handdator

Visa fullständig version : Promenad ---> Löpning


Nate
2003-05-17, 08:11
Sedan fotinflammationen efter jul har jag promenerat massor istället för min sedvanliga löpträning. Vanligtvis har det väl legat på ca 3-5h per dag. Har tagit upp löpningen lite smått igen och konstigt nog känns det som om jag nu blivit starkare i benen än vad jag var just vid strulandet med foten. Kan promenader verkligen stärka benmuskulaturen så mkt?

Ska försöka trappa upp löpningen igen, känns bättre både i foten och knäna nu... vet att man inte ska trappa upp för snabbt. Men om jag är van att promenera så mkt, gäller fortfarande 10% ökning per vecka eller kan jag öka löpningen mera så länge jag minskar in på promenerandet? Lets say att jag skulle förflytta mig samma sträcka bara springa större delar av den istället för att promenera och öka sträckan med tio procent per vecka?

Nitrometan
2003-05-17, 09:42
Promenader är bra och ditt upplägg låter vettigt. Men som alltid måste du känna efter vad din kropp säger. Känns det bra - kör på. Får du ont - lägg av.

kahkonen
2003-05-17, 19:57
En annan fråga jag har som också handlar om löpning och gång. (tänkte jag skulle slippa göra en ny tråd)

Så som jag har lärt mig, så bränner man kolhydrater när man springer, och fett när man går (efter kolhydraterna är slut).

Kan man då börja med att jogga eller springa en 10-15 min för att förbränna kolhydraterna fortare, och sen gå en timme eller så ?

:confused:

King Grub
2003-05-17, 20:18
Originally posted by kahkonen
En annan fråga jag har som också handlar om löpning och gång. (tänkte jag skulle slippa göra en ny tråd)

Så som jag har lärt mig, så bränner man kolhydrater när man springer, och fett när man går (efter kolhydraterna är slut).

Kan man då börja med att jogga eller springa en 10-15 min för att förbränna kolhydraterna fortare, och sen gå en timme eller så ?

:confused:

Vad hindrar dig? ;)

Det går bra, men om du gör det på tom mage lär du öka risken för muskelnedbrytning dramatiskt genom löpningen. Hellre ge järnet på löpningen 20-25 minuter, med mat i magen, och lita på efterförbränningen, tycker jag. Ju mer kolhydrater du förbrännt under cardion, desto större och längre blir fett-efterförbränningen.

kahkonen
2003-05-17, 21:09
Det var så jag tänkte... Ska man ut och gå på tom mage så behöver man inte löpa innan, men om man kommer hem från skolan eller jobbet t.ex så kanske man kan löpa en bit för att snabbare göra av med kolhydraterna, för att sen börja att gå...

Det lär bli en lång lång promenad imorgon, alltid gött att gå ut och gå efter en slapp ätardag :smokin:

Diana
2003-05-18, 12:08
Originally posted by Nate
Sedan fotinflammationen efter jul har jag promenerat massor istället för min sedvanliga löpträning. Vanligtvis har det väl legat på ca 3-5h per dag. Har tagit upp löpningen lite smått igen och konstigt nog känns det som om jag nu blivit starkare i benen än vad jag var just vid strulandet med foten. Kan promenader verkligen stärka benmuskulaturen så mkt?

Ska försöka trappa upp löpningen igen, känns bättre både i foten och knäna nu... vet att man inte ska trappa upp för snabbt. Men om jag är van att promenera så mkt, gäller fortfarande 10% ökning per vecka eller kan jag öka löpningen mera så länge jag minskar in på promenerandet? Lets say att jag skulle förflytta mig samma sträcka bara springa större delar av den istället för att promenera och öka sträckan med tio procent per vecka?

Nate!-long time no see:cheers:
kul o höra att de går framåt me din fotrehabilitering,,keep up the good work!!:thumbup:

Nate
2003-05-18, 15:26
Originally posted by Diana


Nate!-long time no see:cheers:
kul o höra att de går framåt me din fotrehabilitering,,keep up the good work!!:thumbup:

Trying to...

känns faktiskt som att det går lite bättre. Känner av foten fortfarande ibland... men det är ju lugnt... endast 14 månader kvar innan det är min tur i kön till doktorn. TADA!

Diana
2003-05-18, 19:26
shiit 14 månader! innan dess kommer den ju ha själv-läkt juh,,?
men de gör kanske inget eftersom du e så frälst i att promenera..

Tanman
2003-05-18, 19:29
Nate: Ja, gamla dagars marathonlöpare tränade bara gång eftersom man trodde att långpass löpning slet för mycket på kroppen. Många gjorde bra tider, iallafall under 3.30 på marathon bara genom att träna gång. Så fortsätt gärna med promenader på vilodagarna även när du börjar löpträna ordentligt. Kanske inte 3-5 timmar vilket låter lite väl långt :)

Nate
2003-05-19, 22:30
Originally posted by Tanman
Nate: Ja, gamla dagars marathonlöpare tränade bara gång eftersom man trodde att långpass löpning slet för mycket på kroppen. Många gjorde bra tider, iallafall under 3.30 på marathon bara genom att träna gång. Så fortsätt gärna med promenader på vilodagarna även när du börjar löpträna ordentligt. Kanske inte 3-5 timmar vilket låter lite väl långt :)

Tränade bara en gång per vad? Dag, vecka, månad, år, livstid?

Ähh, 3-5h är en barnlek! ;)

Tanman
2003-05-20, 07:01
Tränade bara gång, alltså att gå. De tränade såklart flera gånger varje vecka men bara på att gå, inte på att springa.

YTS
2003-05-23, 00:48
Originally posted by kahkonen
En annan fråga jag har som också handlar om löpning och gång. (tänkte jag skulle slippa göra en ny tråd)

Så som jag har lärt mig, så bränner man kolhydrater när man springer, och fett när man går (efter kolhydraterna är slut).

Kan man då börja med att jogga eller springa en 10-15 min för att förbränna kolhydraterna fortare, och sen gå en timme eller så ?

:confused:

Du har lärt dig helt fel! När man går är det sällsynt att man kommer upp i en högre puls än 70% av maxpulsen. Om man promenerar så snabbt att man ligger på denna nivå, måste man gå i 5 timmar innan glykogendepåerna i benen är tömda. Eftersom de räcker så länge, beror det naturligtvis på att man bränner en mycket stor andel fett, under dessa 5 timmar. Det är en myt att man måste tömma glykogendepåerna för att få hög fettförbränning under promenaderna. Fettförbränningen styrs mycket mer av vilken nivå av maxpulsen man ligger på. Vid 60% av maxpulsen, vilket är normalt vid promenader i raskt tempo är fettets andel i förbränningen oehört stor, eftersom man efter 5 timmar, fortfarande har kvar ca 1/3 del av muskelglykogenet. Vid intensiv intervall träning kan man bränna ner muskelglykogenet på 20- 30 minuter.

Yngve