handdator

Visa fullständig version : Skriver en träningshandbok - Vad skulle NI vilja läsa?


Ajin
2008-02-25, 13:59
God dag.

Jag har under de senaste 2 åren läst igenom både Kolozz. samt Hälso.info och samlat på mig en massa kunskap om träning, kost och mentalitet.
I år har jag som uppgift att skriva en träningshandbok för nybörjare, oavsett ålder och kön.

Målet med träningshandboken är att folk läsaren skall kunna identifiera sig med det jag skriver, dvs handboken kommer vara personligt hållen med många utav mina erfarenheter och tankar. Den ska innehålla allt ifrån målsättning, motivation, kostråd, träningssätt och övningar, tillskottsförklaring samt basic näringslära.

Jag hoppas att genom mina gruindförutsättningar (som minst sagt var ruskigt dåliga, 54kg 175cm 16års ålder vid den tiden) kunna ge inspiration till de som är i samma situation, vare sig det är undervikt eller övervikt det talas om, samt ha en bok som man kan använda som vägledning när man börjar med styrketräning. Så som vi många vet känns det ofta till en början som en stor djungel.

Min fråga är:

Vad är det som ni här på Kolozzeum skulle vilja läsa om i en sån träningshandbok? Försök tänk er tillbaka på den tiden då ni började träna, vad hade kunnat vara bra att ha haft? Något speciellt ni skulle ha viljat läsa om?

En fråga till Moderatorerna: Hur är det med copyright här på Kolozzeum? Handboken skall med tiden publiceras och säljas (hoppas!), och med tanke på hur mycket Kollozeum har hjälpt mig så vill man självklart länka andra nybörjare hit. Det är ju gratis PR för er (sponsring kanske!? :Virro )

Tack i förhand, för frågor är det bara att skriva här.
Puss på alla biffar!

Scratch89
2008-02-25, 14:05
Ta upp de största, och alltid återkommande frågorna här.
* För viktuppgång/nedgång så behövs det ett överskott/underskott. Händer det inget på vågen får man helt enkelt fixa med maten, eller dosera träningen på ett bättre sätt.
* Ta hjälp av de som faktiskt kan någonting. Ett schema där bröst får 20 set per vecka och låren bara 5 är troligtvis inget bra schema.
* Bli inte nojig om man missar ett mål, eller om man äter en pizza och tar en öl på fredagkvällen. Det är det störa hela som räknas.