handdator

Visa fullständig version : Jordnötssmör, hur bra är det?


Bojje
2008-02-23, 18:01
Tjena!

Jo det är så att jag har tröttnat på Keso - så nu vill man ha något annat till mackan!

Smakade lite jordnötssmör, och jag tyckte det var gott. Köpte mig en burk och där fick jag reda på att 55 g av 100 g är fett, 21 g proteiner och 14 g kolhydrater. Rätt så mycket fett alltså.

Så vad tycker ni - att ta typ två jordnötsmackor före/efter träningen... hur mycket sämre är det än två kesomackor?

Rahf
2008-02-23, 18:08
Knappt någon skillnad, huvudsaken du trivs med det och att det ingår i en vettig kost.

Jordnötssmör som kommer från Skippy's är inte så bra, många tillsatser och transfett är med i bilden. Naturligt jordnötssmör är fina grejer, finns att köpa på större matvaruaffärer. Ingredienserna skall vara jordnötter och salt i princip.

Bojje
2008-02-23, 18:10
Knappt någon skillnad, huvudsaken du trivs med det och att det ingår i en vettig kost.

Jordnötssmör som kommer från Skippy's är inte så bra, många tillsatser och transfett är med i bilden. Naturligt jordnötssmör är fina grejer, finns att köpa på större matvaruaffärer. Ingredienserna skall vara jordnötter och salt i princip.

Hehe, det var en burk skippys jag köpte :Virro

Rahf
2008-02-23, 18:12
Hehe, det var en burk skippys jag köpte :Virro

Förstod det, Skippy's är det som är lättast att få tag på.

Bojje
2008-02-23, 18:14
Förstod det, Skippy's är det som är lättast att få tag på.

Jepp, hittade ingen annan jordnötssmör i ICA.

Men vad är det som är så dåligt med dessa tillsatsämnen? Hälsofarligt?

Rahf
2008-02-23, 18:22
Jepp, hittade ingen annan jordnötssmör i ICA.

Men vad är det som är så dåligt med dessa tillsatsämnen? Hälsofarligt?

Transfetter först och främst, även om mängden är liten, sök på det om du vill. Jag kanske tog i lite, tillsatserna i sig är säkert inte farliga, men varför köpa något sånt när det finns såna med 97% jordnötter och bara en gnutta salt? Har för mig att Coop håller med sådana.

Oroa dig inte, du kommer inte dö eller må dåligt av din burk Skippy's, ät den med gott samvete och framförallt med måtta. Men när den är tom kan du kanske se dig om efter den där andra typen? ;)

Slimfit
2008-02-23, 19:31
Kung Markatta har fint jordnötssmör. Stora butiker brukar ha deras sortiment.
Äkta ( i bemärkelsen utan tillsatser) brukar smaka mer strävt och mer jordnöt än de billigare varianterna.

Mega_man1000
2008-02-23, 20:01
eller varför inte göra eget jordnötsmör;)?

Sverker
2008-02-23, 20:18
Mängden transfett i jordnötssmör är minimalt. Härdat fett tillsäts till jordnötssmöret för att den inte ska släppa olja som lägger sig på ytan. Ett kosmetiskt problem.

Koloftw
2008-02-23, 20:20
Har gjort valnötssmör en gång, smakade :(. Påminnde om linfrön ... då drog jag direkt slutsatsen "Linolensyra".

Hade jag något rätt?

Eddie Vedder
2008-02-23, 20:31
Hade jag något rätt?

Att den är orsaken till dålig smak eller vad?

Det är väl knappast något som i sig smakar illa? Rapsolja innehåller ju mer a-linolensyra än valnötter och den smaken är ju neutral.

shut teh face
2008-02-23, 20:34
Jordnöttsmör med tomat är riktigt gott.

Men, oavsett hur nyttigt jordnöttsmör är. SÅ är det farligt, iaf för mig. Kan lätt slinka ned en sked när man brer mackan. Det är ju inte så att man direkt har den risken med smör.

Koloftw
2008-02-23, 20:44
Jordnöttsmör med tomat är riktigt gott.

Men, oavsett hur nyttigt jordnöttsmör är. SÅ är det farligt, iaf för mig. Kan lätt slinka ned en sked när man brer mackan. Det är ju inte så att man direkt har den risken med smör.

Joho *drool*

shut teh face
2008-02-23, 20:45
Ush! :MrT:

Rahf
2008-02-23, 20:51
Joho *drool*

*screwy*

shut teh face
2008-02-23, 20:52
Ne fyfan vad äckligt att äta rent smör. :D

Koloftw
2008-02-23, 20:54
Då har du inte varit hungrig på riktigt :eating:

Rahf
2008-02-23, 20:56
Då har du inte varit hungrig på riktigt :eating:

Många, många gånger, har aldrig fått för mig att skeda smör men smaken är ju som baken och du verkar tycka om din högfettstjofräs.

shut teh face
2008-02-23, 20:56
Däremot har det hänt att man köpt en burk nutella och ätit upp samma dag.

Men hellre en burk nutella än 400g lösgodis. :D

superlative
2008-02-23, 21:14
Här där jag bor anses jordnötsmör vara den viktigaste kosten som finns nästan. Vitt bröd med jelly'n'peanutbutter är valet om man ska äta något nyttigt för det innehåller ju "much protein and stuff":D

shut teh face
2008-02-23, 21:15
Jag testade faktiskt jordnötssmör med marmelad. Det var inte så gott.

Däremot är bagel + fet mjukost + marmelad gott.

Kräket
2008-02-23, 21:16
Hur är jordnötssmör i jämförelse med lättmargarin? Energitätare? Bättre fetter?

shut teh face
2008-02-23, 21:20
Fyfan vikket namn. :Virro

Jag vill heta det.. byta? ;(

Eddie Vedder
2008-02-23, 21:24
Hur är jordnötssmör i jämförelse med lättmargarin? Energitätare? Bättre fetter?

Fetare, massa socker (i de vanligaste produkterna iaf, finns ju helt osockrade varianter förstås) och så är ju knappast jordnötters fettsammansättning så mycket att hänga i julgranen.

Knappast något man äter för att göra mackan nyttigare, det är ju ett sätt att göra mackan godare precis som med sylt och marmelad t.ex.

ztiggee
2008-02-23, 21:30
Kolla upp näringsinnehållet på jordnöttsmör, låg på ca 600 kcal, bregott ligger på ca 650 kcal.

Då e det bättre ta ett lite lager med jordnöttsmör än vanliga smör(70% fett)! + man får mer protein

Koloftw
2008-02-23, 21:39
Kolla upp näringsinnehållet på jordnöttsmör, låg på ca 600 kcal, bregott ligger på ca 650 kcal.

Då e det bättre ta ett lite lager med jordnöttsmör än vanliga smör(70% fett)! + man får mer protein

Allt handlar inte om mängden energi?

larkan
2008-02-23, 22:03
Protein,fetter,kolhydrater är de viktigase inte energin

Koloftw
2008-02-23, 22:20
Hur menar du ... :confused:?

Rahf
2008-02-23, 22:31
Hur menar du ... :confused:?

Han menar att blandningen av makronutrienter är det viktigaste, så tolkar jag det. Med smör så får du mest bara fett.

Sverker
2008-02-24, 07:25
Har gjort valnötssmör en gång, smakade :(. Påminnde om linfrön ... då drog jag direkt slutsatsen "Linolensyra".

Hade jag något rätt?


Självklart hade du rätt. Att mala nötterna innebär att linolensyran som ligger rätt skyddad i nöten helt plötsligt flyttas runt och t o m hamnar på ytan av smöret. Där utsätts linolensyran direkt för syre och solljus och börjar härskna. Då får du en smak som gräs/fisk/bitter etc.

Malde du orostade nötter så får du med lipaser som spjälkar fettet till fria fettsyror och fria fettsyror härskanar många gånger lättare än intakt fett.

Tanner Rage
2008-02-24, 14:40
Jag brukar iaf undvika allt med över 5 % fett och bara hålla mig till fett från fisk och olja när jag ska deffa. Vill du bulka upp, eller vad är målet?

Koloftw
2008-02-24, 14:41
Vill du bulka upp, eller vad är målet?

Varför skulle man inte kunna äta fett?

Snarare är det ohälsosamt att bara äta 5% fett ...

Sniggel
2008-02-24, 18:47
Du kan ju även testa att göra ditt eget jordnötssmör om du har en mixer. Häll i nötterna och tillsätt så mycket olja som behövs för att det ska bli smör och inte pulver, mycket enkelt och snabbt.
Leta upp jordnötter som har ett billigt kilo-pris annars kanske det blir samma kostnad som skippy :)

Spartansk
2011-03-21, 19:11
Hur kommer det sig att det är så vanligt i kroppsbyggarkretsar att äta jordnötssmör, om både fettet och proteinet är dåligt?

yooii
2011-03-21, 19:16
Hur kommer det sig att det är så vanligt i kroppsbyggarkretsar att äta jordnötssmör, om både fettet och proteinet är dåligt?
Min teori är att jordnötssmör är en enkel och jävligt snabb energikälla.
Några skedar till ett mellanmål kan säkerligen vara bra om man siktar på ett högt intag av energi.

King Grub
2011-03-21, 19:21
Hur kommer det sig att det är så vanligt i kroppsbyggarkretsar att äta jordnötssmör, om både fettet och proteinet är dåligt?

Man är felinformerad om dess förträfflighet.

Dreas
2011-03-21, 19:38
Hur kommer det sig att det är så vanligt i kroppsbyggarkretsar att äta jordnötssmör, om både fettet och proteinet är dåligt?Inom svensk byggkrets vet jag bara två lite större namn som använder det. Marknadsföring, allt de använder är jättebra...

coolboynesko
2011-03-21, 19:44
Tror knappast nån utav dem två använder de, möjligen nån gång när de inte finns nåt annat i kylen :D

Eddie Vedder
2011-03-21, 19:47
Hur kommer det sig att det är så vanligt i kroppsbyggarkretsar att äta jordnötssmör, om både fettet och proteinet är dåligt?

Av samma anledning som det inom byggarkretsar är vanligt med en massa tokigheter och där man motiverar ens val med att spänna biceps och säga "titta det här, du ser ju själv att min teori stämmer!"


:D

Fatcan
2011-03-21, 19:56
Hur kommer det sig att det är så vanligt i kroppsbyggarkretsar att äta jordnötssmör, om både fettet och proteinet är dåligt?

Det känns som det är vanligast bland amerikanska gymmare dock. Testa att gå in på ett amerikansk träningsforum och förklara att jordnötssmör inte är så jävla nyttigt...

coolboynesko
2011-03-21, 19:59
Det känns som det är vanligast bland amerikanska gymmare dock. Testa att gå in på ett amerikansk träningsforum och förklara att jordnötssmör inte är så jävla nyttigt...

brb ... :D

krubkungen
2011-03-21, 20:12
Fitne****** egna jordnötsmör kör jag på. bara jordnötter och en nypa havsalt, smakar gott :)

coolboynesko
2011-03-21, 20:44
Fitne****** egna jordnötsmör kör jag på. bara jordnötter och en nypa havsalt, smakar gott :)

Vad har den för näringsvärden?

Barba
2011-03-22, 22:36
Fitne****** egna jordnötsmör kör jag på. bara jordnötter och en nypa havsalt, smakar gott :)
Ska finnas något liknande (identiskt förutom etiketten?) på ICA Maxi. Fast till halva priset för samma mängd.

Beelz
2011-03-23, 11:30
Vad har den för näringsvärden?

Haha, han säljer en burk för 70kr när exakt samma finns i affären för 30kr burk...


Sent from iPhone

Eddie Vedder
2011-03-23, 11:36
Vad har den för näringsvärden?

Är det bara jordnötter som ingrediens behöver du ju bara kolla upp en jordnöts näringsvärde. Och inget jordnötssmör kan ju någonsin bli bättre än vad jordnötens näringsvärde tillåter.

Juxta
2011-03-23, 13:08
Jag beställer från England då jag inte hittat något bra svenskt alternativ som är prisvärdigt. 1kg burk kostar ca 40kr och är 100% nedmalda jordnötter med skal och utan salt. Riktigt gott och käkar det på mackan varje morgon.

Per 100g:
Energy: 2402kJ
Energy: 579kcal
Protein: 29.6g
Carbohydrate: 11.6g
(of which sugars): 5.9g
Fat: 46.0g
(of which saturates): 8.2g
Fibre: 8.5g
Sodium: Trace
Polyunsaturates: 14.3g
Monounsaturates: 21.1g

Also provides per 100g:
Vitamin E: 3.8mg (32% RDA)
Magnesium: 180mg (48% RDA)

luderlasse
2011-06-01, 16:12
jävlar är ju frälst på jordnötsmör, synd att varken fettet eller protienet va nå bra, får väl lägga ner skiten efter denna burk...

Tabbe
2011-06-01, 16:13
jävlar är ju frälst på jordnötsmör, synd att varken fettet eller protienet va nå bra, får väl lägga ner skiten efter denna burk...

fast eh..du kan ju äta det mindre ofta eller komplettera med något?

luderlasse
2011-06-02, 18:29
fast eh..du kan ju äta det mindre ofta eller komplettera med något?

jo fast jag gillar att käka direkt ur burken, tänkte 25 g protein per 100g fan va nice, sen säger de kunniga att proteinet inte är speciellt bra...
Då avstår jag, fast det är iof rätt gott å ha i marinader, det ska jag fortsätta med

Cerberus
2011-06-02, 19:05
fy fan jordnötssmör e underbart. Dock får ja leta efter nåt annat än skippys..transfats are baaad.

Pansartax
2011-06-02, 19:11
fy fan jordnötssmör e underbart. Dock får ja leta efter nåt annat än skippys..transfats are baaad.

http://www.vegetariskamatguiden.se/Vmg27/P4346lb.jpg

99,3% jordnötter. I min lokala affär är den billigare än skippys också, så man vinner på alla sätt och vis!

Jaha... jag läste att du ville bli av med skippys bara...

Cerberus
2011-06-02, 19:18
WINNING.

ska leta efter de. Dock har ja svårt att ha jordnötssmör hemma. Jag gör nästan alltid någon negerbollsgegga om jag har fett hemma. Sen går de ju utmärkt att äta hela burken...vilket ja gjorde förra veckan..ajaj.

Andreas Guiance
2011-06-02, 19:19
Det känns som det är vanligast bland amerikanska gymmare dock. Testa att gå in på ett amerikansk träningsforum och förklara att jordnötssmör inte är så jävla nyttigt...

Det är nog mest för att det är väldigt vanligt bland amerikaner i allmänhet. Ahlgrens bilar är säkerligen vanliga bland svenska byggare än bland andra byggare, men det gör det inte till någon speciell byggarprodukt i Sverige;)

Inge Enveten
2011-06-02, 19:23
Det är nog mest för att det är väldigt vanligt bland amerikaner i allmänhet. Ahlgrens bilar är säkerligen vanliga bland svenska byggare än bland andra byggare, men det gör det inte till någon speciell byggarprodukt i Sverige;)

Fast den jämförelsen kan du inte dra. På amerikanska forum är jordnötssmör frekvent förekommande i deffdieter. Ahlgrens bilar på svenska forum inte likaså.

Eddie Vedder
2011-06-02, 19:26
Fast den jämförelsen kan du inte dra. På amerikanska forum är jordnötssmör frekvent förekommande i deffdieter. Ahlgrens bilar på svenska forum inte likaså.

Jämför med rapsolja då. :)

vicarious
2011-06-02, 19:27
Fast den jämförelsen kan du inte dra. På amerikanska forum är jordnötssmör frekvent förekommande i deffdieter. Ahlgrens bilar på svenska forum inte likaså.

Det var ju bara ett exempel tagit ur luften. Jordnötssmörets popularitet grundas nog på att byggare (amerikaner i synnerhet?) tror att det är en bra fett och proteinkälla.

Ungefär som kvarg & keso är här på forumet, upphöjt till skyarna.

Inge Enveten
2011-06-02, 19:34
Jämför med rapsolja då. :)

Och den hysterin har jag aldrig förstått. Att ens behöva dricka kalorier får att nå ett behov är bara det för mig ett mysterium. Sen så vill jag påstå att det inte är lika vanligt men jag förstår i alla fall poängen.

Det var ju bara ett exempel tagit ur luften. Jordnötssmörets popularitet grundas nog på att byggare (amerikaner i synnerhet?) tror att det är en bra fett och proteinkälla.

Ungefär som kvarg & keso är här på forumet, upphöjt till skyarna.

Kvarg förtjänar åtminstone sitt "rykte". Riktigt bra PPK, smidig förpackning, enkelt att äta, massvis av användningsmöjligheter o.s.v.

Bara jag som aldrig testat jordnötssmör btw? Och jag som älskar jordnötter.

Eddie Vedder
2011-06-02, 19:36
Bara jag som aldrig testat jordnötssmör btw? Och jag som älskar jordnötter.

Jag äter jordnötter varje dag i princip. Extrasaltade och rostade.

Bjern
2011-06-02, 21:11
Jag äter jordnötter varje dag i princip. Extrasaltade och rostade.

Det här inlägget förstörde just hela tråden...

Lepras
2011-06-02, 21:13
Det här inlägget förstörde just hela tråden...

Varför då?

Bjern
2011-06-02, 21:14
Varför då?

För äter Eddie jordnötter, så kan alla. :D

Eddie Vedder
2011-06-02, 21:18
För äter Eddie jordnötter, så kan alla. :D

Ja det stämmer ju, alla utan allergi åtminstone.

Sheogorath
2011-06-02, 21:18
Och den hysterin har jag aldrig förstått. Att ens behöva dricka kalorier får att nå ett behov är bara det för mig ett mysterium. Sen så vill jag påstå att det inte är lika vanligt men jag förstår i alla fall poängen.


För mig handlar det helt om vad jag har för mat i matlådan given vecka. Nu t.ex. är det en tonfiskröra med svamp, vitlök, proteinpasta och krossade tomater, d.v.s. väldigt fettsnålt. Då har jag en ganska stor mängd rapsolja dels i grytan men också 10 g i min kaseindryck till natten. Andra veckor när vi t.ex. har oxrollader stekta i smör och med gräddsås behöver inte fettet kompletteras upp.

Lepras
2011-06-02, 21:24
För äter Eddie jordnötter, så kan alla. :D

Ja?

Bjern
2011-06-02, 21:49
Ja?

Hur mycket folk än argumenterar om jordnötssmör är dåligt eller bra, så kommer folk ändå äta det eftersom Eddie gör det.

Eddie Vedder
2011-06-02, 21:51
Hur mycket folk än argumenterar om jordnötssmör är dåligt eller bra, så kommer folk ändå äta det eftersom Eddie gör det.

Haha, nej så är det verkligen inte. Du kanske reagerar så men det är du nog ganska ensam om.

Bjern
2011-06-02, 21:59
Haha, nej så är det verkligen inte. Du kanske reagerar så men det är du nog ganska ensam om.

Kanske. :)

Lepras
2011-06-03, 00:10
Hur mycket folk än argumenterar om jordnötssmör är dåligt eller bra, så kommer folk ändå äta det eftersom Eddie gör det.

? okeeeej....
För att eddie är min och allas fysiska förebild?(inget illa menat Nicklas)
En sak är att veta och en är att göra,om Eddie Vedder dricker sprit varje dag-skulle du göra detsamma?

dobarj3
2011-06-03, 00:14
Bjern: Inte bra o skämta på kolo, som du kanske märker! :)

Lepras
2011-06-03, 00:20
Bjern: Inte bra o skämta på kolo, som du kanske märker! :)

Finns så många användare på kolo,så många nya trådar,så många frågor-går inte o veta vilka som e seriösa eller vilka som skämtar;)

Bjern
2011-06-03, 07:02
? okeeeej....
För att eddie är min och allas fysiska förebild?(inget illa menat Nicklas)
En sak är att veta och en är att göra,om Eddie Vedder dricker sprit varje dag-skulle du göra detsamma?

Finns så många användare på kolo,så många nya trådar,så många frågor-går inte o veta vilka som e seriösa eller vilka som skämtar;)

Haha ja tänkte bara lite i banor som man gör som pappa gör, inte som han säger. ;)

Nej det var ganska oseriöst påstående om jag ska vara ärlig.

Inge Enveten
2011-06-03, 07:59
Haha, nej så är det verkligen inte. Du kanske reagerar så men det är du nog ganska ensam om.

Håller inte med dig. Tror definitivt att det finns en skara folk vars tränings och ätvanor styrs i alla fall delvis av hur "koloproffsen" gör. Kalle kanske inte käkar ett kg jordnötter imorgon bara för att du äter jordnötter idag men för vissa påverkar det nog i beslutsfattandet.

Eddie Vedder
2011-06-03, 07:59
Haha ja tänkte bara lite i banor som man gör som pappa gör, inte som han säger. ;)

Jag är ingen pappa. Det verkar som du dömer andra efter dig själv som sagt. Och om du tror att du ska äta som jag så ber jag dig omvärdera, finns ingen anledning att ta efter mig med någonting.

Det har inget med fysik att göra heller.

Bjern
2011-06-03, 08:05
Jag är ingen pappa. Det verkar som du dömer andra efter dig själv som sagt. Och om du tror att du ska äta som jag så ber jag dig omvärdera, finns ingen anledning att ta efter mig med någonting.

Det har inget med fysik att göra heller.

Nej men en förebild för många!

Nu är jag oseriös dessutom, ta det inte för allvarligt.

Horkas
2015-01-05, 17:30
Återupplivar denna tråd. Någon skrev i denna tråd att fettsammansättningen i jordnötssmör är värdelöst. Varför då? Ett osaltat, "nyttigare" jordnötssmör från ex. Markatta - vad exakt är det som är så dåligt med det fettet? Omega 3/6-ration? Det löser man ju med en omega3-kapsel tänker jag ?

Dreas
2015-01-05, 19:14
Återupplivar denna tråd. Någon skrev i denna tråd att fettsammansättningen i jordnötssmör är värdelöst. Varför då? Ett osaltat, "nyttigare" jordnötssmör från ex. Markatta - vad exakt är det som är så dåligt med det fettet? Omega 3/6-ration? Det löser man ju med en omega3-kapsel tänker jag ?
Ät det om du tycker att det är gott. Inget magiskt med jordnötssmör. Eller är det viktigt att det man äter anses som nyttigt?

R Scarpa27
2015-01-05, 19:42
Återupplivar denna tråd. Någon skrev i denna tråd att fettsammansättningen i jordnötssmör är värdelöst. Varför då? Ett osaltat, "nyttigare" jordnötssmör från ex. Markatta - vad exakt är det som är så dåligt med det fettet? Omega 3/6-ration? Det löser man ju med en omega3-kapsel tänker jag ?

antar du tänker på att proteinet inte är fullvärdigt.
jordnötssmör har ju vissa andra positiva egenskaper som allt annat.

jordnötssmör är gott och en del av livet :D
dock rekomenderas inte kung markattas, är den sämsta smakmässigt.

Senilstudent
2015-01-05, 19:54
Äter ungefär 100 gram jordnötssmör (99,6% jordnötter i det) om dagen, är det dåligt att äta så mycket?

Ano1891
2015-01-05, 20:24
Äter ungefär 100 gram jordnötssmör (99,6% jordnötter i det) om dagen, är det dåligt att äta så mycket?

Livsfarligt, man kan bli senil.
Nä men lite tjock och rund kanske du blir.

R Scarpa27
2015-01-05, 20:46
Äter ungefär 100 gram jordnötssmör (99,6% jordnötter i det) om dagen, är det dåligt att äta så mycket?

det gör jag säkerligen också och ibland mer.
olika från dag till dag såklart.

behöver inte vara dålligt ö.h det är helheten va kosten som avgör detta.

R Scarpa27
2015-01-05, 20:49
Livsfarligt, man kan bli senil.
Nä men lite tjock och rund kanske du blir.

eller tunnare beror ju på.

Horkas
2015-01-05, 21:00
Jag tänker inte på proteinet. Jag tänker, precis som jag skrev, på fettet. Detta, precis som jag skrev, med anledning av att någon i tråden konstaterade att fettsyrorna är värdelösa.

R Scarpa27
2015-01-05, 21:17
Jag tänker inte på proteinet. Jag tänker, precis som jag skrev, på fettet. Detta, precis som jag skrev, med anledning av att någon i tråden konstaterade att fettsyrorna är värdelösa.

sammansättningen är ju icke den bästa...
men dock inget farligt fett i större mängd som är positivt.
och fett är ju alltid fett, finns som sagt inte opti eller bä, utan helhet som jag påpekade.

AeternusRex
2015-01-06, 14:30
300 miljoner amerikaner kan ju inte ha fel?.... Eller?

Alexton
2015-01-06, 16:11
Jag tänker inte på proteinet. Jag tänker, precis som jag skrev, på fettet. Detta, precis som jag skrev, med anledning av att någon i tråden konstaterade att fettsyrorna är värdelösa.

25 g är enkelomättat, 15 g fleromättat och 9 g är mättade fettsyror per 100g gör det till ett rätt säkert livsmedel.

Om du är orolig för din hälsa så finns det nog ett antal livsmedel som du äter som är farligare. Det som kan vara tråkigt är omega balansen är icke optimal men du baserar inte hela din kost på ett livsmedel oavsett så det kvittor nog.

DieErste
2015-01-23, 22:30
nån som vet hur det kan skilja såpass mkt mellan green choice (http://www.haugen-gruppen.se/produkter/1204/19759/19818/19535/jordnotssmor-creamy.aspx) och kung markattas (http://www.kungmarkatta.se/produkter/visa-produkt/jordnotssmor-med-salt-360g-618/)?

Jordnötter och havssallt är ju innehållet i båda och fördelningen verkar ju vara lika med :/

upperkatt
2015-01-23, 22:37
300 miljoner amerikaner kan ju inte ha fel?.... Eller?

Finns ju något talesätt i stil med "You can always count on the Americans to do the right thing after they have tried everything else." Så frågan är bara om de har testat massa saker innan jordnötssmöret eller inte. :Virro

RobinEH
2015-01-24, 00:33
nån som vet hur det kan skilja såpass mkt mellan green choice (http://www.haugen-gruppen.se/produkter/1204/19759/19818/19535/jordnotssmor-creamy.aspx) och kung markattas (http://www.kungmarkatta.se/produkter/visa-produkt/jordnotssmor-med-salt-360g-618/)?

Jordnötter och havssallt är ju innehållet i båda och fördelningen verkar ju vara lika med :/

Olika ursprung på nötterna och olika tillverkningsteknik. Trots att de båda innehåller 99% jordnötter så märker du att Green Choice smakar mycket bättre, således är det inte konstigt att även näringsvärdet kan skilja sig emellan.

R Scarpa27
2015-01-24, 21:06
nån som vet hur det kan skilja såpass mkt mellan green choice (http://www.haugen-gruppen.se/produkter/1204/19759/19818/19535/jordnotssmor-creamy.aspx) och kung markattas (http://www.kungmarkatta.se/produkter/visa-produkt/jordnotssmor-med-salt-360g-618/)?

Jordnötter och havssallt är ju innehållet i båda och fördelningen verkar ju vara lika med :/

green choice smakar jordnöt det gör inte markattas =/

green choice bland köpe yes.
sevan är dock prisvärd också.