handdator

Visa fullständig version : Riktigt fluffiga havrebollar?


Officer
2008-02-25, 10:27
Jag är en sucker för såna riktigt stor fluffiga massiva havrebollar som man kan köpa för dyra pengar på konditorier.
Jag vill nu fixa såna där hemma. De gånger jag och min tjej försökt oss på det har det bara blivit hårda havrefyllda alldeles för mättande "nyttiga" bollar.

Hur får man till riktigt fluffiga feta äckligt goda dreggelbollar?

lectris
2008-02-25, 10:58
Kan tänka mig att knepet till lyckade havrebollar ligger i att man ska använda mycket, och riktigt smör. Plus att man tar sig tid att få bra konsistens på smeten och inte rör ihop allt i all hast.

Inte provat receptet men det låter bra ;)

250 g rumsvarm smör
2 1/2 dl socker
7 1/2 dl havregryn
1 msk vaniljsocker
1 msk kakao
1/2 dl kokt kaffe

1.
Börja med att vispa ihop socker och margarin. Det ska bli
poröst. Sockret ska vara så söndervispat så att det inte knastrar så mycket. Det kan ta ca 5-6 minuter.
Antingen vispar man med elvisp på högsta fart eller med en matberedare. Med matberedare får du titta om det är poröst efter ca 1-2 minuter.

2.
Häll ner havregryn, vaniljsocker, kakao och kaffet och vispa ytterligare 5-6 minuter. Använd inte matberedaren nu för då blir det för löst i konsistens. Utan endast visp.

Forma smeten till rätt så stora fyrkanter och vänd dem i kokos. Ställ in dem i frysen ett tag så att de får stelna lite.

Alfred Nobel
2008-02-25, 11:27
Jag tror också som Lectris att nyckeln till lyckade havrebollar är mängden riktigt smör man har i själva smeten. Visst blir bollarna energirikare och fetare men betydligt godare och fluffigare. Sen gäller det att man följer receptet steg för steg.

z_bumbi
2008-02-25, 11:45
Sockerkaka ger fluff.

Ett recept som går att anpassa.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=139903&postcount=12

Tolkia
2008-02-25, 12:12
Använder man havregryn kan man testa att blanda smeten med elvisp med degkrokar; smeten blir då jämnare. Obs: Kräver rumsvarmt och inte kylskåps-stenhårt smör, annars blir elvispen inte så glad.

Juliette
2008-02-25, 12:40
Använder man havregryn kan man testa att blanda smeten med elvisp med degkrokar; smeten blir då jämnare. Obs: Kräver rumsvarmt och inte kylskåps-stenhårt smör, annars blir elvispen inte så glad.
Ja, eller en hushållsassistent, typ mixer, då blir de jättefluffiga, och som Tolkia skrev så mår maskinen bäst med rumsvarmt smör.

vildängel
2008-02-25, 14:23
EXAKT detta diskuterade jag och min pojkvän i förrgår! :) Det där med smöret var smart, det stämmer säkert. Sen hade vi en teori om att havregrynen på nåt sätt är mycket mer "finmalda" i riktiga chokladbollar jämfört med de man blandar ihop själv. Men det var kanske det som Tolkia var inne på också?

Ett intressant mysterium är det iaf, som är ytterst viktigt att reda ut... ;)

Officer
2008-02-25, 14:30
Tack för svaren!

Ska genast testa Lectrus recept.


Fan fatta vad det kommer tryckas bollar hädanefter :Virro Matberedaren kommer att gå varm :hbang:

vildängel
2008-02-25, 14:35
Du måste återkomma med resultatet! Glöm inte obligatorisk bild :)

danneb9
2008-02-27, 09:16
Sen hade vi en teori om att havregrynen på nåt sätt är mycket mer "finmalda" i riktiga chokladbollar jämfört med de man blandar ihop själv.

Gyllenhamars havregryn är mer finmald än de övriga jag testat.

Officer
2008-02-27, 09:41
Mums! Sitter här på jobbet och trycker i mig fortsättningen av gårdagens resultat i form av feta härliga havrebollar, enligt Lectrus recept!


Jag tror att detta är "det"! Kommer att krävas ett par gånger innan man får till konsistensen ordentligt (nu blev de en aning för hårda).



Tackar!

Torwald
2008-02-27, 09:42
Mums! Sitter här på jobbet och trycker i mig fortsättningen av gårdagens resultat i form av feta härliga havrebollar, enligt Lectrus recept!


Jag tror att detta är "det"! Kommer att krävas ett par gånger innan man får till konsistensen ordentligt (nu blev de en aning för hårda).



Tackar!
Av någon outgrundlig anledning blev jag ruskigt sugen på chokladbollar. Kan du inte posta bilder på ditt resultat?

Officer
2008-02-27, 09:51
Av någon outgrundlig anledning blev jag ruskigt sugen på chokladbollar. Kan du inte posta bilder på ditt resultat?

Det kan du få om ca 1 dag i toaletten, för nu är det för sent :D

Next time, buddy!

Noobe
2008-03-04, 17:10
Jag är en sucker för såna riktigt stor fluffiga massiva havrebollar som man kan köpa för dyra pengar på konditorier.
Jag vill nu fixa såna där hemma. De gånger jag och min tjej försökt oss på det har det bara blivit hårda havrefyllda alldeles för mättande "nyttiga" bollar.

Hur får man till riktigt fluffiga feta äckligt goda dreggelbollar?

toffel... sitter hemma med tjejen och gör havrebollar och du som klagar på mig*whistle*

Sockerpuff
2008-03-09, 19:05
Hur många kalorier innehåller inte en sådan boll?

Torwald
2008-03-09, 19:23
Förmodligen en hel del, men poängen i den här tråden var ju att göra en fluffig havreboll, inte en energisnål.

lectris
2008-03-09, 19:24
Hur många kalorier innehåller inte en sådan boll?

spelar det någon roll eller? :) ibland kan man äta något utan att ens fundera på kalorier, you know.

Officer
2008-03-09, 19:24
Hur många kalorier innehåller inte en sådan boll?

http://www.slaphappytees.com/Shirts/WhoCares/WhoCaresMainImage.jpg

bear.flowertwig
2009-04-11, 21:39
...lyckade havrebollar...

...

...rätt så stora fyrkanter och...


Jag gjorde min bollar runda och smakade bra gjorde de :thumbup: