handdator

Visa fullständig version : Raps, Oliv eller Solrosolja i drinken?


Martin Löwgren
2008-02-26, 11:23
Jag dricker denna drink nu under min bulk:

5dl lättmjölk
1 portion Eiselt Max Gain Ultra
25 gram vassle

Samt 1dl Rapsolja.

Min fråga är vilken av de vegetabiliska oljorna ni rekomenderar i en sån här drink. Jag har provat alla och alla smakar gott *flex*

Läser man innehållsförteckning så har solrosoljan den största andelen fleromättat och minst mättat fett men flera jag känner säger att sammansättningen av fetterna är bäst i rapsoljan.

Tacksam för svar.

/Axon

z_bumbi
2008-02-26, 11:31
1 dl olja? Du måste verkligen hata mat.

Fleromättat kan innebära att det är omega-3, omega-6 eller omega-9. För stor mängd totalt är inte bra men det man brukar fokusera på är förhållandet mellan omega-3 och 6 och då är rapsoljan bra. Självklart endast i så stora mängder att det fleromättade utgör ca 10E% av dagsintaget eller 1/3 av dagsintaget av fett.

Martin Löwgren
2008-02-26, 11:55
1 dl olja? Du måste verkligen hata mat.

Fleromättat kan innebära att det är omega-3, omega-6 eller omega-9. För stor mängd totalt är inte bra men det man brukar fokusera på är förhållandet mellan omega-3 och 6 och då är rapsoljan bra. Självklart endast i så stora mängder att det fleromättade utgör ca 10E% av dagsintaget eller 1/3 av dagsintaget av fett.

Nja jag älskar mat och ligger nu runt 5800kcal per dag bara från maten men vill lägga till cirka 1000kcal och då anser jag olja vara ett riktigt bra komplement.

Ska man ligga runt 103-110kg offseason (14%fett) som jag gör så gäller det att stoppa i sig mycket mat annars händer det inget.

Slartibartfast
2008-02-26, 12:02
Jag blir illamående av 0,25 dl olja, så jag kan tänka mig vad som skulle hända om jag hällde i mig en dl.

Martin Löwgren
2008-02-26, 12:05
Jag blir illamående av 0,25 dl olja, så jag kan tänka mig vad som skulle hända om jag hällde i mig en dl.

Jag blir också det om jag dricker det rent men blandar jag det med mjölk och pulver så känner man inget av smaken *drool*

"No Pain, No Gain" *flex*

Yankeee
2008-02-26, 12:07
Raps alla dagar i veckan. Är vad jag vet den med mest optimal fettsyresammansättning.

Slartibartfast
2008-02-26, 12:07
Jag blir också det om jag dricker det rent men blandar jag det med mjölk och pulver så känner man inget av smaken *drool*

"No Pain, No Gain" *flex*

Smaken bryr jag mig inte om. Det är typ en halvtimme efter att jag druckit olja som illamåendet slår till.

IntenZe
2008-02-26, 12:11
Smaken bryr jag mig inte om. Det är typ en halvtimme efter att jag druckit olja som illamåendet slår till.

+1

Brukade köra 0.5dl i min drink men var tvungen lägga ner det pga illamåendet som höll i sig minst 2 timmar efteråt. *spy*

Martin Löwgren
2008-02-26, 12:13
+1

Brukade köra 0.5dl i min drink men var tvungen lägga ner det pga illamåendet som höll i sig minst 2 timmar efteråt. *spy*
Fan vad bittert mannen *cupid*

machine gun
2008-02-26, 12:15
Undvik solrosolja, majsolja, tistelolja och liknande oljor, då de har alldeles för mkt omega-6 och låg eller obefintlig halt omega-3, vilket ger en dålig balans vid höga intag (och ja, 1 dl om dagen är ett högt intag).

Rapsolja är ett bra val: bra fettsyresammansättning, neutral smak, närproducerad, billig.

Vill du variera dig smakmässigt, så är majonnäs eller aioli ett bra alternativ, då dessa baseras på just rapsolja.

IntenZe
2008-02-26, 12:15
Fan vad bittert mannen *cupid*

Det kan man säga, vara jävligt skönt få i sig 500 extra kalorier utöver maten.

Martin Löwgren
2008-02-26, 12:21
Undvik solrosolja, majsolja, tistelolja och liknande oljor, då de har alldeles för mkt omega-6 och låg eller obefintlig halt omega-3, vilket ger en dålig balans vid höga intag (och ja, 1 dl om dagen är ett högt intag).

Rapsolja är ett bra val: bra fettsyresammansättning, neutral smak, närproducerad, billig.

Vill du variera dig smakmässigt, så är majonnäs eller aioli ett bra alternativ, då dessa baseras på just rapsolja.
Jag skulle få rätt svårt att få i mig 5800kcal om dagen om jag inte åt mycket majonäs, aioli, cashewnötter, linfrön med mera men tack ändå *flex*

Martin Löwgren
2008-02-26, 12:22
Det kan man säga, vara jävligt skönt få i sig 500 extra kalorier utöver maten.

Ja det är helt jävla oslagbart. Djurgårdens hockey använder sig av raps/olivolja under uppbyggnadsperioden inför säsongen för att undvika överträning. Det är helt klockrent.

machine gun
2008-02-26, 12:29
Jag skulle få rätt svårt att få i mig 5800kcal om dagen om jag inte åt mycket majonäs, aioli, cashewnötter, linfrön med mera men tack ändå *flex*

Jag fick intrycket från din första post att ren rapsolja var din främsta fettkälla, därav tipset.

5800 kcal? Är du uthållighetsidrottare eller skogshuggare?

z_bumbi
2008-02-26, 12:30
Jag skulle få rätt svårt att få i mig 5800kcal om dagen om jag inte åt mycket majonäs, aioli, cashewnötter, linfrön med mera men tack ändå *flex*

Om du redan äter så där obalanserat så har olivoljan antagligen bättre innehåll, ost och fläskfärs är annars bra sätt att öka energiinnehållet och då får du även protein på köpet.

Linfrön äter du förhoppningsvis inte så mycket att det ens påverkar fettmängden i maten.

Martin Löwgren
2008-02-26, 12:37
Jag fick intrycket från din första post att ren rapsolja var din främsta fettkälla, därav tipset.

5800 kcal? Är du uthållighetsidrottare eller skogshuggare?

Kroppsbyggare och Naprapat.

Träning 2gr om dagen 7dgr i veckan samt fysiskt jobb med patienter (massage, stretching, mobilisering, manipulation och träning med dem).

Detta samt mina 103kg kräver mycket energi.

jesse
2008-02-26, 12:50
Varför inte byta ut lättmjölken mot standardmjölken?

machine gun
2008-02-26, 12:55
Varför inte byta ut lättmjölken mot standardmjölken?

+1

Tänkte inte ens på det. Vore ju ett ganska enkelt alternativ att öka energitätheten ytterligare.

Martin Löwgren
2008-02-26, 13:01
Varför inte byta ut lättmjölken mot standardmjölken?

Har använt såväl standard som rödmjölk men märkt att lättmjölk är det som mättar minst och gör så att jag orkar äta regelbundet. När jag drack rödmjölk märkte jag att jag hade svårt att käka en stor måltid i direkt anslutning utan jag var tvungen att vänta cirka 45min innan hungern kom tillbaka, därför valde jag lättmjölk.

bollio
2008-02-26, 18:28
Olivolja (kallpressed, extravirgin) utan tvekan! Olivolja har lägre halt Omega-6 (färre fleromättade fettsyror överlag), bättre omättad/mättad fettsyre-ratio (enligt min definition!) och har konsumerats av människor under lång tid.

Rapsolja har vi inte kunnat konsumera i stora mängder förrän vid 70-talet då man lyckades avla fram en variant som hade låga mängder (<1%) av den giftiga eruka-syran. Den är antagligen säker nu, men hälsosam? Rapsolja har en dålig fettsyreprofil: mycket omega-6. Omega-3-innehållet är inte så viktigt eftersom kroppen bara kan omvandla några få % av omega-3 sorten (18:3 linolensyra) som finns i rapsolja till mer långkedjade versioner. Rapsolja är dessutom lågt i mättat fett vilket hjälper kroppen med omvandligen av kortkedjade omega-3 till långkedjade.

Rapsolja kan man säga är ett överskattat matfett; det lämpar sig inte för matlagning och det finns bättre alternativ för konsumtion.

L-Sami
2008-02-26, 18:35
Rapsolja skulle jag välja, smakar bäst och bäst fettsyresammansättning.

Martin Löwgren
2008-02-26, 21:25
Oj vilken skillnad på folks svar angående rapsolja *flex*

G_lund
2008-02-26, 21:48
Oj vilken skillnad på folks svar angående rapsolja *flex*

ja, det verkar vara lite olika teorier om det här...

Grubben får leta sig hit o lösa problemet.. :thumbup:

CoolHandLuke
2008-02-27, 06:31
Varför inte äta båda? De är båda bra/dåliga på olika sätt. Jag själv skulle nog köra med mättat fett också. Vet inte om det går att dra i smör när man mixar drinkar men grädde går ju. Om inte ekonomin hindrar så skulle jag dessutom köra med kallpressade oljor också finns både raps och oliv. Utmärkt när man ändå ska äta den utan att värma.

Sverker
2008-02-27, 07:08
Varför denna kärlek för kallpressade oljor:confused:

För mig så smakar kallpressade oljor rätt illa. Jag får ibland en förnimelse om härsket.


Nu vill ju trådskaparn ha rätt mycket kalorier och då hamnar rapsoljan i ett sämre läge eftersom den innehåller rätt mycket fleromättat fett. För normalkonsumenten blir inte det samma problem.


Har man en energiförbrukning på +5000 kcal så är det kalorier som gäller så varför inte använda mjölkfett i alla dess former i matlagningen !

Salus
2008-02-27, 08:32
Olivolja (kallpressed, extravirgin) utan tvekan! Olivolja har lägre halt Omega-6 (färre fleromättade fettsyror överlag), bättre omättad/mättad fettsyre-ratio (enligt min definition!) och har konsumerats av människor under lång tid.

Rapsolja har vi inte kunnat konsumera i stora mängder förrän vid 70-talet då man lyckades avla fram en variant som hade låga mängder (<1%) av den giftiga eruka-syran. Den är antagligen säker nu, men hälsosam? Rapsolja har en dålig fettsyreprofil: mycket omega-6. Omega-3-innehållet är inte så viktigt eftersom kroppen bara kan omvandla några få % av omega-3 sorten (18:3 linolensyra) som finns i rapsolja till mer långkedjade versioner. Rapsolja är dessutom lågt i mättat fett vilket hjälper kroppen med omvandligen av kortkedjade omega-3 till långkedjade.

Rapsolja kan man säga är ett överskattat matfett; det lämpar sig inte för matlagning och det finns bättre alternativ för konsumtion.

+1

Anders The Peak
2008-02-27, 12:07
Gammaldags ekologisk mjölk 3.8-4.5 % fett. Är ett energirikt, anabolt och fettförbrännande kosttillskott direkt från moder natur.
Per 100 g
Energivärde 300 kJ/70 kcal
Protein 3,3 g
Kolhydrat 5,0 g
Fett 4,2 g
Riboflavin 0,14 mg 9% av RDI
Vitamin B12 0,4 µg 40% av RDI
Kalcium 120 mg 15% av RDI
Vitamin A 40 µg 5% av RDI
Jod 14 µg 9% av RDI

Martin Löwgren
2008-02-27, 13:49
Kommer då att köra en drink med olivolja samt en med rapsolja varje dag så behöver jag ej oroa mig.

/Axon

z_bumbi
2008-02-27, 17:48
Kommer då att köra en drink med olivolja samt en med rapsolja varje dag så behöver jag ej oroa mig.

/Axon

Du bör veta om att det inte är nyttigt med stora mängder fleromättat så varför stoppa i dig ännu mer?

Doctor Snuggles
2008-02-27, 19:42
Jag skulle blanda i motsvarande energimängd Crème fraîche istället. Mums. :)
Olivolja på andra plats.
Speciellt om man inte vill riskera en dålig ratio på omegorna.
Tycker också att många kallpressade oljor, med undantag av oliv och nån annan jag inte minns, har en härsken ton i smaken (speciellt linfrö.... *spy* ) som jag tycker skär igenom allt annat.

machine gun
2008-02-27, 19:46
Varför denna kärlek för kallpressade oljor:confused:

För mig så smakar kallpressade oljor rätt illa. Jag får ibland en förnimelse om härsket.

Jag misstänker att Anna Skipper och hälsokostgänget har ett finger med i spelet där. Det pratas ju ständigt om att "alla näringsämnen försvinner när man varmpressar oljan".

En kallpressad olja med hög halt fleromättade fetter håller ca en vecka i kylskåp innan den börjar oxidera. Det är nog ganska få som äter så mkt olja att man gör slut på en flaska i veckan.

Spiffy
2008-02-27, 22:59
En kallpressad olja med hög halt fleromättade fetter håller ca en vecka i kylskåp innan den börjar oxidera. Det är nog ganska få som äter så mkt olja att man gör slut på en flaska i veckan.

Risken är nog rätt stor att den redan är så gammal när man får hem den till sitt kylskåp.

Anders The Peak
2008-02-28, 08:47
Jag misstänker att Anna Skipper och hälsokostgänget har ett finger med i spelet där. Det pratas ju ständigt om att "alla näringsämnen försvinner när man varmpressar oljan".

En kallpressad olja med hög halt fleromättade fetter håller ca en vecka i kylskåp innan den börjar oxidera. Det är nog ganska få som äter så mkt olja att man gör slut på en flaska i veckan.

Kan du namnge några av de här oljorna som oxiderar på en vecka i kylskåpet/eller i rumstemperatur...

machine gun
2008-02-28, 09:06
Risken är nog rätt stor att den redan är så gammal när man får hem den till sitt kylskåp.

Jag syftar på en öppnad flaska givetvis.

Kan du namnge några av de här oljorna som oxiderar på en vecka i kylskåpet/eller i rumstemperatur...

Kallpressad linfröolja
Kallpressad rapsolja
Valfri kallpressad olja med hög halt fleromättade fetter

Självklart hinner inte samtliga fetter oxidera (härskna) på en vecka, men det räcker med några enstaka fettsyror för att orsaka smakförändringar och även göra oljan mindre hälsosam (det är inte så nyttigt att få i sig oxiderade fetter).

Anders The Peak
2008-02-28, 09:21
Jag syftar på en öppnad flaska givetvis.



Kallpressad linfröolja
Kallpressad rapsolja
Valfri kallpressad olja med hög halt fleromättade fetter

Självklart hinner inte samtliga fetter oxidera (härskna) på en vecka, men det räcker med några enstaka fettsyror för att orsaka smakförändringar och även göra oljan mindre hälsosam (det är inte så nyttigt att få i sig oxiderade fetter).
Håller med dig när det gäller Kallpressad linfröolja men inte när det gäller rapsoljan den är betydligt stabilare pga av hög halt av tokoferoler.

pragmatist
2008-02-28, 10:58
Korrekt svar är att det beror på hur resten av ditt fettintag ser ut. Om du får i dig tillräckligt med omega-3 ändå (framför allt från fisk) så behöver du inte det ganska dåliga omega-3:n i raps, och då är olivolja att föredra. Om du är snål med omega-3 från fisk så kan det dock vara en fördel att välja rapsolja.

kalajset
2008-02-28, 14:18
Jag syftar på en öppnad flaska givetvis.



Kallpressad linfröolja
Kallpressad rapsolja
Valfri kallpressad olja med hög halt fleromättade fetter

Självklart hinner inte samtliga fetter oxidera (härskna) på en vecka, men det räcker med några enstaka fettsyror för att orsaka smakförändringar och även göra oljan mindre hälsosam (det är inte så nyttigt att få i sig oxiderade fetter).

Menar du att det alltså skulle vara direkt ohälsosamt med vanlig rapsolja som stått framme några veckor i rumstemeratur, eller tolkar jag fel nu ? - Vet om att detta knappast kan räknas som ett bra argument, "men så har ju folk alltid gjort".. (Få som använder en hel flaska i veckan).

AsTfL
2008-02-28, 14:30
Vad tror ni om Arlas smör och rapsolja då?

CoolHandLuke
2008-02-28, 14:32
För mig så smakar kallpressade oljor rätt illa. Jag får ibland en förnimelse om härsket.
Som att jämföra strösocker med godis. :) Men jag kan nog hålla med om att de kallpressade rapsoljorna har inte varit några höjdare dirrekt. Må vara oxidation eller något annat. Men när det gäller olivolja så matchar pris och smak ganska bra.

Eddie Vedder
2008-02-28, 14:37
Vad tror ni om Arlas smör och rapsolja då?

Du menar det flytande margarinet man steker i?

Ja det är nog mindre känsligt, dels är ju fettsammansättningen mer gynnsam ur just det perspektivet (d.v.s. stabilitet mot oxidation) och sedan innehåller väl sådana produkter ofta antioxidationsmedel?

EDIT: Googlade fram produkten:

Ingredienserna:
Rapsolja 70%, skummjölk, smörolja 8%, mjölksyrakultur, vegetabiliskt fett, koksalt 1,5%, emulgeringsmedel
(E471 av veg. fett, sojalecitin), konserveringsmedel (kaliumsorbat), arom, surhetsreglerande medel (citronsyra), färgämne (betakaroten).

Fettmängd och sammansätning:
Fett 80 g
varav mättat fett 12 g
enkeltomättat fett 43 g
fleromättat fett 20 g

http://www.arla.se/Default____17801.aspx?SelectedMenuItem=17305

Inte helt säker men citronsyran borde skydda mot oxidation till viss del, betakaroten är ju en antioxidant även det men om den har något antioxidativt syfte i den här produkten vet jag inte eftersom det mest är för färgens skull.

Haeffner
2008-02-28, 18:14
Linfröolja då?
Smakar ju sådär men har väl bra fettsyrasammansättning med mkt omega-3.

MrBulk
2008-02-28, 21:25
Du bör veta om att det inte är nyttigt med stora mängder fleromättat så varför stoppa i dig ännu mer?


Är det den oxidativa stressen du syftar på i ditt uttalande?

Haeffner Jag tycker linföolja är nästan smakfri och jag förvarar det i kylskåp och har inte märkt nån smak av att det skulle bli härsket, kan tillägga att jag konsumerar en flaska på c:a 1,5. Zeta säger att linfröolja ska stå sig i kylskåp i 3 månader.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2310122&postcount=15

Eddie Vedder
2008-02-28, 21:31
Är det den oxidativa stressen du syftar på i ditt uttalande?

Fleromättade fettsyror är väldigt lättoxiderade, det har redan nämnts i tråden.

Så du har helt rätt.:) Det är på dubbelbindningarna som fria radikaler angriper så ju mer fleromättade fettsyror i ens kost desto fler dubbelbindningar för dom fria radikalerna att angripa. Det ställer höga krav på t.ex. E-vitaminstatus.
Just omega-6 i stora mängder tillskrivs extra negativ påverkan i vissa studier, det har proinflammatorisk effekt i höga doser. Framför allt då det inte motsvaras av ett balanserat intag av omega-3.

Att halsa stora mängder linfröolja ställer jag mig också väldigt tveksam till p.g.a. mängden fleromättat fett (jättemängder av ALA kan nog ha sina nackdelar även det).

MrBulk
2008-02-28, 21:50
Såg att jag missa skriva i mitt inlägg att jag förbrukar 1 flaska på 1,5 MÅNAD.

Jag häller cirka 60g linfröolja i min lunchlåda nästan dagligen så det kan man nog kalla "jättemängder". Idag köpte jag en ny flaska men provade Zetas nya 50/50 linfö/raps istället för vanlig linfröolja, lite billigare t o m.
Och jag äter 1 kapsel E-vitamin till lunchen (1000 IE) kan tilläggas :)

Eddie Vedder
2008-02-28, 22:02
Såg att jag missa skriva i mitt inlägg att jag förbrukar 1 flaska på 1,5 MÅNAD.

Jag häller cirka 60g linfröolja i min lunchlåda nästan dagligen så det kan man nog kalla "jättemängder". Idag köpte jag en ny flaska men provade Zetas nya 50/50 linfö/raps istället för vanlig linfröolja, lite billigare t o m.
Och jag äter 1 kapsel E-vitamin till lunchen (1000 IE) kan tilläggas :)

Så du överkonsumerar A och kompletterar den överkonsumtionen med ytterligare överkonsumtion av B alltså?;)

Jag skulle minska ner på både linfröoljan och E-vitaminsupplementeringen om jag vore du.

MrBulk
2008-02-28, 22:21
Så du överkonsumerar A och kompletterar den överkonsumtionen med ytterligare överkonsumtion av B alltså?;)

Jag skulle minska ner på både linfröoljan och E-vitaminsupplementeringen om jag vore du.

Annars vilka negativa effekter kan jag uppleva om jag inte minskar ner på mängderna?

Eddie Vedder
2008-02-28, 22:26
Annars vilka negativa effekter kan jag uppleva om jag inte minskar ner på mängderna?

De här referenserna postade jag i en annan tråd förut idag angående supplementering av vitamin E:

http://0-www.annals.org.pugwash.lib.warwick.ac.uk/cgi/content/full/142/1/75

http://0-content.nejm.org.pugwash.lib.warwick.ac.uk/cgi/content/abstract/330/15/1029?ijkey=1f568391d53e8d230841effeb34d0cd5ffc5ea3 b&keytype2=tf_ipsecsha

http://0-www.annals.org.pugwash.lib.warwick.ac.uk/cgi/content/abstract/142/1/37?ijkey=ded0a5cfc325a6a34b31743deae92b3b93742b87&keytype2=tf_ipsecsha
Meta-Analysis: High-Dosage Vitamin E Supplementation May Increase All-Cause Mortality. Annals of Internal Medicine. 4 January 2005 | Volume 142 Issue 1 | Pages 37-46

Conclusion: High-dosage (400 IU/d) vitamin E supplements may increase all-cause mortality and should be avoided.

Potential harm of vitamin E supplementation. Am J Clin Nutr. 2005 Nov;82(5):1141-2; author reply 1142-3.

The Danish Fitness and Nutrition Council has evaluated the basis for recommendations on the intake of antioxidants and has found limited basis for increasing the recommended intake levels for the antioxidants vitamin C and E. Evidence was insufficient to support recommendations for polyphenol or carotenoid supplementation. Supplementation with high doses of vitamin E and beta-carotene may present a health risk. A high intake of fruit and vegetables is associated with a reduced risk of lifestyle diseases, but there is no evidence that this association is due to an antioxidant effect.

Antioxidants and health. Ugeskr Laeger. 2006 Aug 21;168(34):2787-9.

Om du är intresserad så finns ju mer referenser angivna i de specifika artiklarna.

Riskerna med för mycket fleromättat fett är ju redan nämnda.

MrBulk
2008-02-28, 23:09
Jaha där ser man, tipset med E-vitamin har jag fått här på kollo för ett tag sen, får ändra på konsumtionen då :)

"Riskerna med för mycket fleromättat fett är redan nämnda"? Jag var tvungen att läsa igenom tråden igen för att se om jag missat det eller var det de jag sa tidigare som du syfta på eller?

machine gun
2008-02-29, 00:36
Håller med dig när det gäller Kallpressad linfröolja men inte när det gäller rapsoljan den är betydligt stabilare pga av hög halt av tokoferoler.

Det är inte jag som hittat på det. Fick uppgiften från Margareta Nydahl, docent och fettforskare vid Uppsala universitet.

Menar du att det alltså skulle vara direkt ohälsosamt med vanlig rapsolja som stått framme några veckor i rumstemeratur, eller tolkar jag fel nu ? - Vet om att detta knappast kan räknas som ett bra argument, "men så har ju folk alltid gjort".. (Få som använder en hel flaska i veckan).

Om den är kallpressad, så kan det vara det. Givetvis beroende på hur långt gången oxidationsprocessen är. Hur snabbt processen fortgår påverkas av både temperatur och ljus (bäst för hållbarheten är mörkt och svalt, dvs kylskåp är ganska optimalt).

Zeta säger att linfröolja ska stå sig i kylskåp i 3 månader.

Zeta's linfröolja är varmpressad. Vid varmpressning sker en inaktivering av de fettspjälkande enzym som annars påbörjar oxidationsprocessen. Därför har varmpressad olja betydligt bättre hållbarhet än kallpressad olja.

Sverker
2008-02-29, 07:23
Kallpressa är för mig är slöseri med resurser. Man får inte ut lika mycket fett ur fröna vid kallpressning och sedan har vi lipaserna som machine gun nämner.


Ännu viktigare, enligt mig, är att tvätta oljan efter pressningen. Det går inte att få ut fettet utan att få med alla möjliga andra ämnen som verkar prooxidativt i oljan. Ett bra exempel är karotener som lätt bli oxiderade i hanteringen och därefter bli prooxidativa. Karotenerna förvinner oftast vid blekningen av oljan.

En otvättad olja har alltid högre peroxidvärde och anisidinvärde. Alltså redan skadade fettsyror som snabbt kan starta en radikalreaktion och få oljan att härskna. Bättre att tvätta oljan med svag lut och göra en ordentlig deodoricering. Allt för att förlänga hållbarheten och ge bättre smak.

bollio
2008-02-29, 07:47
Jo det låter ju jättebra det Sverker. Rent bedrövligt att vi har kommit till ett stadie där det är normal rutin att behandla våran mat på det sättet.

Tror jag håller mig till smör. Inte för att jag någonsin skulle få tanken att äta någon olja.

machine gun
2008-02-29, 10:05
Jo det låter ju jättebra det Sverker. Rent bedrövligt att vi har kommit till ett stadie där det är normal rutin att behandla våran mat på det sättet.

Tror jag håller mig till smör. Inte för att jag någonsin skulle få tanken att äta någon olja.

Tror du att smör kommer ut ur kon i den form som vi kan köpa det i butiken?

Först pastöriseras grädde vid 90-95°C för att oskadliggöra de bakterier som finns i grädden. Vidare pumpas grädden till en mogningstank där den temperaturbehandlas. Temperaturbehandlingen påverkar fettet (fettkristallerna) vilket i sin tur har stor inverkan på smörets konsistens.

Kärningen av grädde till smör startar i kärningsavdelningen på smörmaskinen. Vid den mekaniska bearbetningen delas grädden upp i två delar, precis som när du vispar hemma, smörkorn och kärnmjölk.

I separeringsavdelningen fortsätter bearbetningen av smörkornen. De små kornen samlar ihop sig till större klumpar och kärnmjölken silas ur massan. Sedan ska smöret ältas, det sista av kärnmjölken pressas ur smöret innan det är dags att tillsätta salt och mjölksyrakultur. Här kontrolleras också att vattenhalten är rätt. Den får inte överstiga 16 procent enligt europeisk lagstiftning.

I slutet av smörmaskinen finns en vakuumkammare. Här sugs luft ur smöret eftersom den påverkar hållbarheten negativt. Smör är känsligt för både luft och ljus.

www.svenskasmor.se

z_bumbi
2008-02-29, 11:41
OT

Tror du att smör kommer ut ur kon i den form som vi kan köpa det i butiken?

Ja?:confused:

Spene 1 Smör

Spene 2 Filmjölk, yoghurt eller fjällfil (SLB = Fil, SRB=Yoghurt, fjällfil är så självklart att det behöver jag inte skriva ut.)

Spene 3 Minimjölk

Spene 4 Standardmjölk

Blanda 3 och 4 för att reglera fetthalten. Om spene 3 saknas går det lika bra med vatten.

OnT
Hur mycket en produkt är föräldrad säger inte så mycket om hur nyttig den är, ibland har det ett samband men lika ofta har det inget samband.

machine gun
2008-02-29, 11:47
Hur mycket en produkt är föräldrad säger inte så mycket om hur nyttig den är, ibland har det ett samband men lika ofta har det inget samband.

Precis min poäng.

Vissa verkar ju även tro att standardmjölk är mer "naturlig" och mindre processad än t.ex. lättmjölk. Tja... kor producerar ganska sällan pastöriserad, homogeniserad mjölk med exakt 3 % fetthalt.

Det är även lite intressant att se att de personer som skriker sig hesa om att man måste äta smör, för det är så naturligt och olja är livsfarligt för det är "onaturligt" osv, inte sällan är samma personer som äter en mängd olika kosttillskott... Hur var det nu med det naturliga?

Sverker
2008-02-29, 18:29
Jo det låter ju jättebra det Sverker. Rent bedrövligt att vi har kommit till ett stadie där det är normal rutin att behandla våran mat på det sättet.

Tror jag håller mig till smör. Inte för att jag någonsin skulle få tanken att äta någon olja.

Jag är medveten om att det finns en hel del att reda ut när det gäller tillverkningen av olika matoljor. Ge mig två timmar och en tavla att skriva på så tror jag att jag kan förklara och motivera de olika stegen fram till en bra matolja. Kanske når jag inte riktigt fram men du skulle få en helt annan förståelse.

Problemt är att fett härsknar och får dålig smak. Det är en evig kamp för att skydda fettet. Det gäller inte inte bara oljeväxter utan också fläsk och fet fisk.

Vi bor i kalla norden och den enda, naturliga och stabila fettkällan som vi kan få här uppe är smör och talg. För att hålla boskap behövs lämplig åkermark, vilket våra näringsfattiga skogs och myrmarker inte är:(
9 miljoner svenskar blir inte feta på den vall- och betesmark vi har här uppe. Vi behöver helt enkelt ett fetttillskott från annat håll.
Raps och lin är oljeväxter som vi kan odla här uppe men då är vi inne på den hemska kemiindustrin:D

bollio
2008-03-01, 00:09
Sist jag kollade var det ingen smörbrist i Sverige? Iofs skulle det kanske bli det om alla åt lika mycket smörfett som jag: 2-3l 3% mjölk och massa grädde och smör varje vecka.

Det jag saknar i butiken är riktigt talg, kokos och isterfett. Enda isterfettet jag sett i butik var en härdad variant som jag inte skulle röra i med en pinne ens. Samma med kokosfett. Talg har jag aldrig sett i butiken? Jag undrar just vad som händer med allt talg -- det lär ju slängas en del med tanke på att folk inte vill fettrand runt köttet. Där har vi kanske en resurs vi kan tappa ifrån?

Sverker
2008-03-01, 07:55
Talg, vart tar det vägen:confused:

Det borde jag kunna men jag vet inte. Nötkött är ju marmorerat så fetthalten varierar ju med vilken del på djuret som används. Idag är ju all nötfärs 10% fett. Självklart finns det fetare delar än så där fettet ligger tillgängligt att putsa bort. Dessa delarna hamnar säkert i korv.

Jag gissar att vi har alldeles för lite nötdjur i Sverige för att få ett överskott av talg. Istället måste vi importerar magra delar som filé och innanlår.

z_bumbi
2008-03-01, 09:11
Det jag saknar i butiken är riktigt talg, kokos och isterfett. Enda isterfettet jag sett i butik var en härdad variant som jag inte skulle röra i med en pinne ens. Samma med kokosfett. Talg har jag aldrig sett i butiken? Jag undrar just vad som händer med allt talg -- det lär ju slängas en del med tanke på att folk inte vill fettrand runt köttet. Där har vi kanske en resurs vi kan tappa ifrån?

Talgen hamnar där det hör hemma dvs som fågelmat.

Om du verkligen vill äta som du säger är det bara att leta upp bondens marknad för att hitta leverantörer eller något gård som säljer på gården. Med tanke på din källa för diet som du la in en anann tråd så kanske jag ska nämna att du kommer att få väldigt svårt att få tag på hjärnor från nöt.

bollio
2008-03-01, 15:37
Sverker och z bumbi -- Jag har varit med flera gånger då min farbror gjort "riktig" köttfärs och den är inte på långa vägar lika knallröd som den vi får i butiken. Jag är övertygad om att slaktarna på instruktion skär bort allt synligt fett, och det kan man förstå för vi får ju blodproppar och hjärtattack av fett, det vet ju alla. Samma sak gäller de finare bitarna också. Där tog t.o.m. min farbror och hans slaktare bort mycket av det synliga. Jag minns en låda där de slängde bort allt det oönskade, som fettet. Jag tror mycket av talget helt enkelt hamnar i slakteriavfallet -- en viss del blir till fågelmat.

shut teh face
2008-03-01, 15:56
Det är väl bra det. Vem vill äta sånt äckel?

Sverker
2008-03-01, 16:48
bollio !

Det finns massor av försök där man låtit personer som arbetar med kött och chark uppskatta fetthalten genom att titta på färgen. Resultaten blir helt slumpmässiga:D


Att köttfärs i köttdisken är rödare än vad din fabror fick fram är rent know how.
- Handlaren i affären vet att rätt belysning ger rödare och aptitligare färg på köttet.
- Genom att lufta köttfärsen binder syre till myoglobinet och köttfärsen blir rödare. Syrafattigt kött blir gråbrunt. Låter man däremot köttet ligga för länge så oxideras järnet i hemoglobinet och köttet blir bunare. Alltså lite know how.

bollio
2008-03-01, 16:51
Nu börjar det bli långsökt här, Sverker.

z_bumbi
2008-03-01, 17:01
Nu börjar det bli långsökt här, Sverker.

Allt som står stämmer ju?

Sverker
2008-03-01, 17:08
Nu börjar det bli långsökt här, Sverker.

Vadå långsökt:confused:

Även talg kostar pengar så vill man späda ut köttfärsen så lägger man ned de fetare bitarna också. De flesta uppskattar lite saftigare köttbullar.

Däremot förstår jag ifall man slänger de största talgbitarna i soporna. Talg har en tendens att smeta runt i kvarnen och sätta igen hålskivorna*mini*

bollio
2008-03-01, 17:11
Ja, min farbror sa att det blir godare köttfärs om man inte skär bort allt fett. Han hade rätt.

CoolHandLuke
2008-03-02, 10:37
När vi ändå är på ämnet så hittade jag en not i wiki-artikeln om 'lard':
"Unlike many margarines and vegetable shortenings, unhydrogenated lard contains no trans fat."

Men jag kan inte hitta andra källor som stödjer det. Men det kanske beror mycket på vad grisen äter? De har väl bara en mage i alla fall så det kanske blir mindre i ister än i talg.

Sverker
2008-03-02, 11:11
Mata grisen med transfettsyror så kommer du att hitta fettsyrorna igen i fettlagern.


Kor äter ju hö och gräs som innehåller cellulosa. Bakterier i kons magar hydrolyserar cellulosan och fermenterar glukosen till alla möjliga sorters fettsyror. Korta, långa, grenade men även transfettsyror. Grisar har en matspjälkning som oss mäniskor, ungefär.

bollio
2008-03-02, 21:03
Olivolja eller smör, gärna mycket! *flex*

http://jap.physiology.org/content/vol82/issue1/images/medium/japp0510902.gif

Fig. 2. Correlations between preexercise testosterone and selected nutritional variables.

Significant correlations were observed between preexercise T and percent energy protein (r = 0.71), percent energy fat (r = 0.72), saturated fatty acids (g · 1,000 kcal1 · day1; r = 0.77), monounsaturated fatty acids (g · 1,000 kcal1 · day1; r = 0.79), the polyunsaturated fat-to-saturated fat ratio (r = 0.63), and the protein-to-carbohydrate ratio (r = 0.59). [1]

Olivolja [2]
Innehåll Mängd per 100 gram
Mättade fettsyror 13 gram
Enkelomättade fettsyror 67,7 gram
Fleromättade fettsyror 7,6 gram
N-3 (fettsyra) 0,6 gram
N-6 (fettsyra) 7,1 gram

Rapsolja [2]
Innehåll Mängd per 100 gram
Mättade fettsyror 6 gram
Enkelomättade fettsyror 62 gram
Fleromättade fettsyror 31 gram
Andra fetter 1 gram

Smör [2]
- saturated 51 g
- monounsaturated 21 g
- polyunsaturated 3 g

1. Testosterone and cortisol in relationship to dietary nutrients and resistance exercise.
Volek JS, Kraemer WJ, Bush JA, Incledon T, Boetes M.
J Appl Physiol. 1997 Jan;82(1):49-54.
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/82/1/49
2. Wikipedia

Martin Löwgren
2008-03-02, 21:31
Intressant *flex*

Älskar mina drinkar och växar bra *popcorn*

Anders The Peak
2008-03-02, 21:36
Olivolja eller smör, gärna mycket! *flex*


Olivolja [2]
Innehåll Mängd per 100 gram
Mättade fettsyror 13 gram
Enkelomättade fettsyror 67,7 gram
Fleromättade fettsyror 7,6 gram
N-3 (fettsyra) 0,6 gram
N-6 (fettsyra) 7,1 gram

Rapsolja [2]
Innehåll Mängd per 100 gram
Mättade fettsyror 6 gram
Enkelomättade fettsyror 62 gram
Fleromättade fettsyror 31 gram
Andra fetter 1 gram

Smör [2]
- saturated 51 g
- monounsaturated 21 g
- polyunsaturated 3 g

1. Testosterone and cortisol in relationship to dietary nutrients and resistance exercise.
Volek JS, Kraemer WJ, Bush JA, Incledon T, Boetes M.
J Appl Physiol. 1997 Jan;82(1):49-54.
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/82/1/49
2. Wikipedia

Bolio!
Du verkar vara vaken. Ta och bit i den här också:
Hypotes:

Kan det vara så att ett lågt intag av kolhydrater kombinerat med ett högt intag av fett kan förändra genutrycket av proteiner som reglerar transport och oxidation av fettsyror?

Källa till min hypotes:
Hawley JA, Tipton KD & Millard-Stafford
ML. 2006. Promoting training adaptations
through nutritional interventions. J Sport Sci
24: 709-721.

machine gun
2008-03-03, 11:39
Enda isterfettet jag sett i butik var en härdad variant som jag inte skulle röra i med en pinne ens. Samma med kokosfett.

Varför skulle man härda ister och kokosfett, det består väl nästan enbart av mättade fettsyror? :confused:

nelson24
2008-03-03, 21:12
Nja jag älskar mat och ligger nu runt 5800kcal per dag bara från maten men vill lägga till cirka 1000kcal och då anser jag olja vara ett riktigt bra komplement.

Ska man ligga runt 103-110kg offseason (14%fett) som jag gör så gäller det att stoppa i sig mycket mat annars händer det inget.

Du vill alltså ligga på ca 6800kcal per dag? Jag är nyfiken på hur en dagsmeny ser ut för dig. Dessvärre har jag inget att komma med beträffande oljorna*whistle*

Koloftw
2008-03-03, 21:21
Det häftiga är ju om han inte blir fet på det ...

Martin Löwgren
2008-03-04, 05:48
Det häftiga är ju om han inte blir fet på det ...

Jo min dietist bara skrattar när vi sätter min dagsmeny. Undrar oxå varför jag bara ökar och ökar men inte enbart lägger på mig fett.....

Iofs är jag inte den enda kroppsbyggarn i sverige som ligger på 6000kcal + under bulk.

Koloftw
2008-03-04, 10:18
Jo min dietist bara skrattar när vi sätter min dagsmeny. Undrar oxå varför jag bara ökar och ökar men inte enbart lägger på mig fett.....

Iofs är jag inte den enda kroppsbyggarn i sverige som ligger på 6000kcal + under bulk.

Inte? *screwy*

Låter som sjukt höga siffror ... Magnus Samuelsson drar ju sig 8500 kcal om dagen men han

*Väger 150kg
*Är 2m lång
*Jobbar på bondgård
*Är ganska tjock


Nåja, man får väl bara gratulera att du kan äta rejält med mat utan att bli fet :thumbup:

cero
2016-05-02, 21:31
En kallpressad olja med hög halt fleromättade fetter håller ca en vecka i kylskåp innan den börjar oxidera. Det är nog ganska få som äter så mkt olja att man gör slut på en flaska i veckan.

Stämmer detta påstående? :confused:

Zekerna
2016-05-02, 21:44
Stämmer detta påstående? :confused:

Kallpressad rapsolja bör, precis som alla matoljor förvaras svalt och mörkt så att de skyddas för ljus. En oöppnad förpackning kan då hålla i över ett år. I bruten förpackning håller oljan i cirka
6 månader. I kylskåp blir oljan lätt grumlig, därför att en viss del av fettet stelnar, något som försvinner då man ställer flaskan i rumstemperatur några timmar. Idealtemperaturen är 14-18 grader.

Källa: http://www.matochdrycker.se/fragor-och-svar-om-rapsolja/

Sverker
2016-05-03, 17:23
Enda anledningen att använda en kallpressad olja är att man gillar smaken. Annars är den alltid ett sämre alternativ än en konventionell olja.

Ifall kallpressad betyder att den inte är tvätta och deodoriserad innehåller oljan en hel hög olika härskna ämnen som påskyndar härskningen.
Det finns anledning att tvätta oljan;).

cero
2016-05-03, 17:31
Fast kallpressad rapsolja smakar väl skräp?

Sverker
2016-05-03, 17:36
Ja, tydligen det också.

Morrris
2016-05-03, 20:39
Åh dom gamla goda tiderna när herr Löwgren vägde 110 kg med 14% kroppsfett och växte på bra.

Eljest
2016-05-03, 20:42
Åh dom gamla goda tiderna när herr Löwgren vägde 110 kg med 14% kroppsfett och växte på bra.

Haha.

Sheogorath
2016-05-03, 20:42
:laugh:

Morrris
2016-05-03, 20:43
:laugh:



Vad hände efter -08 egentligen?

Eljest
2016-05-03, 20:46
Vad hände efter -08 egentligen?

PT med specialisering på ocker.

Sheogorath
2016-05-03, 21:18
Vad hände efter -08 egentligen?

fksu6FENojY

PureWhey
2016-05-03, 21:43
Med tatueringar dessutom...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Morrris
2016-05-04, 07:19
Haha, nu måste jag läsa tråden om 13x115 i böj! Jag rekommenderar er att göra detsamma.

OnT: Drick inte olja.

3bz
2016-05-04, 10:43
Enda anledningen att använda en kallpressad olja är att man gillar smaken. Annars är den alltid ett sämre alternativ än en konventionell olja.

Ifall kallpressad betyder att den inte är tvätta och deodoriserad innehåller oljan en hel hög olika härskna ämnen som påskyndar härskningen.
Det finns anledning att tvätta oljan;).

Vilka ämnen är detta? Hade fått för mig att t.ex. difenoler, karotenoider, kolorfyll och vissa tokeferoler som finns i t.ex olivoljan snarast verkar skydda mot oxidering.

Sverker
2016-05-04, 17:05
Fria fettsyror. De är mer utsatta än intakta triglycerider.
Karotenoiderna blir lätt prooxidativa och brukar tvättas bort med blekjord i reningsprocessen för att göra oljan mer stabil.
Tokoferolerna är ofta stabila och klarar alla reningsstegen. De vill man ha med i den renade oljan. Gärna tillsätta lite extra för att vinna ytterligare hållbarhet.

Vilka bifenoler tänker du på ?

3bz
2016-05-04, 19:35
Fria fettsyror. De är mer utsatta än intakta triglycerider.
Karotenoiderna blir lätt prooxidativa och brukar tvättas bort med blekjord i reningsprocessen för att göra oljan mer stabil.
Tokoferolerna är ofta stabila och klarar alla reningsstegen. De vill man ha med i den renade oljan. Gärna tillsätta lite extra för att vinna ytterligare hållbarhet.

Vilka bifenoler tänker du på ?

Mycket bra fråga, jag gick igenom lite litteratur på ämnet oxidering av oljor för en månad och kommer bara ihåg att det handlade om diphenoler.

Tror det var denna (http://sci-hub.cc/10.1021/jf9812230) jag skummade igenom.

The active phenols in the virgin olive oils are mainly σ-diphenols such as hydroxytyrosol
and its oleosidic forms, protocatechuic and caffeic acids (Baldioli et al, 1996; Montedoro et al., 1993; Papadopoulos and Boskou, 1991)

I en nyare analys (http://sci-hub.cc/10.1002/jsfa.958) så verkar det ju som att både klorofyll och karotenoider har en skyddande effekt gällande oxidation. Hittade några äldre studier (1 (http://chemport.cas.org/cgi-bin/sdcgi?APP=ftslink&action=reflink&origin=ACS&version=1.0&coi=1%3ACAS%3A528%3ADyaL2cXktVGksLg%253D&md5=e6ed9426a970824e2521a7bdc83faa16),2 (http://link.springer.com/article/10.1007%2FBF02672135) =där man hittar en prooxidativ av klorofyll, men i de fallen handlar det inte om naturligt förekommande karetenoider och klorofyll i olivolja, utan klorofyll tillsatt till methyl linoleate. I en annan äldre studie (http://link.springer.com/article/10.1007%2FBF02636334)där man testat tillsatt klorofyll i olivolja så hittar man istället ingen effekt eller en liten antioxidativ effekt av kolorfyll, beroende på om oljan utsätts för ljus eller ej.

Kan det handla om synergistiska effekter av dessa olika ämnen när de återfinns tillsammans som gör att det blir olika resultat vid olika studier? Samt olika effekter av samma ämne beroende på om ljus är närvarande eller ej?

Denna review (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1541-4337.2006.00009.x/full)verkar iaf antyda att det senare gäller kolorfyll:

Although chlorophylls are strong prooxidants under light via acting as a sensitizer to produce 1O2, they act as antioxidants in the dark possibly by donating hydrogen to free radicals (Endo and others 1985; Francisca and Isabel 1992).

Gällande karotenoider så verkar det som att tillgängligheten av tokoferoler påverkar om karotenoider verkar pro- eller anti-oxdativt (http://sci-hub.cc/10.1021/jf0108462).

Jaja, då har man något att sysselsätta sig med imrn då, det verkar ju inte vara så enkelt.

Tack för svaret för övrigt :)

Arbeider
2016-05-05, 17:59
Enda anledningen att använda en kallpressad olja är att man gillar smaken. Annars är den alltid ett sämre alternativ än en konventionell olja.

Ifall kallpressad betyder att den inte är tvätta och deodoriserad innehåller oljan en hel hög olika härskna ämnen som påskyndar härskningen.
Det finns anledning att tvätta oljan;).
Eller att man inte vill få i sig rester av hexan, blekningsmedel och andra kemikalier; bryr sig mer om miljön etc.

Sverker
2016-05-06, 15:41
Du hittar knappast något lösningsmedel i en deodoriserad olja.
Du hittar knappast blekjord i en olja heller.

Ska vi prata miljö så är det kanske vettigare att få ut mer olja till oss från oljefröna än att ge djuren fetare pressrester. Komplex fråga;).