handdator

Visa fullständig version : Bröst och axlar på samma dag


bryggarn
2003-05-16, 19:46
Jag kör en tredagarssplit med axlar bröst och triceps på en dag. Övningarna jag alltid kör är. (i denna ordning)

Liggande hantelpress
sned hantelpress
Axelpress
Dips
Baksida axlar i maskin
Press bakom huvudet

Sen brukar jag lägga till en övning på bröst och en till på triceps.

Hursomhelst så ökar jag knappt nått på axlarna medans det går bra med bröstträningen. Förra sommaren körde jag med 21.5 kiloshantlarna men nu klarar jag knappt 18.8 hantlarna, och det har inte gått framåt i år. Kan tillägga att jag då (förra sommaren) körde en fyrdagarsplit, och sen har jag haft ett uppehåll i träningen på tre månader i vintras.

Nu till frågan, bör jag bry mig om att jag inte ökar?. bröstträningen har blivit som en liten "morot" eftersom jag ökar så pass bra där och vill helst inte riskera att behöva gå ner i vikter , som jag kan behöva om jag skulle börja passet med axlarna istället. Eller kommer volymen i axlarna inte att öka om jag inte ökar i vikter där?..

Ne har ni några bra tips att komma med så.. shoot!

Turbo
2003-05-16, 19:48
när jag körde bröst och axlar på samma dag så fick jag inte samma ökningar och kunde inte ta de vikter som jag i normala fall körde på (sänkning alltså). Men detta är kanske bara jag ? du gör som du vill :bpump: :notme:

Fridolf
2003-05-16, 19:50
du får väl testa o byta ut axelövningarna till några andra axelövningar så brukar ja gjöra när det går segt.
Du kan ju också testa o köra axlarna på en egen dag

Nils
2003-05-16, 20:02
Du får väl testa någon vecka och köra axlar för sig själva eller först och se om du egentligen gått framåt eller inte.
I dagsläget så verkar du jämföra hur de är efter ett bröstpass med hur de var "pigga" vilket inte säger så mycket.
Nils

norpx
2003-05-17, 10:45
jag körde framsida axlar och bröst samma dag så ökade jag ingenting på axlar. körde på 21kg hantlarna. sedan började jag köra axlar med triceps så nu ligger jag på 33.

MIGGE
2003-05-17, 10:53
hmm....jag kör bröst axlar triceps på en dag... den enda jag ökar i är bröst. Så e det på alla träningsdagar känns det som! Den första övningen/muskelgruppen jag kör är den jag sedan ökar i.
Kankse man ska lägga om sitt schema...men hur??? På en tre dagars splitt.

dimmer
2003-05-17, 12:11
bara en tanke....

men om ni kör tredagarssplit och kör bröst först och ökar i det.... men vill öka i axlar varför inte köra axlar sen bröst??

men men spelar vikterna så stor roll egentligen? bara man växer:bpump: nä men som sagt bara en tanke

Survivor
2003-05-17, 13:06
Originally posted by bryggarn

Liggande hantelpress
sned hantelpress
Axelpress
Dips
Baksida axlar i maskin
Press bakom huvudet

Sen brukar jag lägga till en övning på bröst och en till på triceps.


Prova med att öka vikten ändå, det funkar säkert.
Kör Dips sist.
Tycker det verkar lite överdrivet mycket framsida axlar. Ta bort någon av "press över huvudet" övningarna.

MVH Survivor