handdator

Visa fullständig version : Till er som jobbat eller vill jobba som modell


Haeffner
2008-02-24, 20:47
Hur många här har arbetat eller nån gång stått modell i nåt sammanhang?

Hur kom ni i kontakt med modellvärlden och hur blev ni "upptäckta"?

Har en lite fåfäng dröm om att få stå modell i nåt sammanhang. Jag och flera med mig har märkt att jag ofta blir väldigt bra på bild och jag gillar att bli fotograferad.

Funderar lite på att ta och pröjsa en större summa och göra en seriös serie bilder hos nån proffessionell modellsalong, tips på sådanna? Kul som fan att ha sen även om det inte leder till något jobb.

Har ingen ambition att "bli modell" och kunna försörja mig på det men skulle som sagt vara riktigt roligt att göra det i nåt sammanhang.

Erfarenheter? Tips? Ideer? :)

Nimille
2008-02-24, 20:50
This thread is worthless whitout pics! :)

DenSisteMohikanen
2008-02-24, 20:52
Själv är man dömd att se dålig ut på bild...varje gång också. Ska nog ta bort photo appet på facebook :)

Haeffner
2008-02-24, 20:55
This thread is worthless whitout pics! :)

Hehe egentligen men vafan...

Tanken är inte att vi ska sitta och disskutera hur snygg/snygga vi är på bild utan snarare erfarenheter och tips från folk som "lyckats" eller känner folk som "lyckats"

JustinCredible
2008-02-24, 21:02
Ja. Tant "upptäckte" mig när jag satt på glassbar. Gick dit (Mikas. Sveriges största agentur whoop whoop) tog bilder och var med i deras new faces i typ ett halvår, fick inga jobb, dom droppade mig lol.

Skicka inte proffessionella bilder till en agentur. Slöseri med pengar. Dom vill bara ha vanliga bilder, det är inte speciellt svårt att se om du duger, sen får du gå dit och ta bilder på stället.

DenSisteMohikanen
2008-02-24, 22:33
En ung kille i min stad blev upptäckt på festival. Går bra för han tror jag...usa och grejer.

Haeffner
2008-02-24, 22:51
En ung kille i min stad blev upptäckt på festival. Går bra för han tror jag...usa och grejer.

Kul för honom då!
Gäller väl som allt annat att ha en del tur.
På rätt ställe, i rätt sällskap, i rätt tid mm.

machine gun
2008-02-24, 22:56
Gjorde några mindre modelljobb i tonåren. Blev "upptäckt" på stan. Ansträngde mig dock aldrig för att försöka hålla mig kvar i branschen. Det är kul ett par ggr, men det är en sån sjuk bransch att man nog bör vara ganska hårdhudad om man ska klara av att vara kvar en längre tid.

manko
2008-02-24, 23:09
This thread is worthless whitout pics! :)

plus yksi

The_RobRoy
2008-02-25, 07:23
Va ju nyss en fin artikel i aftonbladet om tjejen ifrån Norrland som skaffade sillisar och åkte ner till Stureplan för att bli något.

raQblad
2008-02-25, 08:02
Jag träffade folk på en fest som skulle ta foton till några butiker i stan, så helt plötsligt fick man stå modell, riktigt roligt faktiskt!

Slartibartfast
2008-02-25, 08:37
"Upptäckt" på stan och här på kolo. Dock gick det upp för mig väldigt snabbt att hela modell/utseende/yta-världen är något som jag tycker är väldigt obehaglig och obekväm. Tar personligen avstånd från allt sånt, men andra tycker säkert det är helt kul.

JJ
2008-02-25, 09:23
Har gjort en tunnelbanekampanj och ett par katalogjobb, men inget sen dess. Ingen har velat ha mig sen 9 års ålder alltså.

ligne
2008-02-25, 09:34
jag blev "upptäckt" på internet

stargate
2008-02-25, 13:15
Blev "upptäckt" på Kumla. Har väl blivit en och annan "mug-shot" genom åren...

joriice
2008-02-25, 13:48
Ja. Tant "upptäckte" mig när jag satt på glassbar. Gick dit (Mikas. Sveriges största agentur whoop whoop) tog bilder och var med i deras new faces i typ ett halvår, fick inga jobb, dom droppade mig lol.

Skicka inte proffessionella bilder till en agentur. Slöseri med pengar. Dom vill bara ha vanliga bilder, det är inte speciellt svårt att se om du duger, sen får du gå dit och ta bilder på stället.

Lite offt. Men är det du på din avatar? ;P

Ontopic. PICS. Jag tycker annars det verkar många som blir "upptäcka" väldigt slumpmässigt, hur ofta går någon förbi en på stan och frågar om man vill modella, ren TUR krävs nog. Skicka in bilder till avenue modeller (osäker på namnet) och se vad som händer.

Cilia
2008-02-25, 13:54
Va ju nyss en fin artikel i aftonbladet om tjejen ifrån Norrland som skaffade sillisar och åkte ner till Stureplan för att bli något.
fast hon var väl inte modell?
jag är inte medlem på sidan så jag kunde bara läsa det korta utdraget.
Förstod det som att hon jobbade som bartender och annat löst.

Snafu
2008-02-25, 14:26
fast hon var väl inte modell?
jag är inte medlem på sidan så jag kunde bara läsa det korta utdraget.
Förstod det som att hon jobbade som bartender och annat löst.

:laugh:

Whistler
2008-02-25, 15:33
Fick en förfrågan om att börja köra för Salming Underwears sådana där modevisningar på krogar. Sade nej, jag jobbar i dörren på helger.

Vetifan hur de fick tag i mitt nummer, men jag tror det var genom någon bild jag har på Efterfesten.com, de har tydligen någon form av samarbete.

Nitrometan
2008-02-25, 16:25
fast hon var väl inte modell?

Slitzmodell och plåtad en hel del av "farbror Bingo".

Haeffner
2008-02-26, 22:38
Ingen som gjort en portfolio på typ "modell hpuse" eller nåt?
Vore kul att höra vad folk har att säga om dem eller liknande.
Skoj att ha riktigt proffsfotade bilder på sig själv vare sig det leder till jobb eller inte. Egokär som man är :P

Jaws
2008-02-26, 22:59
Många som har blivit "upptäckta". Skulle ju vara självförtroendeboost.

Förra veckan var jag påväg att bli upptäckt, en äldre kvinna som gick med bestämda steg mot mig...men sen vände hon bara.

manko
2008-02-27, 16:33
Många som har blivit "upptäckta". Skulle ju vara självförtroendeboost.

Förra veckan var jag påväg att bli upptäckt, en äldre kvinna som gick med bestämda steg mot mig...men sen vände hon bara.

haha, hoppas tanten "upptäcker" mig också snart isf ;O