handdator

Visa fullständig version : Artikel om kvinnors diet i nya body


Sparven från Minsk
2008-02-26, 19:49
Någon mer än jag som läste nya body idag och uppmärksammade artikeln om att kvinnor ska dieta annorlunda än oss män?

Stod visst något om att fettet sitter mer runt magen på oss män och mer runt låren på kvinnor...ingen nyhet direkt =)
Stod lite om att fettet runt låren på kvinnor skulle sitta "hårdare" än på oss män....okej?
Och för detta ska kvinnor deffa annorlunda?
Är väl fortfarande bara att ligga på underskott energi så går man ner, oavsett kön och lokalisering av fettdepåerna.

Kommentarer?

King Grub
2008-02-26, 20:18
Att kvinnor och män förbränner och lagrar in fett olika regionalt, använder fett, kolhydrat och protein som bränsle olika och har olika hormonpåverkan är allmänt känt. Det är absolut inte kalori in - kalori ut = samma resultat för alla. Det är det aldrig. Olika näringsämnen och substrat används inte på samma sätt och kan inte ersätta varandra i hur dom påverkan kroppssammansättning och substratoxidation, och X kcal underskott hos en person åstadkommer inte samma förändringar som X kcal underskott hos en annan person med annan hormonbalans och enzympåverkan.

Multivitamin
2008-02-26, 21:05
Att kvinnor och män förbränner och lagrar in fett olika regionalt, använder fett, kolhydrat och protein som bränsle olika och har olika hormonpåverkan är allmänt känt. Det är absolut inte kalori in - kalori ut = samma resultat för alla. Det är det aldrig. Olika näringsämnen och substrat används inte på samma sätt och kan inte ersätta varandra i hur dom påverkan kroppssammansättning och substratoxidation, och X kcal underskott hos en person åstadkommer inte samma förändringar som X kcal underskott hos en annan person med annan hormonbalans och enzympåverkan.

Fast man går väl "ALLTID" ner i vikt om man ligger på underskott? du syftar på vilket område fettet försvinner först ifrån lr?

Sparven från Minsk
2008-02-26, 21:14
Fast man går väl "ALLTID" ner i vikt om man ligger på underskott? du syftar på vilket område fettet försvinner först ifrån lr?

Var typ så jag menade också, i ren viktminskningsyfte :)

AFanatic
2008-02-26, 21:19
Jag tror att ni som tvekar över skillnaderna kan fråga random tävlande på tjejsidan och flertalet kommer intyga att det är lättare att tappa i fett om man ligger högre i fettintag jämfört med kolhydratintag. Och detta generellt sett över hela dieten.

Jag vet flera framträdande kvinnliga medlemmar på forumet som kan styrka detta. Det verkar förhålla sig som så att konsensus infinner sig i den här frågan, bortsett från att vissa killar (och tjejer) inte verkar vilja ta till sig detta (eller inte tycker att det överensstämmer med dem själva).

King Grub
2008-02-26, 21:21
Jag tror att ni som tvekar över skillnaderna kan fråga random tävlande på tjejsidan och flertalet kommer intyga att det är lättare att tappa i fett om man ligger högre i fettintag jämfört med kolhydratintag. Och detta generellt sett över hela dieten.

Ja, kvinnor använder fett mer preferentiellt som bränsle än män (åtminstone vid lägre intensitet, upp till runt 40% av Vo2Max - dagligt liv), som använder mer kolhydrat och aminosyror.

AFanatic
2008-02-26, 21:23
Ja, kvinnor använder fett mer preferentiellt som bränsle än män (åtminstone vid lägre intensitet, upp till runt 40% av Vo2Max - dagligt liv), som använder mer kolhydrat och aminosyror.

Helt korrekt.

King Grub
2008-02-26, 21:31
Fast man går väl "ALLTID" ner i vikt om man ligger på underskott? du syftar på vilket område fettet försvinner först ifrån lr?

Inte bara fett. Annat kan också "försvinna", och två personer med olika gener och status förändrar inte sin kroppssammansättning identiskt vid ett lika stort energiunderskott, även om kosten är sammansatt identiskt.

Olika personer med olika förutsättningar påverkas inte lika av en viss kost; och det är definitivt skillnader mellan kvinnor och män.

Sparven från Minsk
2008-02-26, 22:14
Inte bara fett. Annat kan också "försvinna", och två personer med olika gener och status förändrar inte sin kroppssammansättning identiskt vid ett lika stort energiunderskott, även om kosten är sammansatt identiskt.

Olika personer med olika förutsättningar påverkas inte lika av en viss kost; och det är definitivt skillnader mellan kvinnor och män.

Med andra ord; Ja
Man går alltså ner i fettvikt oavsett kön så länge man ligger på energiunderskott.

King Grub
2008-02-26, 22:15
Var ju inte det det handlade om. Det handlar om att maximera resultaten och underlätta erhållandet av dessa.

CoolHandLuke
2008-02-27, 06:43
Jag tror att ni som tvekar över skillnaderna kan fråga random tävlande på tjejsidan och flertalet kommer intyga att det är lättare att tappa i fett om man ligger högre i fettintag jämfört med kolhydratintag. Och detta generellt sett över hela dieten.
Väldigt intressant. Dock lite otydligt: Hur menar du 'högre'? Mer energi från fett än kolhydrater?

Eddie Vedder
2008-02-27, 06:48
Mer energi från fett än kolhydrater?

Ja precis.

Det var ju det King Grub skrev också. Kvinnors förbränning består generellt sett mer av fett som substrat i förhållande till kolhydrater om man jämför med män.

dooh
2008-02-27, 06:56
Så det är helt rätt som kvinna att dra ner på kolhydraterna vid en diet?

AFanatic
2008-02-27, 07:10
Väldigt intressant. Dock lite otydligt: Hur menar du 'högre'? Mer energi från fett än kolhydrater?

Att under dieten få bättre resultat om man ligger låt säga på 100 g fett och 100 g kolhydrater, istället för exempelvis 50 g fett och 200-400 g kolhydrater i intag.

Precis som Grubben säger vid låg intensitet. Så har jag aldrig rasat så snabbt i BF% som under dem veckorna under dieten där jag höll ett relativt högt intag av fett samt extremt lågt i kolhydratintag och promenerade mer än en timme om dagen (uppemot tre timmar).

King Grub
2008-02-27, 07:14
Så det är helt rätt som kvinna att dra ner på kolhydraterna vid en diet?

Det är inte fel i alla fall. Om hon sysslar mycket med högintensiv konditionsträning, t ex, eller har ett fysiskt krävande arbete samtidigt, blir kolhydratintaget viktigare. Men jämfört med en man med motsvarande liv, tjänar en kvinna antagligen generellt på att ligga högre i fettintag.

King Grub
2008-02-27, 07:44
Therefore, women strength athletes should put less emphasis on a very high carbohydrate intake and more emphasis on quality protein and fat consumption in the context of energy balance to enhance adaptations to training and improve general health.

http://bjsm.bmj.com/cgi/content/full/40/9/742

Xealswe
2008-02-27, 11:02
Jag är rädd att detta kommer missuppfattas en del av många medelålders kvinnor, som nu finner argument för att de likaväl kan promenera istället för att ägna sig åt kondition och styrketräning vid viktnedgång ( eftersom alla kvinnomagasin säkert kommer haussa detta i en evighet )

Det borde väl ändå trots den högre fettanvändningen som substrat vara ett mer hälsosamt alternativ (ur flera perspektiv ) att vara aktiv med ett högre kolhydratbehov, än att försöka pressa ned sitt kaloriintag till fett+protein och enbart ägna sig åt lågintensiva aktiviteter som kvinna?

Eddie Vedder
2008-02-27, 11:11
Jag är rädd att detta kommer missuppfattas en del av många medelålders kvinnor, som nu finner argument för att de likaväl kan promenera istället för att ägna sig åt kondition och styrketräning vid viktnedgång ( eftersom alla kvinnomagasin säkert kommer haussa detta i en evighet )

Jag ser ingen "risk" till att det skulel bli mer åt det hållet. Faktumet som sådant har ju varit känt länge och en artikel i BODY är ju inget som direkt påverkar den målgruppen sådär jättemycket.;)

De medelålders kvinnor som redan väljer att försöka banta på det viset lär fortsätta, de som inte gör det lär inte börja för att BODY skrivit om det är min gissning.:)

Knabb
2008-02-27, 12:10
Att kvinnor och män förbränner och lagrar in fett olika regionalt, använder fett, kolhydrat och protein som bränsle olika och har olika hormonpåverkan är allmänt känt. Det är absolut inte kalori in - kalori ut = samma resultat för alla. Det är det aldrig. Olika näringsämnen och substrat används inte på samma sätt och kan inte ersätta varandra i hur dom påverkan kroppssammansättning och substratoxidation, och X kcal underskott hos en person åstadkommer inte samma förändringar som X kcal underskott hos en annan person med annan hormonbalans och enzympåverkan.

:thumbup:

Knabb
2008-02-27, 12:11
Jag tror att ni som tvekar över skillnaderna kan fråga random tävlande på tjejsidan och flertalet kommer intyga att det är lättare att tappa i fett om man ligger högre i fettintag jämfört med kolhydratintag. Och detta generellt sett över hela dieten.

Jag vet flera framträdande kvinnliga medlemmar på forumet som kan styrka detta. Det verkar förhålla sig som så att konsensus infinner sig i den här frågan, bortsett från att vissa killar (och tjejer) inte verkar vilja ta till sig detta (eller inte tycker att det överensstämmer med dem själva).

:thumbup: