handdator

Visa fullständig version : Utmattning


Shadow Warrior
2008-02-23, 21:30
Ok... jag e sjukt trött hela tiden speciellt på kvällar och helger, känner mej styrkelös, ofokuserad och glömsk.

Visst jag orkar med jobbet och ett par pass på gymmet i veckan men sen orkar jag inte hitta på så mycket, jobbigt o ba se en film en lördag kväll. Jag skulle behöva mer ork o vara social o göra saker med tjejen men d e bara så mycket jag orkar känns d som.

Lösningen jag söker är nog inte terapi utan jag undrar mer om d kan vara nått man har brist på som ger denna effekt.

Tröttheten går lite i perioder men d var lääänge sen jag hade nån verklig energi känns d som... typ ett år sen eller nått.

Nån som har teorier o tips?

Trance
2008-02-23, 21:33
Lite d-vitamin kanske! hoohohohoho! Jäkla rolig jag är.

Nej, men allvarligt. Sover du tillräckligt?

Shadow Warrior
2008-02-23, 21:34
Lite d-vitamin kanske! hoohohohoho! Jäkla rolig jag är.

Nej, men allvarligt. Sover du tillräckligt?

Ja jag sover tillräckligt i tid så att säga men en eller två ggr i veckan har jag skitsvårt att sommna, o även dom bättre nätterna vaknar jag mer än vad jag känner att jag bör.

shut teh face
2008-02-23, 21:37
Äter du tillräckligt då?
Vad gör du på jobbet och trivs du där?
Hur är synen?

Shadow Warrior
2008-02-23, 21:46
Äter du tillräckligt då?
Vad gör du på jobbet och trivs du där?
Hur är synen?

Jag äter tillräckligt, ligger generellt sett på kallorieplus just nu för att "bygga" men har ganska variabel aptit så äter mest för träningen o inte för att jag vill eller känner att jag behöver.

Mitt jobb är ganska stabilt, jobbar som målare, men jag gillar d generellt sett inte o d krävs nog mycket psykisk energi där för att få allt korrekt utfört känner jag.
Pressar mej själv helt enkelt o står ut med allt för d e d "rätta att göra liksom"

Min syn är för närvarande rätt ofokuserad, orkar knappt läsa mer ingående text just nu, känner mej ibland farlig i trafiken just för hur jag "mår" inte för att jag igentligen ser dåligt.

Shadow Warrior
2008-02-23, 21:51
Lite off topic men jag läste nyligen att kineser o andra har ett sätt att "läsa av" på naglarna hur man mår, och tydligen så ska man ha en "halvmåne" med vitt på 25% av tummen och sen lite på varje finger förutom lillfingret, men jag har bara pyttelite vitt upptill vid nagelbandet på tummarna o sen inget alls på resterande fingrar, o d skulle tydligen tyda på stor mineralbrist då främst kalcium (jag dricker 3LITER mjölk om dagen), problemet kunde vara att kalciumet inte kom ut i kroppen dit d skulle, detta kunde medföra utmattningssymptom... lite långsökt men svårlöst om inte mer kalcium e svaret...

Angel
2008-02-23, 21:55
gå o kör standardproven på vårdcentralen iallfall...

Shadow Warrior
2008-02-23, 21:58
gå o kör standardproven på vårdcentralen iallfall...

Jag gjorde en hälsotest genom jobbet för inte så fasligt länge sen o den visade inget konstigt o sen senare gjorde jag ganska ingående test när jag hade hög feber var o varannan vecka men inget onormal där heller, lite d som e problemet att när nån ska kolla efter fel e jag frisk...

Tolkia
2008-02-23, 21:58
Hur stor den vita halvmånen nedtill på nageln är har en del andra orsaker också, t.ex. arvet och hur mycket man brukar pilla med nagelbanden.

Edit: Ditt jobb kanske är annorlunda än mitt, men min erfarenhet av hälsokontroller hos FHV är mer i riktning mot konditionstest och kolesterolvärden.

Angel
2008-02-23, 21:59
Mådde du bättre då än nu? Tänkte om du hade nån brist som gjorde dig extra trött. Men annars så e våren på G nu, då blir man alltid piggare, ja e också supertrött vid denna årstiden..

Shadow Warrior
2008-02-23, 22:13
Mådde du bättre då än nu? Tänkte om du hade nån brist som gjorde dig extra trött. Men annars så e våren på G nu, då blir man alltid piggare, ja e också supertrött vid denna årstiden..

Nä d var nog ungefär lika, men jag hade inte sambo då så då var d ok att gå o lägga sej runt 7 flera gånger i veckan... men jag har fortfarande just d behovet att "sova mej iform till helgen" så jag orkar göra nått då..

Angel
2008-02-23, 22:14
Har ja också, måste ofta sova en stund efter jobbet också. Sol och prommenader kommer göra mitt liv lättare.

Shadow Warrior
2008-02-23, 22:15
Jag har försökt mixtra en hel del med kosten, dra ned på sockret, äta mer grönt, sluta med koffeinet, har gått på "alkalisk diet" gjorde inte sån stor skilldnad, ätit sallad varje kväll, försöker som vanligt överanalysera allt för att hitta felet...

Shadow Warrior
2008-02-23, 22:17
Har ja också, måste ofta sova en stund efter jobbet också. Sol och prommenader kommer göra mitt liv lättare.

Ja det tror jag helt klart stämmer ingen tvekan! Men d känns som om hela livet är ett sökande efter felet som ska ordna så att allt känns som d borde *gah!*

Yankeee
2008-02-23, 22:20
Jag har haft samma problem. Varit helt sjukt trött på kvällar och helger, både i kroppen och huvudet. För mig var lösningen att dra ner rejält på koffeinet (tar bara typ 200 mg innan vissa träningspass nu). Känner mig som en helt ny människa, är mycket piggare och har mycket mer ork.

Shadow Warrior
2008-02-23, 22:29
Jag har haft samma problem. Varit helt sjukt trött på kvällar och helger, både i kroppen och huvudet. För mig var lösningen att dra ner rejält på koffeinet (tar bara typ 200 mg innan vissa träningspass nu). Känner mig som en helt ny människa, är mycket piggare och har mycket mer ork.

Ja, att sluta med koffeinet var väldigt effektift för mej med, när jag intog d dagligen en längre tid så blev d tillslut till ett beroende utan "effekt" som jag faktiskt mådde dåligt utav. Så d löste en del, samt att jag slutade med sukralos o aspartam som mina dåvarande kostillskott innehåll, har dock ett "återfall" på sukraloset just nu eftersom jag råkade köpa fel Esapro,, blir tröttare o får drastiskt förämrat minne av sukralos. Har beställt en ny utan så jag kan kasta den jag har nu (citrus).

Jag är i en svacka nu d vet jag men även när jag är ur dessa svackor e jag fortfarande utmattat till synes utan anledning....

Doozer
2008-02-23, 22:29
Äter man en varierad kost så drabbas man vanligtvis inte av några bristsjukdomar, inte i den ålder du är i heller (antar att du är hyfsat ung?). Du här är ju textboksexemplaret av en stressad person. Du kan stoppa i dig alla nyttigheter du vill men det kommer inte hjälpa. Antingen får du lära dig att koppla bort den stress du utsätts för (psykisk eller fysisk) eller så får du söka hjälp för det är jävligt jobbigt att leva med.

Clyde
2008-02-23, 22:35
Konditionsträning - för min del löpning, gör mig mycket piggare.

Shadow Warrior
2008-02-23, 22:39
Äter man en varierad kost så drabbas man vanligtvis inte av några bristsjukdomar, inte i den ålder du är i heller (antar att du är hyfsat ung?). Du här är ju textboksexemplaret av en stressad person. Du kan stoppa i dig alla nyttigheter du vill men det kommer inte hjälpa. Antingen får du lära dig att koppla bort den stress du utsätts för (psykisk eller fysisk) eller så får du söka hjälp för det är jävligt jobbigt att leva med.

Jag e 25, jag misstänker att du har rätt, vill vääldigt gärna tro att allt löser sej genom att äta en viss grönsak liksom *whistle*.

Jag kan tillägga till "symptomen" att min mage e väldigt kännslig på morgonen o periodvis verkar d inte spela nån roll vad jag äter så måste jag ganska snart springa på toaletten.... vanligt bröd speciellt brunt funkar inte alls och inte mörk choklad som jag försökt ta som "kosttillskot", inte yogurt heller, försöker komma på vad min mage tål på morgonen men d verkar inte vara mycket... detta är ett problem jag nästan uteslutande har på vardagarna när jag går upp kvart i sex.

Problem med tung andning har jag med vilket min doktor envisas med att säga att d e stress o muskelspänningar, o ja d kanske d är men jag kan inte lösa d problemet alls!

Shadow Warrior
2008-02-23, 22:41
Konditionsträning - för min del löpning, gör mig mycket piggare.

Jag har precis kommit igång med styrketräningen igen så jag ska sakta men säkert få in mer konditions relaterad träning, men av erfarenhet så funkar inte d nått vidare heller, men bra att du påminde mej ändå, ska upp o cyckla imorn hehe.

Otto P
2008-02-23, 22:53
Det du beskriver stämmer nästan exat på mig (har inte problem med magen).
Har också tagit en massa prover på VC, inget visar på något onormalt. Jag har kommit fram till att i mitt fall beror det på press och stress från jobbet i kombination med den här årstiden. Hade exakt samma sak förra året.. Det avtog i takt med att sommaren närmade sig. Så som tidigare nämts, ge dig ut i solen och promenera så fort du får tillfälle!

Hoppas det ordnar sig!

Shadow Warrior
2008-02-23, 22:57
Jag har precis kommit igång med styrketräningen igen så jag ska sakta men säkert få in mer konditions relaterad träning, men av erfarenhet så funkar inte d nått vidare heller, men bra att du påminde mej ändå, ska upp o cyckla imorn hehe.

Det du beskriver stämmer nästan exat på mig (har inte problem med magen).
Har också tagit en massa prover på VC, inget visar på något onormalt. Jag har kommit fram till att i mitt fall beror det på press och stress från jobbet i kombination med den här årstiden. Hade exakt samma sak förra året.. Det avtog i takt med att sommaren närmade sig. Så som tidigare nämts, ge dig ut i solen och promenera så fort du får tillfälle!

Hoppas det ordnar sig!

Jo tack, d ordnar sej nog :) ju mer jag tänker på allt detta ju mer kommer jag fram till att d alltid gått upp och ned, men d e ju d man söker ju alltid ett sätt att må bättre speciellt när man alltid känner att d e nått fel... min mage e ju helt klart stressrelaterad d e d ingen tvekan om o kanske ALLT annat med...

Doozer
2008-02-23, 22:57
Den psykiska stressen måste man lära sig hantera på det psykiska planet. Det går inte att motionera bort det.

Shadow Warrior
2008-02-23, 23:02
Den psykiska stressen måste man lära sig hantera på det psykiska planet. Det går inte att motionera bort det.

Jo jag vet, jag känner att jag är psykiskt ostabil just nu, men sen när jag hammnar i en bättre period så ser jag tillbaks o funderar över varför allt var så jobbigt då... "men d bara var d liksom".

Men d e ett ganska ingående problem d där hoss mej att jag känner mej som nån guru på d sättet att jag ser ALLA fel andra gör när dom stressar upp sej, tolkar saker fel, gör saker på fel sätt, har fel inställning, gämt o ständigt men jag löser inte mina egna gåtor...

kalle_banan
2008-02-24, 10:12
Du låter deprimerad, de alternativ jag ser är att du gör något av följande: Motionerar (bevisat effektivt mot depression), slappnar av genom att X (vad gör du för att slappna av? åk ut på landet o gå ut i skogen o fika), besöker en psykolog, börjar träna en organiserad sport, prova tai chi, yoga, qi gong, meditation, umgås med vänner och familj, basta och hoppa i iskallt vatten! då vaknar du :P

det finns oändligt med saker du kan göra, börja nånstans.

Maharadja
2008-02-24, 10:44
Det låter ändå som att du har full koll på din livstil..vad du äter och hur det påverkar. Kanske är det så att du har stressat upp dig själv rejält med att allt ska vara perfekt och så nyttigt? Har själv haft körigt i perioder och kroppen säger faktiskt ifrån med tydliga signaler!! Jag fick iallafall en positiv vändning efter att då och då ta breaks från allt tränande och stress, att bara vila upp sig och bara tänka på nöjen. Efter en vilovecka ställer man som om kroppen på ett bättre sätt och är mer laddad med energi! Tryy...

Shadow Warrior
2008-02-24, 18:56
Jag fick ventilera mina tankar lite nu i allafall, så tack till alla för tipsen och tankegångarna! :thumbup: