handdator

Visa fullständig version : Dopingpreparat


obesogen
2008-02-25, 23:36
Vet inte om det här är rätt forumdel men i annat fall får någon moderator flytta tråden...Receptionisterna på mitt gym får mycket frågor om dopingpreparat då de har en skylt uppe där det står "oanmälda dopingkontroller kan förekomma". Detta har gjort att flera kunder frågar vad som är "dopingklassat", vilket har resulterat i att receptionisterna gärna skulle vilja ha en lista med otillåtna preparat, och frågade mig jag hade någon. Jag måste dock erkänna att jag har dålig koll och tänkte därför be er om hjälp. Är det möjligtvis någon som sitter inne på en bra länk?

garm
2008-02-25, 23:47
World Anti Doping Agency har all information. Även om det är lite rörigt. Sånt tur är kan man ju söka efter specifika ämnen.

http://www.wada-ama.org/rtecontent/document/2008_List_En.pdf

Mehdi
2008-02-25, 23:57
Det är en jättelista med massa derivat och metoder som anses dopingsklassat. Det är helt omöjligt att ha koll på allt och allting. Jag kan dock informera dig om att Apoteket har en liten gullig broschyr med olika dopingprepatat, t.ex olika läkemedel som är dopingsklassade. På framsidan är det en röd STOPP-skylt på. Kolla efter den.

garm
2008-02-26, 09:38
Det är en jättelista med massa derivat och metoder som anses dopingsklassat. Det är helt omöjligt att ha koll på allt och allting. Jag kan dock informera dig om att Apoteket har en liten gullig broschyr med olika dopingprepatat, t.ex olika läkemedel som är dopingsklassade. På framsidan är det en röd STOPP-skylt på. Kolla efter den.

Japps den finns med och är betydligt mer lättläst!

z_bumbi
2008-02-26, 10:07
Från apoteket kan man dessutom få en bunt broschyrer och lägga på gymmet, kolla bara att den är utgiven i år och skriv dit länken till röda listan (WADA).

Bra dokument att läsa igenom för de som får frågorna.

http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_41/ImageVaultHandler.aspx

http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_44/ImageVaultHandler.aspx

Det enklaste är annars att gymmet kontaktar förbundet och ber om att få en utbildning i ämnet (Jag antar att det är ett RF-anslutet gym, annars är det helt upp till arbetsgivaren att fixa utbildningar.)

Mats Loefstroem
2008-02-26, 10:22
Vilket "förbund" det ena eller det andra gymmet borde vända sig till kan ju variera. De flesta har nog folk som tränar för en del olika sporter. Ett tips i det fallet kan vara att vända sig direkt till RFs dopingnämnd.

De har svarat lite vagt postivt till en fråga om dopingutbildning, men jag tror inte brukar göra sånt.

z_bumbi
2008-02-26, 10:39
Vilket "förbund" det ena eller det andra gymmet borde vända sig till kan ju variera. De flesta har nog folk som tränar för en del olika sporter. Ett tips i det fallet kan vara att vända sig direkt till RFs dopingnämnd.

De har svarat lite vagt postivt till en fråga om dopingutbildning, men jag tror inte brukar göra sånt.

Jag gissar att det är friskis eller korpen i det här fallet, annars finns det väl alltid en annan huvudaktör dvs styrkelyft, tyngdlyftning, hockey, gymnastik, friidrott osv som idrottsföreningen som driver gymmet tillhör. Tillhör man flera förbund så har man fler att tjata på. :D Även om specialförbunden inte har färdiga utbildningar så kanske ett visat intresse för sådana utbildningar kanske leder till att skapas sådana eller så vet man någon föreläsare som kan ta på sig det. Annars borde det gå vidare upp på RF:nivå så att det skapas en utbildning i frågan.

Att vaccinera klubben mot doping via RF:s hemsida är ju alltid en början även om det bara är ett litet steg på vägen.

obesogen
2008-02-26, 16:21
Stort tack för hjälpen! :thumbup: :thumbup: