handdator

Visa fullständig version : Stegräknare anyone?


Duffman
2008-02-24, 02:49
Finns här någon som använder sig av stegräknare och som kan tipsa om någon tillförlitlig modell/märke. Det får inte vara en Silva (min polare har en och den mäter fel som fan). Några förslag?

Duffman
2008-02-24, 03:41
Den här verkar vettig, nån som har erfarenheter av den?

http://www.stegraknare.se/produkter/12.asp

Dreas
2010-11-14, 12:16
Bumpar denna:

Mor vill ha en stegräknare i julklapp, smärtgränsen går runt 300kr.

Har kollat på Silva Pedometer radio: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=200155

Men den verkar sisådär, duger antagligen men finns det vettigare för det priset eller lite mer så köper jag hellre en annan.

machine gun
2010-11-14, 12:31
Jag har en Silva ex3plus, en sån som man har runt halsen eller i fickan. Dvs behöver ej ha på höften. Den mäter pålitligt utifrån vad jag kan utvärdera. Har iofs ingen större erfarenhet av stegräknare, men just nu har vi stegtävling på jobbet :)

Dreas
2010-11-14, 12:37
Jag har en Silva ex3plus, en sån som man har runt halsen eller i fickan. Dvs behöver ej ha på höften. Den mäter pålitligt utifrån vad jag kan utvärdera. Har iofs ingen större erfarenhet av stegräknare, men just nu har vi stegtävling på jobbet :)Kollade lite på den faktiskt, 300kr såg jag att den låg runt :)

Duffman
2010-11-14, 12:52
Jag har investerat i en Omron Walking Style X. Jag är väldigt nöjd då den mäter väldigt bra. Jag gick 100 meter och den registrerade med en felmarginal om 8 meter vilket är bra. Den är lagom stor, sitter fast bra och KAN PLACERAS I TEX JACKAN ELLER I VÄSKAN. den behöver alltså inte sitta i bältet. Jag trodde inte att den skulle funka så bra som den gjorde.. så jag är nöjd. även om den kostade en slant.

Jag klipper in lite produktinfo här:

Omron Walking Style X är inte bara en stegräknare utan en aktivitetsmätare. Snabbare rörelse ger fler motionsenheter.

Funktioner
# Mäter motionen vid gång och lätt jogging samt tar hänsyn till både hastighet och antalet steg
# Visar motionsenheter (Ex) som anger tid och intensitet multiplicerat
# 21 motionsenheter (Ex) är ett generellt mål och mätaren är förinställd på detta
# Kan fästas var som helst på kroppen, hängas runt halsen eller placeras i fickan
# Fyra veckors minne för motionsenheterna (Ex)
# Sju dagars minne för övriga funktioner
# Montionsenhetsdisplay som visar intensiteten av den fysiska aktiviteten
# KCal-display som visar förbrukad mängd kalorier
# Tripmätare som anger steg under en individuell tidsinställning

Så här ser den ut!

http://www.body360.co.uk/shopimages/products/thumbnails/OM-WALING%20STYLE%20X.jpg

944RS
2010-11-14, 12:56
Jag har tidigare jobbat i sportaffär där vi sålde ett flertal olika stegräknare av både kända och andra märken.
Silva är inget dåligt märke utan de är faktiskt mer pålitliga än många andra.
Att betala för en massa extrafunktioner som man ändå inte har någon användning för påverkar bara priset men inte kvaliten på nogrannheten.

Sedan måste man vara införstådd med att de inte är 100%iga och själklart blir funktioner som distans väldigt beroende av att man verkligen tar exakt så långa steg varje gång som man har uppgett.
Kcalberäkningsfunktionen behöver jag nog knappast inte ens nämna att sånt är :banned

Dreas
2010-11-14, 14:01
Tack för svar!

Omron var lite dyr, och jag tror mor blir glad bara den faktiskt gör det den ska :)

Silva hoppade tillbaka som en möjlig kandidat då alltså.

machine gun
2010-11-14, 14:27
Den stora skillnaden mellan olika modeller är väl främst om man måste ha den på höften eller om man kan ha den runt halsen/i fickan samt storlek på själva mätaren. Silva är ju ett väletablerat märke, så jag skulle antagligen köpa en därifrån.

Tolkia
2010-11-14, 15:15
Jag har haft Silvas enklare modell (den som bara räknar steg) och det har inte varit några problem med den. Att den "mäter fel som fan" kan bero på att man har fått ett måndagsexemplar, att batterierna är dåliga eller att man inte sätter fast den ordentligt (beroende på hur byxorna sitter kan det vara lättare eller svårare).

FrkEss
2010-11-14, 16:09
Den bästa stegräknaren jag har haft är en från Clas Ohlsson för 49:-. Den gör sitt jobb; sitter fast ordentligt och räknar steg. Har haft andra dyrare modeller förut men de har alltid krånglat, ramlat av eller trasslat på annat sätt. Rekommenderas om man inte är ute efter avancerade specialfunktioner!