handdator

Visa fullständig version : Tillbaka till det roliga


Janitorr
2008-02-23, 17:56
Jaha, då var det dags igen. Har nu efter nästan 1,5 års uppehåll pga av diverse träningsrelaterade skador plus bilolycka tänkt mig att börja gymma igen.

Ålder: 25 (-82:a)
Längd: 178 cm
Vikt: 75-80 kg, har inte vägt mig på länge

Kan ju berätta lite om min träningsbakgrund.
Det hela började väl ungefär -99. Tränade en del hemma och i skolan (gymnasiet) fram till slutet -02 ungefär, med en riktigt nasty körtelfeber period på tre månader direkt efter att jag tog studenten -01, då jag inte orkade ät nåt. Från slutet -02 började jag träna på gym, och gjorde det fram till början -06 ungefär. Detta med olika seriöst innehåll, dock rätt seriöst de sista två åren. Har åkt på en del jobbiga sjukdomar under de senaste åren, lungsäcksinflammation -04 och månadslånga förkyldningar flera gånger fr o m -05. Förkylningarna har definitivt med överträning att göra, så där får jag skylla mig själv, lungsäcksinflammationen vet jag inte vad det komifrån. Hursomhelst de har sättit en hel del käppar i hjulet. Kan tillägga att jag såg ut som en degklump ungefär fram till -98. *flex*

Som sagt har jag haft ett uppehåll på cirka 1,5 år. Har nu lagt ungefär 10k på rehab, och det känns faktiskt ganska bra i kroppen.

På måndag (25/2 alltså) hade jag tänkt att ta mitt första pass på gymmet.
Det kommer bli två enkla helkroppspass i veckan tillsammans med två lätta joggingrundor i skogen. Efter detta får vi se, kommer inte paja kroppen igen som jag gjort tidigare, det kommer bli nåt mycket lugnare.

Så här såg jag ut septemper -06. Detta var efter två långa förkyldningar under sommaren, tillsammans med en stor kortistonspruta i axeln och en del kass mat under sommaren *grr* . Hade väl försökt att skala av lite fett under augusti iaf.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2104419&postcount=2

Vad jag hade tänkt mig är väl att till att börja med återgå till ovanstående form. Hur jag ser ut nu kan ni glömma att få se.
Jag har alltid vilja se ut som följande, får se hur bra det kommer gå att nå dit:

http://latimesblogs.latimes.com/showtracker/images/2007/10/25/tyson_4.jpg
http://www.iceposter.com/posters/Tyson_Beckford/G157342_Tyson_Beckford_Poster.html


Ja som sagt, på måndag gäller det *flex*

lectris
2008-02-23, 18:26
Bra initiativ att starta journal :) Hett tips är att ta bilder på dig själv nu också, gärna helkropps. Du behöver ju inte slänga upp dom för allmänheten men är ju grymt kul att se sina framgångar svart på vitt efter ett tag. Är lätt att man blir hemmablind och missar sin utveckling annars.

Tråkigt med en sådan sjukdomshistoria, men det är bara att lära sig av sina misstag och köra igång sakta men säkert så ordnar sig resten.

Janitorr
2008-02-23, 20:34
Bra initiativ att starta journal :) Hett tips är att ta bilder på dig själv nu också, gärna helkropps. Du behöver ju inte slänga upp dom för allmänheten men är ju grymt kul att se sina framgångar svart på vitt efter ett tag. Är lätt att man blir hemmablind och missar sin utveckling annars.

Tråkigt med en sådan sjukdomshistoria, men det är bara att lära sig av sina misstag och köra igång sakta men säkert så ordnar sig resten.

Jo det e sant, men min form e inte nåt vidare så det kan inte bli annat än bättre, så nån ev. hemmablindhet är nog inte att tala om :), dessutom gillar jag inte att se bilder på mig själv.

Janitorr
2008-02-25, 19:51
Jaha... första gympasset på 1,5 år.... hur gick det då??

DÅLIGT.... kanske rätt väntat.

Dagenspass:

Helkroppspass (vikter, reps o set=helt ointressant)


Tankar:

Funderade på att sluta träna helt o hållet idag. När man plockar upp 10kg's hantlarna o tycker det e tungt att bara hålla i dem, när man normalt brukade göra åtminstone två 7:or på 40kgs hantlar på snebänk.... jag har aldrig haft problem med motivationen, de enda problem jag haft e skador o jobbiga sjukdomar, aldrig motivation.... men nu e det nära att jag lägger av.... om det e nån som har känt likadant får den person gärna berätta hur den personen kom ur helvetet.

jaaaaag
2008-02-25, 20:02
Sluta inte träna.. det är alltid segast i början med i takt med att resultaten kommer så brukar motivationen storma tillbaka också. Jag har nu varit kryck-bunden pga en knäskada (thaiboxning) i 4 månader och det var absolut inte lika kul när jag började träna styrketräning igen som det är nu när jag märker små, men peppande resultat.

Kommer säkert känna att allt är skit när(/om) jag kommer tillbaka till thaiboxningen och typ är sämst i gruppen, svagast och får börja om helt från början. Men det gäller att man fortsätter ändå. Har motivationen inte kommit tillbaka till dej om ett halvår är det kanske lite allvarligare, men nu i början är det nästan självklart att det känns jobbigt att du blivit svagare osv.

Du väljer själv om du vill vara lika "svag" som du är nu resten av livet, eller om du vill jobba upp den gamla styrkan igen.

Jag hoppas att du hittar motivationen igen =)
Lycka till.

Janitorr
2008-02-25, 20:33
Sluta inte träna.. det är alltid segast i början med i takt med att resultaten kommer så brukar motivationen storma tillbaka också. Jag har nu varit kryck-bunden pga en knäskada (thaiboxning) i 4 månader och det var absolut inte lika kul när jag började träna styrketräning igen som det är nu när jag märker små, men peppande resultat.

Kommer säkert känna att allt är skit när(/om) jag kommer tillbaka till thaiboxningen och typ är sämst i gruppen, svagast och får börja om helt från början. Men det gäller att man fortsätter ändå. Har motivationen inte kommit tillbaka till dej om ett halvår är det kanske lite allvarligare, men nu i början är det nästan självklart att det känns jobbigt att du blivit svagare osv.

Du väljer själv om du vill vara lika "svag" som du är nu resten av livet, eller om du vill jobba upp den gamla styrkan igen.

Jag hoppas att du hittar motivationen igen =)
Lycka till.

Jag vill inte vara lika svag som jag är nu (typ rollstolsbunden 80 åring :) ), så jag har ju inte så mycket val, annat än att köra på... nä men skämt åt sido, du har rätt det e ju alltid segast i början, sen kommer man ju få bättre ökningar nu jämfört när man har tränat i fyra år o allt står stilla, så bara ökningarna brukar ju, som du säger, göra en del för motivationen.

Nu är det *flex* som gäller!

Janitorr
2008-02-27, 20:20
Jaha, dagens pass:

en lätt joggingrunda på elljusspåret, ca 2,5 km.



Tankar:

Skapligt skönt att komma ut o få upp lite flås.
Det är inte optimalt att arbeta framför datorn i 8 timmar varje dag...

Janitorr
2008-03-29, 13:42
Ja nu var det ett tag sedan jag skrev, dock har jag tränat på, känns rätt bra.

Dagens pass: Helkroppspass (vikter o reps fortfarande oviktigt)

Imorgon ska jag pröva på en ny form av träning.......... salsa-dans.
Det ska bli riktigt kul....... ehh tror jag