handdator

Visa fullständig version : 3 småfrågor.


ekkke
2008-02-26, 21:09
1, Bör man ersätta smör helt med olja? Vilken olja isf? Vilka oljor använder ni? Vilka är nyttiga? Skriv det ni kan om området :)

2, Jag vill gärna ha ett ja eller nej svar på denna fråga, jag bryr mig inte om hur mycket energi man har kvar efteråt, men är det lika bra att jogga som att gå om det är samma sträcka om man inte då tänker på konditionförbättringen utan bara på fettförbränning.

3, Vilka örter är mest nyttiga? (t.ex. persilja, basilika m.m) Uttryck dig gärna om du kan.

piraten99
2008-02-26, 21:11
1. smör är nyttigare
2. jogga!
3. ärtor är bara bra!

Eddie Vedder
2008-02-26, 21:12
1, Bör man ersätta smör helt med olja? Vilken olja isf? Vilka oljor använder ni? Vilka är nyttiga? Skriv det ni kan om området :)

Nej det ser jag ingen som helst anledning till att göra. Vill du använda olja i maten är vanlig raps- och olivolja bra alternativ men det finns som sagt ingen anledning till att helt byta. En blandad kost är alltid bäst och smör är ett nyttigt livsmedel anser jag.:thumbup:

2, Jag vill gärna ha ett ja eller nej svar på denna fråga, jag bryr mig inte om hur mycket energi man har kvar efteråt, men är det lika bra att jogga som att gå om det är samma sträcka om man inte då tänker på konditionförbättringen utan bara på fettförbränning.

Det är bättre att jogga.

3. ärtor är bara bra!

Frågan gällde ÖRTER, inte ärtor.;) På den frågan har jag dock inget svar, inte mer än att vissa påstår sig må bättre av johannesört.:D

Rex
2008-02-26, 21:13
1. Inte helt och hållet.. men det finns ju bättre alternativ. Själv så brukar jag laga mat med rapsolja.. och en liten skvätt olivolja i salladen osv.

2. Vad jag har hört så är det nästan samma.. fast kör intervall löpning istället =)

3. Persilja = Fräsch andedräkt =) Enda anledningen att jag äter de.

Musselbank
2008-03-01, 10:52
3, Vilka örter är mest nyttiga? (t.ex. persilja, basilika m.m) Uttryck dig gärna om du kan.

Man får i sig så små mängder av sånt, jag tror att näringsinnehållet kan kvitta på det stora hela... viktigare att det är gott :-)

Eddie Vedder
2008-03-01, 10:54
Med tanke på att bananträdet de facto är en ört så blir nog mitt svar på fråga 3 banan.:D

pragmatist
2008-03-01, 11:13
Det är svårt att generalisera om vilka oljor/fetter som är "nyttigast" eftersom det är sammansättningen av fetter i hela kosten som är viktig, inte enskilda livsmedel. Dessutom beror det på hur mycket man äter av fettet/oljan... Om vi tar rapsolja till exempel (som många hävdar är "perfekt") så är den säkert bra i lagom mängd men innehåller för mycket fleromättade fetter för att man ska kunna rekommendera storkonsumtion av den. Ska man storkonsumera någon olja så tycker jag olivolja är bäst (eller ännu hellre macademianötolja, men det kostar ju skjortan) på grund av att så stor del av fettet är enkelomättat.

shut teh face
2008-03-01, 12:45
Jag trodde det gick åt lika mycket energi som att gå/jogga samma sträcka.
Eftersom man är "klar" mycket fortare med joggning..

Eddie Vedder
2008-03-01, 12:49
Jag trodde det gick åt lika mycket energi som att gå/jogga samma sträcka.
Eftersom man är "klar" mycket fortare med joggning..

Nej intensiteten avgör till viss del (även om duration givetvis är en viktig faktor för energiförbrukningen likväl). Samma sak att jämföra t.ex. högintensiv löpning 6km jämfört med att jogga samma sträcka, den mer inrtesniva löpningen kommer orsaka en något högre energiförbrukning trots att man tillryggalägger identisk distans.