handdator

Visa fullständig version : Ej färdigkokt ris = större magsäck?


Woria
2008-02-24, 22:48
Hej alla kolozzeumare!

Relativt ny här. Joinade 2007 och har läst aktivt här på kolo ett tag. Finns väldigt mycket nyttigt att ta till sig! Nu är det så att jag pratade med agazza@hans journal där jag frågade om råd för att kunna trycka i sig mer mat.

Fick svaret att när han vid sjukdom inte kunde äta något, och vid tillfrisknande lagade till ris (ej färdigkokt) som man han käkade i 2-3 dgr. Detta sade han kanske var dumt, men gav honom större magsäck kändes det som!
Vet någon om detta fungerar och om det är farligt? Låter ju inte direkt smärtfritt att få magsäcken uttänjd!*slap*(ofärdig ris någon?)

Men om det ger resultat är det lätt värt det, då kan man trycka i sig mer o bli *flex*!

Handcuff
2008-02-24, 22:49
Tror att agazza får stå för det tipset....

Tolkia
2008-02-24, 22:52
Man får nog äta en jäkla massa ris för att tänja ut magsäcken, okokt eller ej. Ont i magen och/eller väderspänningar lär man dock kunna få, om man tycker att sånt är kul.

Woria
2008-02-25, 00:04
Man får nog äta en jäkla massa ris för att tänja ut magsäcken, okokt eller ej. Ont i magen och/eller väderspänningar lär man dock kunna få, om man tycker att sånt är kul.

Låter härligt! :D
Skämt åsido, har du några allmänna tips på hur man kan trycka i sig mer mat? Och då efterfrågar jag inte vilken typ av mat, utan kunna käka vad som helst typ! *drool*

AJO
2008-02-25, 00:19
Låter härligt! :D
Skämt åsido, har du några allmänna tips på hur man kan trycka i sig mer mat? Och då efterfrågar jag inte vilken typ av mat, utan kunna käka vad som helst typ! *drool*


Fett är energitätt. Om du är ute efter att gå upp i vikt, men har svårt för att äta stora mängder mat så är det lättast att äta fett. 1 dl olja innehåller ungefär 900 kcal.

Woria
2008-02-25, 00:31
Mjo, vet att fett nästan innehåller nästan dubbelt så mkt kcal per gram än kolhydrater och protein. Grejen är ju att det inte precis är så kul att sitta hemma och skeda smör..

Dessutom sade jag "och efterfrågar jag inte vilken typ av mat". Har någon erfarenhet av vilken tid på dygnet man kan käka som mest? Brukar bli allt hungrigare ju längre mot kvällen det lider. Normalt? Kan jag äta mer än 20-25% av mitt dagsintag som kvällsmål?

Torwald
2008-02-25, 01:33
Dra i dig ett par hekto cashewnötter varje kväll då? Busenkelt och svingott och förmodligen uppemot 600kcal/100g.

Eddie Vedder
2008-02-25, 05:59
Brukar bli allt hungrigare ju längre mot kvällen det lider. Normalt? Kan jag äta mer än 20-25% av mitt dagsintag som kvällsmål?

Har du problem med att få i dig all mat du behöver men käner som bäst aptit på kvällstid ska du gietvis utnyttja den aptiten. Oroa dig inte för att det är något "dåligt" med det.

Behöver du t.ex. 3000 kcal och utan problem kan äta 1500 kcal mellan 18:00 och 21:00 så gör det. Andra halvan försöker du få i dig under dagen.

Det var bara ett exempel givetvis men poängen är den att kvällsätande inte per automatik är sämre och har du lättare att få i dig mat då samtidigt som aptiten generellt sett inte motsvarar ditt energibehov är det klart du ska äta ordentligt på kvällen.:thumbup:

Sverker
2008-02-25, 07:11
Halvkokt ris låter som mycket lågt GI. Vi tar upp energin, men det går långsammare.

Tabbe
2008-02-25, 07:53
Halvkokt ris låter som mycket lågt GI. Vi tar upp energin, men det går långsammare.

Nej skriv inte så.. nu kommer alla som googlar lågt GI eller liknande slussas hit :D både Ris och GI i samma mening.
Kolozzeum kommer ju alltid längst upp bland resultaten. Kanske Trance eller någon kan skrämma bort dom.

agazza
2008-02-25, 13:36
Angående riset och pastan så är det mitt sätt att på någon dag få upp aptiten igen så jag slipper gå omkring och oroa mig för att jag inte äter tillräckligt, det är inget jag har rekommenderat att man ska göra :)

Ville bara förtydliga det ;)

Woria
2008-02-25, 18:34
Torwald:
Ett par hekto varje kväll låter som overkill, men visst ibland slinker det ner en och en annan nöt. :D
Käkade typ 50 gram pistagenötter istället för pålägg till frukosten..drygt 310 kcal enligt förpackningen.

Sverker:
Mjo, men jag vill hitta sätt att "tänja" på magsäcken så jag kan trycka i mig mer föda. Halvkokt ris eller något annat som sväller duktigt i magen borde väl kunna ordna detta?

agazza:
Jo, måhända var det kanske lite klumpigt formulerat av mig, sry for that. :D
Fast visst sade du att det fungerade för dig?

agazza
2008-02-25, 18:40
Klart det fungerar, äter man mycket ena dagen orkar man lite mer nästa dag osv osv, det är så man blir fet :D (med stillasittande osv självklart..)

Jag gör det bara lite fortare tills jag nåt den nivån att jag äter ifrån min rumskompis.

Man behöver inte äta något som sväller heller, du kan endast försöka trycka i dig så mycket du bara orkar under en dag och sen försöker du äta ännu mer nästa dag osv, efter en vecka kommer portionsstorlekarna du åt på första dagen kännas som förrätter.

(Jag gillar hur du skriver Woria :) och det är ingen fara med klumpig formulering)

Sleigh
2008-02-26, 00:11
Prova att pressa ner lite till fastän du är mätt. Du ska såklart avbryta direkt om du mår illa eller får ont i magen, men även om det går långsamt och är jobbigt så går det ju pressa ner en hel del trots att man är mätt. Man blir lite handikappad efteråt så det är inget bra tips innan jobb/träning/skola men om man ändå ska sitta 2 timmar framför datorn eller TVn är det ett tips :) Jag kan inte svara säkert men jag får känslan av att detta töjer ut din magsäck temporärt. Slutar jag äta på detta viset så försvinner aptiten längre mellan varje måltid och jag kan inte äta samma mängder.