handdator

Visa fullständig version : finns det platåer vid viktminskning ?


Rååbin
2008-02-25, 10:20
Har nu börjat fundera över platåer vid viktminskning , finns det sådana eller är jag helt ute och cyklar *screwy* alltså säg att en individ ligger på ett underskott som torde ge -1000/1500 kcal / dag och är säker på detta men ända kanske inte går ner något säg på en vecka , men sen efter 2 veckor så har 2kg lämnat dennes kropp , är det möjligt ? Att man mitt i en deff inte går ner något på en vecka och sen går ner dubbelt nästa :confused:

Mirre
2008-02-25, 10:23
Har nu börjat fundera över platåer vid viktminskning , finns det sådana eller är jag helt ute och cyklar *screwy* alltså säg att en individ ligger på ett underskott som torde ge -1000/1500 kcal / dag och är säker på detta men ända kanske inte går ner något säg på en vecka , men sen efter 2 veckor så har 2kg lämnat dennes kropp , är det möjligt ? Att man mitt i en deff inte går ner något på en vecka och sen går ner dubbelt nästa :confused:


Mycket vanligt och något du ska räkna med. Jag har alltid flera platåer under mina dieter.

Koloftw
2008-02-25, 10:38
Det kan samlas vätska i fettcellerna t.ex., finns säkert fler saker. Vätskeansamling pga. salt/kolhydrat etc.

Men man går ner i vikt av ett energiunderskott ...

skivan
2008-02-25, 12:10
Taget från Bodyrecomposition.

Ok, finally stickying this stupid post with some very minor modifications.

It's something I've mentioned over the years, an assertion that my exercise physiology professor had made wrt: fat loss.

Note that under normal conditions, fat cells contain ~90% triglycerides and ~10% other stuff where other stuff includes some water, the cellular machinery that makes all the stuff that fat cells make and a couple of other things that I'm forgetting right now. Basically, fat cells do not normally contain much water.

He told us that, after triglycerides were removed from the cell, that the fat cells refilled with water in the short-term, eventually the body dropped that water and the fat loss 'became evident' (a goofy way for me to try to describe when the fat loss actually shows up on calipers, one of those dumb Tanita scales, or visually).

If nothing else, this gives a plausible mechanism for the non-linear fat loss that is so often seen. Folks will do everything right for weeks with no results. then overnight, something happens and the scale drops a bunch. Many diet newsgroups and forums refer to this as a 'whoosh' which often follows a stall.

A couple of empirical data points in support of this: people who use tanita scales have often reported that it will tell them that their BF has gone up right before a 'whoosh' occurs and a big drop. This suggests something goofy is going on with water balance.

Another is that fat often gets squishy (suggesting a change in what's in there) prior to a drop in skinfolds/ improvement in appearance.

I looked for research on the topic for a decade to no success. I made up my own plausible mechanism having to do with glycerol levels in the fat cell (glycerol is hydrophilic); if fatty acids were being lost at a greater proportion than glycerol, this mght explain how water is attracted into the fat cell. Except that, usually, glycerol and fatty acid are released in about the proportion you'd expect (3:1 FFA:glycerol).

edit: For what very little it's worth, Colgan mentions something similar in OPtimum Sports Nutrition, something about the body 'tracking' glycerol to keep track of fat stores. It's possible that the research on this is just pre-medline. Or he and my teacher just pulled it out of the old ass.

A couple of years back, a paper came out showing an increase in water content of visceral fat with dieting. First semi-direct data I've seen. I don't recall the mechanism being mentioned but I may not have ever read the full paper.

I keep meaning to look into what happens to water balance hormones with dieting, but my laziness is just truly profound.

Edit: Of course, if I suppose if I ever got off my ass and figured out what was causing it, I could try to figure out how to fix it. But, see: profound laziness.... It's probably just a matter of drinking a shitton of water so that your body will quit being weird and holding onto what's in the system.

As a weird addendum: many folks have noticed that a refeed can often trigger a 'whoosh'. Is this somehow affecting water balance (this would make sense given the relationships of carbs and water, carbs tend to pull water into the muscle cells)? Is it that the increase in leptin that accompanies refeeds does something nifty? I have no answers but it's something some have noticed/mentioned, including myself. You'll have someone who dieted hard for a week or two and nothing appears to be happening. Then they'll go 'fuck it' and have a big cheat/meal or short refeed. And wake up 4 lbs lighter with a visual difference.

Scratch89
2008-02-25, 14:01
Det känns som om snubben från Bodyrecomposition inte har alla hästar hemma...

Koloftw
2008-02-25, 14:33
Varför :confused:?

El Crotcho
2008-02-25, 15:08
Det känns som om snubben från Bodyrecomposition inte har alla hästar hemma...

Du inser att det är Lyle McDonald du talar om va?

chaffisen
2008-02-25, 17:14
Det ska nog mycke till att man inte tappar någon vikt alls om man ligger på -1000 varje dag. Tror det mer handlar om att folk inte har så bra koll. Jag har alltid gått ned i vikt, även om ibland mycket mindre än jag trodde, under en deffvecka.

rolf
2008-02-25, 20:15
Det ska nog mycke till att man inte tappar någon vikt alls om man ligger på -1000 varje dag. Tror det mer handlar om att folk inte har så bra koll. Jag har alltid gått ned i vikt, även om ibland mycket mindre än jag trodde, under en deffvecka.

Jag tror snarare det handlar om olika mycket vätska i kroppen vid vägningarna. Inte alls svårt att t.o.m. gå upp i vikt under en deff tillfälligt pga att man har ätit mycket salt mat och druckit. Har själv varit med om att det har kastat över ett kilo sådär över en dag, antagligen beroende på vätska.

Rååbin
2008-02-25, 20:41
jävla massa skit och få svar *grr* men verkar trots allt som om jag kan behålla lugnet och kämpa vidare med min deff . Tack mirre o. rolf för ordentliga svar :thumbup:

Handcuff
2008-02-25, 20:44
jävla massa skit och få svar *grr* men verkar trots allt som om jag kan behålla lugnet och kämpa vidare med min deff . Tack mirre o. rolf för ordentliga svar :thumbup:

Du kan väl pm:a dem nästa gång istället om du inte gillar alla svar? Tyvärr får man inte alltid de svar man önskar...som det här ungefär :D

Ola Wallengren
2008-02-25, 20:58
Posten av Lyle som skivan postade (och diskussionen som följer i tråden på body recomposition) tar upp i stort sett exakt det du frågade efter även om det inte finns så många svar eftersom det inte är någon som vet exakt.

http://www.bodyrecomposition.com/forums/showthread.php?t=10960

Rååbin
2008-02-25, 22:17
Handcuff , svar som dina förekommer i alla trådar här på kollo och de är onödiga och tar bara plats och stör de som verkligen vill få ut något av det de läser. Har man inget vettigt svar att komma med så knip käft *whistle*