handdator

Visa fullständig version : "Det är ju bara nyttigt med något sött efter maten"...


Ganymedes
2008-02-24, 21:17
Har hört den kommentaren rätt ofta. Finns det några belägg för den? Eller är det ett sätt för folk att försvara ett intag av sötsliskig efterrätt?

Rahf
2008-02-24, 21:19
Har hört den kommentaren rätt ofta. Finns det några belägg för den? Eller är det ett sätt för folk att försvara ett intag av sötsliskig efterrätt?

Mer än skillnaden att sötsaken inte kommer att påverka blodsockret på samma sätt så nej, en sötsak är en sötsak.

På något sätt känns det som ett uttalande som en diabetiker skulle ha kunnat koka ihop, just för att sötsaker passar bra efter måltid för dem ;).

regus
2008-02-24, 21:31
Bättre för tänderna att äta något sött efter precis efter en måltid än mellan två måltider.

Annars är det ju rätt gott med efterrätt.

petah
2008-02-24, 21:33
Jag har aldrig hört påståendet.

Gädda
2008-02-24, 21:33
Är väl rent skitsnack. Vissa säger att en sup efter maten också är bra. Inte fan är det BRA.

maRRtin
2008-02-24, 21:35
Om inte annat så kan man vara sjukt sugen på något sött efter maten.

lectris
2008-02-24, 21:36
bra för VAD?

för att stilla sötsuget? japp

för hälsan? nej

för humöret? möjligtvis

för världsfreden? definitivt. ;)

Nitrometan
2008-02-24, 21:38
för världsfreden? definitivt. ;)
Åkaj. Jag som har svurit att jobba för fred i världen borde alltså sprida sötsaker?

Insulinus
2008-02-24, 21:39
Sötsaker passar ju lika dåligt oavsett när man äter dom. Gäller ju både oss diabetiker o alla andra. Kan ju käka godis dygnet runt så länge man kompenserar upp det med insulinet.

Till måltiden tar man en viss dos för den mängd mat man ska käka o det blodsocker man har innan man börjar äta. Får man sen för sig att äta godis efter maten får man ju ändå ta en spruta för det då!

// Tommy

Rahf
2008-02-24, 21:41
Sötsaker passar ju lika dåligt oavsett när man äter dom. Gäller ju både oss diabetiker o alla andra. Kan ju käka godis dygnet runt så länge man kompenserar upp det med insulinet.

Till måltiden tar man en viss dos för den mängd mat man ska käka o det blodsocker man har innan man börjar äta. Får man sen för sig att äta godis efter maten får man ju ändå ta en spruta för det då!

// Tommy

Jag tänkte ju just att det stimulerar blodsockret mindre p.g.a. intag av maten före. Det är då vad jag lärde mig av min sockersjuka gudmor.

Gädda
2008-02-24, 21:52
Sötsaker passar ju lika dåligt oavsett när man äter dom. Gäller ju både oss diabetiker o alla andra. Kan ju käka godis dygnet runt så länge man kompenserar upp det med insulinet.

Till måltiden tar man en viss dos för den mängd mat man ska käka o det blodsocker man har innan man börjar äta. Får man sen för sig att äta godis efter maten får man ju ändå ta en spruta för det då!

// Tommy

Det där är väl iofs inte helt sant. Efter ett träningspass passar det bättre än i andra fall till exempel. Nu pratar inte jag om diabetiker.

Insulinus
2008-02-24, 22:06
Det där är väl iofs inte helt sant. Efter ett träningspass passar det bättre än i andra fall till exempel. Nu pratar inte jag om diabetiker.

Det e sant, det passar bättre efter ett träningspass än tex den dagen då man bara ligger i soffan.
Fast oavsett när man äter sötsakerna så får man ju kompensera med insulinet. Jag brukar tänka att om jag blir sötsugen så e det förmodligen pga att blodsockret e lågt o detsamma gäller ju alla andra också.
Nackdelen e bara att man (läs jag) äter alldeles för mycket sötsaker vid dessa tillfällen så jag får ändå kompensera med en spruta.

machine gun
2008-02-24, 22:12
Jag tänkte ju just att det stimulerar blodsockret mindre p.g.a. intag av maten före. Det är då vad jag lärde mig av min sockersjuka gudmor.

Har hon diabetes typ II? Uttalandet stämmer bättre för typ II än för typ I.

Tolkia
2008-02-24, 22:17
Har hört den kommentaren rätt ofta. Finns det några belägg för den? Eller är det ett sätt för folk att försvara ett intag av sötsliskig efterrätt?
Jag tror att det är en missuppfattning i stil med den att man blr förkyld av att frysa (förkylningar startar ofta med feber, och när febern stiger fryser man; möjligt upphov till denna idé - obs. inte min teori). Det finns något som kallas "postprandial hypoglykemi", att blodsockret dippar efter att man har ätit, vilket ger ett sötsug -> en liten efterrätt passar bra (kan ju vara allt från ett päron via en ruta choklad till en gigantisk gräddbakelse, take your pick).

Personligen tycker jag inte att någon behöver "försvara" vad han/hon äter, vare sig inför sig själv eller inför någon annan. Moralism och skuld/skam-tänkande har aldrig varit hälsosamt. Jag säger inte att just du ägnar dig åt det, men det är ganska vanligt förekommande, särskilt just när det gäller sötsaker ("jag borde verkligen inte ... men en liiiiiten bit, då"; "nu har vi syndat ..."; "jaha, det här måste man springa en mil för att bränna ..." osv.). Fikarummet på jobbet, någon ...?

boinnk
2008-02-25, 12:10
Sötsaker passar ju lika dåligt oavsett när man äter dom.

Bättre för tänderna att käka i anslutning till måltiden istället för att det ska bli ännu ett tillfälle för tänderna att demineraliseras (beror ju lite på måltiden också), men bäst är att låta bli helt såklart :bumbi

machine gun
2008-02-25, 12:24
men bäst är att låta bli helt såklart

Det beror ju på... Vi konditionsnördar petar ju som regel i oss en del sötsaker under långa pass i form av energikakor, sportdryck eller godis. Det är klart att man rent teoretiskt skulle kunna äta bröd eller nåt istället, men det skulle inte vara speciellt praktiskt.

På äldreboenden serverar man som regel alltid efterrätt, då det gör att de boende får i sig mer energi och eftersom undervikt är ett stort problem inom äldreomsorgen så har det en god funktion även där. Liksom inom sjukvård i allmänhet.

Rhino
2008-02-25, 14:42
Har hört den kommentaren rätt ofta.

Jag har inget att tillägga i om det stämmer eller ej, men så som jag oftast hört historien är att matsmältningen förbättras av någonting sött efteråt. Har funderat på om det var sant.. :)

minikevin
2008-02-25, 15:19
Jag förstår inte varför en diabetiker skulle kommit med den kommentaren!?? Sötsaker är inte bättre för oss än för alla andra, tvärtom !

Man ska kanske inte jämföra de äldre på äldreboende med oss "yngre" då vi mer än troligen håller jämnare insulinnivå än vad de gör. Många äldre (läs äldre på boende) får toppar just på grund av att de äter för mycket sött

L-Sami
2008-02-25, 17:05
Sötsaker innehåller oftast inte näringsämnen i nån större utsträckning så nyttigt blir det aldrig. Däremot kan man må bättre att få i sig lite sötsaker efter en måltid och det är bra för hälsan. Kanske inte optimalt för en som lider av fetma.

Gädda
2008-02-25, 17:11
På vilket sätt mår man bra av det?

Det är inte optimalt för nån, vare sig du har fetma eller inte. Bra skulle det bara kunna vara för en mycket undernärd person.

Koloftw
2008-02-25, 17:16
På vilket sätt mår man bra av det?



Det är gott?

Rahf
2008-02-25, 17:24
Jag som trodde det var fastslagit att fika är ett av de mest optimala sätten att ordna träningsresultat :D.

Gädda
2008-02-25, 17:27
Det är gott?

Okej, och utifrån det kan man dra slutsatsen att det är nyttigt? Isåfall är ju cigaretter och snus lika nyttigt bara man tycker det är gott.

RTB
2008-02-25, 17:50
Okej, och utifrån det kan man dra slutsatsen att det är nyttigt? Isåfall är ju cigaretter och snus lika nyttigt bara man tycker det är gott.

Det är nyttigt för psyket och eftersom det inte är livsfarligt så varför inte till skillnad från tobak

Gädda
2008-02-25, 17:52
På kort sikt ja. På lång sikt skulle jag t o m säga att det ofta är skadligt även för psyket.

RTB
2008-02-25, 17:54
På kort sikt ja. På lång sikt skulle jag t o m säga att det ofta är skadligt även för psyket.

Kan du utveckla?;)

Eddie Vedder
2008-02-25, 18:07
På kort sikt ja. På lång sikt skulle jag t o m säga att det ofta är skadligt även för psyket.

Men snälla nån, det handlar ju inte om en prinsesstårta om dagen direkt. Kanske en kanelbulle ett par dagar i veckan. Tror du att det kommer skada psyket så vore det intressant om du kunde utveckla.

Rahf
2008-02-25, 18:08
Dra inte upp någon jämförelse med tobak eller sprit. De två spelar i en helt annan liga.

maRRtin
2008-02-25, 18:13
På vilket sätt mår man bra av det?

Man får smidigt i sig extra energi som kan vara nödvändigt om man tränar en eller flera gånger om dagen.

machine gun
2008-02-25, 18:21
Man får smidigt i sig extra energi som kan vara nödvändigt om man tränar en eller flera gånger om dagen.

Precis. För oss som faktiskt bränner lite kalorier på våra träningspass, så funkar sötsaker ofta som ett bra energikomplement. Godis och liknande kan mkt väl utgöra en del av en i övrigt nyttig och balanserad diet.

Gädda
2008-02-25, 18:22
Om det är den psykologiska belöningen vi snackar om så är jämförelsen med tobak relevant visst.

Att tobakens långsiktiga negativa effekter på den fysiska hälsan och ekonomin kan leda till att man mår sämre psykiskt. Det är inte konstigare än så förstår ni.

machine gun
2008-02-25, 18:26
Om det är den psykologiska belöningen vi snackar om så är jämförelsen med tobak relevant visst.

Att tobakens långsiktiga negativa effekter på den fysiska hälsan och ekonomin kan leda till att man mår sämre psykiskt. Det är inte konstigare än så förstår ni.

Så du menar alltså att man kan påstå att:

"sötsakers långsiktiga negativa effekter på den fysiska hälsan och ekonomin kan leda till att man mår sämre psykiskt"

Jag tycker att du greppar efter halmstrån här.

Gädda
2008-02-25, 18:31
Jag tycker inte man kan påstå att det är nyttigt med sötsaker efter maten, enbart om alternativet är att vara undernärd.

Sen har jag rört ihop lite med tobaken, som självklart är mer hälsovådligt. Men att ens långsiktiga psykiska hälsa skulle förbättras av en kanelbulle om dagen tror jag inte är något allmängiltigt.

Eddie Vedder
2008-02-25, 18:33
Om det är den psykologiska belöningen vi snackar om så är jämförelsen med tobak relevant visst.

Att tobakens långsiktiga negativa effekter på den fysiska hälsan och ekonomin kan leda till att man mår sämre psykiskt. Det är inte konstigare än så förstår ni.

Du förstår alltså inte skillnaden mellan välbefinnandet av att något smakar gott och ett fysiologiskt beroende?

Det är du och Anna Skipper.

Gädda
2008-02-25, 18:44
Läs alla mina inlägg om du vill förstå, åtminstone det senaste (brukar vara en fördel). På det senaste skrev jag kort o koncist vad jag menar.

Eddie Vedder
2008-02-25, 18:49
åtminstone det senaste (brukar vara en fördel).

Svårt att läsa inlägg som skrivs samtidigt som man skriver ett eget. Oavsett vad du skriver håller jag inte med, jag förstår hur du menar men håller helt enkelt inte med.

GurraGo
2008-02-27, 08:22
Jag har inget att tillägga i om det stämmer eller ej, men så som jag oftast hört historien är att matsmältningen förbättras av någonting sött efteråt. Har funderat på om det var sant.. :)

Kan tillägga att jag har hört samma sak. Utan att vilja fundera på dess sanningshalt *whistle* har man ju intagit en o annan efterrätt genom att inbilla sig att de varit "bra"....

Angel
2008-02-29, 05:21
Jag har aldrig ätit efterrätt innan men nu när man jobbar på en diabetesavdelning på ett sjukhus. Då, minsann, då börjar ja äta efterrätt varje dag. Måste sluta med det.