handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni? Sjukdom


CoKEmaN
2008-02-25, 18:16
Efter ni vart för sjuka för att träna, en kort eller lång period, hur gör ni då bäst för att komma tillbaka i erat schema? Med "sjuk" menar jag då typ förkylning, feber eller liknande, inga idrottsrelaterade skador.
Förut brukade jag alltid bara återuppta schemat och köra på som vanligt, men jag har märkt att det ofta resulterar i att jag blir sjuk igen.
Nu tänkte jag dessutom köra ett helkroppspass istället för min 2-split, så att alla musklerna blir vana att träna igen, istället för att ena spliten ska fortsätta "brytas ned". Ska försöka ta det lugnt, även om inte psyket vill det, jag brukar alltid vara jättetaggad.. ska försöka ligga på 70% av hur jag brukar träna (inte 70% av max).
Några råd hur ni brukar göra, eller eventuellt till och med en forskningsrapport?

Jorgen
2008-02-25, 18:17
Jag kör ofta några "startpass" som är lite lugnare och inte så splittade som min normala träning.

zydar
2008-02-25, 18:19
när jag väl blivit frisk så kör ja på som vanlig, brukar inte bli sjuk igen.
Se dock till att vara helt frisk näru börja med träningen igen.

CoKEmaN
2008-02-25, 18:45
helt frisk är svårt att definiera för mig, då det kan ta flera månader innan jag inte har ont i halsen på morgonen igen.. osv ;p massa småskavanker på mig, men den här gången ska jag köra igång "på riktigt", 2 veckor efter jag tror att det är "helt lugnt" .. :p

machine gun
2008-02-25, 18:59
Brukar ta det lite lugnare första veckan efter sjukdom, speciellt under de första 2-3 passen.

Rahf
2008-02-25, 19:09
Ungefär som Jörgen. Styrketräningen går igång långsamt med lägre vikter. Kampsporten är det 100% varje gång.