handdator

Visa fullständig version : Snabba kolisar onödigt?


Herr Nilsson
2003-05-17, 14:50
Jag har alltid käkat lite russin tillsammans med proteindrinken efter gympasset. Har russinen egentligen någon effekt?

Jag vet att insulin utsöndras när du äter kolhydrater för att möjliggöra tíllförsel av energi till muskelcellerna. Jag vet att vi vill ha en jämn blodsockerkurva och att vi därför äter snabba kolhydrater efter passet för att snabbt höja kurvan ur sin dal och optimera fettförbränningen. När jag dock studerat II har man i ett flertal trådar sett åsikter om att proteindrinken i sig, dvs proteiner, är riktiga insulinhöjare. Det här har gjort mig kluven.

Är de snabba kolisarna i form av russin nödvändiga? Kan inte min proteindrink (vassle) fylla dess effekter och höja insulinnivåerna!

Tilläggas ska att jag går på diet och vill undvika för mycket kolisar. En liten mängd för att lagra som glykogen kan jag se som nödvändig, något förslag på hur många gram kolhydrater som skulle vara fullt tillräckligt?

Det här är tankar från ett pass på trampmaskinen...

MVH
Nilsson

Wilson
2003-05-17, 15:51
Om jag hade gått på diet, hade jag fyllt igen lika mycket kolhydrater efter min träning som jag brukar. Det är viktigt att fylla igen glykogen-depåerna efter att man har kört slut musklerna ordentligt.

Herr Nilsson
2003-05-17, 16:08
Visst är det viktigt att fylla på glykogen-depåerna. Men HUR viktigt. Totalt kan ju kroppen lagra ca 1500kcal i denna form. Jag försöker ha ett intag på 2000kcal. Hur stor del av detta intag tycker ni jag ska lägga efter träningen? Läs mitt översta inlägg om proteindrinkars II och min problematik.

MVH
Nilsson

köttaren
2003-05-17, 16:20
Att försumma kolhydraterna efter träning är det sämsta man kan göra... om du nu är så rädd för kolhydrater kan du försumma dem vid andra måltider än just efter träningen... Viktigaste kolhydratsmålet enligt mig.


När du tränar så förbränns en del av ditt muskelglykogen, detta leder till att insulinkänsligheten ökar... Det är nu kroppen är som mest lämpad att ta åt sig kolhydrater..

Visst, vassle i sig frisätter en del insulin men varför inte "säkra" muskulär återhämtning genom att komplettera vasslet med snabba kolhydrater..

Jag skulle föreslå minst 1g kolhydrater och 0,5g protein /kg kroppsvikt direkt efter passet..

Kör själv på närmare 2g kolhydrater /kg kroppsvikt och ligger stadigt på ca 7% kroppsfett.. Vid Ytterst sträng diet går jag net till 1 g/kg kroppsvikt..

Det vore ju synd att inte återhämta sig efter ett pass bara för att man struntar i lite kolhydrater.. Eller??



/Köttaren

ivandrago
2003-05-17, 18:41
när jag gjorde misstaget att minska intaget av kolisar efter ett pass blev resultatet att jag återhämtade mig MYCKET långsamt. Gick runt och var hängig hela tiden.

Wilson
2003-05-17, 19:13
brukar slänga i mig nån påse godis :eating:
gärna nåt tyskt... billigare he.
så det blir väl sådär minst 100 gram godis, ungefär 70-80 gram kollisar. Vid benpass ungefär sådär 50 gram till...

Obs att jag väger ynka 61kg.. så mycket mer kolhydrater än sådär verkar ju inte behövas

King Grub
2003-05-17, 19:44
Jag ser heller ingen anledning att riskera att försämra återhämtningen, särskilt inte under en deff. Då om något tillfälle borde det vara viktigt.

Herr Nilsson
2003-05-17, 22:18
Jag håller med om att återhämtningen är en hörnsten i träningen men jag har forfarande vissa frågetecken.

"Glykogenomsättningen är samordnad så att glykogen inte bryts ner samtidigt som det bildas och vice versa. Denna reglering sker via ett system av proteinkinaser och proteinfosfataser och står under hormonell kontroll av främst glukagon och adrenalin"

Efter ett pass sker ju en viss efterförbränning, jag antar att man även då använder glykogen. Hur fungerar det då om man utgår från citatet ovan, kommer min påfyllnad med nya kolisar funka?

Jag antar att gympasset inte inneburit att alla kcal i form av glykogen använts. Detta är ju beroende av en mängd faktorer.

Anledningen till mina frågor är att jag är känslig för kolisar. Jag tänker inte försuma återhämtningen men resonemanget ligger kring: Min återhämtning blir 100% med 200g kolisar men 70% med bara 50g. Jag skulle under diet välja alternativ två.

MVH
Nilsson

Sverker
2003-05-18, 06:16
Uppbyggnaden och nedbrytningen av glykogen till glukos styrs av de signaler som muskel får utifrån. Dessa signaler kommer inte samtidigt.

Under träningen bombarderas muskeln med adrenalinsignaler som hela tiden ser till att det finns glukos fritt i muskeln för arbetet.
Så fort träningen är över så upphör adrenalinutsöndringen och insulin börjar produceras för att återställa balansen.

När insulinet når muskeln kommer signalen att muskeln skall ta upp nytt glukos från blodet och börja bilda glykogen.


Även om du inte äter kolhydrat så kommer det att finnas glukos i blodet efter träningen. Levern återbildar glukos från den mjölksyra som dina muskler producerat under träningen. levern gör även glukos från aminosyror.
Det finns alltså en rundgång av energi mellan musklerna och lever.
Musklerna producerar mjölksyra, levern återbildar glukosen och skickar ut den i blodet. De " hungriga " musklerna tar upp glukosen på nytt.

Mycket tyder ju på att återbildningen av glykogen blir betydligt bättre ifall man förstärker insulinsvaret med snabba kolhydrat efter träningen

:nono: