handdator

Visa fullständig version : En fråga till King Grub om EsaPro - han blir nog jätteglad nu


kolo
2008-02-24, 22:45
Jag fick tipset av en kosttillskottsrådgivare att inta Animal Pak tillsammans med EsaPro och malto direkt innan träning. Nu undrar jag om aminosyrorna

Lysine (mg) 150
Valine (mg) 380
Glutamic Acid (mg) 350
Phenlalanine (mg) 280
Methionine (mg) 250
Arginine (g) 1

i vitamintillskottet på något sätt kan störa upptaget och effekten av EsaPro:n.

Tacksam för svar.

Haeffner
2008-02-24, 22:54
Han blir nog inte jätteglad...

EiseltUK
2008-02-24, 23:42
Varför ta vitamintillskott innan träningen? Jag skulle nog försöka ta det med mat, dels för att det är bra att få i sig fett samtidigt och dels för att man i vissafall kan må lite illa av mineraler på tom mage.

Pepz
2008-02-24, 23:43
lite OT
hur blir man kosttillskottsrådgivare?

Ganymedes
2008-02-24, 23:47
lite OT
hur blir man kosttillskottsrådgivare?

Det är väl en eufemism för försäljare på GG antar jag.

kolo
2008-02-25, 01:35
Ja, det var väl mer eller mindre den uppfattningen jag fick också.

Eiselt: Vad tror du om att slänga i sig några omega-3 på samma gång, då?

Racso
2008-02-25, 02:43
Lysine (mg) 150
Valine (mg) 380
Glutamic Acid (mg) 350
Phenlalanine (mg) 280
Methionine (mg) 250
Arginine (g) 1

i vitamintillskottet på något sätt kan störa upptaget och effekten av EsaPro:n.


Allt du listat, förutom Glutamin(?), ÄR EAA och eftersom EsaPro är EAA så...

Om man börjar bry sig om förhållandet mellan AA i blandningen påverkas negativt... Finns MYCKET viktigare saker att tänka på när det gäller träningen isf.

L-Sami
2008-02-25, 11:34
Vad har han för belägg att det skulle vara bra? Jag skulle inte lita ett dugg på en kosttillskottrådgivare.

EiseltUK
2008-02-25, 14:30
Ja, det var väl mer eller mindre den uppfattningen jag fick också.

Eiselt: Vad tror du om att slänga i sig några omega-3 på samma gång, då?

Själv tar jag omega-3 i samband med mat. Vill du ta det innan träningen så är nog en timme innan ganska lagom.

Sverker
2008-02-25, 18:12
Lysine (mg) 150
Valine (mg) 380
Glutamic Acid (mg) 350
Phenlalanine (mg) 280
Methionine (mg) 250
Arginine (g) 1

Vilket konstig blandning av aminosyror:confused: Vad ska den soppan vara bra för ? 1 g arginin kan ju vara bra som NO-bildare men sedan bli det obegripligt.

Snorlös
2008-02-25, 21:10
Jag fick tipset av en kosttillskottsrådgivare att inta Animal Pak tillsammans med EsaPro och malto direkt innan träning. Nu undrar jag om aminosyrorna

Lysine (mg) 150
Valine (mg) 380
Glutamic Acid (mg) 350
Phenlalanine (mg) 280
Methionine (mg) 250
Arginine (g) 1

i vitamintillskottet på något sätt kan störa upptaget och effekten av EsaPro:n.

Tacksam för svar.


Betrakta animal pak som ett multivitamintillskott med lite extra grejor som ginseng och dylikt så går det nog bra.

skulle du lita på någon som sade åt dig att ta en multivitamintablett direkt innan träning som kom från apoteket som hette multivitamin för vuxna och inte ANIMAL PAK?

kolo
2008-02-26, 13:52
Citat från hennes mail:

"Du ska ta en påse av Animal pack varje dag vid frukost och ytterligare en dos före träningen tillsammans med din Esa Pro. Detta är den doseringsrekommendation som tillverkaren ger"

Jag tyckte också att det lät litet märkligt med tanke på att jag fått för mig att Animal Pak, förutom att förse en med vitaminer och mineraler, även skulle fungera som ett slags träningsaktivator light; men då behöver det ju tid på sig att gå ut i systemet.


Sverker

Av någon anledning tycker Universal Nutrition att två förpackningar är "serving size", trots att man bara tar en doseringspåse vid varje givet tillfälle, så du får dubbla gramantalet för att det på ett mer korrekt sätt skall återspegla vad som står angivet i innehållsdeklarationen. Huruvida detta skulle göra någon skillnad för ditt resonemang är däremot osäkert.

kolo
2008-02-26, 16:34
Hur var det nu igen - om man tar EAA + malto en timme efter träning, hur länge bör man då vänta innan man slevar i sig en måltid?

Förresten så hade ju någon studie visat att intag av EAA + kolhydrater + vassle en timme efter träning gav förlängd anabol effekt jämfört med bara EAA och kolhydrater - finns det anledning att anta att detta skulle vara mer eller mindre bortkastat om man intar vasslet blandat med mjölk?

King Grub
2008-02-26, 16:44
Förresten så hade ju någon studie visat att intag av EAA + kolhydrater + vassle en timme efter träning gav förlängd anabol effekt jämfört med bara EAA och kolhydrater

Ja, det är klart - aminosyreutsöndringen fortgår under längre tid. Har ju ingen praktisk betydelse om du tänker äta mat inom rimlig tid - då fyller du på med aminosyror där i stället.

kolo
2008-02-26, 16:47
Ok. Vad tror du om fråga nummer 1?

kolo
2008-02-29, 17:58
King Grub, om du för ett ögonblick skulle extrapolera, vilket alternativ avintag av EAA + kolhydrater + vassle en timme efter träning (...) bara EAA och kolhydraterskulle ge bäst långsiktig (typ årlig) nettoeffekt ur anabolt perspektiv? För vasslen borde ju förta det snabba upptaget vi vill se i samband med träning, men alltså alltså i gengäld förlänga de positiva effekterna på proteinsyntesen. För det vore väl rimligt att anta att bara EAA + CHO ger snabbbare och mer kraftfull stimulans av densamma, fast under kortare tidsrymd?

En annan av de där frågorna jag ställde förut (en sådan som får blodådrorna att stå ut i pannan på dig då du gång på gång förklarat att du ogärna spekulerar): Skulle mjölken i vassledrinken inverka menligt på den effekt man önskar uppnå med EAA, CHO och vassle 1 timme postworkout?

Allan
2008-02-29, 18:15
Tror du att Grub är kosttillskottsrådgivare?

me2
2008-02-29, 21:41
Tror du att Grub är kosttillskottsrådgivare?

Vad är han? Nej, seriöst.

Från vad jag har sett så verkar han vara kostvärldens MacGyver, mer eller mindre. ;)

kolo
2008-02-29, 22:30
Liksom, har man tre miljoner poster som nästan uteslutande förefaller bräddfyllda med kunskap är det väl knappast märkligt att folk cybervallfärdar för att kasta sig framför ens fötter?

Tolkia
2008-03-01, 00:43
Att äta omega-3-kapslar tillsammans med vitamintillskott på fastande mage lär inte få dig att må MINDRE illa. Ät dem till maten istället. Det du eventuellt förlorar i Optimalitet(tm) lär kompenseras av att du orkar träna bättre om du inte mår illa och rapar fisk.

pragmatist
2008-03-01, 09:50
King Grub, om du för ett ögonblick skulle extrapolera, vilket alternativ avskulle ge bäst långsiktig (typ årlig) nettoeffekt ur anabolt perspektiv? För vasslen borde ju förta det snabba upptaget vi vill se i samband med träning, men alltså alltså i gengäld förlänga de positiva effekterna på proteinsyntesen. För det vore väl rimligt att anta att bara EAA + CHO ger snabbbare och mer kraftfull stimulans av densamma, fast under kortare tidsrymd?

En annan av de där frågorna jag ställde förut (en sådan som får blodådrorna att stå ut i pannan på dig då du gång på gång förklarat att du ogärna spekulerar): Skulle mjölken i vassledrinken inverka menligt på den effekt man önskar uppnå med EAA, CHO och vassle 1 timme postworkout?

Om du är orolig för sådana saker så kan du väl ta din Esapro 10 minuter innan du drar i dig mjölk och vassle, så hinner det tas upp på fastande mage.

En strategi skulle då kunna vara EAA + CHO före träningen, EAA + CHO direkt efter, EAA en timme efter, mjölk + vassle + CHO tio minuter senare (eller varför inte bara vanlig mat helt enkelt?)

Vin
2008-03-03, 18:55
Tror du att Grub är kosttillskottsrådgivare?

Bör ju jobba med något eftersom han har skrivit 45000 inlägg på denna sida, och kan det mesta inom kost och råd. alltid väldigt övertygad om att han har rätt osv.