handdator

Visa fullständig version : Kaseinpulver?


gajo fino
2008-02-24, 21:02
försöker hålla igång min första deff, använder esapro före och efter träningen som ett kompliment till gainern.. grundtanken är väl att låta bli skräpmat o andra onyttigheter, men även dra ner på kolhydraterna och lägga in mer konditionsträning... men nu till mina frågor;
tror jag får i mig för lite protein o tänkte köpa kaseinproteinpulver, dels för att få i mig mer protein och fixa lätta mellanmål, så kan nån ge mig några bra tips på kaseinpulver? och till min andra fråga; går numera lite på bandet efter mitt träningspass o eftersom man ska vänta dryga timmen efter träningspasset på att inta esapron så undrar ja om det är en timme efter jag gått på bandet eller ska ja vänta en timme efter själva styrketräningen är över?

King Grub
2008-02-24, 21:07
Tips på märken är inte min sak, men:

Lägg konditionsträningen vid annat tillfälle; en timmes cardio efter styrketräning måste vara bland det sämsta man kan göra om man vill ha resultat av styrketräningen.

Annars finns det ingen anledning att vänta med EAA efter träning. Har du tagit EAA före styrketräning, behöver du nog inte EAA alls igen efter passet, utan kan gå hem och äta mat eller ta en gainer efter träningen. Använder du bara EAA efter passet - ta direkt efter.

En något större effekt erhålls vid intag 1 h efter passet, men det får ställas mot 1 h extra utan aminosyretillförsel och längre tid till födointag.

Our results imply that protein intake immediately after exercise may be more anabolic than when ingested at some later time.

Am J Physiol. 1997 Jul;273(1 Pt 1):E122-9.

gajo fino
2008-02-24, 21:21
vet inte riktigt varför, men jag föredrar att gå på bandet. är bättre att jag går före styrketräningen eller är det lika förkastligt?

Men då kanske det är bättre att jag tar esapron direkt innan träningen o tar kaseinproteinet efter, blandat med x gram maltodextrin, (ja, hur många g maltodextrin ska jaf inta efter träningen om jag väger 76kg?)

agazza
2008-02-24, 21:23
Är det inte mycket kasein i kvarg eller är jag bara yr?

Rödfärg
2008-02-25, 03:36
Skulle tro att esa innan och esa + malto efter eventuellt enbart malto (eller är jag ute och cyklar ?)
Sen är det nog vettigare att gå innan än efter passet.

Nej agazza du är inte yr :)

Själv undrar jag om det här med malto/gainer efter träning är ett "måste" i en deff eller kan man vänta med kolhydraterna tills en måltid senare på dagen ?

gajo fino
2008-02-25, 12:50
Tips på märken är inte min sak, men:

Lägg konditionsträningen vid annat tillfälle; en timmes cardio efter styrketräning måste vara bland det sämsta man kan göra om man vill ha resultat av styrketräningen.

Annars finns det ingen anledning att vänta med EAA efter träning. Har du tagit EAA före styrketräning, behöver du nog inte EAA alls igen efter passet, utan kan gå hem och äta mat eller ta en gainer efter träningen. Använder du bara EAA efter passet - ta direkt efter.

En något större effekt erhålls vid intag 1 h efter passet, men det får ställas mot 1 h extra utan aminosyretillförsel och längre tid till födointag.



Am J Physiol. 1997 Jul;273(1 Pt 1):E122-9.

nu blev jag lite ställd, vilket är egentligen det optimala sättet att inta esapron? läst på flera ställen att man ska ta esapron på tom mage (typ 3h efter senaste intaget av mat) och träna direkt efter, och sedan ta esapron en timme efter avklarat pass o vänta ytterligare 10-15 min med mat... men nu får jag ju helt annan bild av det hela.

Är det kanske bättre att jag tar esapron precis innan träningen på tom mage och direkt efter passet tar en drink med kasein, och går hem o äter riktig mat direkt efter passet?

Tänkte lägga om passet på så sätt att jag går en sisådär 30min innan jag börjar träna, ska jag då ta esapron innan jag börjar gå eller vänta tills jag gått mina 30min och tar esapron precis innan jag går på själva styrketräningen? Slutligen ska jag inta maltodextrin tillsammans med esapron innan träningen och efter med kaseinet? hur mkt isåfall (väger 76kg)