handdator

Visa fullständig version : Hantelpressar


Spec^
2003-05-17, 00:21
Hade en liten fundering angående hantelpressar istället för bänkpress?

Va tycker ni? Är hantelpressar lika effektiva som övningen bänkpress?

hantelpressar borde ju ta bättre med tanke på att det blir längre rörelsebana, men bänkpress är ju som sagt en gammal goding.


Men det lär väl vara bra att varva bänkpress med hantelpressar?


Tacksam för svar

dude
2003-05-17, 00:59
hatar hantelpressar.. men det är bara för att jag inte alls pallar så mkt vikt som i bänkpress

Helen@
2003-05-17, 02:15
Variation och/eller både och är nog det bästa......prova Dig fram och kör det som passar Dig....

Om inte annat så blir Du stark (relativt) av att köra bänkpress vilket i sin tur leder till att Du kan köra med tyngre hantlar...

I all välmening
//Helena

Tomten
2003-05-17, 02:17
bänkpress tar bra mycket mer på axlarna än vad hantelpressar gör. Har talats om det ganska mycket tidigare på forumet, men under den korta tid jag tränat så har jag då kommit fram till att hantelpressar passar mig bättre, eftersom det tar mer på bröstet än axlarna.

Om du söker på forumet så borde du hitta massor med information i ämnet.

feldtarn
2003-05-17, 11:02
brukar köra rak bänkpress o lutande hantelpress!

men jag tycker jag får bäst kontakt i hantelpressen! grym övning!

isakssonmartin
2003-05-17, 13:46
hantelpress tar bäst (på mig ialla fall ) men man får nog lättare brstningar då man går så djupt i övningen (ja vissa kör inte så djupt då de vill pumpa med så stora hantlar som möjligt men det lönar ju sig inte i längden)

Fartman
2003-05-17, 14:26
är det bara jag som tycker att när man går riktigt djupt i hantelpressarna så blir det så att man "faller ut" i axeln?
annars tycker jag att dom är hundra gånger bättre än bänk och kör bara hantelpressar dock kör jag inte riktigt det djupaste, lite djupare än med stång blir det dock

Spec^
2003-05-17, 14:53
jag tycker hantelpressarna känns snällare mot mina axlar..

jag har framåtskjutna axlar så bänkpress känns inte så bra, tar mer på framsida axeln.

Men ska köra hantelpressarna ett tag nu.

tack för era svar!

:bpump:

Ninjasmurf
2003-05-17, 14:59
Originally posted by Spec^

Men det lär väl vara bra att varva bänkpress med hantelpressar?



Omväxling förnöjer som det heter....

Fartman
2003-05-17, 15:50
Originally posted by Spec^
jag tycker hantelpressarna känns snällare mot mina axlar..

jag har framåtskjutna axlar så bänkpress känns inte så bra, tar mer på framsida axeln.

Men ska köra hantelpressarna ett tag nu.

tack för era svar!

:bpump:

jo, på det stora hela så är hantelpressarna mycket snällare än bänken, det var just av den anledningen jag numera skippar bänk.. det är bara just när man kommit ner till ett visst djup i hantelpressarna som jag upplever problem..

Kimo
2003-05-17, 17:30
Sneda hantelpressar är en kunglig övning, mycket bättre än vanlig bänkpress om du frågar mig. Men variation är också viktigt (och kul).

davve
2003-05-17, 17:47
tycker sneda hantelpressar tar alldeles för mycket på axlarna,
men det beror nog mest på mitt utförande och att bänkarna på gymmet inte går att fälla längre än till 45(grader)

teehoon
2003-05-17, 21:10
Originally posted by davve
tycker sneda hantelpressar tar alldeles för mycket på axlarna,
men det beror nog mest på mitt utförande och att bänkarna på gymmet inte går att fälla längre än till 45(grader)

Testa att ta en rak bänk och sen palla under med ett par viktskivor.

porja
2003-05-17, 21:23
HEJA HANTELPRESSAR :hbang:

Hantelpress är effektivaste bröstövn.:bpump:

Bamse
2003-05-17, 22:43
Är det för "snålt" att bara ha en vinkel på 15 eller 30 grader i lutande hantelpressar?

Dvs... är det nödvändigt med 45 grader för att komma åt övre lökarna ordentligt? :MrT:

Allan
2003-05-17, 22:47
Originally posted by Bamse
Är det för "snålt" att bara ha en vinkel på 15 eller 30 grader i lutande hantelpressar?

Dvs... är det nödvändigt med 45 grader för att komma åt övre lökarna ordentligt? :MrT:

Enligt experterna tycks en maxlutning på 30 grader vara tillräcklig. Annars kommer jobbet att förflyttas till frontdeltan,

allan

GrovJens
2003-05-17, 22:49
känn efter, det kan ju vara personligt och det kan ju bero på tekniken, men jag kör 30 och det funkar utmärkt.

Bamse
2003-05-17, 23:04
Originally posted by Allan
Enligt experterna tycks en maxlutning på 30 grader vara tillräcklig.

Nice, jag brukar oftast köra på 15 grader. Har aldrig kört mer än 30 grader.

Bamse
2003-05-17, 23:05
Hörru Allan... nu när du är inloggad och vi ändå är inne på det här med hantelpressar...

Vad är det för skillnad mellan att köra sittande pressar med 75 graders lutning, jämfört med 90 grader?

Spud
2003-05-17, 23:12
Originally posted by Bamse
Hörru Allan... nu när du är inloggad och vi ändå är inne på det här med hantelpressar...

Vad är det för skillnad mellan att köra sittande pressar med 75 graders lutning, jämfört med 90 grader?

vinkeln?;)


om en newbie som jag får slänga ut en teori så kanske det är som så att 75 graders lutningen tar mer på främre deltad medan 90 graders tar mitten?