handdator

Visa fullständig version : Böja spik!


Brian Boitano
2008-02-26, 18:12
hittade detta av användare CoC i en annan tråd:

"Böj spik. För detta behövs en handduk (att vira spiken i) och (grov) spik. De senare inhandlas i välsorterad järnhandel och en handduk har du kanske redan hemma."

Spik har jag, samt handduk, så nu till frågan :) :

Hur träna för att kunna göra detta?

Kollade på IronMind och kanske därifrån köpa en "trainer"gripper samt så kallade "nails" att träna på? Samt använda lösa vikter till att köra handspinch och "barholds" på (heter det så?) omkring någon eller ett par gång/er i veckan.

Eller hur ska jag göra för målet att "böja spik" ?

Köra övningarna jag nämde regelbundet (omkring 4-5 träningsdagar i veckan tänkte jag - förutom barhold och handpinch, det 1-2 gång i veckan), och testa att böja spik lika ofta, för att se när det sitter?

Detta låter säkert väldigt roligt, men vill lära mig..

Dumleman
2008-02-26, 18:15
Böja spikar är ganska lätt om det nu inte rör sig om extremt stora sådana men gör ont utan skydd. Sök på "bending" här och på www.gripboard.com

Brian Boitano
2008-02-26, 18:31
Tack för svar. Har läst lite nu, och det verkar nästan som att man ska gå på en gång till att försöka böja spik. Bara börja med smal modell i början antar jag.

Granstr0m
2008-02-26, 19:19
Ja för å bli bra på nåt måste man träna på de mycket :D, testa å böj lite mindre spikar och träna grepp 2-3ggr i veckan så ska du nog orka böja stora grova fina spikar ;)

Dumleman
2008-02-26, 19:35
Du kan söka på "levering" också. Då behöver du en slägga som går att använda många gånger och det är ett "problem" med bending att en spik bara går att böja en gång - det känns som ett väldigt resursslöseri. Hur mycket energi har det inte gått åt för att göra en stor spik? Man böjer den en gång och återvinner den. :Virro

-S-T-
2008-02-27, 11:41
Du kan söka på "levering" också. Då behöver du en slägga som går att använda många gånger och det är ett "problem" med bending att en spik bara går att böja en gång - det känns som ett väldigt resursslöseri. Hur mycket energi har det inte gått åt för att göra en stor spik? Man böjer den en gång och återvinner den. :Virro

Klimatsmart :thumbup: :hbang:

Brian Boitano
2008-02-29, 13:53
Har som en början i alla fall beställt en nybörjargripper nu, CoC Trainer. :)

vesterberg
2008-03-01, 01:09
Har som en början i alla fall beställt en nybörjargripper nu, CoC Trainer. :)var beställde du?