handdator

Visa fullständig version : Viktminskning(fettförbränning), utan träning.


varro
2008-02-25, 21:13
Hejsan !
Jag har aldrig sett fettförbränning som någonting svårt... när man kan träna.
Jag har för ett antal år sedan gått ner 30 kg genom bara enormt hård diciplinerad träning (brottning, löpning, styrketräning). Kosten brydde jag mig aldrig i, jag åt som en häst och kilorna rasade. Det va så enkelt.

Nu 4-5 år senare har jag väl nånting av vad man kan kalla svåra problem med ryggen, och just nu så rehabiliterar jag. Jag har ca 10 kg som jag vill lägga av mig av 2 anledningar, 1. för att avlasta min rygg så mycket som det går, att plocka ur värktygen på jobbet ur fickorna underlättar för min rygg. Att lägga av mig 10 kg (varav förhoppningsvis något kilo blir fett ;)) kommer att underlätta för min rygg. 2.:a anledningen är väl att jag vill bli av med fett, och se bättre ut.

Så, summan av kademumman. Det närmaste jag kommer träning är raska promenader, knappt det. Och det jobbar jag på, men det är lika där, oerhört tråkigt när man i psyket skulle vilja träna hårt istället för att gå en seg promenad. Det handlar mer om diciplin och psykiskt ställa in sig. Jag väger för övrigt 100kg, är 175 lång och är 23 år gammal, min fysik är långt ifrån deffad, men en ganska kraftig muskulatur under. Så att gå ner genom att räkna kalorier är en vetenskap för mig, jag är van att slita med förbränningen. Hoppas ni förstår min situation.

Hittade denna lilla tabell med hjälp av sökfunktionen:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder) x 1.2-2.0 (stressfaktorn)
Män: 66.5 + (13.75 x 100) + (5.003 x 175) - (6.775 x 23) x 1,5 (1.5) = avrundat till 3549 kcal,

Det min kost består av i dagsläget en frukost, måltidsersättning, och en hiskeligt massa frukt. (och någon som verkligen kan det här kommer säkerligen skrika rakt ut, vilken jubel idiot jag är. Gör järna det för jag måste ha svar).

Jag är ärlig fasten svaren kan svida:
Mjlölk 2l= 780 med Kosttilskott 3dl=1299. Anledningen till massa möjlk är för att det drygar ut. Jag skulle nog aldrig klara
Fil 4dl= 225
Musli 3dl= 1023
Summa=3327 kcal

Att lägga till på detta är att det slinker ner minst 1 smörgås, mörk bröd med beccel och något pålägg (oftast korv). 1 vid 9 och en vid halv 3 (raster på jobbet). Måste ha i mig dom annars blir jag helt nere.

Rätta mig om jag har fel, detta är alltså en lekmans uträkning av vad jag sett på baksidan av alla förpackningar. Enl " http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 " borde jag inte ens gå ner ett halvt kilo i veckan med denna "kost". Personligen tycker jag det är ett jävla bantarchema. Känns som jag svälter trots att jag enl denna uträkning inte ligger alls speciellt långt under min förbrukningsnivå (även om jag inser att uträkningen va gjort 1919).

Jag vill tillägga att jag har gått ner 4 kilo sen jag började (4 veckor sedan), men nu har jag stannat på 100 i en vecka.

Vad skall jag ta bort/lägga till. Skall jag skrota hela iden ?
Vill ändå få i mig det som behövs för att hjärnan skall snurra runt, om ni förstår vad jag menar. Ha i beräkningarna att kost över huvud taget är ett kapitel jag inte vet någonting om.

Mosa på, jag blir inte sårad.
//V

forslund
2008-02-25, 21:59
Är du säker på att du räknat rätt på ditt basbehov och maten du äter?

Det ser ut som väldigt mycket kalorier på väldigt lite mat. Läs även http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109542
"Finns det platåer vid viktminskning?" Är punkten. Kan vara viktigt att veta när du håller på att gå ner.

Deffguiden ser jag att du har läst. Läs den gärna igen, man snappar alltid upp något nytt där. Sen är det bara böna och be för att någon kostkunnig hittar in hit. För jag är inte tillräckligt bra.

Men kul att du vill ändra om i ditt liv, lycka till :hbang:

Koloftw
2008-02-25, 22:03
Du kommer säkerligen upp i 3500-3700 kcal på det där. Det är inte många som går ner i vikt på det ...

dt06mj2
2008-02-26, 00:24
Kan inte se hur Musli 3 dl= 1023. Möjigtvis kJ.

Jag gör gröt på 3 dl rågflingor och det blir typ 350kcal knappt.

edit: Läste jag fel nu igen fan också. Eller?

Viktor_Balck
2008-02-26, 00:59
Du kommer säkerligen upp i 3500-3700 kcal på det där. Det är inte många som går ner i vikt på det ...

Det finns nog ett par stycken som gör det iaf. Har du ett aktivt jobb där du använder kroppen i åtta timmar och styrketränar utöver det så.

varro
2008-02-26, 05:53
Ja, jag skulle tippa på en runt 3700kcal, och nej det går ju inte ihop med viktminskning. Har gått ner 4 kg men då har jag ju inte hållt detta schema 100%. Men skall försöka göra det nu, utan musli, man får helt enkelt prova hur kroppen klarar av det.

Musli står det 1442 kJ/340 kcal på och jag räknade 100g som 1dl, vilket kanske inte stämmer till 100%, men på ett ungefär. Får nog stryka exempelvis muslin. Lättmjölk skulle ju kunna vara en variant det med.

Ska läsa igenom deffguiden igen.
Men kan det vara klokt att få i sig några vitaminer eller liknande, tror ni jag får det genom frukt för det äter jag ganska mkt. Eller ska jag köpa nått vitamintillskott. Nått annat jag behöver få i mig ?

Viktor: Förstår att du menar i allmänhet, men jobbet mitt är inge jätteansträngande, och kan ju som sagt inte träna. Men det kommer.

Alfred Nobel
2008-02-26, 07:29
Musli står det 1442 kJ/340 kcal på och jag räknade 100g som 1dl, vilket kanske inte stämmer till 100%, men på ett ungefär. Får nog stryka exempelvis muslin. Lättmjölk skulle ju kunna vara en variant det med.


1 dl müsli snittar på 40 g. Visst förekommer skillnader sorterna mellan, men inte fan tror jag 1 dl överskrider 50 g.