handdator

Visa fullständig version : Proteinpasta


larkan
2008-02-26, 18:17
Hej!

Jag har hört från lite folk på gymmet samt några polare att det finns protein pasta, stämmer detta. Då menar jag inte lite protein utan typ 20 g/100g protein.

Går de att köpa i affären, typ ica, coop osv. Eller är de bara några särskilda som säljer?

Fjällbrynt
2008-02-26, 18:21
finns ju på ica... men de kanske inte är de märken med mest protein

agazza
2008-02-26, 18:22
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=24568

http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=24586

Eddie Vedder
2008-02-26, 18:24
AXA Sport har proteinberikad pasta, finns i de flesta livsmedelsbutikerna. Jag äter den ibland och tycker den är helt okej.

Lite dyrare men fortfarande inte svindyr, det är 17g protein/100g och det extra proteinet är i form av tillsatt gluten.

Tabbe
2008-02-26, 18:33
gluten kompletteras med bönor/linser right?

tp_88
2008-02-26, 18:45
Finns ju "riktig" proteinpasta på över 60% protein, vad nu meningen ska vara med det. Säljs åtminstone hos kosttillskottsaffärer.

z_bumbi
2008-02-26, 18:54
vad nu meningen ska vara med det.

Det undrar jag också. Proteinkällorna + pastan brukar vara betydligt godare än att bara äta pasta. Med ett kilopris runt 180 kr så blir det dessutom betydligt billigare att äta vanlig pasta med en vettig proteinkälla till.

larkan
2008-02-26, 20:04
Det undrar jag också. Proteinkällorna + pastan brukar vara betydligt godare än att bara äta pasta. Med ett kilopris runt 180 kr så blir det dessutom betydligt billigare att äta vanlig pasta med en vettig proteinkälla till.

Kostnad är inga problem, mamma/pappa betalar (bortskämd) hahaha. Nej men jag är lite mer ute efter att smaka om dom är goda och sådär:D Sen vill jag ha mer protein än kolhydrater om ni fattar efter en träning:D

Kom på vad produkten hette nu, Carbzone Pasta, men tror inte att det går att köpa i en vanlig livsmedelaffär.

tp_88
2008-02-26, 20:11
Sen vill jag ha mer protein än kolhydrater om ni fattar efter en träning:D
Nej, det fattar jag inte. Själv föredrar jag alla gånger ett omvänt förhållande.

Solve
2008-02-26, 20:34
kolhydrater är till för återhämtning... man kan inte bara leva på protein, men under en typ deff är det väl bättre med lite extra protein? kanske det syftet var... undrar iallafall samma sak också funderat på o köpa proteinpasta

Eddie Vedder
2008-02-26, 20:53
kolhydrater är till för återhämtning... man kan inte bara leva på protein, men under en typ deff är det väl bättre med lite extra protein? kanske det syftet var... undrar iallafall samma sak också funderat på o köpa proteinpasta

Kolhydrater är en energikälla, den har inget specifikt syfte mer än att bidra till just energi för oss. Glukos är det energisubstrat som våra celler föredrar först och främst, särskilt hjärnan, och mat med kolhydrater är det lättaste sättet att tillföra kroppens celler glukos.

Pastan jag använder är vanlig kolhydratrik pasta gjord på durumvete men med extra gluten som sagt. Finns ju även low-carb pasta men vad man ska med det till är för mig helt ofattbart. Har aldrig testat men det låter som det skulle smaka illa, vill man då ha ett högt proteinintag är det ju bättre med en mindre portion vanlig (och god) pasta men lassa på mer av typiskt proteinrik mat.

Men jag vet fortfarande inte vilken pasta trådskaparen syftar på tyvärr, AXA's proteinberikade eller sån där onödig och dyr low-carb pasta.

Arnold Armstrong
2008-02-26, 21:20
Alltså hatar proteinpasta klibbar ju i munnen. Pasta skall vara vit! Tänk er likosm svart glass. Nej lite måste man hålla på traditionerna! Jag menar till pastan tar man ju oftast en köttbit som innehåller protein. Men visst är man stenhård i ätandet kanske det behövs.

Förresten vadå proteinpasta? VAd har de i den?

Eddie Vedder
2008-02-26, 21:24
Förresten vadå proteinpasta? VAd har de i den?

Varför läser du inte vad som står?

Btw är ju lakritsglass sjukt gott.:D

perl11
2008-02-28, 15:31
vissa ica butiker har ju quinoa pasta som är ganska proteinrik och faktiskt mycket god, typ örtkryddad så den är tyvärr grön för er "vitpasta" människor men den kan jag rekommendera starkt!

Insidedoubt
2008-02-28, 15:39
Jag brukar köpa den här ganska ofta:
http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/0A/88/EA/Comp_plus_02.jpg

God pasta med 17g protein, 360 mg omega-3, och 7g fiber per 100g :)

forslund
2008-02-28, 15:59
Lite dyrare men fortfarande inte svindyr, det är 17g protein/100g och det extra proteinet är i form av tillsatt gluten.

Gaah, det sket det sig för mig. Syrran är glutenintolerant. *gah!*
Finns det något annat alternativ utan gluten?

Eddie Vedder
2008-02-28, 16:38
Gaah, det sket det sig för mig. Syrran är glutenintolerant. *gah!*
Finns det något annat alternativ utan gluten?

Om din syrra är glutenintolerant äter hon troligtvis inte vanlig pasta heller så det är ju ingen skillnad så sett.

Alternativ till bra kolhydratkälla som även innehåller bra mängder protein är ju baljväxter, bönor, ärter och linser. Mer näringsrikt än pasta och proteinrikt som sagt. Även billigt och gott.:thumbup:

forslund
2008-02-28, 16:48
Om din syrra är glutenintolerant äter hon troligtvis inte vanlig pasta heller så det är ju ingen skillnad så sett.

Alternativ till bra kolhydratkälla som även innehåller bra mängder protein är ju baljväxter, bönor, ärter och linser. Mer näringsrikt än pasta och proteinrikt som sagt. Även billigt och gott.:thumbup:

Nej det gör hon självfallet inte. Men ville bara se ifall det fanns någon annan pasta då hon har väldigt lite variation jämfört med vanliga svensson, dessutom tränar hon relativt mycket. :)

Tack för tipsen ;)

Insidedoubt
2008-02-28, 17:39
Gaah, det sket det sig för mig. Syrran är glutenintolerant. *gah!*
Finns det något annat alternativ utan gluten?

Kan du inte bara koka din egen pasta? :)

forslund
2008-02-28, 21:07
Kan du inte bara koka din egen pasta? :)

Morsan ogillar 3 olika kastruller med olika sorters pasta i tyvärr ;) Ont om plats på spisen :p

Insidedoubt
2008-02-28, 21:21
Morsan ogillar 3 olika kastruller med olika sorters pasta i tyvärr ;) Ont om plats på spisen :p

Säg att du lägger av med drogerna om du får koka din proteinpasta, jag lovar, då blir 3 kastruller på spisen inget problem längre!

Skämtåsido, det kan vara svårt att leva med familjen när man blir tvungen att kompromissa till höger och vänster. Men kanske inte alla kolhydratskällor behöver vara optimala heller, se till att äta proteinrikt i övrigt så klarar du dig utan proteinberikad pasta :)

Eddie Vedder
2008-02-28, 21:23
Morsan ogillar 3 olika kastruller med olika sorters pasta i tyvärr ;) Ont om plats på spisen :p

Koka vid en annan tidpunkt då?

Pasta tar ju knappast lång tid heller, så inga problem att hinna diska ur den första och sen koka nytt igen om det nu absolut bara duger med nykokt. Snabbmakaroner är ju ännu bättre ur den synpunkten. Känns som ganska taskiga bortförklaringar faktiskt.;)

Johan_P
2008-02-28, 21:29
Koka vid en annan tidpunkt då?

Pasta tar ju knappast lång tid heller, så inga problem att hinna diska ur den första och sen koka nytt igen om det nu absolut bara duger med nykokt. Snabbmakaroner är ju ännu bättre ur den synpunkten. Känns som ganska taskiga bortförklaringar faktiskt.;)

Precis. Vill man ha framgång är det dedikation som gäller! :thumbup:

forslund
2008-02-28, 22:00
Koka vid en annan tidpunkt då?

Pasta tar ju knappast lång tid heller, så inga problem att hinna diska ur den första och sen koka nytt igen om det nu absolut bara duger med nykokt. Snabbmakaroner är ju ännu bättre ur den synpunkten. Känns som ganska taskiga bortförklaringar faktiskt.;)

Precis. Vill man ha framgång är det dedikation som gäller! :thumbup:

Haha okej då, jag är besegrad. Här ska det kokas pasta :D

z_bumbi
2008-02-28, 23:01
Jag skulle äta den vanliga pastan och vara glad att jag får mat, protein är för de flesta inget problem att få i sig.

machine gun
2008-02-29, 00:17
Jag skulle äta den vanliga pastan och vara glad att jag får mat, protein är för de flesta inget problem att få i sig.

+1


Apropå glutenfri pasta så finns det ganska många olika produkter på marknaden just nu och smakkvalitén har förbättrats avsevärt de senaste åren. Tyvärr är de fortfarande väldigt dyra.

Johan_P
2008-02-29, 00:38
Lite smått off-topic men jag köpte mig ett paket proteinpasta idag :D

Eddie Vedder
2008-02-29, 06:59
Jag skulle äta den vanliga pastan och vara glad att jag får mat, protein är för de flesta inget problem att få i sig.

Jag håller med. Använder den enbart i kombination med baljväxter då jag tycker att just den måltiden kan kännas lite väl proteinsnål i mitt tycke.

Fast även där har det börjat bli mer råris och vit pasta faktiskt.

Det är ju bara till matlåda också, hemma äter jag ju bara gröt.:D

forslund
2008-02-29, 10:30
Jag skulle äta den vanliga pastan och vara glad att jag får mat, protein är för de flesta inget problem att få i sig.

Inte för att motsäga dig, utan av nyfikenhet, om protein är så relativt lätt att få tillräcklig mängd av, varför är proteinshakes etc. så populärt?

machine gun
2008-02-29, 10:45
Inte för att motsäga dig, utan av nyfikenhet, om protein är så relativt lätt att få tillräcklig mängd av, varför är proteinshakes etc. så populärt?

Låt oss kalla det effektiv marknadsföring.

z_bumbi
2008-02-29, 10:47
Inte för att motsäga dig, utan av nyfikenhet, om protein är så relativt lätt att få tillräcklig mängd av, varför är proteinshakes etc. så populärt?

Det är bekvämt.

I samband med träningen är det troligen skillnad på vad man stoppar i sig och då är vassle/kasein något man kan sikta på (bra sammansättning av aminosyror)

Sen gör självklart reklamen sitt.

Insidedoubt
2008-02-29, 11:19
+1, det är bekvämt med pulver.

Jag tror att de flesta människor som äter utan att direkt veta vad de stoppar i sig skulle kunna öka sitt proteinintag markant bara genom att lära sig vilka råvaror som är proteinrika.

Jag tror inte att det är helt ovanligt att många svenssonfamiljer låter t.ex pasta, potatis eller ris tillsammans med någon sås vara grunden i målet med kött eller fisk som ett litet tillbehör, och ofta är även det dåligt tillagat och på ett eller annat sätt dränkt i socker.

Det går absolut att bygga på en ogenomtänkt kost också för nog finns det energi, men med bara några minuters planering kan du höja ditt proteinintag markant, få i dig mer omättat fett, mindre mättat fett, mindre snabba kolhydrater och mer fibrer. En kostförbättring som de flesta människor mår bra av.


Den medvetenheten ger mer än vad en proteinshake kan ge dig. Då säger jag inte att proteinpulver är dåligt, absolut inte, men det ska helst ses som ett komplement till en god kost.

Lättast är att bara byta råvaror i skåpen så man har en annan pallett att måla tallriken med :)

Zynter
2008-02-29, 11:26
+1, det är bekvämt med pulver.

Jag tror att de flesta människor som äter utan att direkt veta vad de stoppar i sig skulle kunna öka sitt proteinintag markant bara genom att lära sig vilka råvaror som är proteinrika.

Jag tror inte att det är helt ovanligt att många svenssonfamiljer låter t.ex pasta, potatis eller ris tillsammans med någon sås vara grunden i målet med kött eller fisk som ett litet tillbehör, och ofta är även det dåligt tillagat och på ett eller annat sätt dränkt i socker.

Det går absolut att bygga på en ogenomtänkt kost också för nog finns det energi, men med bara några minuters planering kan du höja ditt proteinintag markant, få i dig mer omättat fett, mindre mättat fett, mindre snabba kolhydrater och mer fibrer. En kostförbättring som de flesta människor mår bra av.


Den medvetenheten ger mer än vad en proteinshake kan ge dig. Då säger jag inte att proteinpulver är dåligt, absolut inte, men det ska helst ses som ett komplement till en god kost.

Lättast är att bara byta råvaror i skåpen så man har en annan pallett att måla tallriken med :)


Shit same!*flex*

machine gun
2008-02-29, 11:40
Räknar man på en vanlig blandkost, får de allra flesta i sig minst 1,5 g protein per kg kroppsvikt helt utan kosttillskott. Sen att proteinpulver/gainers är väldigt praktiskt i vissa sammanhang säger jag inte mot.

shut teh face
2008-02-29, 13:07
Är alla pastasorter gjorda på durumvete?

Jag såg någon pasta som skröt satan om att det var gjort på durumvete.. men det är väl all pasta? :Virro

Eddie Vedder
2008-02-29, 14:12
Är alla pastasorter gjorda på durumvete?

Nej men den mesta. Finns ju t.ex. rågpasta och dinkelpasta bland de vanliga producenterna, typ Kungsörnen etc.

Om du räknar med nudlar i det här fallet så består de ju mestadels av vanligt vetemjöl, nudlar kan dessutom tillagas av fler ingredienser såsom bovete.

AsTfL
2008-03-16, 09:36
Det finns väl också pasta som är gjord av helt ordinärt vetemjöl?

Eddie Vedder
2008-03-16, 09:37
Det finns väl också pasta som är gjord av helt ordinärt vetemjöl?

Ja

Sverker
2008-03-16, 10:00
Det finns väl också pasta som är gjord av helt ordinärt vetemjöl?


Pastan bli lite klibbigare med vanligt vetemjöl. Passar bäst till makaronipudding eller stuvade makaroner. Det är gott det också.