handdator

Visa fullständig version : Högskolestudier


haiduc
2008-02-24, 01:02
Hur mycket måste man normalt vara i skolan när man pluggar på högskolan, om man går en "normal" linje vad nu det kan vara.. Sjusköterska, lärare o liknande typ?

Tycker folk som "pluggar" verkar ha så mycket fritid...

Jag skulle kunna tänka mig o plugga om några år men har inte lust o slita arslet av mig, men kunde ju vara kul att läsa nåt man är intresserad av, men då vill jag inte behöva vara hemifrån sålänge för hundarnas skull...

747
2008-02-24, 01:04
Vet inte vad som är normalt. Vissa går 8 timmar per dag. Vi går 8 timmar i veckan just nu.

pragmatist
2008-02-24, 01:21
Generellt kan man säga att läkare, civilingenjör och "professionella" utbildningar har betydligt mer lektionstid (och också mycket mer pengar att spendera per student) än "akademiska" utbildningar där man framför allt måste läsa många böcker på egen hand. Naturvetenskapliga tenderar också ha mer schemalagd utbildningstid än samhällsvetenskap/humaniora, mest på grund av laborationer.

Extremfallet är troligen läkarlinjen, där man ofta har mer än 25 timmars schemalagd undervisning per vecka. Att man har lite lektionstid innebär dock inte nödvändigtvis att utbildningen är slapp.

reduce
2008-02-24, 01:31
Det beror givetvis på vilken typ av program du läser och vilka mål du har med dina studier, men även hur lätt du normalt har för att lära dig nya saker. :)
Jag läser själv till nättekniker (2+1 år) och det är faktiskt löjligt glassigt, läser just nu två kurser men har endast en enda icke-obligatorisk föreläsning i veckan (4h). Resterande tid går åt att slutföra två labbuppgifter vi blivit tilldelade vid kursens start och ett relativt omfattande projektarbete.

Det finns vissa som lägger ner i princip all ledig tid för att hinna med dessa (och få ett bra betyg), medans andra knappt behöver röra ett finger så det är väldigt variande från person till person. Jag själv lägger ner cirka 8h i veckan på studier just nu och det duger alldeles utmärkt (för mig). Givetvis går det i perioder, det har inte alltid varit såhär, vissa kurser har även jag tillbringat i princip varje dag i skolan och det kommer garanterat bli fler sådana tillfällen. Dilemmat är ju att pga våra beslutsfattare bestämt sig för att straffa de som faktiskt har tid att arbeta oftast inte kan göra det p.g.a. lönetaket. Jag får dock ihop tillräckligt att kunna ha bil och lyxa till det med lite andra saker så jag ska väl inte klaga, är dock störande med all dötid man har.

Att arbeta heltid och strunta i att låna från csn känns givetvis lite lockande, men tyvärr tycker jag själv att det blir lite väl omständigt då vid varje ny kursstart innebär ett nytt schema, och det är samtidigt svårt att i förväg säga hur mycket tid en labb/projektuppgift kommer att ta. Och innan ni börjar flame:a mig, jag vet att det inte är någon ursäkt men jag är jävligt lat av naturen och känner inte att det är värt den stressen det innebär att man "måste" arbeta x antal timmar för att kunna betala hyran osv. :)

Kanske blev lite väl mycket gnäll nu, men summa summarum; Jag trivs tokbra med stundentlivet, det är precis så mycket fester som fördomarna säger om man orkar & vill, speciellt om du bor i korridor. Studietempot varierar enormt mellan programmen/kurserna du läser. bered dig också på att jobba lite vid sidan om för att ha råd med lite vardagslyx (köpa nya kläder/klippa sig oftare 2ggr året osv :D).

L-Sami
2008-02-24, 02:03
I genomsnitt 10-15h föreläsningar i veckan, går sjukgymnastprogrammet. Till det tillkommer för min del 10-15h självständiga studier i veckan.

Chris
2008-02-24, 02:30
Jag går på KTH och såhär ser mitt schema ut för tillfället: http://schema.sys.kth.se/4DACTION/WebShowSearch/2/1-4?wv_type=5&wv_category=263&wv_search=&wv_startWeek=808&wv_stopWeek=822&wv_selectedMonth=801&wv_first=0&wv_addObj=&wv_delObj=&wv_obj1=14919000&wv_graphic=Grafiskt+format

*cry*

dared
2008-02-24, 02:37
Jag går på KTH och såhär ser mitt schema ut för tillfället: http://schema.sys.kth.se/4DACTION/WebShowSearch/2/1-4?wv_type=5&wv_category=263&wv_search=&wv_startWeek=808&wv_stopWeek=822&wv_selectedMonth=801&wv_first=0&wv_addObj=&wv_delObj=&wv_obj1=14919000&wv_graphic=Grafiskt+format

*cry*

Shit, inget snällt schema Chris.

Själv går jag ekonomi kandidat. Har inte så mycket i skolan (ca 10h i veckan schemalagt), jag tror dock utbildningen är väldigt olika från student till student. Har man huvudet på skaft och inte siktar på att lära sig allt om allt tror jag inte man behöver lägga ned speciellt mycket tid. Är man dock väldigt amitiös med sina studier kan man självklart spendera väldigt mycket tid om man så vill.

Skall tillägga att jag är på grundkurserna också, kan tänka mig att det krävs endel tid på b och c...

haiduc
2008-02-24, 04:49
I genomsnitt 10-15h föreläsningar i veckan, går sjukgymnastprogrammet. Till det tillkommer för min del 10-15h självständiga studier i veckan.
Låter ju helt OK... :)

Handcuff
2008-02-24, 07:27
Vi har ca 20h schemalagd studietid/vecka. Utöver det så blir det ungefär lika mycket själv/gruppstudier. :thumbup:

Sverker
2008-02-24, 07:46
Det är ju upp till dig hur mycket du vill investera i ditt liv. Ska du plugga så utnyttja möjligheten att göra det ordentligt.

Jag gjorde en comeback för några år sedan och läste pedagogik på lärarprogramet. Det finns hur mycket material som helst som är publicerat inom det området. Desto bättre du är påläste desto bättre kan du deltaga i analyserna och diskussionerna. Med en stabil grund kan du sedan gå på djupet i tentorna och föra fram problem och fördelar inom ämnet. Du får sedan bättre möjligheter att göra reflektioner på fältet.


Tror man att man är färdig när man kommit till sista sidan i boken har man inte förstått någonting:D

de_dave
2008-02-24, 08:56
För mig har det varierat, det första året hade jag mycket shemalagt, mellan 20-25timmar plus egen läsning.

Nu är jag inne på mitt fjärde år, och har knappt något shemalagt, däremot sitter jag själv eller i grupp 7 dagar i veckan, 8-17.

Fast jag har mer nu än i början känns det inte lite tungt nu :)

Dels har jag mer studievana, sen är ändlösa timmar på en föreläsning bra mycket värre än att sitta och knåpa ihop en text själv.mer kul också :)

Mapa
2008-02-24, 09:03
ska du bli lärare beror de på vilka ämnen du ska läsa.. när du läser pedagogiken är du i skolan 1-3 ggr i veckan och resten är egen läsning osv.. jag läser t.ex. idrott och hälsa.. då har vi ofta långa dagar med praktiska lektioner men inte lika mycke att läsa

jag har en polare som läser samhäll... han snittar 1-2 tillfällen i skolan per vecka men har iställe en hel del att läsa

FrkEss
2008-02-24, 09:29
Om du vill plugga utan att vara hemifrån är ju distanskurser ett bra alternativ.

Arne Persson
2008-02-24, 10:04
Skaffa dig först ett riktigt skitjobb så lär du nog därefter uppskatta pluggeriet.

Slartibartfast
2008-02-24, 10:25
Skaffa dig först ett riktigt skitjobb så lär du nog därefter uppskatta pluggeriet.

+1

Jag svor att jag skulle läsa på högskola efter att jag jobbat vid ett löpande band i ett radiatormåleri. Fyfan, det var verkligen inte människoarbete.

Jag har läst både akademiska och tekniska utbildningar och den akademiska är lättare och skönare och roligare på alla sätt. När jag läste psykologi hade vi ofta bara typ fem timmar föreläsningar i veckan, ibland fem i månaden. På ekonomlinjen hade vi ca 10 timmar i veckan. På ingenjörslinjen hade vi 50 timmar i veckan.

ante
2008-02-24, 10:36
Skaffa dig först ett riktigt skitjobb så lär du nog därefter uppskatta pluggeriet.

+1

Jobbade ett år efter gymnasiet, och det fick mig studiemotiverad som aldrig förr.

Chris
2008-02-24, 11:11
+1

Jobbade ett år efter gymnasiet, och det fick mig studiemotiverad som aldrig förr.

Haha, samma här. Man såg vad som hänt med de varelser som jobbat på samma ställe i 20 år utan utbildning, jag ville inte bli en av dem.

Shajjn
2008-02-24, 11:42
3-5h om dagen.

pragmatist
2008-02-24, 12:20
Det beror ju också på vilken nivå man för tillfället läser på. Om man till exempel går kurs III (det som förut hette påbyggnadskurs) i något samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne kan det ju mycket väl hända att man inte har några lektioner alls under en halv termin, eftersom man antas sitta hemma på sin kammare och plita på sin kandidatuppsats. På grundkursen i samma ämne däremot kan det vara så att man har lektioner i stort sett varje dag.

L-Sami
2008-02-24, 12:34
Skaffa dig först ett riktigt skitjobb så lär du nog därefter uppskatta pluggeriet.

+1 Det är inte ens hälsosamt att jobba på vissa ställen.

shut teh face
2008-02-24, 12:42
Har en kompis som går KTH (ingenjör) han är en rätt smart kille men tvingas lägga ned jävligt mycket varje vecka.

Jag läser programmering/databaser/it säkerhet på distans. Halva kursen är klar vecka 11, men jag har varit klar med allt i ungefär två veckor nu. Lagt ned kanske 10 timmar totalt på allt. Men det är ändå väldigt nyttig kurs. Speciellt eftersom vi haft ingående på alla officeprogram. Bra att kunna. :)

forslund
2008-02-24, 12:47
Jag läser själv till nättekniker (2+1 år) och det är faktiskt löjligt glassigt, läser just nu två kurser men har endast en enda icke-obligatorisk föreläsning i veckan (4h). Resterande tid går åt att slutföra två labbuppgifter vi blivit tilldelade vid kursens start och ett relativt omfattande projektarbete.


Var någonstans läser du? Vad kostar utbildningen? Om det är nätverkstekniker du pratar om det vill säga. ;)

Det är högaktuellt för mig, jag är ciscocertifierad i slutet av den här terminen, men det känns ändå som om jag vill ha mer kött på benen innan jag ger mig ut ordentligt i arbetslivet.

Imni
2008-02-24, 12:51
...Tycker folk som "pluggar" verkar ha så mycket fritid...

Det har man. Förutsatt att man inte går Teknisk Fysik, för då har man INGEN fritid.*gah!* *mini* *cry*

MrBoris
2008-02-24, 13:43
Läser också på KTH till civilingenjör och det är verkligen ingen dans på rosor, 40-50h arbete alla gånger i veckan + många helger som blir förstörda. Jaja

Dumleman
2008-02-24, 13:47
Skaffa dig först ett riktigt skitjobb så lär du nog därefter uppskatta pluggeriet.
Hjälpte inte mig. Monotona arbetsuppgifter med minsta möjliga ansvar är min melodie.

stevebc
2008-02-24, 13:50
Jag går på KTH och såhär ser mitt schema ut för tillfället: http://schema.sys.kth.se/4DACTION/WebShowSearch/2/1-4?wv_type=5&wv_category=263&wv_search=&wv_startWeek=808&wv_stopWeek=822&wv_selectedMonth=801&wv_first=0&wv_addObj=&wv_delObj=&wv_obj1=14919000&wv_graphic=Grafiskt+format

*cry*Haha jadu jämfört med andra högskolestuderande har vi rätt mycket schemalagd tid men det ser jag bara som en fördel. Har liknande schema men lite mer regelbundet, inte 8-17 sen plötsligt en ledig dag utan mer 8-15 varje dag typ. Jag tycker högskolan är riktigt soft nu. När jag började hade jag jättesvårt att åka dit eftersom dom inte ringde till föräldrarna vid frånvaro :D

Så länge man har ett mål med sina studier kommer man gå på lektionerna och väl där koncentrera sig, så man får det lugnt hemma och slipper ångesten/stressen som inträffar när man slappar bort varannan skoldag.

reduce
2008-02-24, 14:06
Var någonstans läser du? Vad kostar utbildningen? Om det är nätverkstekniker du pratar om det vill säga. ;)

Det är högaktuellt för mig, jag är ciscocertifierad i slutet av den här terminen, men det känns ändå som om jag vill ha mer kött på benen innan jag ger mig ut ordentligt i arbetslivet.

Du har pm. :)

Tomten
2008-02-24, 14:08
Skaffa dig först ett riktigt skitjobb så lär du nog därefter uppskatta pluggeriet.

+1

de_dave
2008-02-24, 14:21
jag tycker alltid det är så att man vill ha det man inte själv har.

De som jobbar tycker det verkar så skönt att plugga, flexibla tider och lättförtjänta pengar.

De som pluggar tycker de som jobbar har det så bra, när de kommer hem är de ju lediga och slipper ha ångest över tentor, känna att de borde plugga mer. Dessutom är de ju ledig varje helg (om det är vanliga kontorstider)

"folk" blir aldrig nöjda, gräset är alltid grönare på den andra sidan osv...:)

Eddie Vedder
2008-02-24, 14:28
När vi läste näringslära förra terminen (Kostvetenskap A) var det mindre på schemat, kanske tre timmar per dag i genomsnitt eller så.

Nu på Kostvetenskap B är många av dagarna 8-17, mycket laborationer (d.v.s. matlagning:D) men även en hel del föreläsningstid. Jag som dessutom läser en hel del ligger nog på mer än 40 timmar per vecka för tillfället.

jakke
2008-02-24, 15:21
Det har man. Förutsatt att man inte går Teknisk Fysik, för då har man INGEN fritid.*gah!* *mini* *cry*

Så mycket skitsnack.

Jacksatan
2008-02-24, 17:25
Skaffa dig först ett riktigt skitjobb så lär du nog därefter uppskatta pluggeriet.

Det är en rätt bra idé. Efter att man sommarjobbat i frysen på ett lager har man inga problem att plugga nåra timmar om dagen. Säkert svårare att gå från att ha varit arbetslös till att plugga.

Handcuff
2008-02-24, 17:27
Se till att studera något som du är intresserad utav. Själv har jag ett leende på läpparna på vägen till skolan varje dag :) (alla 5minuter det tar att gå)

eleni
2008-02-24, 17:55
Kan svara för sjuksköterskeutbildningen i Lund. I stora drag:
- Första terminen var soft. Gled mest. Slöseri med tid *rolleyes*
- Termin två var tuff ur lässynpunkt. En hel del föreläsningar men i princip inget obligatoriskt. Pluggade mycket eftersom det vi läste var väldigt intressant. Anatomi/fysiologi, mikrobiologi, immunologi, farmakologi, psykiatri, hjärt/kärlsjukdomar, diabetes och grundläggande kirurgi.
Sen brakade det loss.
- Termin tre - 15 veckors praktik på raken med 40 h arbetsvecka och inlämningsuppgifter/seminarier/tentor parallellt och "jullovet" spenderades med näsan i böcker om lungsjukdomar, onkologi, neurologi och ännu mer immunologi.
- Termin fyra - 5 veckors praktik följt av 15 veckor i skolbänken med B-uppsats och mängder av inlämningsuppgifter, presentationer och seminarier.
- Termin fem - 10 veckors praktik. Påbörjande av c-uppsats och sedan läste vi en valbar kurs över "jullovet".
- Termin sex - 10 veckors praktik och sedan skrev vi klart c-uppsatsen. Hade ju ingen schemalagd tid under uppsatsskrivandet så om man ville kunde man ju jobba häcken av sig en vecka för att slappa nästkommande.

Puh, nu när jag tänker tillbaka på studietiden så är det faktiskt riktigt skönt att vara färdig med utbildningen. Praktikperioderna tog död på en och speciellt om man var tvungen att pendla 1-2 timmar om dagen. Det som sög mest var att vi läste från slutet på augusti/början på september i ett sträck fram till första veckan i juni. Inga jullov, inga påsklov, inga tentaperioder där stackarna som låg efter fick chans att ta igen missade tentor.

Ska ha en student bredvid mig i tre veckor from imorgon.... stackare... henne ska vi köra hårt med... mohaha..