handdator

Visa fullständig version : ont i sidan av benen


mr ruhl
2008-02-26, 19:34
hej! haft lite värk till och från i utsidorna av benen dom senaste månaderna, har ändå funkat att träna ben när jag kört lätt runt 20 reps, idag körde jag ett benpass och körde hyffsat lätt i benpressen, mitt i allt så var det som att nåt gick sönder i bägge benen, kändes som att musklerna revs sönder inne i benen (musklerna) ungefär som att ett tyg revs sönder, nån som har en ide om vad skadan kan vara och varför jag fått såna problem nu när jag inte ens kör tungt? bifogar en jättefin teckning som jag kämpat med i några timmar=)

Åse Columbus
2008-02-26, 19:37
har du kollat senan....fascian......har den varit kort o överbelastad...blir den lätt!

mr ruhl
2008-02-26, 20:09
har du kollat senan....fascian......har den varit kort o överbelastad...blir den lätt!

in swedish please:D fascian är väl det som sitter runt muskerna, typ som ett skinn? hur vet man om den varit kort? stretchar väl inte överdrivet mycket men tänjer väl lite en gång i veckan iaf.

Åse Columbus
2008-02-26, 21:57
http://www.getbodysmart.com/ap/muscularsystem/thighmuscles/anteriormuscles/tensorfasciaelatae/tutorial.html

sorry...inte på svenska...men en fin sida!

Åse Columbus
2008-02-26, 22:02
en till


http://www.exrx.net/Kinesiology/Inflexibilities.html#anchor13320380

mr ruhl
2008-02-27, 07:21
tack för länkarna åse! är precis i den som den gör ont (fascian) ska prova att stretcha den lite mer när värken släpper från benen, gör ont som f-n just nu,

Åse Columbus
2008-02-29, 16:20
tack för länkarna åse! är precis i den som den gör ont (fascian) ska prova att stretcha den lite mer när värken släpper från benen, gör ont som f-n just nu,


ngt annat du kan försöka med....fast det gör ont oxo...hehe...massera benet när du sitter i stol...om du kan lägga benen i kors så blir det ännu bättre...fast som sagt ...ont gör det.....du ska nämligen trycka riktigt hårt!!!!!

då kommer du ner djupt i bindväven...min nappis gör det på min vänstra som ja har svårt att stretcha pga min atros i den höften...

sen kan man ligga o låta den själv-stretcha genom att lägga sig på säng med rumpan när kanten...rak kropp ....låt sedan det översta benet "ramla " ner bakom dig nedanför kanten på sängen....låt den bara hänga ...ett par minuter...byt sida o gör samma med andra...upprepa detta 3 ggr...håll i dig bara så inte dina tunga ben drar ner dig på golvet...hehe

mr ruhl
2008-03-01, 09:43
ngt annat du kan försöka med....fast det gör ont oxo...hehe...massera benet när du sitter i stol...om du kan lägga benen i kors så blir det ännu bättre...fast som sagt ...ont gör det.....du ska nämligen trycka riktigt hårt!!!!!

då kommer du ner djupt i bindväven...min nappis gör det på min vänstra som ja har svårt att stretcha pga min atros i den höften...

sen kan man ligga o låta den själv-stretcha genom att lägga sig på säng med rumpan när kanten...rak kropp ....låt sedan det översta benet "ramla " ner bakom dig nedanför kanten på sängen....låt den bara hänga ...ett par minuter...byt sida o gör samma med andra...upprepa detta 3 ggr...håll i dig bara så inte dina tunga ben drar ner dig på golvet...hehe


öm än men den andra övningen du skriver om provade jag igår, tog lite ont men det känns att den "drar" på rätt ställe, bara ömheten släpper så får man börja stretcha ordentligt, detta vill jag aldrig vara med om igen, tack för länkar och tips, kanon :thumbup:

Handcuff
2008-03-01, 09:49
Fin illustration :thumbup: