider påverkar inte metabolismen i någondera riktningen. 5-6 eller tre måltider spelar ingen roll. En liten detalj bara.