handdator

Visa fullständig version : 4 viktiga frågor


estranegd__
2008-02-25, 21:18
Ska ha bort 12 kg till första juni, 3 månader kvar.

Kille, 25 år, 175cm och 85 kilo.
Målvikt 73kg.

Har deffat november, december, januari och fått bort 10 kg med en helt vanlig deff (äta mindre, träna mer). Har nu from Februari dragit ner kalorierna rejält för att säkert få fram rutorna till sommaren (vet att jag kan tappa en del muskler men jag vägrar att gömma mig i vassen denna bad sommar) *gah!*

Jag får i mig ca 1000 kcal om dagen fördelat på 3 till 4 måltider om dagen. Frukost, lunch och middag, ibland lättare kvällsmat med endast proteiner. Tränar styrke, samt promenerar. Äter mycket bär och ett par frukter för att få i mig vitaminer.

1. Kommer min viktnedgånd att stanna innan jag är nere på 73 kg om jag forstätter att äta 1000 kalorier per dag ?
Alltså, måste jag sänka mitt kaloriintag ytterligare innan jag når mina 73kg?

2. Hur mkt muskler tappar jag under denna tid? Har läst av KingKrub att man inte alls tappar muskler under deff eftersom kroppen inte vill bränna muskelproteiner och bränner då fett istället, stämmer detta? :confused:

3. Vad händer om man stryper fettintaget helt under 3 månaders deff?

4. Hur många energiprocent av en dags kost bör vara fett för att förbränna så mkt fett som möjligt? 15% för lite? Vad händer om man ligger på för lite E% fett? Bränner man inte fett ändå?

Mycket tacksam för alla svar!
King Krub och Eddie Vedder kolos egna experter är varmt välkommna med 4 lärorika svar *flex*

Rahf
2008-02-25, 21:29
Tyvärr, du får Rahf, Kolos egen lekman! *cupid*

1. Det blir jobbigt att bibehålla 1000kcal om dagen ifall du ska ner till 73kg. Räknar du kalorierna?

2. Räkna med att tappa en hel del muskler om du kör på bara 1000kcal om dagen. En viktnedgång skall vara stabil, 0,5-1kg i veckan är lagom och ju mindre fett du får på kroppen, desto mer muskler kommer att förloras.

3. Du dör. Fett är en livsnödvändig makronutrient, du behöver den även för att hålla igång fettförbränningen. 1g per kg kroppsvikt är bra.

4. Se fråga 3, Den siffran är lämplig.

Koloftw
2008-02-25, 21:40
Ska ha bort 12 kg till första juni, 3 månader kvar.

Kille, 25 år, 175cm och 85 kilo.
Målvikt 73kg.

Har deffat november, december, januari och fått bort 10 kg med en helt vanlig deff (äta mindre, träna mer). Har nu from Februari dragit ner kalorierna rejält för att säkert få fram rutorna till sommaren (vet att jag kan tappa en del muskler men jag vägrar att gömma mig i vassen denna bad sommar) *gah!*

Jag får i mig ca 1000 kcal om dagen fördelat på 3 till 4 måltider om dagen. Frukost, lunch och middag, ibland lättare kvällsmat med endast proteiner. Tränar styrke, samt promenerar. Äter mycket bär och ett par frukter för att få i mig vitaminer.

1. Kommer min viktnedgånd att stanna innan jag är nere på 73 kg om jag forstätter att äta 1000 kalorier per dag ?
Alltså, måste jag sänka mitt kaloriintag ytterligare innan jag når mina 73kg?

2. Hur mkt muskler tappar jag under denna tid? Har läst av KingKrub att man inte alls tappar muskler under deff eftersom kroppen inte vill bränna muskelproteiner och bränner då fett istället, stämmer detta? :confused:

3. Vad händer om man stryper fettintaget helt under 3 månaders deff?

4. Hur många energiprocent av en dags kost bör vara fett för att förbränna så mkt fett som möjligt? 15% för lite? Vad händer om man ligger på för lite E% fett? Bränner man inte fett ändå?

Mycket tacksam för alla svar!
King Krub och Eddie Vedder kolos egna experter är varmt välkommna med 4 lärorika svar *flex*

1. Nej och nej.

2. Testa i gymmet, blir du svagare så förlorar du troligtvis mer muskler. Även om man alltid blir lite svagare under deff jämfört med bulk, pga. låga glykogendepåer osv.

3. Tråkiga saker, vet inte exakt vad. Det är ingen smart idé. Men om du får för dig att nolla fettintaget så se till att ta omega-3 tillskott.

4. 0%, om du bara bryr dig om att bränna fett ... spelar inte stor roll, dygnets totala intag som spelar roll.

estranegd__
2008-02-25, 23:51
Okej jag är nöjd med svaren bortsett från att jag inte vet hur mkt fett jag ska ha i mig per dag. Räcker en tesked olivoja till frukost, lunch och middag om min övriga kost nästintill är fettfri?

Räkor, pasta, skinka, fettfrimjölk, musli osv.

Hur farligt är ägg, med äggula? är de inte mättat fett i gulan?
Hur vet jag att jag inte får i mig för mycket och heller inte för lite?
Hur många energiprocent är ok? är det ok att ligga mellan 15 och 20 E% ?

Koloftw
2008-02-25, 23:53
Ta hellre rapsolja då, eller ännu hellre linfröolja om du ska äta så lite. Det innehåller mer fleromättade (livsnödvändigt) fett.


Ägg är inte farligt, inget man behöver oroa sig för i varje fall, om man är frisk.

Ja det är mättat fett i gulan, spelar ingen roll.

Du känner det på dig.

Japp.