handdator

Visa fullständig version : Hjälp med köp av bärbar dator!


bonydrop
2008-02-24, 17:14
Ska nu flytta och har bestämt mig för att lämna min stationära dator till förmån för en bärbar för att spara plats i lägenheten.

Problemet är att jag inte kan så mycket om datorer och inte vet vad jag ska köpa. Jag har inte så höga krav, jag vill ha en dator där jag kan surfa,lyssna på musik, sitta på msn, använda ordbehandlingsprogram osv, gärna samtidigt då jag gillar att göra många saker samtidigt. Det är väl de enda grejerna jag gör på datorn och då vill jag att det ska flyta smidigt, och inte gå segt.

Ett krav är att det ska vara 17" skärm då jag endast kommer ha den för hemmabruk och sitter en del vid den.

Hur är det med ramminne? Behöver jag 2gb nu om man ska ha windows vista? Och är Vista ens något att ha eller kan jag fortfarande få tag i en dator med Windows XP och slippa undan med 1gb i ramminne?

Har tittat runt lite och sett några datorer med ovannämnda prestanda för runt 7000kr och det är någonstans där jag kan tänka mig att hamna.

Så har ni några råd eller förslag? Vad bör jag tänka på?

KlopFer
2008-02-24, 17:22
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=109364&highlight=b%E4rbar
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=108867&highlight=b%E4rbar
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=106259&highlight=b%E4rbar
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=106515&highlight=b%E4rbar

Gå in på diverse sidor och kolla deras erbjudande annars.

bonydrop
2008-02-24, 17:43
Jag har både kollat igenom trådarna och diverse datorförsäljare men tycker inte riktigt det svarar på mina frågor angående ramminnet och operativsystemet.

Har nu en 3 år gammal stationär dator med 3Ghz processor, 1gb ram osv och den duger gott och väl prestandamässigt för mig, men då är det ju också Windows xp på den. Har hört lite om att Windows Vista kräver en del?

Prankie
2008-02-24, 18:32
Laggar ganska mycket på min systers HP med bara 1gb ram. Kan vara andra saker men jag har en likadan som henne och XP funkar utmärkt med både 512mb och 1gb. Jag har nu 1,5gb minne och det funkar bra att köra det mesta samtidigt utan att uppleva lagg.

Word, Winamp, msn, skype, utorrent, nod32...

Exdiaq
2008-02-24, 19:59
Köp en MacBook

http://www.apple.com/se/macbook/index.html

bonydrop
2008-02-25, 18:47
Antagligen bara en vanesak men gillar inte Mac utifrån det jag testat.

Har väl iaf mer eller mindre bestämt mig nu, blir antagligen en Dell Inspiron 1720. Uppfyller kraven och jag tycker den är ganska snygg

Tricklev
2008-02-25, 18:55
Sitter i samma sits som dig, och har också tänkt att spendera runt 7-9k, så mer förslag i tråden uppskattas.

Tomas W
2008-02-25, 20:08
Antagligen bara en vanesak men gillar inte Mac utifrån det jag testat.

Har väl iaf mer eller mindre bestämt mig nu, blir antagligen en Dell Inspiron 1720. Uppfyller kraven och jag tycker den är ganska snygg

Tycker ändå att du ska testa en mac, macbook pro borde uppfylla dina krav gott o väl. Var också väldigt skeptisk till mac innan, men tänkte att jag skulle testa en för skojs skull och jag tänker aldrig byta tillbaka. Skönare operativsystem finns inte, inga virus, snygg design på allt. Lite ovant kommer det kasnke vara i början men när du väl har lärt dig så kommer du inte ångra dig :)

Prankie
2008-02-25, 20:22
Studenter få 15% rea från DELL.

HP har också erbjudan på en ganska snygg laptop som heter HP Pavilion Media Center dv2699eo Special Edition. Logga in till mecenat kortet och letar där.

Pudzianovski
2008-02-25, 20:23
Studenter få 15% rea från DELL.

HP har också erbjudan på en ganska snygg laptop som heter HP Pavilion Media Center dv2699eo Special Edition. Logga in till mecenat kortet och letar där.

Är det inte 5 % bara ?

forslund
2008-02-25, 20:26
Ska nu flytta och har bestämt mig för att lämna min stationära dator till förmån för en bärbar för att spara plats i lägenheten.

Problemet är att jag inte kan så mycket om datorer och inte vet vad jag ska köpa. Jag har inte så höga krav, jag vill ha en dator där jag kan surfa,lyssna på musik, sitta på msn, använda ordbehandlingsprogram osv, gärna samtidigt då jag gillar att göra många saker samtidigt. Det är väl de enda grejerna jag gör på datorn och då vill jag att det ska flyta smidigt, och inte gå segt.

Ett krav är att det ska vara 17" skärm då jag endast kommer ha den för hemmabruk och sitter en del vid den.

Hur är det med ramminne? Behöver jag 2gb nu om man ska ha windows vista? Och är Vista ens något att ha eller kan jag fortfarande få tag i en dator med Windows XP och slippa undan med 1gb i ramminne?

Har tittat runt lite och sett några datorer med ovannämnda prestanda för runt 7000kr och det är någonstans där jag kan tänka mig att hamna.

Så har ni några råd eller förslag? Vad bör jag tänka på?


Med tanke på att du är ovan användare av datorer så ska du absolut inte köra på Macdator som vissa här säger. Mac:arna från 2007 har Intel-precessorer, samt att man nu kan köra Windows på dem. Alltså liknar de mer och mer vanliga PC-datorer.

Macarnas fördelar har mer för avancerad filmskapning och bildhantering att göra, och det verkar du inte hålla på med.


Jag sitter på Windows Vista just nu, och det är faktiskt inte så farligt krävande. Det som krävs är väl RAM isåfall. 2 gb är att rekommendera.
Vista är faktiskt snabbare och mer felfritt. Säkerheten är mycket högre än XP,
och det kan vara störande att den frågar om näst intill allt(GÅR ATT STÄNGA AV!).

Personligen kommer jag aldrig att gå tillbaka till XP. Trivs mycket bättre med Vista, och då har jag högra krav på vad min dator ska klara av. ;)

Så högt RAM, gärna en Intel Duo-Core2 (inte dual core!!) eller en Intel Quad-Core, modell Q6600 fungerar prima och inte avsevärt mycket dyrare än Duo-Core2.

Prankie
2008-02-25, 20:29
Är det inte 5 % bara ?

Sorry, 5% på hela sortiment och 15% på utvalda.
Men inspiron 1720 är faktist en av de med 15%. :)

Exdiaq
2008-02-25, 21:18
Med tanke på att du är ovan användare av datorer så ska du absolut inte köra på Macdator som vissa här säger. Mac:arna från 2007 har Intel-precessorer, samt att man nu kan köra Windows på dem. Alltså liknar de mer och mer vanliga PC-datorer.

Macarnas fördelar har mer för avancerad filmskapning och bildhantering att göra, och det verkar du inte hålla på med.


Jag sitter på Windows Vista just nu, och det är faktiskt inte så farligt krävande. Det som krävs är väl RAM isåfall. 2 gb är att rekommendera.
Vista är faktiskt snabbare och mer felfritt. Säkerheten är mycket högre än XP,
och det kan vara störande att den frågar om näst intill allt(GÅR ATT STÄNGA AV!).

Personligen kommer jag aldrig att gå tillbaka till XP. Trivs mycket bättre med Vista, och då har jag högra krav på vad min dator ska klara av. ;)

Så högt RAM, gärna en Intel Duo-Core2 (inte dual core!!) eller en Intel Quad-Core, modell Q6600 fungerar prima och inte avsevärt mycket dyrare än Duo-Core2.



Jag säger fortfarande Mac, har sparat mig en massa bekymmer att skaffa en MacBook istället för bärbar PC.

Bättre operativsystem - snabbare, stabilare, smartare.
Kan välja det bästa ur flera världar - går att installera Windows, Linux samtidigt som man har OS X Leopard. Program för detta ingår när du köper Macen
Inbyggt backup-program
osv, osv..

Macar är något dyrare, men det är det verkligen värt.

Prankie
2008-02-25, 21:46
Nu är jag inte MAC användare men Vista är ju grymt störande med alla förfrågningar.

80sWifG40B0

Tomas W
2008-02-26, 10:13
Med tanke på att du är ovan användare av datorer så ska du absolut inte köra på Macdator som vissa här säger. Mac:arna från 2007 har Intel-precessorer, samt att man nu kan köra Windows på dem. Alltså liknar de mer och mer vanliga PC-datorer.


ehhh, hur menar du egentligen? Eftersom han är "ovan" användare ska han inte köra mac? Är det inte tvärtom isf?

- Tycker att OS X Leopard är mycker mer lättanvänt än vista, Menyerna är enklare, smartare osv.

-Inga virus! Slippa hålla på med virusprogram som ska uppdateras, ställa in brandväggar osv, Detta måste väl ändå va bättre för en "ovan" användare?

- Har du använt Leopards sökfunktion någongång? annars testa den..så kommer du undra om ens windows sökfunktion kan ens kallas sökfunktion...

PC Magazine gjorde ett test på Leopard och fick grymt bra betyg, detta av en PC tidning, finns o läsa här http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2209106,00.asp

Försöker inte göra det till någon mac vs. PC, men tycker att bonydrop ska få upp ögona för hur pass stor skillnad det är mellan dem, och vilket som äger den andra ;)

bonydrop
2008-02-26, 10:19
Blev som sagt en Dell då, beställde igår. En sån här blev det:

Base: Intel® Pentium® T2330-processor med dubbla kärnor (1,60 GHz, 533 MHz FSB, 1 MB L2-cache)

Minne: 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]

Hårddisk: 160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk

Med 17" skärm då.

Ingen superdator men jag räknar med att den duger för mig. Och som sagt så fick man 15% studentrabatt så fick betala ca 6200kr istället för ordinarie 7300kr, så borde vara prisvärt också.

Dock hade dom inga på lager så skulle inte få den förrän senast om en månad, lite surt men inte mycket att göra. Får ta med mig min gamla stationära dator när jag flyttar också hitta någon temporär lösning