handdator

Visa fullständig version : alvedon, hämmar det proteinsyntesen?


pluffer
2008-02-27, 12:28
undrar som titeln lyder hur mycket alvedon påverkar proteinsyntesen .
för jag går hellre runt å har lite ont i huvudet än attt förstöra effekten av ett helt träningspass.
har det någon märkvärd effekt på muskeluppbygnaden om man tar alvedon efter ett träningspass?

RTB
2008-02-27, 12:37
Ja det hämmar, det har Grub påvisat någon gång i begynnelsen*whistle*

Men det kanske inte är värt att gå och ha ont för det? ;)

Pepz
2008-02-27, 12:53
du tar väl inte alvedon efter varje pass?
Tar du det nångång ibland så spelar det mindre roll i det stora hela även proteinsyntesen hämmas akut.

pluffer
2008-02-27, 13:06
nej jag tar det verkligen inte ofta men undrar om det är värt att pressa i sig en alvedon efter ett träningspass bara för att man kanske har lite småont i huvudet.

"Ja det hämmar, det har Grub påvisat någon gång i begynnelsen"

isåfall dricker jag hellre massa vatten å vilar istället för att ta en elvedon.

King Grub
2008-02-27, 13:11
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2690426&postcount=11

RTB
2008-02-27, 13:14
nej jag tar det verkligen inte ofta men undrar om det är värt att pressa i sig en alvedon efter ett träningspass bara för att man kanske har lite småont i huvudet.

"Ja det hämmar, det har Grub påvisat någon gång i begynnelsen"

isåfall dricker jag hellre massa vatten å vilar istället för att ta en elvedon.

:thumbup: Ja det brukar jag också göra om huvudvärken inte är så farlig. Ingen ide att ta massa piller om det inte behövs.

Men som sagt, att ta en alvedon ibland gör nog varken till eller från, inget att oroa sig för:)

Gädda
2008-02-27, 15:10
Frågan är om man öht ska träna om man i i behov av alvedon.

Rahf
2008-02-27, 18:11
Frågan är om man öht ska träna om man i i behov av alvedon.

Har man någon lätt inflammation nånstans eller bara vill lindra smärta så är det väl ingen fara.

Jag antar att resonemanget utgår ifrån huvudvärk/kroppslig infektion etc?

Pillert
2010-01-09, 16:43
Sitter och funderar kring vilken sorts huvudvärkstablett jag ska köpa.
Har huvudvärk och känner mig allmänt sjuklig.

Har för mig att jag läste någonstans att alvedon skulle vara lugnt medan det på ett annat ställe står att alvedon är dåligt. Vilken värkmedicin innehåller inte NSAID?

King Grub
2010-01-09, 18:18
Känner du dig "allmänt sjuklig" skall du väl inte träna? Värktabletterna stänger inte av den vanliga pågående proteinsyntesen. Det är den uppreglering av proteinsyntesen som vanligen sker efter avslutad styrketräning som minskar eller uteblir, men skall man inte träna behöver man väl inte bry sig.

Pillert
2010-01-09, 18:36
Känner du dig "allmänt sjuklig" skall du väl inte träna? Värktabletterna stänger inte av den vanliga pågående proteinsyntesen. Det är den uppreglering av proteinsyntesen som vanligen sker efter avslutad styrketräning som minskar eller uteblir, men skall man inte träna behöver man väl inte bry sig.

Jag tänker inte träna..
Jag deffar och vill inte försämra muskelnedbrytningen mer än nödvändigt, men om värktabletter inte påverkar den vanliga proteinsyntesen så kan jag knapra på. Även om jag borde bulka under sjukdom.

Skinka
2011-12-26, 16:32
BUMP!

Om man tex. är sjuk. Hur länge stannar paracetamolen i ens system?
Kan jag ta en alvedon idag och träna imorgon?

wird
2011-12-26, 16:53
Kan jag ta en alvedon idag och träna imorgon?

Absolut, du kan träna imorgon.

mattilainen
2011-12-26, 16:54
BUMP!

Om man tex. är sjuk. Hur länge stannar paracetamolen i ens system?
Kan jag ta en alvedon idag och träna imorgon?

om du enbart tänker på alvedonen och inte sjukdomen i sig så är svaret ja.

Skinka
2011-12-26, 16:58
om du enbart tänker på alvedonen och inte sjukdomen i sig så är svaret ja.

Ja, hurvida jag ska träna dagen efter sjukdom är väl en annan diskussion ;)

Rikard Jansson
2011-12-26, 16:58
hur är det med linnex som innehåller salicylsyra?

Crocker
2011-12-26, 17:03
Jag har för mig grub skrivit att det påverkar också.

King Grub
2011-12-26, 17:04
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105514&highlight=aspirin

Rikard Jansson
2011-12-26, 17:05
men hur är det acetylsalicylsyra vs salicylsyra? och linnex går väl bara ut i hudlagret? eller ut i blodet med?

King Grub
2011-12-26, 17:08
Det finns inga styrketräningsstudier på saken. Bara paracetamol och ibuprofen, max rekommenderad dos.

Rikard Jansson
2011-12-26, 17:09
Okej. Om du var tvungen att gissa, vad tror du i frågan?

Sheogorath
2011-12-26, 17:38
Ja, hurvida jag ska träna dagen efter sjukdom är väl en annan diskussion ;)

Du måste ju försöka tänka logiskt. Tror du verkligen att någon som tränade bra, åt rätt, såg till att bli starkare mm skulle få NOLL muskelutveckling om varje pass avslutades med en Alvedon? Sett i ljuset av det, vad tror du är bäst av att träna idag eller att inte träna idag? Skulle du gå tillbaka i utvecklingen alt. inte få någon utveckling alls bara för att du tog en Alvedon igår?

Skinka
2011-12-26, 18:16
Du måste ju försöka tänka logiskt. Tror du verkligen att någon som tränade bra, åt rätt, såg till att bli starkare mm skulle få NOLL muskelutveckling om varje pass avslutades med en Alvedon? Sett i ljuset av det, vad tror du är bäst av att träna idag eller att inte träna idag? Skulle du gå tillbaka i utvecklingen alt. inte få någon utveckling alls bara för att du tog en Alvedon igår?

Jo när du säger det så...

Men det är svårt att tänka logiskt när optinojjan spökar i huvudet :)

Sheogorath
2011-12-26, 18:23
Jo när du säger det så...

Men det är svårt att tänka logiskt när optinojjan spökar i huvudet :)

Optinojjan ja... Gör den att du hellre hoppar över ett träningspass (med den förlust DET innebär) bara för att inte ALLT kan bli perfekt det passet? I så fall är det ett riktigt problem! Men vem vet, det kanske räcker med att du anammar den här devisen:

"Det är alltid bättre att genomföra ett planerat träningspass än att inte göra det, sålänge jag är frisk".

(jag kursiverade det och satte citationstecken runt det för att de skulle se ut som något väldigt grundläggande, vilket det faktiskt är)

Klart! ;)

Skinka
2011-12-26, 18:28
Optinojjan ja... Gör den att du hellre hoppar över ett träningspass (med den förlust DET innebär) bara för att inte ALLT kan bli perfekt det passet? I så fall är det ett riktigt problem! Men vem vet, det kanske räcker med att du anammar den här devisen:

"Det är alltid bättre att genomföra ett planerat träningspass än att inte göra det, sålänge jag är frisk".

(jag kursiverade det och satte citationstecken runt det för att de skulle se ut som något väldigt grundläggande, vilket det faktiskt är)

Klart! ;)

Nejnej. Jag skulle aldrig hoppa över ett träningspass bara för att jag var småhungrig/tog en alvedon dagen innan etc. Tror du missförstod mig.

Min fråga var egentligen hurvida jag skulle ta en alvedon eller ej. :)

EDIT: fråga var lite dumt ställd ser jag nu :p

krubkungen
2011-12-26, 18:41
men lol, inte kan linnex påverka proteinsyntesen negativt?
Använder det till varje pass typ..*gah!*

Rikard Jansson
2011-12-26, 18:44
men lol, inte kan linnex påverka proteinsyntesen negativt?
Använder det till varje pass typ..*gah!*

jag känner en kille som drar i sig treo före varje träningspass, och han har vunnit NM i SL osv :)

Anders The Peak
2011-12-26, 18:45
hur är det med linnex som innehåller salicylsyra?
salicylsyra (http://sv.wikipedia.org/wiki/Salicylsyra)

Rikard Jansson
2011-12-26, 18:47
salicylsyra (http://sv.wikipedia.org/wiki/Salicylsyra)

mer eller mindre antiinflammatorisk?

krubkungen
2011-12-26, 19:33
salicylsyra (http://sv.wikipedia.org/wiki/Salicylsyra)

Vitamin S, Tufft. :)

Känns i alla fall långsökt att linnex ska ha någon påverkan.. Kan ju inte vara så stor mängd man får i sig.

Tolkia
2011-12-26, 23:09
Men alltså, ni som nojar över att ni skall sabotera träningsresultaten med Linnex - hur mycket Linnex använder ni egentligen? En inte allt för vild gissning är att det skulle krävas mycket större mängder för att få något större systemiskt upptag än vad man härdar ut med att ha på huden. OM någon använder Linnex i sådana mängder att det faktiskt sker så har den personen ett seriöst problem som inte har med muskelproteinsyntesen att göra.

mikeni
2011-12-27, 10:15
Hur är det med dessa punktattackerare som gel och sticks? Påverkar det bara området man smörjt eller sprids det ändå i hela kroppen och blir något centralt och påverkar proteinsyntesen även utanför området man smörjt?