handdator

Visa fullständig version : Bra benövningar???


Alcazara
2003-05-17, 08:12
Är det nån som kan tipsa om lite bra benövningar och benträningsupplägg?
Kör just nu knäböj, utfall, bencurl och benpress 2 ggr/v. Varav ett pass med ca 8-10 ¤ 5 reps och ett lättare pass med 15-17 ¤ 4 reps. Sedan lägger jag till lite övningar ibland, som insida lår, utsida etc. Om jag känner att jag fortfarande har ont i benen efter ett pass så vilar jag tills det gått över, för att slippaa överträning. Hur ser detta upplägg ut?:eating:

Allan
2003-05-17, 08:17
Mer info tack. Ålder, kön, tränat hur länge etc... Dessutom får vi väl be en moderator flytta den här tråden till ett mer lämpligt forum.
Det här - det allmänna forumet - innehåller alltså trams, konstiga länkar, dumma idéer, självutlämnande noveller, personliga påhopp samt Spinkoo och Bamse.
Hoppas du på seriösa svar är det Träningsforumet som gäller.


allan

Janna
2003-05-17, 08:50
flyttat tråden .. ni som är nya användare försök se till att ni postar i rätt kategori, det är int hela världen om det blr fel nån gång men vi vill gärna försöka hålla lite ordning här så att det är lätt att hitta den info man söker

tack / janna

Alcazara
2003-05-17, 08:54
Ok, är ny här så jag visste inte vart jag skulle fråga...
Jo, jag är 24 år, tjej, och är gammal gymnast. Styrketräning har jag sysslat med sedan år 2000 mer seriöst och vill satsa nu...
Jag är rätt symmetrisk och har lagt om kosten lite och märker att nu händer det grejjer...Så för att bygga rätt, skulle jag vilja ha lite tips..

Pez
2003-05-19, 00:14
Tja... för det första skulle jag tro att det stjälper mer än det hjälper att köra ben 2ggr/v, testa att köra en gång i veckan istället.

De övningar du räknat upp duger alldeles utmärkt, men du kan ju testa:

Stelbenta marklyft
Stelbenta marklyft med hantlar
Hacksquat
Frontböj

men som sagt - de övningar du kör nu är ju de som jag skulle kalla basövningar (knäböj, benpress, utfall) och det är mer än tillräckligt.
Kanske lite mer lårbiceps...kan aldrig skada. :naughty: :D

Ps. Välkommen till Kolozzeum! :thumbup:

/pez

Nils
2003-05-19, 10:55
Originally posted by Pez

Stelbenta marklyft

Det här tycker jag är en himla lurig övning. Första varvet så testade jag bara ett par gånger och sedan fick vanliga marklyft och lårbicepsmaskinen ta hand om baksida lår.
Men nu när knät stoppar tunga mark så vill jag ha någon bra övning. Så jag har testat stela mark två gånger igen.
Men trots att jag inte alls går särskilt långt ner så får jag extrem träningvärk med inslag av stretchvärk efteråt. Får också kramp inom fem minuter efter setten så det är det sista jag kör den dagen, sedan är det bara att sitta och stretcha löst och inte spänna benen på ett tag. Krampkänningar om jag råka spänna mig åtskilliga dagar efteråt och jag kan fortfarande inte köra baksida lår igen en vecka efteråt. Vilket är lite väl länge tycker jag. Och då har jag ändå kört lätt i bara två korta set :( .
Är detta något som blir bättre rimligt fort? Att köra baksida bara varannan vecka känns lite väl sällan. Skall man köra riktigt korta i början så att det inte stretchar alls i nerläget? Skall man inte köra övningen alls om man inte är mycket vig på baksidan?
Blir inte klok på denna övning, men den borde vara en riktigt bra övning för baksidan om den bara blir mer rimliga eftereffekter.
Bra råd mottages tacksamt :bow:
Nils

Alcazara
2003-05-20, 11:45
Tack för tipsen Pez eller Biltjuven...:D !

Men du, vad är egentligen Hacksquat? Är inte det knäböj? Vet säkert vilken övning det är, men har aldrig hört namnet förut...

Om jag känner mig "alert" i benen, är det ändå dumt att köra
2 ggr/v? Andra passet är ju rätt lugnt, lite filning med ca 15-17 reps...

Ha det bra!

King Grub
2003-05-20, 11:54
Originally posted by Alcazara
Tack för tipsen Pez eller Biltjuven...:D !

Men du, vad är egentligen Hacksquat? Är inte det knäböj? Vet säkert vilken övning det är, men har aldrig hört namnet förut...

Om jag känner mig "alert" i benen, är det ändå dumt att köra
2 ggr/v? Andra passet är ju rätt lugnt, lite filning med ca 15-17 reps...

Ha det bra!

Hacksquat kör man i en Hacklift:

http://www.citygym.nu/traning/maskinpark/hacklift.jpg

Jag tror det är bättra att köra ben en gång i veckan och göra det ordentligt och tungt. "Filning" med 15-17 reps ger inget, och kan inte forma om muskeln på något sätt.

Alcazara
2003-05-20, 11:58
Originally posted by King Grub


Hacksquat kör man i en Hacklift:

http://www.citygym.nu/traning/maskinpark/hacklift.jpg

Jag tror det är bättra att köra ben en gång i veckan och göra det ordentligt och tungt. "Filning" med 15-17 reps ger inget, och kan inte forma om muskeln på något sätt.


OK, DÅ STRUNTAR JAG I DEN ANDRA GÅNGEN...KANSKE KAN KÖRA KONDITION ISTÄLLET , TYP LÖPNING...

HUR MÅNGA REPS RESPEKTIVE SET REKOMENDERAR DU VID BENTRÄNING? JAG HAR HÖRT ATT FLER REPS BYGGER MER, MEDAN FÄRRE MEST ÖKAR STYRKAN..ÄR DET SANT?

Nitrometan
2003-05-20, 12:31
Fast egentligen är "Hack-Squat" en övning som fått sitt namn av Georg Hackenschmidt, den liknar ett marklyft men man har stången bakom benen istället för framför.

King Grub
2003-05-20, 12:51
Originally posted by Alcazara



OK, DÅ STRUNTAR JAG I DEN ANDRA GÅNGEN...KANSKE KAN KÖRA KONDITION ISTÄLLET , TYP LÖPNING...

HUR MÅNGA REPS RESPEKTIVE SET REKOMENDERAR DU VID BENTRÄNING? JAG HAR HÖRT ATT FLER REPS BYGGER MER, MEDAN FÄRRE MEST ÖKAR STYRKAN..ÄR DET SANT?

Det är olika från person till person, beroende på muskelfibersammansättning, bland annat. Du får prova dig fram. Men så högt som 15-17 tror jag ingen "bygger" bäst på. Personligen fungerar 4-7 reps bäst för mig, både vad gäller styrka och volymökningar.

Alcazara
2003-05-20, 14:04
Originally posted by King Grub


Det är olika från person till person, beroende på muskelfibersammansättning, bland annat. Du får prova dig fram. Men så högt som 15-17 tror jag ingen "bygger" bäst på. Personligen fungerar 4-7 reps bäst för mig, både vad gäller styrka och volymökningar.


Jag tror att såsom jag kör nu, d v s ca 10 reps passar bäst för mig. Kör jag färre så tar återhämtningen väldigt lång tid för mig. Och kör jag fler, nja, det tycker jag egentligen inte om. Man bildar ju bara mjölksyra då och efteråt känns det knappt...
Hur många set då? Nu kör jag 4-5 per övning, brukar köra 5 set knäböj och benpress, och resten av övningarna 4 set.

King Grub
2003-05-20, 14:10
Originally posted by Alcazara



Jag tror att såsom jag kör nu, d v s ca 10 reps passar bäst för mig. Kör jag färre så tar återhämtningen väldigt lång tid för mig. Och kör jag fler, nja, det tycker jag egentligen inte om. Man bildar ju bara mjölksyra då och efteråt känns det knappt...
Hur många set då? Nu kör jag 4-5 per övning, brukar köra 5 set knäböj och benpress, och resten av övningarna 4 set.

Också individuellt. För ben gillar jag ett ganska högt setantal (15-16 set totalt på framsidan, 10-12 för lårbiceps), men det finns många som tycker det är för mycket. Å andra sidan kör Arne här på forumet 30+ set enbart för sina triceps, och han har inte direkt små armar. Återigen får du prova dig fram.

Pez
2003-05-20, 14:26
Originally posted by Nitrometan
Fast egentligen är "Hack-Squat" en övning som fått sitt namn av Georg Hackenschmidt, den liknar ett marklyft men man har stången bakom benen istället för framför.

Doh.. hur sjutton ser utförandet ut? :confused:

Alcazara - lycka till nu med benträningen, tänk på att köra hårt - speciellt lårbicce... :naughty:

/pez ;)

z_bumbi
2003-05-20, 15:02
Originally posted by Pez


Doh.. hur sjutton ser utförandet ut? :confused:

/pez ;)

Som det låter ? :D

Ungefär som ett marklyft men stången är bakom istället för framför, jag tyckter det har känns helskumt de få gånger jag testat den.

Edit: Den fanns t o m här http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBHackSquat.html

Alcazara
2003-05-20, 15:46
Originally posted by King Grub


Också individuellt. För ben gillar jag ett ganska högt setantal (15-16 set totalt på framsidan, 10-12 för lårbiceps), men det finns många som tycker det är för mycket. Å andra sidan kör Arne här på forumet 30+ set enbart för sina triceps, och han har inte direkt små armar. Återigen får du prova dig fram.



Ja, det är ungefär som jag kör nu faktiskt och det känns bra. Ligger på 15 ca för framsidan och 10 lårbiceps + rygglyft som oxå tar på lårbiceps och rumpan. Brukar avsluta bendagen med rygglyften...


PEZ; Tack, ska köra hårt som 17...:bpump: