handdator

Visa fullständig version : Få bort knak i leder?


Mushan
2008-02-24, 22:31
Tjo. Undrar om man på något sätt kan få bort knakande i leder. Mina axlar knakar ganska mycket vid höger/vänsterkrokar, lite vid axelträning. Lite vid rotatorcuffsävningen och press övningar. Det är inget farligt om det inte gör ont va? Känns dock lite konstigt när jag skuggboxar nyckelbenen hoppar ut lite precis vid halsen. Får även lite ont vid för hårda krokar, men tror det är för jag inte träffar något. Vad ska jag göra?

Tack på förhand.

Solve
2008-02-24, 22:48
1. värmaupp
2. streching

de är vad jag kan tänka mej

Rahf
2008-02-24, 22:59
Värm upp ordentligt innan du sätter igång med skuggboxning och kom ihåg att inte spänna axlarna.

Det bör inte vara någon fara så länge det inte gör ont.

Mushan
2008-02-24, 23:00
Värm upp ordentligt innan du sätter igång med skuggboxning och kom ihåg att inte spänna axlarna.

Det bör inte vara någon fara så länge det inte gör ont.

okej.. märkte nu att det gör ont i nyckelbenet, vid alla typer av slag. :/ Vad göra? Det knäpper nånstans iaf, tycker det känns i nyckelbenet..

Mushan
2008-02-24, 23:00
1. värmaupp
2. streching

de är vad jag kan tänka mej

hmm, får kolla upp om stretching.

Mushan
2008-02-25, 15:21
bump

grimfish
2008-02-25, 18:07
Knakningarna kan bero på olika saker, t.ex. att muskler eller leder hoppar eller att det är en gammal förkalkning som knakar. Även om du inte besväras av det i nuläget så bör du reda ut anledningen till att det knakar. Om det t.ex. är en led som hoppar så är jag inte säker på att det är särskilt bra att träna på det sättet som du gör. Gå till en läkare.

Fabritzio
2008-02-25, 18:57
Lånar tråden lite.

Jag har samma/liknande problem med mina armbågar. Ibland/ ganska ofta när jag sträcker ut dem så knakar det till. Det blir liksom som en liten "spärr" och när man sen "pressar" ut dem så knakar det.
Jag tycker bara att det är gött för det gör inte ont, men har börjat fundera på om det kan vara skadligt?

Sen är det min högra armbåge. Om jag vid belastning kommer under 90 grader så typ "hoppar" något åt sidan därinne. Är nog någon sena som flyttar lite på sig.
Ex. En armhävning: Jag går ner till lite mindre än 90 grader, det knäpper( hörs inget, känns bara) till, jag går ner fullt ut och sen när jag går upp så knäpper det till igen. Detta gör inte heller ont men är lite lätt obehagligt.

Jag undrar som sagt om något av det här kan vara skadligt?

Tacksam för svar!

Mushan
2008-02-25, 20:25
Knakningarna kan bero på olika saker, t.ex. att muskler eller leder hoppar eller att det är en gammal förkalkning som knakar. Även om du inte besväras av det i nuläget så bör du reda ut anledningen till att det knakar. Om det t.ex. är en led som hoppar så är jag inte säker på att det är särskilt bra att träna på det sättet som du gör. Gå till en läkare.

Okej.. får inte ont av styrketräning, bara av typ en övning. pushdowns med rep, men inte så jag skriker precis, känns bara konstigt i nån sekund sen släpper det. Såg även igår att mina axlar inte var i samma höjd? *screwy* Är det något jag ska kolla upp? Händerna låg liksom i samma linje, så jag höll rakt. men inte axlarna.. Gick inte att få ner den vänstra axeln mer.

grimfish
2008-02-25, 21:13
Okej.. får inte ont av styrketräning, bara av typ en övning. pushdowns med rep, men inte så jag skriker precis, känns bara konstigt i nån sekund sen släpper det. Såg även igår att mina axlar inte var i samma höjd? *screwy* Är det något jag ska kolla upp? Händerna låg liksom i samma linje, så jag höll rakt. men inte axlarna.. Gick inte att få ner den vänstra axeln mer.

Nej, om du är högerhänt brukar höger axel vara lite lägre för att du ska kunna "nå längre". Däremot föreslår jag som sagt att du går till en läkare för dina knakningar.

moment22
2008-02-25, 21:44
Om fingrarna knakar då? Finns ju inget mer beroendeframkallande en att smälla av dom fyverkerierna.

Mushan
2008-02-25, 21:55
Nej, om du är högerhänt brukar höger axel vara lite lägre för att du ska kunna "nå längre". Däremot föreslår jag som sagt att du går till en läkare för dina knakningar.

Okej. Ska jag nog göra, tack för allt. :)

Mushan
2008-02-25, 21:56
Om fingrarna knakar då? Finns ju inget mer beroendeframkallande en att smälla av dom fyverkerierna.

:laugh: haha sry. Vet inte om det är sant med, har läst att det är vakuum i lederna eller något, inget farligt. Vet INTE om det är sant dock, har hört både att det sliter på lederna och att det inte är ofarligt.