handdator

Visa fullständig version : Hur "byta namn" på dator?


Duffman
2008-02-25, 19:48
Som sagt, när man startar min andra dator måste jag logga in och skriva in ett lösenord. Dessutom heter datorn "sven svenssons dator" och det finns en systemmapp som heter Sven svensson som jag vill byta namn på. Någon som vet hur jag administrerar detta? Givetvis så vet jag inloggningsuppgifterna men har glömt hur och var jag ändrar dem. Alltså hur tar jag bort inloggningen samt ändrar datorns namn till tex Acer eller liknande?

Raggis
2008-02-25, 19:52
Kontrollpanelen -> användarkonton

ZyphoX
2008-02-25, 19:55
Raggis förklarade var du byter namn på ditt användarkonto.
För att byta namn på datorn ska du gå in i Den här datorn, högerklicka på det vita fältet och välj egenskaper. I rutan som kommer upp väljer du fliken Datornamn och skriver vad du nu vill kalla datorn.

Raggis
2008-02-25, 19:57
Raggis förklarade var du byter namn på ditt användarkonto.
För att byta namn på datorn ska du gå in i Den här datorn, högerklicka på det vita fältet och välj egenskaper. I rutan som kommer upp väljer du fliken Datornamn och skriver vad du nu vill kalla datorn.

:thumbup:

Duffman
2008-02-25, 19:57
suveränt! Supertack! Var det så lätt?

ZyphoX
2008-02-25, 19:59
suveränt! Supertack! Var det så lätt?

Du ser! När man väl kan det är det piece of cake :thumbup:

Bubban
2008-02-25, 21:07
Kvittar det vad man har valt för namn under "Arbetsgrupp" ?

ZyphoX
2008-02-25, 21:29
Kvittar det vad man har valt för namn under "Arbetsgrupp" ?

Ja. Det är bara om du sitter i ett nätverk på en arbetsplats eller ett LAN ni måste sitta inom samma arbetsgrupp för att kunna komma in i och hitta varandra på nätverket.