handdator

Visa fullständig version : Dags att bygga muskler på en ex-tjockis


Gyver
2008-02-24, 22:51
Jupp nu har man blivit av med fläsket och det är dags att bygga muskelmassa. Jag startade på 110kg för 8 månader sedan och står på 78kg idag. 178cm lång och man samt 19 år gammal. På grund av min tidigare övervikt kombinerat med mycket landsvägscykling så har jag fått en stark rygg och starka benmuskler som kommer väl till nytta nu men jag står i valet av att hitta något program som funkar för mig. z_bumbi's nybörjarprogram har fångat mitt intresse: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454
Borde jag ta någon speciell hänsyn till olika träningsskador som kan uppkomma ifall jag kör rakt ut på t.ex z_bumbis program med tanke på min tidigare övervikt? Jag tänker mest på knänas belastning vid tunga lyft och löpning. Har jag lättare att få någon skada i någon led eller är det bara att köra på? Finns det något på detta program som skulle behövas modifieras för mig eller är det ett program som ger bra resultat för alla kroppstyper? Ursäkta min okunnighet men jag är en total nybörjare inom bodybuilding och känner mig taggad att ta nästa steg i min väg mot en bättre kropp och ökat välmående.

Tacksam för svar.

Tabbe
2008-02-25, 07:57
Med så stor övervikt borde dina knän vara iaf lite vana vid högre vikt och just nu tackar dom säkert dig för att du avlastade dom med över 20 kg.

Gyver
2008-02-25, 18:27
Med så stor övervikt borde dina knän vara iaf lite vana vid högre vikt och just nu tackar dom säkert dig för att du avlastade dom med över 20 kg.

Okej, jo det gör dem nog säkert. Men det är bara att köra på alltså med z-bumbi's träningsschema?

Spene
2008-02-25, 18:54
Kör hårt. Alla nybörjare bör vara försiktiga och träna på vikter där de kan hålla god teknik i tillräcklig mängd reps (relativt många), inte bara de som varit överviktiga. Skynda långsamt och var inte rädd för att äta framförallt efter träning.

CoKEmaN
2008-02-25, 18:56
hur snabbt tappade du vikten, och på vilket sätt? genom landsvägscykling?

Gyver
2008-02-25, 19:57
hur snabbt tappade du vikten, och på vilket sätt? genom landsvägscykling?

Jag tappade vikten på 8 månader, 32 kilo sammanlagt alltså. Jag gick på en VLCD-kur som jag var tredje veckan mixade med några måltider i form av kyckling och sallader osv. 2 timmars promenad 5 dagar i veckan och 1,5 timmes cykling ca 4 dagar i veckan.

larkan
2008-02-25, 19:59
Gyver, jag är faktiskt mycket imponerad, där ser man en so kan gå ner i vikt utan Anna Skippers jävla skit. Stor eloge till dig, 32 kg är jäfligt mkt tycker jag:D Inte för jag har varit i samma sits, men det ser ut att vara mycket och det krävs säkert mycket motivation.!
KEEP IT UP

Solve
2008-02-25, 20:02
vlcd har ja hört mycke om... nån som tappade 62kg på ett år, skrämmade effektivt. snyggt jobbat iaf :D
kör på z-bumbis program första halvåret/året de är riktigt bra...

Gyver
2008-02-25, 21:47
Tack, jo det har ju förändrat min vardag ganska drastiskt till det bättre. Då kör jag på! :D

Gyver
2008-02-25, 21:54
Förresten, jag har läst på en del om kost och jag har tänkt hålla ett ganska strikt kostschema för bästa resultat. Finns det något färdigt kostschema att ta del av som passar mina behov? Vill inte bulka så hårt... jag har redan sökt på forumet och lite på andra ställen men hittills så har jag inte hittat något komplett schema.

larkan
2008-02-25, 22:02
Finns inget riktigt schema du kan gå efter pga, det är från person till person, vad man gillar för mat. Vissa gillar fisk, vissa gillar kyckling, man äter de som gott smat nyttigt. Men jag kan ge dig ett par förslag som både är nyttigt och bra efter&före träning.

All form av pasta (Gärna fullkorn)
Ris
Kycling, Kalkon och fisk. Fisk (Makrill,Tonfisk magert med fett.
Potatis
Ägg
Kvarg (Kesella, Milbona)
Keso
Mejeriprodukter överlag är väldigt nyttigt, men kolla bara på förpackning så det inte är hävt i massor med socker och andra onyttigheter.
Grönsaker
Rotfrukter
Frukter

Nu är de lite off topic, med mat på träning- vikter&kondition, men aja, ha degött ses

Gyver
2008-02-25, 22:07
Okej, jag får snickra ihop något då. Tack för infon iallafall.

DerClown
2008-03-01, 13:07
Grymt najs vad du har bantat!Grattis! Du va antagligen ganska bra överviktig i fett när du började 110kg "otränad" och 178cm. Där ser man, det går nog om man vill!!Bra jobbat!