handdator

Visa fullständig version : Kreatin + protein vid deff?


stilet
2008-02-26, 07:32
Rekommendear ni att konsumera kreatin och proteintillskott efter styrketräningen under deff?

Notera att jag vill förutom styrketräning också använda cykelmaskinen för att bli av med calorier (men ej ta tillskott efter det, rätt?).

King Grub
2008-02-26, 07:52
Finns inga som helst negativa faktorer med att använda kreatin eller protein under deff.

Observera att det är nödvändigt att tillföra protein efter träning, annars kommer muskelnedbrytningen att vara större än muskeluppbyggnaden. Dvs man förlorar muskelmassa efter träning tills födointag sker. Däremot spelar det mindre roll om proteinet kommer från mat eller pulver, men det är inte sämre i deffsyfte om valet faller på protein från tillskott.

Emil_Larsson
2008-02-26, 08:07
Finns inga som helst negativa faktorer med att använda kreatin eller protein under deff.

Observera att det är nödvändigt att tillföra protein efter träning, annars kommer muskelnedbrytningen att vara större än muskeluppbyggnaden. Dvs man förlorar muskelmassa efter träning tills födointag sker. Däremot spelar det mindre roll om proteinet kommer från mat eller pulver, men det är inte sämre i deffsyfte om valet faller på protein från tillskott.

Offtopic..

Räcker det att jag tar 6 gram eaa och sen inget direkt efter utan äter mat hemma 1½ timme senare? eller skall jag ta en dos efter träning eller är det onödigt?
Lite för trött för att söka så frågar här om det är okej..

Edit: Jag bulkar, om det nu är nödvändigt att veta..

King Grub
2008-02-26, 08:12
Ju snabbare desto bättre. Och EAA reducerar inte muskelnedbrytningen vid intag, varken före eller efter träning (eller i vila).

Alfred Nobel
2008-02-26, 08:27
Offtopic..

Räcker det att jag tar 6 gram eaa och sen inget direkt efter utan äter mat hemma 1½ timme senare? eller skall jag ta en dos efter träning eller är det onödigt?
Lite för trött för att söka så frågar här om det är okej..

Edit: Jag bulkar, om det nu är nödvändigt att veta..

Få i dig en liten mängd protein direkt efter träning också, t.ex. rent vassle i pulverform, det skadar inte. Fast det förutsätter att du har tillgång till det också.

Haeffner
2008-02-26, 10:35
Ju snabbare desto bättre. Och EAA reducerar inte muskelnedbrytningen vid intag, varken före eller efter träning (eller i vila).

Har själv just ett liknande upplägg med Esa+kolhydrat precis innan och efter. Ca 1h senare äts dagens största eller åtminstonde rikt på både kolhydrater och protein.

Har inga problem med att ändra upplägget men jag trodde att detta efter mina förutsättningar var mer eller mindre optimalt. Bör jag lägga måltiden tidigare efter träningen och strunta i Esan efter eller vad kan tänkas.

Ska tilläggas att även jag alltså ligger på deffen.

Ganymedes
2008-02-26, 11:19
Få i dig en liten mängd protein direkt efter träning också, t.ex. rent vassle i pulverform, det skadar inte. Fast det förutsätter att du har tillgång till det också.

Fast gjorde inte det att snabbheten/vitsen med EAA (esa pro) påverkas negativt? Läste någonstans att man skulle ta esapro före passet, sedan vänta 60-90 min efter avslutat pass med att äta/ta protein. Däremot var det ok att ta malto direkt efter passet.

Stämmer inte det alltså?

King Grub
2008-02-26, 11:27
Det är inte undersökt hur EAA före passet påverkar effekten av EAA efter passet. Effekten av EAA före passet uppträder inte förrän 60-90 minuter efter avslutat pass.

När det gäller dessa staplar...

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2687037&postcount=46

...verkar många tro, att dom visar effekt+effekt+effekt av tre intag kring samma pass. Så är det inte. Dom visar effekten av EAA-intag över [B]samma mätperiod[b] efter intag vid tre olika tillfällen kring olika träningspass, inte flera intag kring ett visst pass.

Per B
2008-02-26, 12:04
Fast gjorde inte det att snabbheten/vitsen med EAA (esa pro) påverkas negativt? Läste någonstans att man skulle ta esapro före passet, sedan vänta 60-90 min efter avslutat pass med att äta/ta protein. Däremot var det ok att ta malto direkt efter passet.

Stämmer inte det alltså?

Fast det där med att vänta 60-90 minuter efter passet med att äta gäller väl om man tar EAA även efter passet. Om du har tagit EAA före passet, och magsäcken var tom då, så har kroppen redan hunnit ta upp all EAA när du äter efter passet (om nu inte passet bara är 15 minuter vill säga *whistle*). Så har då jag förstått det, men jag kanske har fel?!?

Jag tar 8-10 g EsaPro direkt före passet, och då har jag inte ätit nåt på 2,5-3 timmar. Sen äter jag efter passet, dvs 1-1,5 timme efter att jag tagit EsaPro.

Ganymedes
2008-02-26, 12:25
text...

Ja, det minns jag från en annan tråd du skrev i. Men jag tänkte inte på att ta esa pro igen, utan på att ta vanligt protein (vassle) ihop med malto.

Fast det där med att vänta 60-90 minuter efter passet med att äta gäller väl om man tar EAA även efter passet.

Aha! Jag hade fått för mig att tiden gällde även mat/gainer/whatever. Dubbla doser Esa pro struntar jag i. Tar hellre gainer direkt efter passet, om då alltså inte esapro-upptaget påverkas (negativt) av det.


Jag tar 8-10 g EsaPro direkt före passet, och då har jag inte ätit nåt på 2,5-3 timmar. Sen äter jag efter passet, dvs 1-1,5 timme efter att jag tagit EsaPro.

Det är varken jobbigare eller enklare än "mitt" sätt, så om detta dessutom är bättre så ska jag också börja med det. Tack för svar!

King Grub
2008-02-26, 12:30
Ja, det minns jag från en annan tråd du skrev i. Men jag tänkte inte på att ta esa pro igen, utan på att ta vanligt protein (vassle) ihop med malto.

Vassle fungerar på proteinsyntesen efter samma mekanismer som EAA, bara med lägre effekt.

Ganymedes
2008-02-26, 12:45
Vassle fungerar på proteinsyntesen efter samma mekanismer som EAA, bara med lägre effekt.

Ok. Och eftersom det troligen inte ska vara meningsfullt att ta esa pro både före och direkt efter passet (vad man vet hittills då), lär det ju alltså inte heller vara någon vits att ta protein direkt efter om man tagit esa före? Man kan gott vänta och äta riktig mat när man kommer hem? Vilket i mitt fall tar ca 1 timme efter avslutat pass.

Tänker jag rätt då?

Per B
2008-02-26, 14:00
Ok. Och eftersom det troligen inte ska vara meningsfullt att ta esa pro både före och direkt efter passet (vad man vet hittills då), lär det ju alltså inte heller vara någon vits att ta protein direkt efter om man tagit esa före? Man kan gott vänta och äta riktig mat när man kommer hem? Vilket i mitt fall tar ca 1 timme efter avslutat pass.

Tänker jag rätt då?

Återigen är detta baserat på hur jag förstått det hela, men jag tror då inte att jag är helt ute och cyklar:

Om du tar en gainer direkt efter passet så är det bara bra om du väntar med att äta. Detta eftersom gainern innehåller vassle (gäller väl de flesta gainers) och vasslens "snabbhet" endast kommer till sin riktiga rätt på tom mage. Om du tar vassle och omedelbart äter kommer allt att blandas i magen, och kroppens vassleupptag kommer att bli långsamt. Och exakt samma förhållande gäller om du väljer att ta EAA direkt efter passet, men rimligtvis med den skillnaden att du inte behöver vänta lika länge med att äta då EAA tas upp snabbare av kroppen än vassle.

Noteras ska dock för ovanstående att det inte finns några studier som visar att detta medför en ökad proteinsyntes jämfört med att bara ta EAA före passet, men rimligtvis kan det ju inte vara negativt.

Nåt jag skulle vilja veta dock är hur lång tid det (ungefär) tar för kroppen att ta upp en "dos" EAA resp vassle: nån som vet?

ztiggee
2008-02-26, 15:03
Har för mig att kroppen bryter ner vassle 10g/timme!

Men om man tar esapro innan passet och sen direkt efter äter protein, påverkas effekten utav esa pro negativt då?
Tycker ju att kroppen ska ha tagit upp esa pro efter 1.5 timme, så då borde det inte bli en negativ effekt utav det, lr? :P

King Grub
2008-02-26, 15:18
Vid det aktuella tillfället handlar det inte så mycket om att "tas upp", utan om signalmekanismer. Plötsliga tillflöden av aminosyror i blodet sänder signaler för nybildning av muskelprotein.

Proteinsyntesen moduleras av tillgång till extracellulära aminosyror, inte intracellulära:

http://www.blackwell-synergy.com/doi/pdf/10.1113/jphysiol.2003.050674

Ganymedes
2008-02-26, 15:51
Kära King Grub, snälla svara bara alt 1 eller alt 2 nu, för jag fattar fan inte annars. :) Vilket är vettigast (med målsättningen "bygga muskler") av dessa två alternativ:

Alt 1.
Ta esapro+malto precis innan passet. Direkt efter passet ta malto. Sedan äta först 1-1.5 timmar efter avslutat pass.

Alt 2.
Ta esapro+malto precis innan passet. Direkt efter passet ev. ta gainer. Sedan äta så snart som möjligt efter avslutat pass.

Nog för att jag är intresserad av överkursen, men jag klarar tydligen inte att lägga ihop 1 och 1 just nu... :(

Ganymedes
2008-02-27, 16:21
Otålig bump. :) Nog tusan måste det vara enkelt att svara på detta. Snälla någon?

Aimar
2008-02-27, 17:40
Av de jag har läst i olika esapro trådar, så skulle jag välja alternativ två men inte äta direkt efter gainern, kanske vänta ca en timma sen äta.

Raggis
2008-02-27, 18:00
Men vassle förhindrar väl inte muskelnedbrytning?