handdator

Visa fullständig version : Vårdval Stockholm, wtf?!


Yankeee
2008-02-25, 21:49
Mja, de har ju infört något bs nu så att man tydligen tillhör en vårdcentral och har någon husläkare som man har valt(?).

Frågan är: Kan man fortfarande ringa vilken vårdcentral som helst och träffa någon random läkare som man kunde förut eller måste gå till den vårdcentral man har valt (eller fått)?

Dumleman
2008-02-25, 22:12
Du kan väl ringa till dom direkt och fråga. Jag tror inte de dissar dig och slänger på luren.

Yankeee
2008-02-25, 22:14
Klart jag kan, men det vore ändå nice att veta så att jag slipper hålla på att stå i telefonkö och/eller att de ska ringa upp osv.

Tomten
2008-02-25, 22:16
Klart jag kan, men det vore ändå nice att veta så att jag slipper hålla på att stå i telefonkö och/eller att de ska ringa upp
osv.

Klart du kan gå till en annan vårdcentral, fast de brukar gnälla lite om att de föredrar att man ska gå till den man är skriven på.

Jag har aldrig blivit nekad när jag gått till en annan vårdcentral.

edit: läste inte ordentligt, de har ändrat nyligen alltså?

formula4shape
2008-02-25, 22:16
Du kan gå till vilken vårdcentral som helst. Finns alltid en anledning till att du kanske inte kan besöka den du tillhör (Jobbar i närheten eller liknande). Ring och lämna numret, de ringer upp på säkert 20min och du får en tid.

Yankeee
2008-02-25, 22:19
Klart du kan gå till en annan vårdcentral, fast de brukar gnälla lite om att de föredrar att man ska gå till den man är skriven på.

Jag har aldrig blivit nekad när jag gått till en annan vårdcentral.

edit: läste inte ordentligt, de har ändrat nyligen alltså?

Jo, jag har tidigare tagit den som har varit smidigast, men det är som sagt något ny nu med "Vårdval stockholm". Därför jag ställer en n00bfråga :/

Rahf
2008-02-25, 22:22
Klart du ska få vård var som helst *cupid* vem kan neka en sådan man som Yankee doodle? :D

Yankeee
2008-02-25, 22:25
Klart du ska få vård var som helst *cupid* vem kan neka en sådan man som Yankee doodle? :D

Precis.

Jag är dock lite förnärmnad då ingen läkare på forumet har erbjudit sig att ta emot mig. Skärpning!

Sparrisen
2008-02-25, 22:29
Mja, de har ju infört något bs nu så att man tydligen tillhör en vårdcentral och har någon husläkare som man har valt(?).

Frågan är: Kan man fortfarande ringa vilken vårdcentral som helst och träffa någon random läkare som man kunde förut eller måste gå till den vårdcentral man har valt (eller fått)?

Är det något nytt för er där uppe? På alla platser jag bott har det fungerat på detta sätt.

Torwald
2008-02-25, 22:29
Har man inte haft en, typ, husläkare hur länge som helst? Vet i alla fall att min mor har pratat om det sedan jag var en liten parvel.

EDIT: Och när jag varit dålig har jag alltid haft kontakt med min "husläkare".

Palm
2008-02-25, 22:34
http://www.vardguiden.se/FAQ.asp?c=3866&Category=3872&sok.x=9&sok.y=10
Fråga: Kan jag gå till en annan mottagning än den jag har valt?
Svar: Ja, om du behöver vård akut och inte kan nå din egen mottagning, till exempel om du är på landet.

Fråga: Vad händer om jag inte väljer en husläkare eller mottagning?

Svar: Om du inte har valt en husläkare eller mottagning kan du vända dig till vilken husläkarmottagning som helst i länet.

Yankeee
2008-02-26, 06:35
http://www.vardguiden.se/FAQ.asp?c=3866&Category=3872&sok.x=9&sok.y=10

Som jag skrev i första inlägget har jag tydligen valt (eller snarare fått tilldelad).

Snafu
2008-02-26, 10:25
Fråga: Kan jag gå till en annan mottagning än den jag har valt?
Svar: Ja, om du behöver vård akut och inte kan nå din egen mottagning, till exempel om du är på landet.

Blir det mer Stockholm än så? :)

Yankeee
2008-02-26, 10:39
Fråga: Kan jag gå till en annan mottagning än den jag har valt?
Svar: Ja, om du behöver vård akut och inte kan nå din egen mottagning, till exempel om du är på landet.

Blir det mer Stockholm än så? :)

Återkom när du bor i en stad med fler invånare än en medelstor svensk håla.

mela
2008-02-26, 11:29
Jag har varit på ett seminarium med en av snubbarna som låg bakom det här med Vårdval Stockholm. Jag var dock fruktansvärt ointresserad av det då, eftersom jag inte bor i Sthlm :D Men jag har googlat

"Från 1 januari 2008 får du och alla andra invånare i Stockholms län* välja vilken mottagning ni vill, oavsett var ni bor. Du kan då välja bland de vårdgivare som är auktoriserade. De får ersättning från landstinget för de patienter som valt mottagningen. Att bli auktoriserad innebär för en mottagning att den får avtal att bedriva primärvård på uppdrag av landstinget. Modellen är lika för alla driftsformer, oavsett om mottagningen drivs i offentlig eller privat regi."

*Observera att mottagningar i Norrtälje kommun inte ingår i Vårdval Stockholm

Länk (http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=9228)

Snafu
2008-02-26, 11:35
Återkom när du bor i en stad med fler invånare än en medelstor svensk håla.

Du, nu ringer jag Maud.

Yankeee
2008-02-26, 11:36
Jag har varit på ett seminarium med en av snubbarna som låg bakom det här med Vårdval Stockholm. Jag var dock fruktansvärt ointresserad av det då, eftersom jag inte bor i Sthlm :D Men jag har googlat

"Från 1 januari 2008 får du och alla andra invånare i Stockholms län* välja vilken mottagning ni vill, oavsett var ni bor. Du kan då välja bland de vårdgivare som är auktoriserade. De får ersättning från landstinget för de patienter som valt mottagningen. Att bli auktoriserad innebär för en mottagning att den får avtal att bedriva primärvård på uppdrag av landstinget. Modellen är lika för alla driftsformer, oavsett om mottagningen drivs i offentlig eller privat regi."

*Observera att mottagningar i Norrtälje kommun inte ingår i Vårdval Stockholm

Länk (http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=9228)

Jag vet och det svarar inte på min fråga. Det framgår även om man fortsätter att läsa på sidan du länkade till. Jag har redan valt en mottagning, frågan var inte om jag kan ändra val, för det kan jag, frågan var om jag kunde gå till en annan mottagning än den jag har valt trots att det egentligen inte finns några vettiga skäl till det.

Yankeee
2008-02-26, 11:38
Du, nu ringer jag Maud.

Maur du inte bra?

mela
2008-02-26, 11:42
Jag vet och det svarar inte på min fråga. Det framgår även om man fortsätter att läsa på sidan du länkade till. Jag har redan valt en mottagning, frågan var inte om jag kan ändra val, för det kan jag, frågan var om jag kunde gå till en annan mottagning än den jag har valt trots att det egentligen inte finns några vettiga skäl till det.

Jahaaa. God Morgon.
Enligt frågor och svar, som britten klistrade in så verkar det bara vara vid akut vård. Det verkar ju überkasst.

Annars kanske du kan välja att vara olistad, då borde du få gå vart du vill.

Hur går jag till väga för att vara ”olistad”?

Fråga:
Jag har sedan tidigare valt en husläkarmottagning, men vill nu inte vara knuten till någon mottagning. Hur går jag till väga för att vara ”olistad”?

Svar:
Du ska då skicka ett brev till nedanstående adress och berätta att du inte vill välja någon mottagning. I brevet måste personnummer finnas med. Brevet ska vara daterat och undertecknat.

Brevet skickas till:
Åsa Löfström
Stockholms läns landsting
Hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning
Box 6909
102 39 STOCKHOLM

Yankeee
2008-02-26, 11:45
Jahaaa. God Morgon.
Enligt frågor och svar, som britten klistrade in så verkar det bara vara vid akut vård. Det verkar ju überkasst.

Annars kanske du kan välja att vara olistad, då borde du få gå vart du vill.

Hur går jag till väga för att vara ”olistad”?

Fråga:
Jag har sedan tidigare valt en husläkarmottagning, men vill nu inte vara knuten till någon mottagning. Hur går jag till väga för att vara ”olistad”?

Svar:
Du ska då skicka ett brev till nedanstående adress och berätta att du inte vill välja någon mottagning. I brevet måste personnummer finnas med. Brevet ska vara daterat och undertecknat.

Brevet skickas till:
Åsa Löfström
Stockholms läns landsting
Hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning
Box 6909
102 39 STOCKHOLM

Jo, jag såg det. Men orka posta brev liksom, det är 2008.


Kan informera herrskapet om att jag bokade till på den jag var registrerad på ändå.

Angel
2008-02-26, 17:58
Är väl bra, slipper dom skicka runt dina journaler och jox. Välj en het läkare bara.

jwzrd
2008-02-26, 17:59
Är väl bra, slipper dom skicka runt dina journaler och jox. Välj en het läkare bara.

Det är elektroniskt, no?

Angel
2008-02-26, 18:01
Det är elektroniskt, no?

No, iallafall inte all over, men det är väl på väg att bli. Ja gillar dock pappersjournalerna.

jwzrd
2008-02-26, 18:03
No, iallafall inte all over, men det är väl på väg att bli. Ja gillar dock pappersjournalerna.

Det är onekligen praktiskt att skicka luntor med papper (och tappa bort hälften) istället för att slå in en namn på en terminal.

Angel
2008-02-26, 18:07
Det är onekligen praktiskt att skicka luntor med papper (och tappa bort hälften) istället för att slå in en namn på en terminal.

Skönare att bara slå upp en pärm och sätta sig lugnt om man ska checka något istället för att knö sig ner vid en dator (som alltid e upptagna) och logga in.

Men tex provsvar kommer ju elektroniskt, medans tex röntgenutlåtanden kommer på papper.

Men det e nog på g att bli helelektronsikt med allt. Kan bli spännande ronder helt klart.